[CM] Kabel inkorten vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 20:49

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Oh nee, niet weer een vraag over kabels inkorten! Jawel, toch nog eentje :P
Ik heb hier een aantal topics over gelezen en heb daar een aantal suggesties in gezien:
- Losknippen, inkorten en vast solderen met een krimpkousje
- Voeding openmaken, inkorten en binnen de voeding weer solderen

Nou heeft m'n pa allerlei electronica-opleidingen gedaan en die zei me dat de standaard stekkertjes die uit je voeding komen (ik weet de benaming in de volksmond even niet), dus voor je HD's etc., mooier te korten zijn. Dat moet te doen zijn door de kabels in de stekker zelf los te halen, in te korten en daarna ook weer in de stekker vast te maken. Op die manier zie je er niets van...

Het probleem is het loskrijgen van die kabels. Er zou ergens een plaatje moeten zitten wat die dingen op hun plek houdt, maar ik heb al in een afgeknipt stukje zitten frotten met tangetjes en schoevendraaiers en niets kunnen vinden.

Weet iemand hoe dit moet en hoe die stekkertjes heten? Dat laatste maakt het zoeken naar informatie namelijk een stuk makkelijker :) (voedingsstekker levert nogal veel hits op namelijk en niet naar hetgene wat ik zoek).

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Dat zijn toch molexen?

edit:
@Terw_Dan: Boeie, we zijn er toch om te helpen, who gives a f*** wie de eerste is. Let us all be friends ;)

[ Voor 75% gewijzigd door BèR op 09-08-2003 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

je bedoelt dus een molex :)

damn you misbehavingman :P

[ Voor 46% gewijzigd door TERW_DAN op 09-08-2003 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

op http://www.virtual-hideou...able_sleeving/index.shtml
en http://www.casejunkies.co....php?upn=030001&hl_id=485

Staan manieren om je kabels te meshen, daarvoor moet ook de kabel van de molex los. Er staat daar precies beschreven hoe je dat doet bij alle verschillende typen kabels.

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ah okee da's alweer 1 probleem opgelost :) Molex dus... vergeef me... ben nog maar net begonnen met techniek binnen de kast en een beetje mod-plannen maken enzo. Nu alleen nog maar proggen, wat ook gaat vervelen op den duur :P

En die links zijn ook perfect. Ik kom er denk ik wel weer helemaal uit :) bedankt iedereen!

[ Voor 19% gewijzigd door Kaastosti op 09-08-2003 15:02 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
hmh, die stekkertjes zijn bijna niet te hergebruiken, je kunt het kabeltje er niet zomaar uithalen en al helemaal niet zomaar terug inzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:52
Je kunt ook de las binnenin de voeding-case maken, dat is ook netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
hmh, die stekkertjes zijn bijna niet te hergebruiken, je kunt het kabeltje er niet zomaar uithalen en al helemaal niet zomaar terug inzetten!
Ermm ik heb net met die tutorial een kabeltje uit de molex gehaald en weer teruggezet... gaat best hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Molex is de merknaam; als jij op Molexen gaat zoeken vind je niks of heel erg veel.
De grote 20-polige ATX-steker is van het type MiniFit-J, net als de vierkante 4-polige 12v-steker.
Voor al deze stekers zijn tooltjes te krijgen waarmee je snel en makkelijk een contact uit het huis verwijdert zonder het contact of huis te slopen.
Enige probleem is het contact heel van de draad te halen als je de zaak in wil korten; dat gaat je niet lukken.

Bij Display kun je deze contacten eenvoudig bestellen; houd er wel rekening mee dat je het goede contact bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ach we hebben een redelijke voorraad technische snuisterijen in huis, dus het is in ieder geval te proberen... zoals ik het nu zie (ik heb er een draadje uit) zit het alleen maar vastgeklemd. Dat is met een beetje prutsen best los te krijgen... en weer vast met een tang.

Of zit er nog een extra beveiliging op? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke connectoren zitten er aan een ATX voeding? Hoe krijg ik de contactpennen los? Wat is de pinout van ATX?

Drive connectors:
Afbeeldingslocatie: http://www.molex.com/cmc_upload/0/000/0-8/470/intro.gif
Molex® 8981 series Disk Drive Power connector (pinout: ATX Peripheral Connector
Van de 3,5" mini Disk Drive Power connector kan ik zo snel geen Molex partnr. vinden (pinout: ATX small Power Connector)

ATX connectors:
Afbeeldingslocatie: http://www.molex.com/product/power/5557da.gif
Molex® Mini-Fit, Jr. Series 5557d
- 20 polen: modelnr.: 39-01-2200 (pinout: ATX Power)
- 4 polen: modelnr.: 39-01-2040 (pinout: ATX 12V)
- 6 polen: modelnr.: 39-01-2060 (pinout: ATX Optional)
- 6 polen: modelnr.: 90331-0010 (pinout: ATX Aux)

ATX Connector contactpennen:
Afbeeldingslocatie: http://www.molex.com/product/power/5556a.gif
Molex® Mini-Fit Crimp Terminal, modelnr.: 44485

Kun je gelijk zien hoe het met de montage-haakjes en draadbevestiging zit. ;)
Voor al deze stekers zijn tooltjes te krijgen
Meestal is het gewoon een hol busje die de borgpennetjes indrukt - ik heb er ook wel eens een oud bussleuteltje, stukje afgebroken antenne of stukje koelkast holle leiding voor gebruikt.

edit:
Ik heb een topic gemaakt waarin het één en ander ter naslag gebundeld is: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hehe meteen een overkill aan informatie.. maar wel handig :)
Ik heb al een plan-de-campagne opgesteld over hoe ik 't ga doen... en ik moet idd Kaj. gelijk geven qua het loshalen van die dingen, da's niet te doen zonder de boel te slopen. Het wordt dus afknippen en er op solderen, wat geen problemen mag geven.

Het is nu nog een flinke zooi binnen die kast, maar als alles volgens planning verloopt wordt het best een strak geheel. Mocht het ooit zover komen dat ik 'm af vindt volgen foto'tjes vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik maak ze altijd los met een pincet....werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

gewoon een antenne van een (al dan niet) overleden radio pakken en doorbreken eventueel een beetje platdrukken met je tanden (tang kan natuurlijk ook)

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

Idd, gebruik gewoon een oude antenne, knip door en schui dit over de pinnetjes heen. De 2 weerhaakjes van het pinnetje worden dan ingedrukt en kan je zonder te solderen heel makkelijk je kabels meshen. Wel even goed op de diameter van de antenne letten..

Werkt hier ook perfect :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

werkt alleen helaas niet bij die grote 20-polige stekkers die zijn net weer anders ze hebben niet zoveel ruimte rondom. de floppy molexjes moeten niet zo moeilijk zijn.

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 23:06

Eraser127

Nijkerk

snooze schreef op 17 August 2003 @ 18:12:
werkt alleen helaas niet bij die grote 20-polige stekkers die zijn net weer anders ze hebben niet zoveel ruimte rondom. de floppy molexjes moeten niet zo moeilijk zijn.
idd, toen ik m'n voeding had gemeshed kostte de ATX-stekker de meeste moeite

My Discogs

Pagina: 1