Om nog even terug te komen op Dark Blue / funksngrooves
Mezelf:
Van school geplukt door lithograaf, na 2.5 jaar weggeplukt door reclamebureau. Daar in de studio erg veel bezig geweest met beeldbewerking (CMYK). Dit werd toen nog gedaan in Duitsland dus wat dat betreft waren ze wel blij met me. Overigens waren er in die tijd ook nog niet echt goede opleidingen. Zo had je wel de Grafische School in Utrecht maar daar moest je het ook doen met anderhalve Mac en geluk hebben bij het aangenomen worden 500 aanmeldingen, 60 plaatsen.
Na veel beeldbewerking etc in de studio mezelf steeds meer gaan richten op vormgeving en dan met name het online verhaal. Sinds jan 2000 dan ook niet meer in de studio werkzaam maar in mijn eigen hok waar ik voor het grootste gedeelte bezig ben met vormgeving voor internet. Dit doe ik alleen en naast de nodige vrijheid heb je vooral het probleem dat je het hele jaar teringdruk bent. Op zich is dat geen probleem, maar iedereen die creatief bezig is met iets heeft weleens last van een paar slechte dagen.
Naast mijn eigenlijke werk mbt het internet ben ik ook nog regelmatig de studio (die ondertussen verkocht is maar intern zit) een handje aan het helpen met wat beeldbewerking (zoals vanavond

) of andere problemen. Daarnaast ben ik nog erg druk met contact te onderhouden met de artdirectors/freelancers op de vloer om ze van de nodige (opbouwende) kritiek te voorzien. Houdt iedereen alert en als je ziet hoe sommige freelancers met een Mac omgaan zwaar nodig.
Voordelen reclamebureau:
Je salaris
Dat heb je zelf in de hand. Ben je goed in je werk en weet je wat je waard bent dan heb je binnen een reclamebureau prima mogelijkheden. Dit geldt alleen voor mensen die wat durfen zeggen, in de praktijk zijn dat er weinig.
Je vrijheid
Op een reclamebureau heb je over het algemeen veel vrijheid als het gaat om je manier van werken. Natuurlijk zijn er deadlines maar de sfeer is over het algemeen erg ontspannen onderling. Dat geldt met name voor de creatie-afdeling en in mindere mate voor de account-afdeling binnen een bureau.
Afwisselend
Het werk is binnen elke functie afwisselend. En op elke functie heb je leuke en minder leuke klussen. Dat is vaak ook een gevolg van het soort klanten wat je hebt. De truuk is ook voor minder leuke klanten iets leuks te maken, houdt het voor jezelf ook leuk.
Nadelen reclamebureau:
Werkdruk
In principe geen nadeel, zoals je zegt, je presteert het best in stress-situaties. Nu kun je dat moeilijk zeggen op het moment dat je nog studeert. Daar kom je later wel achter of je dan het best presteert. Studie is iets compleet anders dan werken. Als jij je opdracht een keer niet af hebt dan is het jammer van je studiepunten. Op een reclamebureau is het jammer van de tonnen geld en je baan. Dat is een klein verschil.
Op een reclamebureau heb je heel erg te maken met de mensen om je heen. Het is dus wat anders als je zelf leuke grafische dingen freubelt in je eigen tijd of er de hele dag door telefoon gaat wanneer je klaar bent omdat een koerier de koffie op heeft of omdat er een drukpers dreigt stil te staan. Daarnaast werk je op een reclamebureau (waar het nog wel druk is, zoals bij ons) met extreem korte deadlines. Dat ligt weer voor een gedeelte aan klanten die soms een ingeving krijgen om a.s. zaterdag een dagbladadvertentie te plaatsen. Het moet namelijk wel af en een leuk concept verzinnen als je de tijd hebt is nou eenmaal anders werken dan wanneer je weet dat je nog 5 uur hebt om het te verzinnen en uit te werken.
Ik heb in de 6 jaar dat ik er werk een hoop huilende en overspannen mensen gezien. En als ik kijk naar de mensen die er nog zitten sinds ik er kwam dan is dat er 1 van mijn leeftijd en 4 die ouder zijn en waarvan er 3 directie zijn.
Welke eigenschappen moet je hebben:
Assertief (duidelijk durven zijn)
Creatief
Flexibel
Goede communicatieve vaardigheden (je ideeen motiveren)
Overal:
Op een reclamebureau werken is erg leuk. Het is ontzettend anders dan veel andere beroepen, met name door de werkdruk. Maar kun je daar tegen, zit je lekker in je vel en ben je assertief genoeg dan kun het er erg naar je zin hebben.
Daar kom je alleen achter door het te proberen. Toen ik gevraagd werd heb ik het er nogal met mijn vader over gehad die creatief directeur was van een bureau en hij had me dus vooraf gewaarschuwd dat het nogal anders was dan het werk bij een lithograaf. Dat klopt ook helemaal. Het is hard werken en daarnaast worden fouten door de belangen die er zijn niet echt getolereerd.
Heb je echter een goed verantwoordelijkheidsgevoel en ben je serieus met je vak bezig dan kan die combinatie van factoren prima werken. Doet dat het niet dan moet je jezelf ook niet verder kwellen en wat anders gaan doen. Voor je met je 40ste al tussen de planken ligt. Dat is namelijk wel een feit, echt gezond is het werk niet maar het ligt er ook helemaal aan hoe je met de omstandigheden om gaat.
Wat betreft jou:
Op een reclamebureau beginnen als art director wordt niet wat. Dus ik zou het rustig opbouwen. Met erg veel geluk kun je ergens als junior AD beginnen maar ook dan is een beetje ervaring wel erg gewenst. Zoek je een reclamebureau met de studio dan zou je bv als vormgever vanuit de studio kunnen beginnen en zo laten zien wat je kan.
Een studie fotografie voegt naar mijn idee weinig toe. Een reclamebureau moet het vooral hebben van mensen die ijzersterk zijn in het verzinnen van concepten. Als iemand niet kan tekenen en met een paar krabbels op papier een concept duidelijk kan maken is dat prima. Uitwerking daar zijn weer anderen voor. Het gaat vooral om de ideeen. Dat het daarnaast extra gewaardeerd wordt als je wel weet dat je geen JPEG/RGB bestanden in je QuarkXpress moet importeren dan wordt dat alleen maar meer gewaardeerd.
Ik weet niet welke functie je binnen een reclamebureau zou willen vervullen er zijn er legio. Maar ik denk zelf dat je voor wat betreft een reclamebureau weinig hebt aan de fotovakschool. Maar veel meer hebt aan uitgebreide kennis (en het toepassen ervan) van programmatuur. Of bijvoorbeeld een goed aangeschreven cursus concept-denken.
Verder is de markt binnen de reclamebureau's momenteel ook krap. Mensen die art-director zijn die hebben vaak kunst-academie gedaan of zijn er via andere functies ingerolt. En dan is het per bureau ook weer verschillend wat een art-director doet.
Wat betreft papiertjes, bij een reclamebureau gaat het vooral om je portfoliomap met papiertjes. En niet zozeer de diploma's. Er zijn geen opleidingen in NL waar alleen maar helden vanaf komen en zolang dat niet het geval is moet je jezelf bewijzen. En dat is ook wel zo eerlijk eigenlijk. Voor kwalitatief goed mensen met een geschikt karakter voor het vak is er altijd werk. Diploma's of niet, als je maar aan kan tonen dat je het kan. En wil je bijvoorbeeld als junior art-director aan de slag dan denk ik dat je een heel eind komt met een map met kwalitatief goed eigen werk met bijvoorbeeld zelfverzonnen advertenties, huisstijlen en bijvoorbeeld leuke inhakers op actuele dingen. Dat geeft aan dat je de manier van denken onder de knie hebt. En zolang dat niet in het beestje zit krijgt geen school het erin.
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk was in ieder geval. Tis al laat en geen zin het nog na te lezen. Schijnt morgen een leuke dag te worden dus ga maar eens op tijd maffen.