[debian] Install vast bij IDE

Pagina: 1
Acties:

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Na lange upgradeperikelen verheugde ik mij erop om eindelijk weer eens Debian te gaan draaien. Vol plezier gooide ik de eerste cd erin, rebootte, selecteerde bf24 en... hij loopt vast :?

"Unknown IDE Controller". Mjah, kan ik op zich wel inkomen, aangezien de 2.4.18bf kernel vrij oud is, en mijn moederbord een van de nieuwste chipsets heeft.

In de search op GoT was er niemand met dit probleem, met google wel iemand gevonden met precies hetzelfde probleem http://cert.uni-stuttgart...ser/2003/04/msg01442.html , waar helaas geen reactie op is. Ook hier betreft het een nforce chipset.

Voor de rest mensen met laptops en andere apparaten, maar geen pc's.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

MSI K7N2 Delta ILSR met nforce 2 ultra 400 chipset
1 40GB 7200rpm IBM schijf
1 120GB 7200rpm 8mb cache WD schijf

Op het forum van Nedlinux.nl ook iemand gevonden die hetzelfde moederbord wil gaan kopen, waarbij iemand zegt:
s dat met een nForce chipset? Die worden pas sinds kort ondersteund geloof ik, dus je zult om die goed te laten werken je kernel opnieuw moeten compileren...
Das heel leuk en aardig, maar dan zal ik het toch eerst moeten installeren. :(

Op kernel.org de kernels langs gegaan, waarbij bij 2.4.20 in de changelog staat "Add support for newer nForce chipset". Ik neem aan dat het hier ook om mijn chipset gaat. Ik kan echter nergens vinden welke nforce support er in 2.4.18-bf2.4 zit :'(

[ Voor 30% gewijzigd door hereweare67893 op 09-08-2003 18:16 ]

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:58
als nforce support pas in de 2.4.20 erin is gestopt (check the changelogs van de kernels), dan zit die er dus niet in in 2.4.18 en ook niet in de kernel van debian.

helaas en jammer. Zul je op een andere machine een kernel moeten compileren ofzo...

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-05 16:41
Op http://people.debian.org/~blade/bf3024/ zijn debian bootflops/netinstalls met 2.4.20 kernels te vinden :)

Verwijderd

Of Morphix.
www.morphix.org
Is ook Debian, maar dan SID (Unstable).

• hereweare67893
  • Niet online
Goed idee MikeN, dit zal ik morgen proberen. Morphix klinkt goed, maar ik wil the real Debian op mijn computer hebben, aangezien ik daar van alle linux distro's het meeste ervaring mee heb, en ik nog een redelijke newbie ben. Unstable is me iets te progressief, ik wil niet door een fout in unstable een onhandelbare computer hebben, testing is me progressief genoeg :P

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Unstable is me iets te progressief, ik wil niet door een fout in unstable een onhandelbare computer hebben, testing is me progressief genoeg
heb hier ook Debian Testing, terwijl ik unstable in me /etc/sources.list erbij heb gezet.
Goed dat je dit ff meld, ik zat er over na te denken dit ook bij me nieuwe werkstation (met diezelfde chipset) te installen, maar dat doe ik voorlopig nog niet... eerst maar eens wachten op goede support...

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• hereweare67893
  • Niet online
Helaas, ik heb de tip van MikeN geprobeerd, en geboot met een iso op de gegeven site met een 2.4.20 kernel, maar het mocht niet baten, nog steeds dezelfde fout...

Iemand nog een idee? :?

• hereweare67893
  • Niet online
Net de changelog van 2.4.21 doorgespit, waar dit staat:
add support for Nvidia nForce2 IDE
Hoe maak je in hemelsnaam een eigen bootcd die gebruik maakt van 2.4.21? _/-\o_

Verwijderd

Download Knoppix en lees op de verschillende websites over Knoppix hoe je van deze live-cd een normaal Debian systeem kunt maken.

Verwijderd

JvH schreef op 11 August 2003 @ 11:26:
Net de changelog van 2.4.21 doorgespit, waar dit staat:

[...]

Hoe maak je in hemelsnaam een eigen bootcd die gebruik maakt van 2.4.21? _/-\o_
Drivers zitten in de amb mb support optie.

Is het niet mogelijk met om met parameters de kernel aan de gang te krijgen..
En dan in het werkende systeem een nieuwe kernel met nvidia patches te compileren.

Dit was namelijk ook het geval bij mijn laptop!

• hereweare67893
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 11:57:
Download Knoppix en lees op de verschillende websites over Knoppix hoe je van deze live-cd een normaal Debian systeem kunt maken.
Ik geef er de voorkeur aan om dit probleem op te lossen, in plaats van Knoppix op mijn hd te installeren. :)

Njoy18, ik ga het nu bekijken. :)
Ik heb al geprobeerd om met andere parameters op te starten, maar het mag helaas niet baten.
In modules.tgz\lib\modules\2.4.20-bf2.4\kernel\drivers\ide van de speciale 2.4.20 cd, staat een bestand ide-tape.o. Misschien is het mogelijk om dat bestand te verwisselen met een idetape van 2.4.21, die ik nu aan het downloaden ben. Anders zou ik 2.4.21 in de \kernel map kunnen zetten, alleen ik ben bang dat dat niet werkt aangezien er in de scripts vast verwezen wordt naar de 2.4.20-bf2.4 dirs.

Mandrake 9.0 geeft precies hetzelfde probleem. kernel 2.4.19
Knoppix 3.1 ook, die had ik nog liggen. kernel 2.4.19

Wat bedoel je trouwens met "Drivers zitten in de amb mb support optie."?

[ Voor 52% gewijzigd door hereweare67893 op 11-08-2003 13:09 ]

Verwijderd

Eigenlijk vreemd de MSI K7N2 Delta-ILSR is toch gewoon een Nforce 2 bord.
Dat is die van mij ook.

En met slackware 9.0 had ik geen problemen..

En als je in je bios apic uitschakeld en/of udma voor je disks helpt dit iets...
(even om de 2.4.20 kernel te booten)

Ik bedoelde dat ik begrepen had uit de changelogs van de kernel dat
de support voor nforce moederborden onder de amd optie support zit.

Melding changelog:
o nforce is now in AMD so delete the option
o new AMD/Nvidia driver

Zodat je niet gaat zoeken naar specifieke nforce support optie...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 13:14 ]

• hereweare67893
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 13:09:
Eigenlijk vreemd de MSI K7N2 Delta-ILSR is toch gewoon een Nforce 2 bord.
Dat is die van mij ook.

En met slackware 9.0 had ik geen problemen..

En als je in je bios apic uitschakeld en/of udma voor je disks helpt dit iets...
(even om de 2.4.20 kernel te booten)

Ik bedoelde dat ik begrepen had uit de changelogs van de kernel dat
de support voor nforce moederborden onder de amd optie support zit.

Melding changelog:
o nforce is now in AMD so delete the option
o new AMD/Nvidia driver

Zodat je niet gaat zoeken naar specifieke nforce support optie...
APIC uit/aan en udma uit/aan maakt niets uit.

Feit is dus in ieder geval waarschijnlijk wel dat ik hem opgestart moet zien te krijgen met een 2.4.21 kernel.

Verwijderd

Bekijk anders de volgende url eens..

http://www.nvnews.net/vbulletin/

Heeft een appart forum over linux en nvidia drivers...

• hereweare67893
  • Niet online
Ik ben nu bezig om een custom boot cd te maken met een 2.4.21 kernel volgens http://oregonstate.edu/~kveton/debian/ , kijken of dit werkt. :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik geef er de voorkeur aan om dit probleem op te lossen, in plaats van Knoppix op mijn hd te installeren.
Zowel knoppix als morphix zijn 'gewone' Debians. het enige wat je moet doen is wat strippen en dist-upgraden naar je favo smaakje. Voor mij heeft deze procedure al meerdere keren prima gewerkt, knoppix / morphix is gewoon een goed alternatief om dit soort 'debian-specifieke' dingen even te workarounden. Waarom je die bootcd zelf opnieuw maakt is voor mij dan ook een raadsel. Na een knx_hdinstall heb je echtwel een complete debian. Welke kant je opgaat met de keuze van je software blijft nog steeds jouw keuze. Wat morphix / knoppix ook way beter doen is de hardwareherkenning. Deze wordt nogal als 'te summier' gezien in de standaard woody installer (waarover de meningen toch al 'verdeeld' zijn). Anyway, een knoppix hdinstall is imho een prima basis voor de installatie van een debian desktop systeem.

Ik snap dan ook jouw punt totaal niet. Debian ondersteund iirc zelf (apt!) op dit moment de nforce chipsets voor zijn installer niet. Dat los je op door een recente kloon te gebruiken. (Of een distro met een wat minder 'strikt' softwarebeleid / kortere releasecycles.)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• hereweare67893
  • Niet online
sebas schreef op 11 August 2003 @ 15:20:
[...]

Zowel knoppix als morphix zijn 'gewone' Debians. het enige wat je moet doen is wat strippen en dist-upgraden naar je favo smaakje. Voor mij heeft deze procedure al meerdere keren prima gewerkt, knoppix / morphix is gewoon een goed alternatief om dit soort 'debian-specifieke' dingen even te workarounden. Waarom je die bootcd zelf opnieuw maakt is voor mij dan ook een raadsel. Na een knx_hdinstall heb je echtwel een complete debian. Welke kant je opgaat met de keuze van je software blijft nog steeds jouw keuze. Wat morphix / knoppix ook way beter doen is de hardwareherkenning. Deze wordt nogal als 'te summier' gezien in de standaard woody installer (waarover de meningen toch al 'verdeeld' zijn). Anyway, een knoppix hdinstall is imho een prima basis voor de installatie van een debian desktop systeem.

Ik snap dan ook jouw punt totaal niet. Debian ondersteund iirc zelf (apt!) op dit moment de nforce chipsets voor zijn installer niet. Dat los je op door een recente kloon te gebruiken. (Of een distro met een wat minder 'strikt' softwarebeleid / kortere releasecycles.)
Het is denk ik meer een verschil in instelling. Als iets niet werkt, wil ik zorgen dat het wel werkt, om er zo wat van te leren. Vergelijkheid het hiermee:
Als een wiel van mijn auto kapot is, koop ik toch ook niet meteen een nieuwe auto? :?

Maar goed, ik heb Knoppix 3.2 gedownload en die herkent mijn IDE controller wel goed. Is ook logisch, aangezien het de 2.4.21 kernel gebruikt.

Omdat ik het op geen enkel andere manier klaargespeeld kan krijgen, ga ik Knoppix installeren en vervolgens strippen totdat ik een redelijk kaal Debian systeem heb. :)

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan ook een of ander oud IDE controllertje erin zetten met een CMD649 ofzo, dan installeren, nieuwe kernel maken en dan rebooten met nieuwe controller?
Niet echt elegant maarja het kost niet zoveel tijd (moet je wel een controller op de plank hebben liggen natuurlijk :))

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ohja nog een andere manier: HD eruit halen en in ander (ouder) systeem zetten, debian installeren, kernel maken, HD weer terugzetten.
Ik doe ook vaak dit soort "offline" installs op een machine, kun je op je gemak alles lekker installeren, nieuwe kernel, userland, users aanmaken, etc.
Eenmaal klaar even fijn een full backup maken met
code:
1
(tar cjvf - / ) | ssh andere-server 'cd /opt/backups; cat - > backup.tar.bz2'

en dan HD overzetten.
Het is natuurlijk wel van belang dat je kernel heel erg generic is, als je hem gaat strippen heb je hier altijd later weer last van (ik wel tenminste :))

[ Voor 3% gewijzigd door usr-local-dick op 12-08-2003 19:05 ]

• hereweare67893
  • Niet online
Je gelooft het of niet, maar ik post dit vanuit Linux :)
Ik heb uiteindelijk Knoppix geinstalleerd op mijn hd met knx-hdinstall, vervolgens gestript, en zo hou ik een goed werkende linux over :Y)

Totdat ik per ongeluk tijdens het opschonen rm -rf /etc/X11 deed ipv rm -rf /etc/X11/wmaker. |:( |:( |:( Laten we zeggen dat ik toen niet zo blij was :P

Inmiddels heb ik het voor de tweede keer gedaan, en werkt alles nu goed :)

Conclusie: Dit is een goede workaround voor mensen met een nforce2 bord die Debian willen draaien. Allemaal bedankt voor jullie hulp. :> O+
Pagina: 1