Toon posts:

Maxtor 120gb 8mb 7200rpm langzamer door gebruik van HDbracke

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Wie weet het zeker.....

Situatie:
Ik heb onlangs nieuw spul gehaald, waaronder een A7V8X-X (asus) mainboardje en een Maxtor 120gb 8mb 7200rpm Liquid schijf gehaald. Gezien ik 2 verschillende woonplaatsen heb (kamers door de week) wil ik m'n Maxtor meenemen naar m'n ouders huis waar een AMD 1200 + k7t Turbo staat. In beide pc's zit een bracket. Dus zoals je wellicht zult begrijpen wordt hierop de maxtor aangesloten.

Nu is mijn vraag:

Gezien de schijf via een bracket op het mainboardje is aangesloten, heb ik zo mijn vermoedens dat de bracket de schijf vertraagd. Gezien de IDE kabel (die standaard is meegeleverd door Asus bij het mainboardje) van betere kwaliteit lijkt te zijn, lijkt mij dit een knelpunt....

Wie o wie....

bvd _/-\o_

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-03 17:11
in principe mag het in snelheid niet uitmaken... in een bracket linken ze gewoon de pinnetjes een paar cm door... en als je met dat bracket ata100/133 aankan, geen probleem... vgl een langere datakabel

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Staat de BIOS op autodetect?
Staat de schijf in beide gevallen ALLEEN op een ide-kanaal?
Is de HD wel juist gejumpered?
Gebruik je in beide gevallen exact dezelfde kabels van en naar het bracket?
Heb je überhaupt wel de snelheid met een benachmark-programma gemeten om het zeker te weten?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
hehe.... kalm kalm.... ik ben 'm nog aan het aansluiten.... maar de benchmark komt er zeker aan!

Ik denk dat als jpvk007 idd. gelijk heeft, moet mijn vraag zijn beantwoord!

thx ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan aan de bekabeling liggen ..
40-polige kabels gaan maar tot 33MB/s, terwijl jouw schijf rond 45MB/s kan halen. 80-polige kabels zijn daarentegen gespecificeerd voor snelheden tot 133MB/s. Daar zit jouw schijf dus ruim onder en ondervind je geen last van snelheidsafname :)

Verwijderd

Topicstarter
Hm... misschien domme vraag, maareuh... hoe kom ik daar nu achter of het 40 polige kabels zijn? Toch niet tellen, heb ik een hekel aan :*)

En als ik hier een HD benchmark voor wil draaien, welke zouden julie dan adviseren?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
40 polige zien er op het oog ong. net zo uit als floppykabels. Bij 80-polige zie je heel duidelijk dat de 'adertjes' veel smaller zijn. (moeten immers 80 op de plaats van 40)

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 08-08-2003 11:41 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 16:14
Wat meldt windows voor DMA snelheid?

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Als het echt een 40 aderige kabel is, komt de bios wel met een mededeling. Bij je MB zit ook een 40 aderige kabel voor de cdrom. Die kan je dan met elkaar vergelijken, het verschil zou duidelijk moeten zijn ;).

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Een beetje tweaker weet toch wel het verschil tussen 40 en 80 aderig :?
Of zijn er maar een handje vol tweakers alleen om 13:37 wakker?

[edit]
nofi ... ofcourse ;)

[ Voor 11% gewijzigd door VisionMaster op 08-08-2003 13:42 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Nou... ik ben er in dit geval dus echt wel van overtuigd dat ik een 80 polige kabel heb, dus... zou het moeten lukken!

Ik benchmark 'm wel MET en ZONDER bracket.... dan weet ik naast de feiten ook nog eens de rapporten van de benchmark. (en daar had ik voor deze topic niet aan gedacht)

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 23:44

Spoooky

Core temp 37°C

het kan natuurlijk ook zijn dat het bracket zelf maar UDMA33 is :)

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Spoooky schreef op 08 augustus 2003 @ 13:59:
het kan natuurlijk ook zijn dat het bracket zelf maar UDMA33 is :)
Zitten er buffers in die brackets dan ? of enige andere vorm van elekctronica naast een (naar mijn verwachting) direct connectie op de IDE kabels aan beide kanten?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 23:44

Spoooky

Core temp 37°C

Er zit geen logica in voor zover ik weet. Maar volgens mij is de "doorverbinding" moet wel 100% goed zijn wil het op UDMA66+ draaien....

Of maak ik hier een denkfoutje??

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 11:27

jotheman

Was like that when I got here!

VisionMaster schreef op 08 August 2003 @ 14:25:
[...]

Zitten er buffers in die brackets dan ? of enige andere vorm van elekctronica naast een (naar mijn verwachting) direct connectie op de IDE kabels aan beide kanten?
Nee, maar je ziet vaker dat 't kleine verbindskabeltje wat van het bracket naar de aansluiting van het HD-opslag gedeelte loopt slechts van een UDMA33 kabel gebruikmaakt. Dat houdt dus in dat, zelfs al gebruik je tot aan 't bracket een UDMA133 kabel, er maar de bandbreedte van een UDMA33 (33mb/sec max.) kan worden gebruikt door de harde schijf.
Dat bedoelt ie :)

I see dead pixels...

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-03 10:57

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 11:31:
Hm... misschien domme vraag, maareuh... hoe kom ik daar nu achter of het 40 polige kabels zijn? Toch niet tellen, heb ik een hekel aan :*)

En als ik hier een HD benchmark voor wil draaien, welke zouden julie dan adviseren?
Staat ook wel in de FAQ denk ik, maar probeer atto of hdtach eens (wel 32 MB bij atto selecteren!) :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Pagina: 1