Toon posts:

12v lijn veels te hoog?

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ey,

ik heb geen probleem hoor (yet denk ik)
maar ik wil het zeker van het onzekere nemen,

mijn 12v lijn is 12.70-12.93 schommeld de hele tijd

nou heb ik nog geen probleem, (op een tikkende hardeschijf na (2e die tikt :( )
dus mischien sloopt m'n voeding m'n hdd's steeds?
en als dit dus slecht is voor m'n systeem hoe verlaag ik m'n 12v lijn?

5v = 4.92
3.3v = 3.28

Verwijderd

vanmiddag was mijn 12v lijn op 14 :P

Verwijderd

dat is niet goed jongen ;)

en 13 volt kan slecht zijn voor je hd's ja. Als ik jou was zou ik ff voor een andere voeding gaan kijken

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 22:23 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar heb je die 12V gemeten?
als je bijvoorbeeld Asusprobe gebruikt ('k noem maar een dwarsstraat) dan klopt er meestal geen f*ck van die waarden.

bios is vaak stukken betrouwbaarder (en ook dat klopt niet altijd).
meeste vertrouwen heb ik nog in een multimeter :)

Verwijderd

aida32 gebruik ik
@fwuffy: ook niet als je een HD koeler heb?

Verwijderd

12volt mag normaal nooit meer als 10% afwijking zijn. Ben ik zeker van, bij alle lijnen is het max 10% en bij sommige 5% en bij de 3.3V is het zelfs maar 4%. Zal de bron maar weer eens gaan zoeken.

Verwijderd

de 12 volt lijn mag eigenlijk maar 5% afwijken, dus als jou hdd meer dan 13 volt krijgt kan het op den duur mis gaan

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Preventief je voeding vervangen en dan nog eens kijken. Verder wel netjes een geaard stopcontact gebruikt ?

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op 08 August 2003 @ 22:34:
Preventief je voeding vervangen en dan nog eens kijken. Verder wel netjes een geaard stopcontact gebruikt ?
ja stopcontacten zijn geaard.

/me heeft helemaal geen zin om z'n verjaardags geld aan een andere voeding te verspillen :( (kheb net nog alle voedings kabels verandert maar geeft natuurlijk geen effect

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 22:40 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ach, mijn +12v en -12v zijn al tijden +13.50 en -13.50 en alles doet het prima. Op zich wel raar, want ik heb juist zo'n dure Enermax gekocht omdat ie zo goed zou zijn in z'n voltages.
Dus TS, als je geen probemen hebt, gewoon verder niks aan doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

:P....ik weet niet hoe lang dit bij mij is....maar ik kwam er vanmiddag pas achter :P
mja 14 volt is wel een klein beetje HEEL erg veel te veel :P

Verwijderd

hehe >:)

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Die 12 volt mag best een beetje schommelen. Beter iets hoger als lager.
Zolang ie niet boven de 13Volt zou ik zeker niks doen.
14 Volt zoals bij Lukasie is wel aardig hoog.

Ik zou om te beginnen eens met een fatsoenlijke mutlimeter/voltmeter eens kijken wat ie dan is. En dan nog... 12 Volt + 10% is 13,2 en daar zit je ruim onder.

12 volt is de meest algemene spanning in de pc... daar mag je het meest op schommelen. Als je 3,3 nu 4 volt is... dan zou ik ook ongerust worden.

Verwijderd

Als er niets fout loopt, is er niets aan de hand, maar als je vastlopers tijdens windows of gamen begint te krijgen, is het 99% zeker dat het aan je voeding ligt. :)

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 22:52:
Als er niets fout loopt, is er niets aan de hand, maar als je vastlopers tijdens windows of gamen begint te krijgen, is het 99% zeker dat het aan je voeding ligt. :)
Ben ik niet met je eens.... die kleine spanning meer... nee hoor geloof er niet in.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
zou het eens met een multimeter meten... of anders de bios... is het betrouwbaarst

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Veel brakke hd's kan komen door een slechte toevoer, de 12V lijn wordt ook gebruikt door de HD's, dus ja, een te hoge 12V lijn kan zeker schadelijk zijn voor je componenten. Alleen je kan beter eerst meten met een multimeter dan direct een nieuwe voeding kopen. Een nieuwe merkvoeding kost toch wel aardig wat, zeker vergeleken met de prijs van een simpel metertje.

Het beste is gewoon een multimeter d'r tussen te hangen, die waardes zijn vaak veel betrouwbaarder dan de waardes die de BIOS en programma's aangeven. Je wilt niet weten wat voor een rare waardes ik bij daar heb gezien (een 5V lijn op 1.83 oid).

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:12
zijn eigenlijk al best veel topics over geweest, wat zo'n voeding nou wel/niet mag afwijken
daarnaast is de marge volgensmij max 10%, wat dus zo'n 13.2V moet maken,
daar zit je nog redelijk onder
en zolang je geen rare problemen ondervind is er niks aan de hand
en als hij je echt niet vertrouwt, dan kun je gewoon beter een nieuwe voeding kopen,
want dan ben je zelf weer op je gemak en maak je je er ook niet meer druk om :)

Verwijderd

http://www.google.nl/sear...cation+voltage+tolerances
* http://www.formfactors.org/developer/specs/atx/atx2_1.pdf -> 4.1.4 - pagina 21
* http://www.formfactors.org/developer/specs/atx/atxspecs.htm

+5VDC - 5%
-5VDC - 10%
+12VDC - 5%
-12VDC - 10%
+3.3VDC - 4%
+5VSB - 5%

Do the math :Y)
en meten doe je met een multimeter ;)

Over je harddisk:
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers : Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 23:56 ]

Verwijderd

aha! nu snap ik waarom hij soms gewoon reboot :P

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 22:52:
Als je bij dit soort dingen vastlopers krijgt dan is het meestal het geheugen wat brak is. Slechte koeling kan er ook toe bijdragen, maar een voeding wordt al moeilijker. Dit kan alleen wanneer je echt onder de juiste waarden zit. Zover, dat je buiten die 5% komt. Dan kan je computer door meer van je videokaart te vragen net genoeg extra stroom vragen om je computer tot een reboot te dwingen. Maar meest van tijd is het toch een ander probleem, al helemaal als je boven de juiste waarden zit.

Ceci n'est pas une signature!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:38

LopeZ

Too much is never enough

Zie Euss :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.