Toon posts:

Windows 98 herkent HD niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het volgende probleem:

Ik ging vanmiddag naar wat kennisen om daar Windows te installeren. Het zijn volkomen n00bs daar, ze konden me niet eens met zekerheid vertellen of ze wel de Windows CD hadden, maar goed.
Ik heb de vaste schijf geformateerd, ook ff in de BIOS goed ingesteld, wordt daar herkend als 8,4 GB (correct volgens mij). Windows "ziet" echter maar 203MB, en ik heb geen idee hoe dit komt. Aangezien ze totale n00bs zijn konden ze mij niet veel (lees: niets) vertellen over wat er verder in de PC zat, en er waren ook geen schroevendraaiers bij de hand. Wat ik echter wel weet is dat het ong. de configuratie is die standaard was eind 99, begin 2000:

AMD Athlon 500MHz
128MB RAM
32x CD-ROM drive
8,4GB Harddisk

Aangezien ze een eindje bij me uit de buurt wonen, kan ik er niet voor elke suggestie naar toe fietsen. Kan iemand met zekerheid zeggen hoe het probleem is op te lossen?

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Is er niet gewoon sprake van een partitieindeling, met een flink deel ongepartitioneerde ruimte?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 20:29

Robtimus

me Robtimus no like you

Gewoon even met fdisk kijken, de schijf is klein genoeg om goed herkend te worden door fdisk.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Kijk even terplaatse... Hier kunnen we lang en breed over discussieren, maar met zo weinig info komen we er toch niet uit...

OM Faq: hardisk problemen

Verwijderd

Topicstarter
TromboneFreakus schreef op 08 August 2003 @ 14:21:
Is er niet gewoon sprake van een partitieindeling, met een flink deel ongepartitioneerde ruimte?
Lijkt me sterk, ik heb de hele schijf opnieuw geformatteerd tijdens setup...
IceManX schreef op 08 August 2003 @ 14:27:
Gewoon even met fdisk kijken, de schijf is klein genoeg om goed herkend te worden door fdisk.
Wat moet ik dan precies met fdisk doen :?
Verwijderd schreef op 08 augustus 2003 @ 14:33:
Kijk even terplaatse... Hier kunnen we lang en breed over discussieren, maar met zo weinig info komen we er toch niet uit...

OM Faq: hardisk problemen
Zou kunnen, maar de 203MB limiet is zeer vreemd, die zou elke bios aan moeten kunnen, zeker eentje uit 1999.
edit:
Dat is ook een BIOS probleem, terwijl die de HD wél goed herkent. Het is een Windows probleem, daarom staat dit topic ook in WOS :z

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 14:37 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 14:33:
[...]
Wat moet ik dan precies met fdisk doen :?
Kijken of de partitie(s) kloppen op de HD...

[rml][ FAQ] FDISK[/rml]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 09:22
Ik weet wel dat er een grens is op 8.4 GB dus daar zul je geen problemen mee mogen hebben zolang deze daaronder is. Bios update al geprobeerd?

Je hebt er voglens mij helaas niet bij vermeld wat voor merk die HDD is, als het namelijk een Maxtor HDDtje is dan kun je deze met Maxblast (www.maxtor.com) aanroepen als de totale grote, wellicht dat dit tot een oplossing leid. Als het een WD (Western Digital) betreft kun je op www.wdc.com ook een tooltje downloaden om de HDD aan te spreken.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op 08 August 2003 @ 14:38:
[...]

Kijken of de partitie(s) kloppen op de HD...

[rml][ FAQ] FDISK[/rml]
Dat zou toch wel moeten na een clean install van Windows :? Ik kreeg geen keuze op welk(e) partitie/station ik kon installeren...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 14:56:
[...]
Dat zou toch wel moeten na een clean install van Windows :? Ik kreeg geen keuze op welk(e) partitie/station ik kon installeren...
98 heeft niet zo'n geweldige partitioneer opties in de setup zitten als NT.
gewoon even mijn faqje doornemen en het moet lukken.

Verwijderd

Jan,

in tegenstelling tot Windows 2K en hoger, is het met een installatie van Windows 98 niet mogelijk partities te maken. Hiervoor heb je een programma als fdisk nodig.

Deze is in ieder geval op de boot disk aanwezig en staat ook op de installatie cdrom.

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:06
Vaak genoeg last van gehad dat mijn 4 Gb werd gezien als 2GB in mijn oude pc. Verse install met Win98 enzo ,na een tijdje gewoon Formatje erover en weer installen. Ja, dan kwam het weer, 2 GB 8)7 Kon je weer gaan Fdisken en partities weg mikken en een nieuwe aanmaken. Was trouwens een Quantum Bigfoot.
Ook mijn huidige tweede hd had dat probje maar met een bios upgrade was dat over 8)

Verwijderd

Je zit wel steeds te klagen dat die gasten van wie die pc is een n00b is, maar als je niet weet hoe je met FDISK om moet gaan ben je zelf ook een beetje een n00b.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2003 @ 16:18:
Je zit wel steeds te klagen dat die gasten van wie die pc is een n00b is, maar als je niet weet hoe je met FDISK om moet gaan ben je zelf ook een beetje een n00b.
:O
Hij zei gebruik FDISK. Ik vroeg, wtf moet ik met fdisk doen? Kweet best hoe fdisk werkt, maar het lijkt mij nogal stug dat Windows niet aangeeft dat er meerdere partities zijn tijdens de installatie, noch tijdens het formatteren van de schijf. Nou goed, hij zegt, kijk of er meerdere partities zijn. Ik zeg ok. WTF is jouw probleem. Ga iemand anders topic verzieken.

Zoals gezegd ben ik daar op dit moment niet, en ze hebben daar ook geen internet. Het gaat dus nogal moeilijk, ik ga niet elke keer 45min fietsen omdat iemand hier een idee heeft wat te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 18:05 ]

Pagina: 1