Zoneedit en eigen DNS

Pagina: 1
Acties:

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb ff een vraagje, ik ga per vandaag zelf mijn domeinnaam hosten (was eerst via bedrijf, personeelspakket maar wil het allemaal zelf doen) en nu heb ik eigenlijk 2 wensen.

De eerste: ik wil zelf de DNS over dit domein gaan beheren, middels Bind9 (linux) maar ik wil hierachter als fallback (voor als me bak d00d gaat) Zoneedit hebben.
Is het mogelijk om het zo te doen dat de Primaire NameServer van het domein dan mijn thuisbak is (dns.domeinnaam.nl) en dat dan de secundaire NameServer de primaire van Zoneedit is?

Mijn grote vraag hierbij is dan of het dan nog mogelijk is om indien mijn bak d00d is, de zaken te regelen via zoneedit EN! de wijzigingen die ik thuis zelf doorvoer in de dns, worden die realtime overgenomen in zoneedit??????

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Zelf primaire DNS server draaien is IMO geen probleem. Echter moet de secudairy ergens bij de provider staan volgens mij.. IDt omdat de secudaire DNS juist door de hoger gelegen dns server gequeried wordt..

Maar inderdaad als jij een wijziging invoert in bind, en je verhoogt je serialnummer, dan pakt de secundairy DNS server dit op ja.. Maar niet realtime. Pas wanneer de Sec DNS deze actie innitieerd.

Het verplaatsen van een domein is overigens niet zo simpel als het lijkt.. IIG zal je eerst een authoritive DNS server voor je domein op moeten zetten, en dan als eerste de primaire DNS verplaatsen.
Wanneer dat gebeurt is, kan jij zelf de verplaatsing van je domein regelen.. Je voert een ander IP adres in, en dan ben je er..

De vraag is echter of jij thuis een Pri DNS server mag draaien van je provider.
Het veranderen van je Pri DNS moet volgens mij gewoon via de SIDN Stichting Internet Domeinregistraties Nederland. www.sidn.nl

Kijk daar eens rond op die site, en probeer daar ook wat antwoorden te krijgen. MIsschien dat er nog mensen bij GoT rondhobbelen die er meer verstand van hebben.. :?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Uberhaupt zelf al eens bij ZonEedit gekeken :?

Uit hun FAQ :
How do I enable secondary, backup or slave DNS service?

Our secondary DNS servers will pull DNS information from your primaries.
In the Control Panel, on the View Page, click 'Advanced'. On that screen you should see a 'Make Slave Zone' link. Clicking on this link will disable the regular control panel, and will allow you to enter the IP address of the master server.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Koffie schreef op 08 August 2003 @ 11:21:
Uberhaupt zelf al eens bij ZonEedit gekeken :?

Uit hun FAQ :

[...]
Typisch geval van RTFM... thnx :) |:(

wel gekeken.... maar niet gezien :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ryceck op 08-08-2003 16:16 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Met DNS moet je je primary zone opgeven, bij het instellen van je DNS is er ook een optie om domeinnamen die jouw eigen dns server niet kan resolven door te sturen naar je ISP

Dan moet je dus wel het DNS IP weten van je provider.

maar daar kan je heel simpel achter komen

1) of bellen :)
2) of op je server of andere pc in de command prompt ipconfig /all te toetsen
nu kan je als het goed is de dns server van je provider zien staan, voer dit dus in bij de installatie van je DNS server, en dan is het probleem verholpen

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
CyberJ schreef op 08 August 2003 @ 10:29:
Zelf primaire DNS server draaien is IMO geen probleem. Echter moet de secudairy ergens bij de provider staan volgens mij.. IDt omdat de secudaire DNS juist door de hoger gelegen dns server gequeried wordt..
Volgens mij is dat niet waar. Het wordt altijd aangeraden om een primaire en secundaire DNS op verschillende locaties neer te zetten, zodat je enige vorm van backup hebt. Verder is er geen vaste volgorde waaronder de servers gequeried worden. De meeste OS'en en systemen pakken standaard de primaire, maar in theorie mag dat ook gewoon de secundaire zijn.
Maar inderdaad als jij een wijziging invoert in bind, en je verhoogt je serialnummer, dan pakt de secundairy DNS server dit op ja.. Maar niet realtime. Pas wanneer de Sec DNS deze actie innitieerd.
Sommige servers (waaronder bind) ondersteunen een notify-systeem, waardoor secundaire servers een melding krijgen als de primaire server aangepast is. Op dat moment kan er een zone-transfer gestart worden.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Ryceck schreef op 08 August 2003 @ 09:20:
De eerste: ik wil zelf de DNS over dit domein gaan beheren, middels Bind9 (linux) maar ik wil hierachter als fallback (voor als me bak d00d gaat) Zoneedit hebben.
Is het mogelijk om het zo te doen dat de Primaire NameServer van het domein dan mijn thuisbak is (dns.domeinnaam.nl) en dat dan de secundaire NameServer de primaire van Zoneedit is?
Ja, dat kan dus.
Mijn grote vraag hierbij is dan of het dan nog mogelijk is om indien mijn bak d00d is, de zaken te regelen via zoneedit EN! de wijzigingen die ik thuis zelf doorvoer in de dns, worden die realtime overgenomen in zoneedit??????
Nee, dat kan niet. Althans, niet in de situatie zoals hij op dat moment is. Die server is secundair, dus haalt zijn gegevens op van de primaire server. In theorie kun je de zonefile wel aanpassen, maar die gegevens worden niet meer gesynct naar de primaire server. De meeste online beheertjes ondersteunen dit volgens mij dus ook niet.

Wijzigingen die je in je eigen nameservers maakt worden uiteraard wel gewoon overgenomen zodra er weer verbinding is met de secundaire server. Zoals ik in mijn post hierboven schreef kan dat 'realtime' zijn, maar niet elke provider ondersteund dit notify-principe.
Pagina: 1