Ik schrijf wel even een mini tutorial. Ik ben al een tijdje bezig een deel van m'n opa's (was pro fotograaf) foto archief te scannen, en ik ben op die manier zelf wel wijs geworden in het corrigeren en oppeppen van foto's. Ik ken de vaktermen en de ware betekenissen van alle dingen niet perfect, dus al er hier pro's rondlopen die gaan zeiken over wat ik zeg: ik krijg altijd het resultaat wat ik wil en daar gaat het om.
Ik ga er dus vanuit dat je puur een foto wil met correcte kleuren en lichtwaardes...en niet een "soep" met grotere borsten, dromerige wolken en verlaagde tafels met sportvelgen + neon licht
Les1: brightness en contrast zijn inderdaad EVIL! NIET gebruiken, gewoon niet. Je hebt ze namelijk niet meer nodig hierna.
Er zijn eigenlijk 2 essentiële dingen die je nodig hebt om bijna iedere foto toch op z'n minst tot "zeer acceptabel" te krijgen:
- level correctie op de input waarden + gamma
- hue/saturation correctie
Eerst ga je de levels corrigeren:
Image > Adjust > Levels
De input waarden corrigeer je door de buitenste pijltjes te slepen naar de uiteindes van het histogram. Niet te agressief, anders krijgt je foto al gauw een beetje een "burned" look ("Auto Levels" doet dit heel vaak). Dus liever net iets voor de uiteindes van het histogram, dan er overheen. Voer het in en druk nog niet op Ok:
Dan corrigeer je de gamma waardes. Dit moet je op het oog doen...telkens een stapje omhoog. Als je te hoog gaat verdwijnt er teveel kleurcontrast, ga je te laag dan heb je het gevoel dat je een lamp aan moet doen om de foto te kunnen zien. Voer het in en druk op Ok:
Je foto ziet er nu zo uit:
Een hele verbetering niet? Alleen de kleuren spreken niet echt, en vooral aan groen is nogal een chronisch gebrek als ik het zo zie. Om dit te fixen moet je de saturation verhogen, die bepaalt hoe "puur" een kleur wordt:
Image > Adjust > Hue/Saturation
Nu sleep je de Saturation omhoog naar...zeg 15. Voer het in en druk nog niet op Ok:
Maar het zou handig zijn als die groen een aparte extra tik omhoog zou kunnen krijgen...dat kan! Je zet de dropdown box waar Master staat in dit venster op Greens, en vervolgens verhoog je daarin de saturation net zolang tot je tevreden bent. Ik heb 'm zelf vrij agressief gezet:
Je plaatje ziet er nu zo uit:
Ik heb 'm ook nog even scherper gemaakt met een Unsharp Mask (Filters > Sharpen > Unsharp mask). Voor de meeste foto's is een Radius van 0,9 met de Treshold op 0 wel ok om gewoon een beetje te kunnen spelen met de Amount. Ik heb de Amount op 50% gedaan en kwam hier op uit:
TADA!
Je kan zelf nu je fantasie gebruiken bij andere foto's om met deze tools om te gaan. Vaak heb je ook de Hue nodig in Hue/Saturation, om kleuren mee te veranderen. Als bijvoorbeeld een foto zelfs na een level correctie brandend rood eruit ziet:
Zet de Master op Red en schuif dan de Hue een HEEL klein beetje naar rechts (+2 +3 ofzo) om het rood wat geler te maken. Vervolgens verlaag je de Saturation om de kleur minder intens te maken. Vaak is dit genoeg.
Nu maar hopen dat ik m'n tijd hier niet voor niks aan heb verspild
Karp, mocht je er niet uitkomen met een foto dan mail je het gewoon naar me (voor als je was vergeten dat ik RDG van lokaal404.nl was...dus m'n mail is: rdg@lokaal404.nl), dan probeer ik er wel wat van te bakken

(denk niet dat GoT namelijk requests toelaat om foto's te fixen)
NOTE: als mijn plaatjes er niet erg saturated uit zien of juist TE, dan kan dat aan gekloot met Color Profiles liggen. Je moet dan gewoon zelf de Master wat meer of minder Saturation geven aan de foto in photoshop...
[
Voor 16% gewijzigd door
Miletos op 06-04-2006 00:59
]