Mijn nieuwe harddisk( maxtor 120 gb 8mb ) blijft maar ratellen.er komt werkelijk geen eind aan. ook al hoeft hij niks te doen, hij blijft gewoon doorgaan met ratelen. De computer wordt ook zo erg traag. hij maakt ook rare geluidjes. Hij wordt wel erg warm. Is er soms een programma waar ik de temperatuur van de harde schijf kan meten?
Ja!! Alleen nuttig als je schijf S.M.A.R.T heeft. Prog mag je zelf zoeken.
Hoe heter hoe beter geldt inderdaad niet voor je schijf. Dus check dat eerst maar even.
Hoe heter hoe beter geldt inderdaad niet voor je schijf. Dus check dat eerst maar even.
Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......
Verwijderd
Er zijn genoeg progs voor, hardware monitor is wel simpel en duidelijk, alleen shareware.
Ik vrees trouwens dat je hdd stuk is. Ik heb een 80 gb versie (ook 8mb) en die is redelijk stil. Hij draait wel in dma mode hoop ik? (Al zou dat voor de herrie niet veel uit moeten maken, maar voor de load wel)
Ik vrees trouwens dat je hdd stuk is. Ik heb een 80 gb versie (ook 8mb) en die is redelijk stil. Hij draait wel in dma mode hoop ik? (Al zou dat voor de herrie niet veel uit moeten maken, maar voor de load wel)
HD's worden eigenlijk altijd wel _heel_ erg warm
Probeer SMART eens aan te zetten in bios en kijk oftie een BAD STATUS geeft?
MBM5 kan van sommige HD's ook temp leze
met Speedfan kan je zien hoe warm hij is.
Even zoeken op Google
Overigens geeft deze vaak ook een "fitness" aan voor de drive. Niet altijd even betrouwbaar, maar als het echt heel laag is kan je ervan uitgaan dat de drive stuk is.
Even zoeken op Google
Overigens geeft deze vaak ook een "fitness" aan voor de drive. Niet altijd even betrouwbaar, maar als het echt heel laag is kan je ervan uitgaan dat de drive stuk is.
[ Voor 56% gewijzigd door dreeke op 08-08-2003 21:50 ]
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Verwijderd
Dan zet je er eigenlijk altijd wel een _heel_ goede koeling op!yojordi schreef op 08 August 2003 @ 21:46:
HD's worden eigenlijk altijd wel _heel_ erg warm
Sorry dat ik zowat dweep met je opmerking, maar ik vind het jammer dat zoveel mensen hun schijven laten kappot gaan door verwaarlozing van de koeling terwijl de cpu soms in dezelfde box cryogeen staat of zo (-20° bv) is mijn inziens niet echt consistent dan.
Een HD hoort niet boven de 50° te gaan (persoonlijk stel ik dit zelfs op 40°)
Opgelet, 50° heb je sneller bereikt dan je denkt hoor, als je de hand op de schijf gaat leggen, en je voelt dat dit net warm genoeg is om geen pijn te hebben, dan zit je al aan 50° !!! (de ene mens kan natuurlijk beter tegen warmte dan de andere)
Wat ook verassend is, dat je de temperatuur gemakkelijk laag kan houden. Die dingen worden wel warm maar produceren niet zo hard warmte als een cpu bv. Wat ik bedoel, met een simpel ventilatortje hou je de zaak goed onder kontrole.
Het geratel is me bekend, doch ik heb no niet voldoende schijven binnen gekregen om al 1 met die storing weer tegen te komen en het eens met de osciloscoop te gaan onderzoeken wat op die actuator exact aan het gebeuren is.
zie ook mijn draadje met tips Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie
en de FAQ on top van BalusC natuurlijk
edit:
als die hd nog nieuw is => terug naar afzender en een nieuw eisen
als die hd nog nieuw is => terug naar afzender en een nieuw eisen
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 22:13 ]
Schijf even testen met Powermax of er iets mis is.
Draait er misschien een programma op de achrtergrond? Virusscanner, defragmenteerprogramma?
Draait er misschien een programma op de achrtergrond? Virusscanner, defragmenteerprogramma?
[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 08-08-2003 22:23 ]
ARME AOW’er
Pagina: 1