Toon posts:

Fotografie & Multimedia Diploma/Opleiding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit topic hier het beste past.

Ik studeer nu Multimedia Vormgeving en ben over een jaar afgestudeerd. De markt voor vormgevers is op dit moment vrij krap en buiten dat wil ik mezelf verder ontwikkelen en een beetje kunnen onderscheiden van de rest.

Dus ik was op zoek naar een vervolgstudie. Nou heb ik altijd al intresse gehad in fotografie en aangezien fotografie meer en meer gewaardeerd word en ook een vorm van creativiteit is, leek me dit vrij intressant. Helemaal omdat het toch aansluit bij een multimedia opleiding.

Nou ben ik op zoek gegaan naar wat opleidingen en ik kwam terrecht bij de fotovakschool (http://www.fotovakschool.nl). Dit is een opleiding van 24maanden 2 dagen per week en je kunt je er specialiceren in fotojournalistiek, reclamefotografie, reportagefotografie, digitale beeldbewerking en portretfotografie. (Je moet er minimaal 2 kiezen om af te studeren.

Aangezien het mij geweldig lijkt om later bij een reclame bureau te werken en een beetje een variatie heb in mijn werk, lijkt me dit dus mooi meegenomen. Ik zou dan bijvoorbeeld reclamefotografie en reportagefotografie kiezen.
Buiten dat geeft deze 2 dagen per week mij ook de oplossing om nog 1 dag per week 2 jaar lang DTP+ te studeren.

Mijn vraag is of jullie denken dat ik iets aan zo'n opleiding heb (een aanvulling in de multimedia/vormgeving sector). Of deze school 'goed' staat aangeschreven en of er mensen misschien ervaring hiermee hebben.

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

Denk dat je in je multimedia vakgebied fotografie zeker veel zult tegenkomen, maar ik denk ook dat een opleiding die zich op fotografie spitst toch iets te artestiek zal overkomen dan wat je gewend bent :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat kicken niet zo gewaardeerd word, maar ik zit te hopen dat hier misschien iemand die opleiding heeft gedaan of iemand kent die deze heeft gedaan.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 13:26:
Ik weet dat kicken niet zo gewaardeerd word, maar ik zit te hopen dat hier misschien iemand die opleiding heeft gedaan of iemand kent die deze heeft gedaan.
na die 2 dagen mag je best een keer kicken hoor :) ik en een (vrouwelijke :9) collega van me zitten ook te denken aan deze opleiding. We werken dus bij een fotospeciaalzaak en het lijkt ons in elk geval leuk :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Ja. Ik heb er ook een hele tijd terug eens naar gekeken, en volgens mij was het wel een goede opleiding. Als je van fotograferen en kunst houd is het volgens mij leuk. Heb zelf en ken ook geen mensen die deze opleidingen hebben gedaan. Maar zelf vind ik het ook een leuke opleiding om na me multimedia opleiding te doen.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

zijn er nog meer mensen btw die die zouden willen doen? Ik heb info aangevraagt over de wachttijd, dus ik ben benieuwd :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik moest toch ffies reageren...

Ik denk dat je een wat verkeerd beeld hebt van een reclamebureau. Reclamefotografie is wat anders dan op een reclamebureau werken. Sterker, op een reclamebureau werken in de regel geen fotografen.

Het zou best kunnen zijn dat de echt grote bureau's een fotograaf in dienst hebben maar in de regel besteedt een reclamebureau dat gewoon uit bij een fotograaf die geschikt is voor de opdracht.

Ik weet niet wat je zo leuk lijkt aan een reclamebureau ik werk nu zo'n 6 jaar op een reclamebureau en misschien kan ik nog wat droombeelden relativeren :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Woei, Ozboz, nee serieus ik ben geinteresseerd; misschien dat je het beter over msn of in een kladblok bestandje kunt vertellen, maar wat doe jij nou op een dag?
Dit is de richting die ik op wil (val nou niet meteen flauw... :o ) en ik wil wel weten wat mij nou echt te wachten staat!

Ik ben trouwens serieus van plan om naar de open dag te gaan in November, ik denk alleen dat mijn ouders compleet over de rooie gaan, want ze vinden dat ik veel te veel stuntel met mn opleiding...

[ Voor 26% gewijzigd door Dark Blue op 13-08-2003 21:16 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz >

Het is niet dat ik fotograaf wil worden ofzo, ik wil me gewoon wat breder orienteren. Dan heb ik straks mijn multimedia diploma, dtp diploma, een groot portfolio en ik dacht dat fotografie daar misschien nog wat aan toevoegde.

Ik snap dat het werk op een reclamebureau geen droombaan is, veel stress en hard werken hoor ik van mensen om me heen. Maar ik werk juist het best in stress situaties, ik vind vormgeven, je creativiteit uiten gewoon gigantisch leuk en ik denk dat ik daar best goed in ben. Ik teken al vanaf dat ik jong was en werk nu zo'n 6 jaar met grafische pakketten op de pc/mac. Alleen 3dMax ben ik me nu wat in aan het verdiepen.

Ik ben nieuw qua fotografie, maar aangezien dit ook een vorm van creativiteit vereist en ik het heel erg leuk vind en me dus in deze tak ook graag wil ontwikkelen leek me het papiertje een leuk 'extraatje'.

• Willem
  • Laatst online: 10:58
Hm, vanwege dit topic zou ik er al niet in de leer gaan ;)

Nee zonder dollen, volgens mij maakt in "de fotografie" een papiertje niet uit, want als het goed is beschik je over genoeg zelfgemaakte beelden die -vind ik- voor zich moeten spreken. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk dat geld voor de creatieve sector nou eenmaal zo (en zeer terrecht). Maar toch krijgen bij de sollicitatierondes mensen met een kwalitatief gelijk portfolio EN papiertjes EN ervaring voorrang voor iemand met hetzelfde portfolio zonder papiertjes, zo werkt het gewoon eenmaal.

Of het extra papiertje hiervoor iets uitmaakt (voor wat ik wil) ik weet het niet, ik denk het niet. Maar het is nooit weg om breed opgeleid te zijn :)

* ik krijg trouwens een not allowed error als ik op de link click, is dat hk ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 02:48 ]

• OzBoz

OzBoz

Ik zal vanavond wel even een uitgebreid verhaal tikken... kom er op terug.

• Willem
  • Laatst online: 10:58
is een Area 61 topic... sorry :)

Maar 't ging over of we bedrijven die comic sans gebruiken in hun website wel serieus moeten nemen of niet... daar moest ik even aan denken toen ik op je linkje klikte ;)

[/offtopic]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
WAs die vorige opleiding hbo vanjou? Of MBO. Misschien is Kunst en techniek wat? In Enschede?

www.hen.nl

• OzBoz

OzBoz

Om nog even terug te komen op Dark Blue / funksngrooves

Mezelf:

Van school geplukt door lithograaf, na 2.5 jaar weggeplukt door reclamebureau. Daar in de studio erg veel bezig geweest met beeldbewerking (CMYK). Dit werd toen nog gedaan in Duitsland dus wat dat betreft waren ze wel blij met me. Overigens waren er in die tijd ook nog niet echt goede opleidingen. Zo had je wel de Grafische School in Utrecht maar daar moest je het ook doen met anderhalve Mac en geluk hebben bij het aangenomen worden 500 aanmeldingen, 60 plaatsen.

Na veel beeldbewerking etc in de studio mezelf steeds meer gaan richten op vormgeving en dan met name het online verhaal. Sinds jan 2000 dan ook niet meer in de studio werkzaam maar in mijn eigen hok waar ik voor het grootste gedeelte bezig ben met vormgeving voor internet. Dit doe ik alleen en naast de nodige vrijheid heb je vooral het probleem dat je het hele jaar teringdruk bent. Op zich is dat geen probleem, maar iedereen die creatief bezig is met iets heeft weleens last van een paar slechte dagen.

Naast mijn eigenlijke werk mbt het internet ben ik ook nog regelmatig de studio (die ondertussen verkocht is maar intern zit) een handje aan het helpen met wat beeldbewerking (zoals vanavond :X) of andere problemen. Daarnaast ben ik nog erg druk met contact te onderhouden met de artdirectors/freelancers op de vloer om ze van de nodige (opbouwende) kritiek te voorzien. Houdt iedereen alert en als je ziet hoe sommige freelancers met een Mac omgaan zwaar nodig.

Voordelen reclamebureau:

Je salaris
Dat heb je zelf in de hand. Ben je goed in je werk en weet je wat je waard bent dan heb je binnen een reclamebureau prima mogelijkheden. Dit geldt alleen voor mensen die wat durfen zeggen, in de praktijk zijn dat er weinig.

Je vrijheid
Op een reclamebureau heb je over het algemeen veel vrijheid als het gaat om je manier van werken. Natuurlijk zijn er deadlines maar de sfeer is over het algemeen erg ontspannen onderling. Dat geldt met name voor de creatie-afdeling en in mindere mate voor de account-afdeling binnen een bureau.

Afwisselend
Het werk is binnen elke functie afwisselend. En op elke functie heb je leuke en minder leuke klussen. Dat is vaak ook een gevolg van het soort klanten wat je hebt. De truuk is ook voor minder leuke klanten iets leuks te maken, houdt het voor jezelf ook leuk.

Nadelen reclamebureau:

Werkdruk
In principe geen nadeel, zoals je zegt, je presteert het best in stress-situaties. Nu kun je dat moeilijk zeggen op het moment dat je nog studeert. Daar kom je later wel achter of je dan het best presteert. Studie is iets compleet anders dan werken. Als jij je opdracht een keer niet af hebt dan is het jammer van je studiepunten. Op een reclamebureau is het jammer van de tonnen geld en je baan. Dat is een klein verschil.

Op een reclamebureau heb je heel erg te maken met de mensen om je heen. Het is dus wat anders als je zelf leuke grafische dingen freubelt in je eigen tijd of er de hele dag door telefoon gaat wanneer je klaar bent omdat een koerier de koffie op heeft of omdat er een drukpers dreigt stil te staan. Daarnaast werk je op een reclamebureau (waar het nog wel druk is, zoals bij ons) met extreem korte deadlines. Dat ligt weer voor een gedeelte aan klanten die soms een ingeving krijgen om a.s. zaterdag een dagbladadvertentie te plaatsen. Het moet namelijk wel af en een leuk concept verzinnen als je de tijd hebt is nou eenmaal anders werken dan wanneer je weet dat je nog 5 uur hebt om het te verzinnen en uit te werken.

Ik heb in de 6 jaar dat ik er werk een hoop huilende en overspannen mensen gezien. En als ik kijk naar de mensen die er nog zitten sinds ik er kwam dan is dat er 1 van mijn leeftijd en 4 die ouder zijn en waarvan er 3 directie zijn.

Welke eigenschappen moet je hebben:

Assertief (duidelijk durven zijn)
Creatief
Flexibel
Goede communicatieve vaardigheden (je ideeen motiveren)

Overal:

Op een reclamebureau werken is erg leuk. Het is ontzettend anders dan veel andere beroepen, met name door de werkdruk. Maar kun je daar tegen, zit je lekker in je vel en ben je assertief genoeg dan kun het er erg naar je zin hebben.

Daar kom je alleen achter door het te proberen. Toen ik gevraagd werd heb ik het er nogal met mijn vader over gehad die creatief directeur was van een bureau en hij had me dus vooraf gewaarschuwd dat het nogal anders was dan het werk bij een lithograaf. Dat klopt ook helemaal. Het is hard werken en daarnaast worden fouten door de belangen die er zijn niet echt getolereerd.

Heb je echter een goed verantwoordelijkheidsgevoel en ben je serieus met je vak bezig dan kan die combinatie van factoren prima werken. Doet dat het niet dan moet je jezelf ook niet verder kwellen en wat anders gaan doen. Voor je met je 40ste al tussen de planken ligt. Dat is namelijk wel een feit, echt gezond is het werk niet maar het ligt er ook helemaal aan hoe je met de omstandigheden om gaat.

Wat betreft jou:

Op een reclamebureau beginnen als art director wordt niet wat. Dus ik zou het rustig opbouwen. Met erg veel geluk kun je ergens als junior AD beginnen maar ook dan is een beetje ervaring wel erg gewenst. Zoek je een reclamebureau met de studio dan zou je bv als vormgever vanuit de studio kunnen beginnen en zo laten zien wat je kan.

Een studie fotografie voegt naar mijn idee weinig toe. Een reclamebureau moet het vooral hebben van mensen die ijzersterk zijn in het verzinnen van concepten. Als iemand niet kan tekenen en met een paar krabbels op papier een concept duidelijk kan maken is dat prima. Uitwerking daar zijn weer anderen voor. Het gaat vooral om de ideeen. Dat het daarnaast extra gewaardeerd wordt als je wel weet dat je geen JPEG/RGB bestanden in je QuarkXpress moet importeren dan wordt dat alleen maar meer gewaardeerd.

Ik weet niet welke functie je binnen een reclamebureau zou willen vervullen er zijn er legio. Maar ik denk zelf dat je voor wat betreft een reclamebureau weinig hebt aan de fotovakschool. Maar veel meer hebt aan uitgebreide kennis (en het toepassen ervan) van programmatuur. Of bijvoorbeeld een goed aangeschreven cursus concept-denken.

Verder is de markt binnen de reclamebureau's momenteel ook krap. Mensen die art-director zijn die hebben vaak kunst-academie gedaan of zijn er via andere functies ingerolt. En dan is het per bureau ook weer verschillend wat een art-director doet.

Wat betreft papiertjes, bij een reclamebureau gaat het vooral om je portfoliomap met papiertjes. En niet zozeer de diploma's. Er zijn geen opleidingen in NL waar alleen maar helden vanaf komen en zolang dat niet het geval is moet je jezelf bewijzen. En dat is ook wel zo eerlijk eigenlijk. Voor kwalitatief goed mensen met een geschikt karakter voor het vak is er altijd werk. Diploma's of niet, als je maar aan kan tonen dat je het kan. En wil je bijvoorbeeld als junior art-director aan de slag dan denk ik dat je een heel eind komt met een map met kwalitatief goed eigen werk met bijvoorbeeld zelfverzonnen advertenties, huisstijlen en bijvoorbeeld leuke inhakers op actuele dingen. Dat geeft aan dat je de manier van denken onder de knie hebt. En zolang dat niet in het beestje zit krijgt geen school het erin.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk was in ieder geval. Tis al laat en geen zin het nog na te lezen. Schijnt morgen een leuke dag te worden dus ga maar eens op tijd maffen.

• Dark Blue
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

_O_
Het is zeker duidelijk, OzBoz.
Wat telkenens in je verhaal terugkomt is de werkdruk, en de stress als die werkdruk even verdubbeld wordt.

Ik heb afgelopen jaar bij de copyshop in Den Haag gewerkt en daar werd mij tegen mijn hongerloontje ook vaak nog om vijf voor half zes gevraagd of ik even een originele poster of flyer in elkaar kon stampen. Nou was ik daar best creatief in, maar hoe meer de tijd ging dringen, hoe zenuwachtiger ik werd en ik ging ook dingen vergeten. Conclusie: stress en mijn ikpersoontje gaan niet samen, tenzij alles op rolletjes loopt.
Ik ben daarom redelijk ontmoedigd door je verhaal. Ik werk nu in de copyshop te Doesburg, waarin ik gewoon continu design en mij juist het copyshopwerk ontnomen wordt, maar dan nog, er zijn hier zo weinig klanten dat ik al mijn ontwerpopdrachten goed kan overdenken en uit kan smeren over de hele dag.
Wat de combinatie van én de hele dag ontwerpen, én stress zal zijn heb ik nog niet meegemaakt, maar ik vrees dat het enorm in de soep loopt.

Daarentegen, Ozboz, zeg jij ook weer dat er genoeg functies in zo'n reclamebureau zijn, en zeg nou zelf, het hoeft niet eens een reclamebureau te zijn. Maar ik hoef niet per sé de innovatieve rol op me te nemen, er zijn mensen voor het uitwerken, zeg je, en hoewel dat ook haastklussen zijn, kun je dan je creatieve vermogen even wat naar de achtergrond schuiven en je richten op het zo snel en goed mogelijk uitwerken van de ideeën die je aangeleverd worden.

De fotografie opleiding lijkt me wel wat, en ik ga ook zeker naar de open dag, maar het analoog fotograferen spreekt mij minder aan (luiheid?). Ik heb net een digitale camera waarop ik het allemaal in kan stellen, maar ja, geen rolletjes en ontwikkelbad of kennis daarvan nodig hè. Daar komt nog eens bij dat ik in de verkeerde richting denk: ik maak niet spontaan een foto omdat ik plotseling iets op straat zie, maar ik creeër een beeld in mijn hoofd en wil dat gestileerd fotograferen.
Ik zie het nog wel bij de open dag.

En oh, OzBoz. Ik weet dat je het bij bovenstaande over funksngrooves had hoor!

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 15-08-2003 00:03 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ozboz voor je geweldige reply!

Ik wil uiteraard gewoon onderaan beginnen en ik heb niet echt de ambitie om een zo hoog mogelijke functie te krijgen, zolang ik maar plezier heb in mijn werk. Minimumloon of een goed salaris zal me echt worst wezen. (verhongeren zul je in nederland toch niet) en mijn vriendin heeft al een goede baan.

Stress kan ik niet altijd hebben, dus dat is minder positief aan je verhaal. Er is veel voor nodig om mij gestressed te krijgen, maar als ik echt gestressed ben..... (krijg ik soms ook lichaamelijke klachten, als buikpijn, misselijkheid enzo).
En zoals je zei, die mindere dagen ken ik ook. Ik freelance soms wat voor mijn portfolio en ik moet deze week 2 sites een forum skin en een logo inleveren.. en soms lukt het gewoon niet om iets moois te krijgen. Iets waar JIJ tevreden mee bent, maar ik ben ook wel heel erg kritisch als het om mijn eigen werk gaat.

Assertief ben ik niet echt, soms wel soms minder. Maar zoals Dark Blue zei zullen er vast rustigere banen zijn. Ik weet niet wat er allemaal op de markt is in de sector, aangezien ik nog niet weet welke kant ik op wil. Maar het zal zeker met vormgeven (pc) & creativiteit te maken hebben.

• OzBoz

OzBoz

DB

Inderdaad, zijn plekken zat binnen een reclamebureau. Nu zijn er volgens mij steeds minder bureau's over die een eigen studio hebben. Want dat is eigenlijk het leukste. Dan krijg je namelijk ook de rest van het proces lekker mee en in een studio is het prima werken. Bovendien leer je er verschrikkelijk veel.

Blijft wel een feit dat je in een studio heel nauwkeurig moet werken het wordt tenslotte wel gedrukt wat je aan het maken bent wat ook weer het leuke is van het vak. Dat je je eigen dingen weer tegenkomt langs de weg, in bushokjes of in magazines/kranten.

Maar je zou bijvoorbeeld ook bij een lithograaf/prepress bedrijf kunnen beginnen. Die zijn er erg veel en om veel over de technieken te leren is dat een prima start. Wanneer je zover bent is het wel handig dat je goed kijkt wat voor een soort pre-press bedrijf het is en of ze een beetje met de tijd meegaan of dat je nog steeds 1x per maand mee mag helpen de ontwikkelmachine schoon te maken.

funksngrooves

Wat betreft het salaris. Dat was meer om aan te geven dat dat aan jezelf ligt. Maar gezien de uurtarieven van veel bureau's moet je jezelf niet te kort doen als je je waarde hebt bewezen binnen een bureau/studio. Het is tenslotte ook leuk als je met je vriendin samen een wat groter huissie kan kopen een keer. En dat je het leuk moet vinden dat is een feit. Anders hou je ook geen enkele baan vol en zit je om te beginnen waarschijnlijk met RSI thuis.

Verder kun je met stress best leren omgaan. Het is altijd wennen op een nieuwe plek en je moet toch een beetje aanvoelen hoe alles werkt binnen een bedrijf. En je moet niet bang zijn om voor jezelf op te komen op het moment dat je het niet lekker vindt gaan en dingen liever anders ziet. Overal valt tenslotte over te praten. Maar ken bijvoorbeeld een paar collega's die wakker liggen of dromen over collega's en ik ben blij dat ik daar geen last van heb. En zoals bij al het werk zijn er altijd periodes dat het wat minder gaat maar ondanks dat wordt er genoeg gelachen (kan ook leedvermaak zijn).

Dat werken onder een deadline is lastig, maar over het algemeen red ik het wel. Het gebeurd wel regelmatig dat ik werk mee naar huis neem maar dat vind ik geen probleem, werkt wel rustig thuis. Het is vooral lastig wanneer je bv 3 weken echt ontzettend druk bent geweest met het verzinnen van ideeen, dan wil ik nog weleens moeite hebben als er weer wat verzonnen moet worden. Ben je gewoon een beetje leeg. Dat is wel frustrerend soms en wat betreft mijn eigen dingen ben ik een enorme mierenneuker (in principe alleen maar goed) maar dat helpt niet tegen het frustrerende :)

Zoals ik ook tegen DB zei, je kunt bv ook in een studio beginnen. Bij sommige studio's hebben ze een beetje een onderscheid in mensen die puur DTP-en voor de wat eenvoudigere dingen maar ook studio's waar ze bijvoorbeeld juniorvormgevers hebben die gewoon proberen de ruwe schets van creatie te vertalen naar iets wat doorgepresenteerd kan worden aan de klant.

Verwijderd

Topicstarter
Super replies Ozboz! Heel erg bedankt, nu heb ik ook een idee wat me een beetje te wachten staat.

Over dat assertiviteit, ik laat niet zomaar over me heen lopen, dat is ook nooit gebeurd.Maar ik zeg niet makkelijk nee tegen een 'hoger' iemand, misschien dat ik dat eens moet leren. Ik krijg altijd een beetje medelijden als iemand zielig doet en dan is nee zeggen moeilijk :)

Over het geld, tuurlijk geld is een fijne bijkomstigheid. Iedereen rijd liever in een (ik noem maar wat) BMW dan een Lada. Maar het is maar een kleine bijkomstigheid. Ik ken genoeg mensen die de tijd op hun werk langzaam zien wegtikken en gig veel verdienen (vergelken met anderen). Tuurlijk ken ik dat nu ook van de bijbaantjes die ik heb of heb gehad, maar dat zou ik nooit willen als mijn vaste baan.
Ik heb wel eens fabriekswerk gedaan vroeger, toen ik 12 ofzo was. Ik ga nog liever dood dan dat ik dat voor de rest van mijn leven zou moeten doen :D (met alle respect voor de mensen die dit werk dagelijks uitvoeren).

maar je zei zelf ook al dat plezier in je werk bovenaan staat. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 13:12 ]

Pagina: 1