Toon posts:

[mySQL/DNS]meerdere mysql servers.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu in het netwerk 2 mysql servers draaien, welke door middel van replication gelijk worden gehouden.

Maar als er nu 1 uitvalt, worden niet automatich alle query's doorgestuurt naar de andere server.

Nu zijn er natuurlijk meerdere oplossingen:

1] client software aanpassen
2] via dns (A record aanpassen en verwijzen naar de werkende sql-server)
3] via EAC (linkje)
4] via mysql zelf??

oplossing 1 is natuurlijk de meest ranzige oplossing, omdat bijvoorbeeld ook postfix afhankelijk is van de mysql server, en ik geen zin heb om in de source van postfix te duiken.

oplossing 3. Heb ik geen ervaring mee, heb de trial gedownload maar krijg het niet lekker aan de praat. Ook de prijs is natuurlijk een nadeel (thuisnetwerkje).

oplossing 4. Ik heb op mysql.com geen relevante hits gevonden/gekregen, maar het is me wel vaker gebeurt dat ik op mysql.com niet de informatie die ik zoek, weet dus niet 100% zeker of mysql zelf zoiets heeft uitgebracht.

Dan blijft dus over oplossing 2.
Maar de vraag is dan, hoe is dat (op een nette manier) te maken.
Natuurlijk kan ik een scriptje maken die een waarde uit de mysql tabel leest (gebruikersinformatie) en dan bij een error een record aanpassen in de locale dns server.
Nadeel hiervan is natuurlijk dat dit script via cron aangeroepen zal moeten worden, wat betekend dat er toch downtime kan ontstaan wat niet nodig is. (script eens in de paar (10?) minuten aanroepen, natuurlijk, kan het ook elke 10 seconden doen, maar denk ook aan de load).

Conclusie is dus, dat ik eigenlijk niet weet wat ik nou het beste kan doen :)
Ben al vlink wezen googlen, maar ik kom alleen maar uit op uitleg hoe je replicatie moet instellen, wat bij mij dus al draait.

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 19:32
Weet niet of het alleen voor thuis is? Als dat zo is kan je het wel met een dns record doen. Is het voor buiten ook toegankelijk is kan dns niet aangezien een verandering in een dns niet gelijk is verwerkt maar minimaal een paar uur kost.... tegen die tijd is je server al weer up, hopelijk en kan je het weer terug zetten.

/edit: of alle clients moeten gebruik maken van jouw dns server, dan kan het wel

[ Voor 12% gewijzigd door JoostBaksteen op 08-08-2003 17:53 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Failover doen, IP adres laten overnemen door de 2de server, dat is de snelste en veiligste manier.

Maar replication met mysql is wel leuk, maar je kan niet updaten dan, dat weet je?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan