na proc upgrade brak geluid

Pagina: 1
Acties:

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een probleempje met mijn geluid. Na een processorupgrade van een XP1800+ met Palomino core naar een XP2400+ met Thoroughbred core klinkt mijn geluid net alsof je de radio vlak naast een zender hebt zitten. Enorm gekraak en daar doorheen hoor je nog het geluid. Heb de search natuurlijk gebruikt maar kon niets vinden waarbij mensen hetzelfde probleem hadden.

Mijn systeem:

• MSI KT3Ultra (6380E) met laatste BIOS (v5.7)
• SB Live! 5.1 Player
• WinXP SP1
• Laatste VIA Hyperion drivers
• Onboard sound en modem in bios uitgeschakeld

Na een beetje met de bios instellingen gespeeld te hebben, alles wat conservatiever ingesteld enzo, had ik opeens helemaal geen beeld meer. Goed, die XP1800+ terug gezet, opgestart en het loopt weer als een zonnetje.

Of ik de allernieuwste drivers voor mijn geluidskaart heb weet ik niet precies maar die werkt zonder problemen op die XP1800+. Nu weet ik niet of het zo vanzelfsprekend is dat hij dan ook op die XP2400+ moet werken dus die drivers zou ik nog kunnen upgraden als er een upgrade is.

Verder heb ik die XP1800+ al verkocht aan iemand dus ik wil die 2400 wel aan de praat krijgen :) Afgezien van het geluid leek het ook allemaal prima te gaan, sommige dingen gingen echt merkbaar veel sneller.

Zijn er meer mensen die dit probleem en het liefst ook een oplossing hebben?

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Het eerste waar ik aan denk is je voeding, mischien dat die met die 2400 net iets te kort komt.

check je voltages eens (met beide procs)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

heb je SB naast je vid kaart zitten?
kan nogal wat problemen bezorgen(soort van magnetisch veld)

• blender
  • Niet online
igg schreef op 08 August 2003 @ 13:48:
Het eerste waar ik aan denk is je voeding, mischien dat die met die 2400 net iets te kort komt.

check je voltages eens (met beide procs)
Er zit een Chieftec 340W voeding in, standaard bij de kast trouwens. Ik zal vanavond even de voltages checken maar volgens mij waren die altijd netjes binnen de marges. Met de 2400 nog niet gechecked maar geeft dat verschil?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Kan verschil geven, maar zoveel harder trekt'ie er ook niet aan. Denk eerder een soort interferance, of PCI problemen (wellicht een andere bus?). Probeer het eens met je SB kaartje in een ander PCI slot en je XP2400+ iets lager geclocked :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Ik denk dat het je voeding is die te weinig stroom levert nu je een nieuwe CPU gebruikt. Ik had ook opeens krakend heel zacht geluid uit mijn SB Live 5.1 toen ik een Radeon 9500 aansloot op de voeding.

Een zwaardere (merk)voeding lostte bij mij alle problemen op.

• blender
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 14:13:
heb je SB naast je vid kaart zitten?
kan nogal wat problemen bezorgen(soort van magnetisch veld)
Er zitten nog een paar ongebruikte PCI sloten tussen de grafische kaart en de SB zodat die Ti4200 zijn warmte beter kwijt kan. Er zit ook zo'n lomp blok aluminium omheen he :)

Meteen naast de SB zit wel de netwerkkaart, een standaard RTL8139 dingetje wat het eigenlijk altijd goed gedaan heeft.

• blender
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 16:13:
Ik denk dat het je voeding is die te weinig stroom levert nu je een nieuwe CPU gebruikt. Ik had ook opeens krakend heel zacht geluid uit mijn SB Live 5.1 toen ik een Radeon 9500 aansloot op de voeding.

Een zwaardere (merk)voeding lostte bij mij alle problemen op.
Hmm, dat zou een beetje kl*te zijn dan... maar goed, bij 1to0 verkopen ze nog steeds van die Qtecs... 450W zou dat genoeg zijn of moet ik echt voor de 550W gaan?

Zou het kunnen helpen als ik minder apparaten op de PSU aansluit? Trekt een CCFL bijvoorbeeld veel stroom?

[update met 1800+]
Met de XP1800+ erin zien de voltages er zo uit:

+3,3V => 3,34
+5,00 => 4,95
+12,00 => 12,16
-12,00 => 11,86
-5,00 => -5,09

Ga nu kijken wat de XP2400+ doet...

[update met 2400+]
Nu heb ik de XP2400+ erin en het geluid doet het goed :? en nog even voor de volledigheid, de voltages zijn niet veranderd... exact hetzelfde.

Misschien dat de BIOS reset toch wat settings veranderd heeft die ik zelf nog niet aangepast had. Ik zal er nog eens een keer naar kijken en als ik schokkende dingen ontdek meld ik het hier wel even.

[ Voor 43% gewijzigd door blender op 09-08-2003 09:13 ]

Pagina: 1