Toon posts:

[Alg] Rechten structuur, waar administrator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,
zweten jullie ook ??

Maar ff serieurs...
ik heb een role based rechten structuur gemaakt. Dat werkt wel redelijk. Nu heb ik een functie om te controleren of de ingelogde gebruiker het benodigde recht heeft. Dat werkt ook allemaal.

Maar nu heb ik ook een rol "administrator", met het recht "administrator".
dus de rol administrator heeft niet een vinkje voor alle rechten, want dat worden er nogal veel.

Wat is nu wijsheid?
1) Toch de rol administrator alle rechten geven.
2) In elke query zo met if'jes werken dat uiteindelijke recht "administrator" ook goed is.
3) Voor de query controleren of de gebruiker een administrator is.

Hoe lossen jullie zo'n probleempje meestal op? Alvast bedankt

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dan maak je groepen aan? :?
1 user zit in een groep
een groep heeft 0 of meer rollen ?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is nu ook zo.

Een user heeft een rol, een rol heeft meerdere rechten.

Maar omdat ik nogal veel rechten krijg, heb ik een rol administrator, met recht administrator.
Die moet dus alles kunnen, terwijl die eigenlijk het recht daartoe niet heeft in de database.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 18:14:
Ja, dat is nu ook zo.

Een user heeft een rol, een rol heeft meerdere rechten.

Maar omdat ik nogal veel rechten krijg, heb ik een rol administrator, met recht administrator.
Die moet dus alles kunnen, terwijl die eigenlijk het recht daartoe niet heeft in de database.
Hij moet alles kunnen, maar hij heeft het recht daar niet toe?

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Als we bang gaan worden om "veel" gegevens op te slaan in een database kunnen we de hele IT wel opdoeken...

Misschien is het wel zaak om eens te gaan kijken of "die hele stapel if'jes" niet wat efficienter kan.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• gorgi_19

gorgi_19

drm schreef op 08 August 2003 @ 18:20:
Als we bang gaan worden om "veel" gegevens op te slaan in een database kunnen we de hele IT wel opdoeken...

Misschien is het wel zaak om eens te gaan kijken of "die hele stapel if'jes" niet wat efficienter kan.
Aanvulling op drm: Is het model van Role Based Security, zoals die gehanteerd wordt bij ASP.Net, niet iets?

Verwijderd

Topicstarter
Ja gorgi_19, zoiets.

Maar heb probleem is, dat ik de rollen en rechten moet indelen.
Er kunnen zo'n 1000 groepen komen waarover rechten moeten komen. Laat staat dat voor iedere groep 3 rollen komen. Met ieder zijn rechten.
Dat is dus al haal wat. Dus al ik de "administrator" alle rechten moet geven die die andere rollen ook hebben.... dat is een hoop geklik. En het is ook nog eens zo, dat het aantal groepen sterk kan stijgen. Dus iedere keer een hoop geklik.

Dus het is makkelijk om een rol,met recht te hebben, die alles kan, zonder alles in te stellen. Dit lijkt me makkelijk voor bezelf om het globaal te beheren en te sturen.

Dus nogmaals mijn vraag, waar is het het beste om te controleren over het een administrator betreft, of een user met recht.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Misschien is LDAP wat?

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

In jouw geval zou ik gewoon een losse check voor Admin gebruiken, geloof ik. Als je het netjes wil doen moet je je hele systeem omgooien en met binaire zooi gaan werken. Dan moet je maar even zoeken, er zijn hier 80.000 topics over dat onderwerp geweest.

Rustacean

Pagina: 1