Toon posts:

[Java] - Layout Manager, Game.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yuw all, dit is mijn 1ste post op dit forum dus ik hoop dak mij niet direct Té belachelijk maak heheh ;)

1) Wel ik ben in Java een kaartspel aan het ontwikkelen maar ben al meerdere keren gestruikeld over welke Layout Manager ik nu eigenlijk het best zou gebruiken, Of is er een andere manier waar geen Layout Manager bij te past komt die het best geschikt is voor een kaartspel te ontwikkelen ???

2) Mijn kaarten zijn imageIcons en ik gebruik de methode paint op ze op beeld te krijgen (dus niet met pictures op labels ofzo). Maar als ik dan den GridBagLayout gebruik worden de kaarten meestal (niet altijd) herleid tot 1 pixel of gaan ze over gans het scherm.

Wat raden jullie aan, of is er soms een kick*ss site waar ik deze info kan vinden ?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Er zijn verschillende manieren om de layout managers te gebruiken. Het ligt er maar net aan hoe je applicatie in elkaar zit.
Als je bijvoorbeeld een hoop knoppen en textfields heb die gewoon van links naar rechts van boven naar beneden gerangschikt moeten worden kan je gebruik maken van de FlowLayout. Dit is een helel makkelijke layout manager.

Het probleem wat jij hebt is waarschijnlijk dat je op een panel aan het painten bent. Je wilt dus dat dit panel schermvullend in je Frame getoond wordt.

Als je dit wilt bereiken is het denk het makkelijkst om gebruik te maken van de BorderLayout. Dan moet je je Panel in het Center van je layout doen. Als je dan geen andere componenten toevoegt zal je Panel over je hele Frame uitgespreid worden.

Als je meer informatie wilt kan je het best op de tutorials van de sun site eens bekijken. Ook in de Api docs kun je alles vinden over de layoutmanagers.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 23:13
edit:
I stand corrected

[ Voor 90% gewijzigd door Dash2in1 op 08-08-2003 14:43 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56
Dash2in1 schreef op 08 August 2003 @ 14:17:
Hangt er maar net vanaf hoe je het getoond wilt hebben. Als je de kaarten over elkaar heen weergegeven wilt hebben zou ik eens kijken naar de CardLayout.
Volgens mij heb je geen flauw benul van wat een CardLayout is. Een CardLayout heeft niets met het over elkaar heen leggen van panels te maken (wat me wel nuttig lijkt) maar kan alleen van een panel uit een verzameling laten zien. In theorie zou je 'm dus kunnen gebruiken voor een stapel kaarten want zo wordt de werking tenslotte ook uitgelegd, maar dan is echt alleen de 'bovenste' zichtbaar. In de praktijk wil je waarschijnlijk de afzonderlijke kaarten als Components in je lay-out wil plaatsen, zodat ze wel kunnen overlappen.\

Ik zou dus ook aanraden om elke kaart als apart component te zien (Image of iets zelfgemaakts, om de transparantie goed te krijgen), dat is ook praktisch voor het afhandelen van events. De plaatsing zou ik doen op een Panel met een eigen lay-out manager (of een null-layout manager, waardoor je zelf ook de layout moet regelen). Als je kaart niet over elkaar heen hoeven te liggen, en in een regelmatig patroon geplaatst worden, is een GridBagLayout of een combinatie van BoxLayout's wellicht geschikt. Dat is echter moeilijk te zeggen zonder meer details te hebben over het speelveld.

[ Voor 31% gewijzigd door Soultaker op 08-08-2003 14:34 ]