Toon posts:

2 x w2000 DC's in een domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 dc in 1 domein. Beide zijn nu cataloge server. Als ik de eerst geinstalleerde server down breng dan ligt het gehele netwerk plat en kan niemand meer werken terwijl de AD op beide volledig zou moeten staan

Weet iemand hier een oplossing voor ? :'(

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:37

Arno

PF5A

Naast de GC, zijn er nog vier andere FSMO's rollen waar een AD niet zonder kan.

Overigens is het compleet nutteloos om twee GC's in te stellen in één site. Ik zou alle FSMO rollen op je eerste DC laten en de IM overzetten naar de tweede (Microsoft aanbeveling).

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet bekend met FSMO rollen waar kan ik deze instellen

• Lautie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10-2023
Inderdaad naast een Global Catalog zijn er dus nog andere FSMO's, vijf om precies te zijn. Namelijk Domain Naming Master, Schema Master, RID master, Infrastructure Master en PDC Emulator.
Maar Traag wat jij zegt dat, op aanbeveling van Microsoft, alle FSMO's op 1 server laten draaien is niet in z'n geheel waar. Bij kleine bedrijven gebeurt dat omdat ze meestal maar 1 server hebben, maar bij grote is de aanbeveling om de FSMO's te spreiden.
Aangezien er twee DC's zijn is het handiger om je eerste server, die tevens Forest Root Server is, alleen de Schema Master en de Domain Naming Master te laten zijn, en de andere drie op de andere server. Een voordeel hiervan is, dat je wat makelijker een Empty Root domain kunt maken met daaronder Child domains.
Beide kunnen GC zijn dit is alleen voor de gebruikers, zodat ze oa sneller kunnen aanmelden.

Vader van Tobias en Ylana \o/

• Arno

Arno

PF5A

Lautie schreef op 08 augustus 2003 @ 12:10:
Maar Traag wat jij zegt dat, op aanbeveling van Microsoft, alle FSMO's op 1 server laten draaien is niet in z'n geheel waar. Bij kleine bedrijven gebeurt dat omdat ze meestal maar 1 server hebben, maar bij grote is de aanbeveling om de FSMO's te spreiden.
Dit was ZO logisch dat ik het niet nuttig vond om te vermelden. Zowiezo heeft de TS al twee servers, dus dan klopt mijn verhaal weer wel :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Traag schreef op 08 August 2003 @ 11:53:
Naast de GC, zijn er nog vier andere FSMO's rollen waar een AD niet zonder kan.

Overigens is het compleet nutteloos om twee GC's in te stellen in één site. Ik zou alle FSMO rollen op je eerste DC laten en de IM overzetten naar de tweede (Microsoft aanbeveling).
gc is geen fsmo role... en er zijn idd 5 roles.
voor aanloggen van pre win2k clients is de pdc emulator de belangrijkste role (is overigens ook nog nodig voor win2k/xp clients).

im en gc niet op dezelfde server raadt ms aan (als een forest uit meerdere domains bestaat)... persoonlijk verplaats ik liever de gc (of in dit geval even uitvinken op de server die de im heeft).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
waar stel ik deze rollen in ?

• Lautie
Verwijderd schreef op 08 augustus 2003 @ 11:58:
Ik ben niet bekend met FSMO rollen waar kan ik deze instellen
De Schema Master en de Domain Naming zijn in te stellen met ntdsutil.exe, maar blijft daar maar vanaf want doe met je weten wat je aan het doen bent.

De overige drie kun je instellen in mmc-> Active Directory Users and Computers

In active Directory Users and Computer, rechts klik op je domein en selecteer Operations Master...
daar zie je drie tabbladen , RID, PDC, Infrastructure

PS: doe dit op de tweede server, want dan ben je als het goed is aan de goede server verbonden. Is dit niet het geval dan rechts klik op je domain en selecteer dan Connect to Domain Controller... en selecteer dan de tweede server.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31

Predator

Suffers from split brain

PNS -> WOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 11:52:
ik heb 2 dc in 1 domein. Beide zijn nu cataloge server. Als ik de eerst geinstalleerde server down breng dan ligt het gehele netwerk plat en kan niemand meer werken terwijl de AD op beide volledig zou moeten staan
Ben je wel de admin daar? Dit zou je toch wel moeten weten? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
hier staan beide servers al in vermeld. ik mag toch aannemen dat als server 1 plat gaat dat alles door draait en dat niet het gehele net plat gaat

• Arno

Arno

PF5A

Bij mij wel ;)

1. GC (global catalog)
2. IM (infrastructure master)
3. PDC (pdc emulator)
4. DNM (domain naming master)
5. SM (schema master)

Zoek maar op op TechNet :P

Jeremy Clarkson

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Om de TS nog ff meer ellende te bezorgen... lees dit even door en ga lekker expirimenteren zou ik zeggen article 255690 op www.technet.com

en traag ja je hebt er inderdaad 5
Schema master
Domain naming master
RID master
PDC master
Infrastructure master

maar GC valt hier niet onder

[ Voor 36% gewijzigd door mutsje op 08-08-2003 13:45 ]

• Lautie
Traag schreef op 08 August 2003 @ 12:59:
[...]
Bij mij wel ;)

1. GC (global catalog)
2. IM (infrastructure master)
3. PDC (pdc emulator)
4. DNM (domain naming master)
5. SM (schema master)

Zoek maar op op TechNet :P
Sorry hoor maar zelfs op technet is GC geen FSMO zie http://www.microsoft.com/...scrguide/sas_srv_rctk.asp

FSMO staat voor Flexible Single Master Operation

Oftwel
Schema Master -> 1 per forest
Domain Naming Master -> 1 per forest
Infrastructure Master -> 1 per domein
RID Master -> 1 per domein
PDC Emulator -> 1 per domein
Global Catalog -> meerdere per domein mogelijk

Dus helaas GC is geen FSMO

[ Voor 4% gewijzigd door Lautie op 08-08-2003 13:52 ]

Verwijderd