MACadres achterhalen van PC die afstaat ...

Pagina: 1
Acties:

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01
Ik heb thuis een Windows Server 2003 bak, die via chello op het internet hangt.
Via ICS hangt er een XP Pro client aan.
Op die Windows Server 2003 is Remote Desktop Connection geinstalleerd, en ik kan zonder problemen een connectie maken vanaf een XP Home bak met Telenet.

Nu zat ik daarstraks achter die XP Home bak, en ik had een file nodig van op de XP Pro bak. Maar die XP Pro bak stond af ...

Ik heb een programmatje gevonden om via WOL een pc te booten (http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.asp), maar daarvoor moet je dus het MAC adres weten van de pc die je wil booten.

Is er een manier om vanop die Windows Server 2003 het MACadres op te zoeken van een XP Pro bak die afstaat? Ergens in een of andere log ofzo?

Ik had in de event viewer gekeken, maar daar staat niets over die XP Pro bak... Via de logs van andere programma's die soms connectie maken naar die XP Pro bak kan ik wel het IP adres vinden, maar nergens een MAC adres.

Dus: is het mogelijk om van een windows bak het MACadres van een pc die afstaat op te zoeken?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

in de command prompt kan je met "arp -a" zien welke adressen hij nog onthouden heeft. Misschien dat de afgezette PC daar niet meer in staat, maar je hebt kans van wel :)

Verwijderd

Is er een manier om vanop die Windows Server 2003 het MACadres op te zoeken van een XP Pro bak die afstaat? Ergens in een of andere log ofzo?
Als je w2k3 server ook DHCP server is, dan is waarschijnlijk z'n lease nog niet expired.

Dan kun je in de DHCP console achter de lease van die bak het MAC adres halen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

je kan ook met "arp -s ip_adres mac_adres" het mac adres netjes toevoegen aan arp.
De volgende keer kan je dan "arp -a" doen om direct het mac ares te zien.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01
Internet wordt verdeeld via ICS, ik heb geen DHCP server geconfigd op die 2003...
Ik ga nu eens de raad van Wolfboy opvolgen ...

bedankt voor de replies!

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Dit is de manier:

code:
1
2
3
4
5
ipconfig /all

...............
Physical Address. . . . . . . . . : 00-10-AD-0F-C9-FF
...............

[ Voor 19% gewijzigd door eth0 op 08-08-2003 19:44 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

eth0 schreef op 08 August 2003 @ 19:43:
ipconfig /all

..........
Physical Address. . . . . . . . . : 00-10-AD-0F-C9-FF
...............
dan heb je het macadres van de PC waar je achter zit, niet van de PC die uit staat...........................

[ Voor 50% gewijzigd door m-m op 08-08-2003 19:44 ]

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
m-m schreef op 08 augustus 2003 @ 19:44:
[...]

dan heb je het macadres van de PC waar je achter zit, niet van de PC die uit staat...........................
8)7 8)7 mmm, niet goed gelezen idd

Verwijderd

Wolfboy schreef op 08 August 2003 @ 19:39:
je kan ook met "arp -s ip_adres mac_adres" het mac adres netjes toevoegen aan arp.
De volgende keer kan je dan "arp -a" doen om direct het mac ares te zien.
Ik ben bang dat je dat dan ook mag blijven doen, na reboot.

En voor doeleinden als WOL is het een beetje overkill om een static entry aan te maken.

Daar is een .txt bestandje genoeg voor.
Pagina: 1