HP Laserjet 5 als netwerkprinter

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:04
ik heb net een HP Laserjet 5 geinstalleerd, maar die wil ik als netwerkprinter gebruiken.
Dus ik steek dat ding rechtstreeks vanuit de printer met de STPkabel naar de HUB, maar in Netwerkgeving ziet Windows nix. (Behalve dan mijn eigen peecee en die van mijn vader)
:?
Hoe kan dat?

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je bij je LJ5 een jetdirect kaart hebt, moet je de CD daarvan even in je compu steken, dan krijg je een JetDirect config programma. Dit detecteert alle ongeconfigureerde JetDirect servers, en zet het type van de printer en het MAC adres op je scherm. Dan moet je selecteren welke printer je wilt installeren, (je kunt een testpagina van JetDirect uit je printer laten rollen, met daarop het IP adres, Mac adres etc. waarschijnljik is IP nu 192.192.0.0 ofzo) Dan kun je je printer een IP adres toewijzen, dan kun je op elke compu even een netwerkprinter installeren, drivertje van de CD (niet hele CD instaleren dus, ik geloof dat alleen de PS driver genoeg is).

maaruh.... weet je wat RTFM betekent?

Verwijderd

Ik heb niet echt zo'n ervaring met netwerk printer die direct aan het netwerk hangen, alleen met degene die ik aan een mooi 286-print-servertje hang ;), maar misschien ligt het aan de protocollen? Ik weet niet wat zo'n printer gebruikt, maar dat en andere instellingen staan vast wel in de manual en/of op de website van HP

suc6 d'r mee

Jasper

Verwijderd

Ik had geen CD voor mijn 2de hands laserjet 4m met netwerkkaart. Na wat zoekwerk heb ik hier de software gevonden:
<a href="http://www.hp.com/cposupport/networking/software/hpja95en.exe.html" target="_blank">HP JetAdmin for Microsoft Windows 95/98(American English)
</a>

Misschien heb je er wat aan. Suc6 !

PS. Vergeet niet het IP-Adres etc in te stellen van de printer :P

• emzed
Door HP JetAdmin ziet Windows nu de printer wel, maar wil er alleen niets mee doen. Moet ik hem als IPX of als TCP/IP printer gebruiken???

Met HP JetAdmin lukt het even niet, maar het moet nu toch ook via Printer Toevoegen lukken? Daar geeft hij dus een of andere netwerkfout
maaruh.... weet je wat RTFM betekent?
eh... nee?

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 21:31 schreef emzed het volgende:
Door HP JetAdmin ziet Windows nu de printer wel, maar wil er alleen niets mee doen. Moet ik hem als IPX of als TCP/IP printer gebruiken???

Met HP JetAdmin lukt het even niet, maar het moet nu toch ook via Printer Toevoegen lukken? Daar geeft hij dus een of andere netwerkfout
[..]
eh... nee?
Je moet de printer instellen op TCP/IP en dan een IP adres geven. (Dezelfde als je PC alleen het laatste cijfertje moet anders ;)

Daarna kun je bij toevoegen printer kiezen op welke poort de printer hangt. (LPT of netwerk of wat dan ook) daar staat nu de optie jetdirect poort bij. Die kies je dan en de rest wijst zich vanzelf.

Ken je RTFM niet ? arg :)

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RTFM = Eh. nouja. toe maar weer ;)

Read The Fucking Manual

maargoed, ik geloof dat je niet heel veel van netwerken weet, dus ff korte uitleg:

IPX/SPX = Netwerk protocol gebruikt in Novell Netware. Als je je printer zo configureert dan komt hij als object in je NDS tree te staan, net als je server, en koppel je 'm aan een queue. Novell zul jij waarschijnlijk niet gebruiken, maar geloof me: professioneel is het geniaal in gebruik :)

TCP/IP = hetzelfde protocol dat jij gebruikt om te internetten. Kun je ook lokaal gebruiken, en dat is de meest handige manier om thuis je netwerk printer aan te sluiten; dus bv. 2 compus, moet je in TCP/IP instellingen doen (als het al zo staat is het prima ;)

compu 1 IP: 192.168.0.1
compu 2 IP: 192.168.0.2
printer IP: 192.168.1.1

(mag ook 192.168.0.3, maar als je een nieuwe reeks begin voor iets wat geen compu is, houdt je het overzicht beter, maar technisch is er geen verschil :)

als je 192.168.xxx.xxx gebruikt als IP range weet je zeker dat je geen conflicten krijgt naar buiten toe (nouja je gebruikt neem ik aan toch al proxy voor inet share) omdat deze serie gereserveerd is voor privegebruik, en niet op het internet voorkomt.

ps. JetAdmin is inderdaad de software die ik bedoel.

• emzed
TFPCBF <font size=1 color=gray>(the fucking printer cannot be found)</font>

F***ing Manual heb ik niet, ik heb de printer nl. gekregen (op zich wel nice :))
Het PDFje van HP biedt ook geen uitkomst.

De foutmelding komt er telkens op neer dat er geen communicatie met de printer mogelijk is. Maar hij is toch zichtbaar??? Als IP adres krijgt ie 10.178.72.15, dit kan ik niet veranderen in HPJetAdmin. Welke netwerkinstellingen van Windows moet ik veranderen om het voor elkaar te krijgen? Ik zie namelijk niks over de printer in "Netwerk". Moet ik soms de printer zelf anders instellen? ik heb hem al een keer teruggezet op fabrieksinstellingen.

Verwijderd

Op donderdag 30 november 2000 00:19 schreef emzed het volgende:
TFPCBF <font size=1 color=gray>(the fucking printer cannot be found)</font>

F***ing Manual heb ik niet, ik heb de printer nl. gekregen (op zich wel nice :))
Het PDFje van HP biedt ook geen uitkomst.

De foutmelding komt er telkens op neer dat er geen communicatie met de printer mogelijk is. Maar hij is toch zichtbaar??? Als IP adres krijgt ie 10.178.72.15, dit kan ik niet veranderen in HPJetAdmin. Welke netwerkinstellingen van Windows moet ik veranderen om het voor elkaar te krijgen? Ik zie namelijk niks over de printer in "Netwerk". Moet ik soms de printer zelf anders instellen? ik heb hem al een keer teruggezet op fabrieksinstellingen.
Je kunt het in het menu op de printer zelf instellen denk ik. (Tenminste bij de HP4m). Als je jetadmin hebt dan kun je het ook remote instellen. Maar als je de printer niet kunt bereiken dan via het lcd menutje.

Verwijderd

Je moet op de printer via het lcd schermpje je IP inkloppen en ook je subnetmask kan je daar invoeren de rest (dns,gateway) doe je niets mee bij de homepage van HP ff jetadmin software op halen en alleen client installeren (krijg je een mooi papieren vliegtuigje bij je klokje )und das al:)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ik heb ook zo'n laserjet 5M, en dat ding praat gewoon standaard lpd, heb je niks geen rare software voor nodig, dat windows daar nu niet mee kan omgaan, tja ...

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Pjosch
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06-2016

Pjosch

Moo Fighter (BVD)

De instellingen van ip etc..etc.. moet je op de printer zelf doen.
Weet je echter het ip van de printer. Dan kan je ook een telnetsessie opstarten naar de printer toe.

In jou geval telnet 10.178.72.15

De rest wijst zich dan vanzelf

Linux is free, when time is no money...but still I try

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Inderdad, je kan ook gewoon vanuit het menu het ip adres veranderen, netwerk-menu, en dat rare ip adres komt omdat ie nog ingesteld staat op DHCP. Dus gewoon ff Jetadmin installeren (moet op elke pc in het netwerk) alleen een pc doe je de uitgebreide setup en maak je admin. (kan je alles instellen, availebility, wie wanneer en hoeveel mag printen (quota's en tijden) je kan er zelfs op zien hoeveel pagina's er intotaal op zijn uitgeprint, (heb machientjes gezien met 80.000 ed) dus het blijft een superprinter

• emzed
mmmmm, ik begin te denken dat de netwerkkaart naar z'n gootje is

telnet 10.178.72.15 geeft geen verbinding.

HP JetAdmin zeg:
Unable to connect with device. No response from the device.

Ik ga ff uitzoeken hoe je ip adres op printer zelf kan instellen.....

• emzed
update:
<font size=3>YESSSSSS, het werkt</font>

Ik heb zitten kloten in het menu van de printer zelf en het IP-adres op 192.168.0.3, GW-adres idem.
zonder FM is het dus toch gelukt!

Jongens, bedankt!!!!!!!!
Pagina: 1