Toon posts:

P4 under voltage operation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De P4 3GHz 800FSB draait default op 1.525 - 1.55 V zoals de meesten wel weten, ik laat de mijne nu draaien op 1.2 V en dat draait perfect. Je krijgt zomaar eventjes een 6-8°C koelere cpu, en ie is nog niet gecrashed of zo de afgelopen week.

Lagere cpu temps dus langere levensduur zegt intel, levensduur maal twee voor elke 10°C die je eraf kan doen (op normale voltages wel)

De vraag is nu kan ik m'n cpu (of andere componenten) op termijn beschadigen door op zulk een laag voltage te werken? Het enige waar ik aan denk is stabiliteit bij hoge belasting bij te laag voltage, maar das niet beschadigen in feite en dat zal ik rap merken als dat probleem er moest zijn.

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 21:14
Met een te laag voltage kun je niks beschadigen, maar zal inderdaad wat je zelf al zegt misschien de stabiliteit achteruitgaan. Bij een hoger voltage pomp je meer energie door een component waar je niet precies van weet hoeveel erdoorheen kan. Zo kun je dus wel dingen beschadigen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Kijk ff in z'n datasheet wat de minimale corevoltage is, dus niet het aangeraden. Als je boven het minimale blijft kan er volgens Intel niks fout gaan...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
D'r kan niks kapot gaan, alleen het zaakje kan onstabiel worden. De signalen in de cpu kunnen bij te weinig spanning verstoord raken (een digitale 0 die niet goed van een digitale 1 te onderscheiden is bijvoorbeeld ) waardoor de processen vertiefd kunnen raken, meer niet. Je merkt 't wel, als het zaakje voor jou stabiel draait is er niks aan het handje :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vraag is in hoeverre dit echt zinnig is...

Gegeven dat:
- Intel CPUs meestal minstens 10 jaar meegaan (tenzij ze voor die tijd fysiek/electronisch mishandeld zijn)
- P4 CPUs zichzelf terugclocken wanneer ze intern te warm worden
- je over 20 jaar geen zak hebt aan een 3GHz CPU (als we evenveel blijven versnellen als de afgelopen 20 jaar zitten we dan op 3THz)

...zie ik als enige voordeel van een actie als dit dat je electriciteitsrekening enkele EUR per jaar daalt :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
kan goed zijn, maar tis gewoon fun om wat te tweaken en te spelen met je systeem...

• staafonline
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09-2019
dan zou ik eerder kijken hoever ik hem kan krijgen

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je er minder voltage op zet daalt de overclockbaarheid, maar als je niet wil overclocken en het is echt stabiel zou ik het gewooin zo laten :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Mijn klasgenoot tweeke draait zijn 1700+ op een veel lagere vcore, maar dan enkel om een temperatuurdaling te krijgen (werkt aardig: 28 graadjes). Zie topic [rml][ Cool...] XP1800 palomino @ 28gr[/rml]

Hij zegt dat het systeem nog prima werkt. Weliswaar zitten er wel grote verschillen tussen de XP en P4 core, maar dan heb je iig een indicatie wat anderen proberen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

- P4 CPUs zichzelf terugclocken wanneer ze intern te warm worden
Dat is bij overclocken het geval ja, maar de proc word toch koeler, dus wat heeft dit ermee te maken, als ik vragen mag? :?
Ik heb m'n Tbred B ook maar op 1.40V lopen (standaard 1.60V) en tevens nog overgeklokt van 1466MHz naar 1750MHz. Hij is nog niet vastgelopen en met prime95 blijft hij ook maar doorrekenen (ofwel hij is stabiel). Voordeel is dattie minder warm wordt (nog 38W volgens SiSoft Sandra), dus stillere koeling mogelijk (bij dezelfde cpu temp)
Maar als het voltage lager kan, waarom is ie dan standaard op 1,6 Volt?

[ Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 09-08-2003 17:19 ]

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 23:03
Ik heb m'n Tbred B ook maar op 1.40V lopen (standaard 1.60V) en tevens nog overgeklokt van 1466MHz naar 1750MHz. Hij is nog niet vastgelopen en met prime95 blijft hij ook maar doorrekenen (ofwel hij is stabiel). Voordeel is dattie minder warm wordt (nog 38W volgens SiSoft Sandra), dus stillere koeling mogelijk (bij dezelfde cpu temp)

[ Voor 21% gewijzigd door E-RIC op 09-08-2003 16:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThePerfectCell schreef op 09 August 2003 @ 16:57:
[...]

Dat is bij overclocken het geval ja, maar de proc word toch koeler, dus wat heeft dit ermee te maken, als ik vragen mag? :?
Er werd gezegd dat het ondervoeden van een P4 uit levensduur overwegingen gunstig was. Dat lijkt me bij uitgerekend de P4 niet van toepassing doordat hij bij schadelijke temperaturen terugclockt. Dat is heus niet alleen bij overclocken, maar op willekeurig moment dat het te heet wordt. Kortom het 'levensduur' argument gaat niet op.
[...]

Maar als het voltage lager kan, waarom is ie dan standaard op 1,6 Volt?
Stabiliteit, plus dat 1.6V makkelijker te leveren is voor het moederbord.

Oslik blyat! Oslik!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

E-RIC schreef op 09 August 2003 @ 16:57:
In de DOC Faq staat als tip vermeld dat het verlagen van de Vcore als overklokhulp kan dienen. Bij een P4 is dat echter niet het geval.
Pagina: 1