MP3/DivX/DVD machine

Pagina: 1
Acties:

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:09

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dus wilde plannen voor het maken van een multimediapc, gaat dus aangesloten worden op een stereo en een tv'tje, en mag levenslang filmpjes gaan draaien, en mp3/audio cdtjes.

De kast is geen probleem, die maak ik wel van mooi hout enzo, maar over de hardware die ik nodig heb heb ik wel enkele vraagjes...

Ik heb tot mijn beschikking een socket7 mobo, een stapeltje processors varierend van een pentium75 tot een Cyrix PR200+, dan nog een Slot1 mobo met een PII350... Wat ik uit de GoT search heb begrepen is dat met een hardware MPEG kaart, dvd kijken op zo'n cyrix proc bijvoorbeeld goed te doen is, maar dan zit ik nog met de divx films... Dat gaat dat ding bij lange na niet trekken... Is de PII daar wel snel genoeg voor, eventueel met een beetje kwaliteitsverlies (minder erg dan framedrops)? En zijn er trouwens (voor het geval er een socket7 mobo gebruikt gaat worden) PCI VGA kaarten met tv-out, tegen een redelijke prijs?

Stel, daar kom ik dan uit ;) Rest mij nog het volgende vraagstuk... Wat installeer ik er qua OS op? En hoe kan ik taken zoals automatisch afspelen op TV-out automatiseren? Liefst natuurlijk ook zo'n universele afstandsbediening, maar dat zie ik dan wel weer... Eerst moet 't eens gerealiseerd gaan worden... Ik heb de tijd :)

--Strandbal

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Voor DivX zou ik een iets snellere kloksnelheid willen. Qua OS en software, kijk eens op de site van Movix.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als OS zou ik windows 98 pakken of iets. Daar werkt alles onder wat je wilt en kun je heel stabiel laten draaien :)

en pci vga kaarten met tv out zijn er gewoon hoor.
kijk maar in de pricewatch (als je geld genoeg hebt zou ik een Matrox G4xx PCI aanraden icm een TVout dongle. dan heb je ook niet het gemekker met TVout of wat dan ook, omdat hij die gewoon via de VGA poort laat gaan zeg maar).

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 18:48
Ga voor de P2. Misschien nog op te voeren to 400Mhz!? Dan zou je genoeg moeten hebben voor Divx/mp3, zorg voor snelle mpeg4 decoder (ffdshow bv.). mpeg2 (dvd) decoderen zou ook moeten kunnen in software. Zijn ook verschillende decoders voor, denk dus niet aan powerdvd/windvd. mp3 moet dan natuurlijk makkelijk kunnen. Ook files met ac3 zou moeten kunnen, alhoewel je je systeem goed moet tweaken om niet veel zooi op de achter grond te hebben draaien!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DVD-video op een Pentium II
misschien staan hier ook nog wat handige tips in voor wat je wilt gaan doen :)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
ik zelf wil ook zo iets gaan doen dus ik heb ook al wat research gepleegd , en ik denk zelf dat de pII et niet zal redde , maar dat je eerder moet denken aan p2 of p3 @ 400-500 MHZ en er zijn inderdaad pci kaartjes met tv out , toen ik laatst gekeken had was er een radeon 7000 pci met tv-out voor 49 E o.i.d. en als os kun je miss windows media edition gebruiken ( zoek op het edonkey/emule netwerk)

LinkedIn
BlackIntel

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Bedankt voor alle info :)

OK, dus het beste is om voor de PII te gaan... Dan heb ik ook nog een leuke 256MB SDram ter beschikking (voor MoviX2 schijnt dit leuk te zijn) en een 3DFX Voodoo3 3000 AGP met TV-Out... Lijkt me een leuke combo, kan ik er ook nog een console van maken als 't echt niet lukt :P

De PII is trouwens ook nog wel stabiel op 450mhz te draaien, dmv multiplier verhogen. Ik weet echter niet of dit erg veel uit gaat maken... Veel snelheidswinst verwacht ik er echter niet zo van... Of zit ik fout?

--strandbal

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 18:48
De PII is trouwens ook nog wel stabiel op 450mhz te draaien, dmv multiplier verhogen. Ik weet echter niet of dit erg veel uit gaat maken... Veel snelheidswinst verwacht ik er echter niet zo van... Of zit ik fout?
Jawel! Heb zelf op een P2-233 een standaard divx+ac3 geluid goed(!) laten draaien dit vergde echter wel slopen van gedeeltes van het OS. Goede videokaart (TNT2 was het). Beetje geheugen. En VEEEL met de instellingen/filters/codecs proberen.
Daarom denk ik dat een P2-350 genoeg is, maar toch krapjes, alle beetjes helpen. Bovendien zal die voodoo ook wel goed meehelpen :)

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Dat klinkt hoopgevend :) De hardware heb ik dus... Nu het besturingsgedeelte nog... Dat zal iets lastiger gaan worden aangezien ik daar niet zo heel veel ervaringen mee heb. Mijn bedoeling is het maken van een mooie (waarschijnlijk houten) kast, met een lcd scherm op de voorkant voor trackinfo etc... Ook wil ik het systeem het liefst kunnen besturen met een afstandsbediening. Hoe pak ik dit het beste aan? Waar kan ik beginnen met leren daarover? Een beetje solderen kan ik wel... Met wat geduld...

--Strandbal

Verwijderd

en als je high bitrate XVIDjes gaat draaien ?
ik zie de cpu load van m'n p4 2,4 tot 50-60 % komen dan
ik zou toch een iets snellere cpu nemen hoor.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
XVID films heb ik op dit moment nog niet... Ik had er wel van gehoord, maar wist niet dat het zo cpu-intensief was... Nouja, dat zie ik dan wel weer, de hardware is upgradebaar later, als ik de kennis maar een beetje opdoe. Dat is 't leukste eraan :)

Ik zat de MoviX site een beetje door te pluizen, en die vermeldt "it supports TV-out for ATI, Matrox, NVidia, Savage and Trident cards". Geen 3dfx dus, helaas :( Ik heb verder geen geschikte videokaarten liggen die het beeld op m'n TV zouden kunnen krijgen. Het mag niet al teveel kosten allemaal, namelijk, 'k ben niet zo rijk...

Is er dus nog een alternatief? Ik kan een vreselijk gestripte versie van windows98 nemen natuurlijk, da's dus zonder internet explorer en met de windows95 shell enzo. Maar hoe automatiseer je dat alles, en wat voor DVD decoder/mediaspeler neem je daarvoor?

Verwijderd

Ik heb 2 jaar terug een AMD K6-2 @ 300 Mhz met 128 Mb RAM gehad en onder Win98 ging Divx prima, een kwestie van kaal installeren en tweaken die hap

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

ik zou zeggen, spit dit topic even door voor de software:
[htpc] Alles-in-een software voor home-theater gezocht

Ik denk dat je het beste een zwaar gestripte linux versie voor kunt nemen, die gemaakt is voor dat doel. MoviX ondersteund mischien geen 3dfx standaard, maar 3dfx linux drivers zijn wel te vinden als het goed is. Kijk ook eens naar andere linux OS'en, zoals freevo.

Eigenlijk is het ook wel handig dat zo'n apparaat een beetje snel boot.

De afstandbediening kan wel met zo'n schematje die hier wel in 100'en topics staat gepost, dan alleen even voor aansturingssoftware zorgen.

Neem anders een matrox g400 met tv-out, die zijn niet zo duur en de tv-out is best goed.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52
je kan ook voor divx een speciaal divx decoderkaartje kunnen kopen, ik ben alleen een beetje de naam kwijt van dat kaartje :X

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Maar het probleem van hardware DivX is dat niet alle codecs ondersteund worden (Alleen DivX 4 en 5. en de meeste films zijn 3.11 dus dat is jammer.
het mooiste is dus als alles via de CPU gaat.
Dan heb je ook maar 1 TV out nodig en dat is ook weer handiger.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

M1lamb3r schreef op 17 augustus 2003 @ 23:20:
je kan ook voor divx een speciaal divx decoderkaartje kunnen kopen, ik ben alleen een beetje de naam kwijt van dat kaartje :X
Sigma Xcard DivX decoderkaart
die kan dat wel, maar je kunt eigenlijk het beste gewoon je videokaart met tv-out voor gebruiken, die ondersteund alles wat je software ook ondersteund aan codecs en bende.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
eghie schreef op 17 August 2003 @ 20:12:
Eigenlijk is het ook wel handig dat zo'n apparaat een beetje snel boot.

De afstandbediening kan wel met zo'n schematje die hier wel in 100'en topics staat gepost, dan alleen even voor aansturingssoftware zorgen.

Neem anders een matrox g400 met tv-out, die zijn niet zo duur en de tv-out is best goed.
Zelf heb ik een Intel Celeron 500 @ 488 (multiplier wil niet hoger) met 160 MB RAM icm een Matrox Mystique G200, DXR-3, DVD-speler, onboard sound en een 1,2 GB schijfje. Ik draai er Win98SE lite op, dus 98SE zonder web-integration. Bakje heeft me nog geen 50 euro gekost (kastje was met 20 euro het duurste onderdeel :D), maar is perfect voor het afspelen voor divx en dvd.

Het is inderdaad wel bekend dat de tv-out van Matrox wel goed is, maar voor DVD zou ik toch adviseren om een speciale hardware-matige DVD kaart te pakken. De kwaliteit van zo'n kaart is gewoon een stuk beter dan elke tv-out.

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Toewan schreef op 18 augustus 2003 @ 12:41:
[...]

Zelf heb ik een Intel Celeron 500 @ 488 (multiplier wil niet hoger) met 160 MB RAM icm een Matrox Mystique G200, DXR-3, DVD-speler, onboard sound en een 1,2 GB schijfje. Ik draai er Win98SE lite op, dus 98SE zonder web-integration. Bakje heeft me nog geen 50 euro gekost (kastje was met 20 euro het duurste onderdeel :D), maar is perfect voor het afspelen voor divx en dvd.

Het is inderdaad wel bekend dat de tv-out van Matrox wel goed is, maar voor DVD zou ik toch adviseren om een speciale hardware-matige DVD kaart te pakken. De kwaliteit van zo'n kaart is gewoon een stuk beter dan elke tv-out.
De meeste divx op internet is toch nog divx 3.11 en die worden door die kaarten niet ondersteund, dus kun je die al niet bekijken op je tv. Xvid en andere minder bekende codecs worden ook niet ondersteund, dus ook niet weergegeven op tv.
Als er in de toekomst nog meer codecs komen, wat ongetwijfeld zal gebeuren, worden die ook niet ondersteund.

Met een tv-out op je videokaart kun je alles bekijken wat je op je monitor ook kan bekijken, dan maakt het niet meer uit welke codec het is. Als je de codec hebt kan je hem bekijken. En je kan er eventueel ook op gamen.
Pagina: 1