XP op 2k netwerk werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Topicstarter
Ik heb nu mijn eerste WinXP bak opgezet en die wil ik op m'n LAN zetten. Het betreft een A7N8X-VM systeem en ik gebruik daarvan de geïntegreerde NIC (NVidia MCP). Het systeem draait XP Pro SP1 met de nForce UDP 2.45.

Op mijn LAN heb ik een eigen DHCP server opgezet. De nieuwe PC krijgt correct een IP adres van de DHCP-server en alle andere netwerkinstellingen komen ook in orde. Ik heb wel de indruk dat het halen van een IP adres via DHCP zeer traag gaat, maar het lukt dus wel.

Voor de rest lukt er vrijwel niets van zodra het met het LAN te maken heeft. Ik kan geen enkele andere PC van mijn LAN (laat staan van het Internet) pingen. Telkens krijg ik de melding "Request timed out". Ik kan wel de PC zelf pingen (zowel met 127.0.0.1, met "localhost" als met zijn IP adres op 't LAN en z'n NetBIOS naam). Van op de XP bak zie ik geen enkele andere PC van m'n LAN...

Vanop de andere PC's vind ik wel de NetBIOS naam vna de XP-masjien en die wordt dan ook resolved naar het juiste IP-adres. Pingen van de XP-bak lukt vanop de andere PC's echter niet. Ook hier krijg ik telkens "Request timed out".

In de event-viewer van de XP-bak zie ik soms een time-out bij het vernieuwen van het IP-adres via DHCP (semaphore time-out). Als ik het IP adres vernieuw vanop de prompt, dan lukt dat wel, maar traag... ("IPCONFIG /release" en "IPCONFIG /renew").

In de event-viewer staat ook een melding dat de backup-list voor de browser niet opgehaald kon worden van "\\ORION" (da's de naam van mijn DHCP-Router-server).

Volgende zaken heb ik reeds geprobeerd:

* Node type op "Broadcast" zetten (via DhcpNodeType = 1 in de registry).
* TCP-IP geherinitialiseerd (via "NETSH INT IP RESET").
* De NIC drivers ge-uninstalled en opnieuw geïnstalleerd.
* De routing vergeleken met de 2k-bakken (via "ROUTE PRINT").
* Een vast IP adres toekennen (binnen het juiste subnet natuurlijk).
* Een andere kabel geïnstalleerd (beide kabels werken perfect wanneer ik die aan een 2k bak hang).
* De user-account van op de XP bak definiëren op de andere machines (met zelfde paswoord als op de XP-bak; en een niet-blank paswoord).
* ICS staat af en Internet firewall ook (ook de service staat af).
* De SEARCH functie van GoT gebruikt ( ;) ) en natuurlijk ook op Google gezocht.

Doordat de naam van mijn server ontvangen wordt en dat ook een IP adres verkregen kan worden, neem ik aan dat het receiven van data op hardware-vlak lukt. In de LAN properties window zie ik echter bij "Packets received" nul staan.

Het lampje van de NIC pinkt wel af en toe als ik een ping uitvoer. Ook op mijn switch pinkt die af en toe.

Geïnstalleerd zijn:
- Client for Microsoft networks
- File & printer sharing
- TCP/IP

Zo... Ik denk dat dit vrij complete data is. Ik ben ten einde raad en hoop dat iemand hier mij kan helpen.

THNX!

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

heb je WINS ook geinstalleerd op je 2000 server? (Is voor netbios name resolving)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Verwijderd schreef op 08 augustus 2003 @ 08:46:
heb je WINS ook geinstalleerd op je 2000 server? (Is voor netbios name resolving)
Alleen is dat niet nodig, DNS wel. (op een stand-alone domain controller).

Een XP machine werkt out-of-the-box met een Win2k server, buiten het toevoegen van de machine aan het domein hoef je weinig extra's te doen.

Aangezien je ook niet kan pingen, wat altijd moet kunnen ongeacht juiste domein etc. lijkt het probleem aan de XP kan te zitten. Misschien een andere NIC proberen?

• apa

apa

Topicstarter
Ik draai geen Win2k server, maar enkel Win2k Pro. Ik heb dus ook geen WINS server en gebruik daarom de Broadcast messages voor NetBIOS name resolution. Dit heeft bij mij tot nog toe altijd gewerkt op de Win2k machines... Het gaat hier om een beperkt netwerk (in aantal machines), dus heb ik niet meteen nood aan een WINS server.

Als router software gebruik ik WinRoute. Daarin heb ik ook de DHCP- & DNS-server functies aangezet. Deze werken al een 2-tal jaar perfect met alle Win2k-machines die ooit op het netwerk hebben gestaan.

Alle machines draaien binnen eenzelfde workgroup en ik gebruik dus geen domains.

Volgens mij ligt het probleem niet bij NetBIOS aangezien ik vanop alle Win2k machines correct het IP adres van de XP-machine kan resolven naar het IP adres. Ik denk ook niet meteen aan een hardware-probleem aangezien een aantal tekens mij doen vermoeden dat de kaart wel degelijk data kan sturen en ontvangen van het netwerk (ik zie bv. duidelijk de NetBIOS naam van de DHCP server staan in de Event-viewer van de XP-bak).

Ik vermoed dat het probleem ligt aan de vertaling van de data van de NIC naar verstaanbare data voor de TCP/IP layer van XP en vice-versa. Dit is maar een gok natuurlijk, maar lijkt mij aannemelijk.

Een andere mogelijkheid is dat het ligt aan de routing van XP, maar dat denk ik niet. Ik heb de routing-tabel vergeleken met die van de 2k-machines en die lijkt mij OK.

Ik heb ook eens de onzichtbare netwerk-devices in XP ge-disabled... Still no joy...

Nog iets: als ik een ping doe naar het IP adres van mijn DHCP-server vanop de WinXP machine, dan komt er een nieuwe entry in de ARP-tabel (IP-adres <-> MAC-adres) met de correcte vertaling tussen beiden.

Heel vreemd allemaal...

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Hoe staat het met firewalls op de Win2k machines?

• apa

apa

Topicstarter
De DHCP+router draait WinRoute en daar staat een firewall op. Die laat alle data door, maar heeft wel de standaard security features van WinRoute aanstaan. Deze identiek aan deze op volgend beeld:

http://www.plexon.com/images/faq_stop_pinging_me.gif

Ik weet wel dat ICMP gebruikt wordt voor PING's en het zorgt er inderdaad voor dat je geen PING reply krijgt. Maar zoals je kan zien op het beeld, slaat die security enkel op de data die via NAT passeert. Ik heb enkel NAT opstaan voor de NIC verbonden met het Internet in mijn server. Ik zie niet in waarom data die van 1 node op het LAN naar een ander node op het LAN eveneens via die security zou passeren.

Bovendien staat de XP machine in hetzelfde subnet als de andere clients op het LAN. Daardoor zou de data dus zeker niet via de server moeten passeren...

Verwijderd

Volgens mij heb je echt DNS Problemen!
Hierdoor is DHCP ook zoals jezelf zegt traag.

Wat zijn je DNS Instellingen?

En... kan je wel op IP Adres (\\192.168.1.1) bij elkaar komen of pingen?

• apa

apa

Topicstarter
Ik kan enkel de IP van de XP pc pingen vanop de XP pc. Die heeft (meestal, want dat hangt natuurlijk van DHCP af) IP adres 10.0.0.3 en de PC-naam is CYGNUS. Volgende commando's werken *wel* vanop die XP machine:

PING 10.0.0.3
PING CYGNUS
PING 127.0.0.1
PING localhost

Eenders welk andere PC pingen vanop de XP machine lukt niet. Als ik vanop een andere PC "PING CYGNUS" typ, dan zie ik wel dat er een ping wordt gedaan met het IP adres 10.0.0.3; wat correct is; maar toch krijg ik telkens "Request timed out".

DNS instellingen zijn:

Primary DNS: 10.0.0.1 (da's 't IP adres van mijn DHCP-router-server). Deze wordt toegekend door de DHCP-server en komt automatisch in orde op de XP-machine.

Wat betreft DNS op de server: ik gebruik DNS forwarding van Winroute op de server (10.0.0.1) naar de DNS server gekozen door het OS.

Nogmaals: de settings van alle PC's hebben altijd perfect gewerkt en werken nog steeds perfect; enkel de nieuwkomeer (de XP-machine) doet heel vreemd.

• apa

apa

Topicstarter
Ik heb nu, ten einde raad, nog eens WinXP hergeïnstalleerd, waarna ik SP1 installeerde en vervolgens de nForce drivers (versie 2.45 int'l). Helaas... nog steeds werkt het niet...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
apa schreef op 08 augustus 2003 @ 20:43:
Ik heb nu, ten einde raad, nog eens WinXP hergeïnstalleerd, waarna ik SP1 installeerde en vervolgens de nForce drivers (versie 2.45 int'l). Helaas... nog steeds werkt het niet...
Als je pingt naar de 2k machine, komt 'ie dan wel in je arp cache (arp.exe -a)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• apa

apa

Topicstarter
Die komt erbij ja; dat had ik ondertussen al gecontroleerd... Heel vreemd. Blijkbaar heeft die ook moeite met het vernieuwen van zijn IP lease bij de DHCP server eens Windows volledig geboot is. Waarom weet ik echter niet... Ik blijf ondertussen speuren...

Verwijderd

Heb je voor mij (ons) een ipconfig /all van de WindowsXP machine en de ipconfig/all van de Windows 2000 machine?

• apa

apa

Topicstarter
Ik heb nu eens een andere NIC toegevoegd aan dat XP-systeem (ik hou alle oude "brol" bij en dus had ik nog een D-Link 10 MBps op overschot)... en wat blijkt nu: deze doet het vanaf het eerste ogenblik perfect! Heel vreemd allemaal vind ik. Ik heb de kaart erin gepleurd en die werd automatisch herkend en geïnstalleerd. Lijkt mij dat de ingebouwde NIC naar de vaantjes is; hoewel er dan toch veel zaken wel aan lijken te werken. Ik post hieronder de IPCONFIG van een ander masjientje want de settings zijn eigenlijk identiek aan deze op de XP machine:

C:\>ipconfig /all

Windows 2000 IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : mustang
Primary DNS Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel 21140 Based PCI Fast Ethernet
Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-E8-53-E3-11
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.4
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Saturday, August 09, 2003 11:27:04
Lease Expires . . . . . . . . . . : Saturday, August 09, 2003 12:27:04

Dit is dus van een van de Win2k machines...

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
nix bijzonders aan te zien

Tweak!

Verwijderd

Misschien een overbodige opmerking, omdat je in je openingspost al aangaf de NIC drivers ge-uninstalled en opnieuw geïnstalleerd te hebben, maar gebruikte je ook de laatste drivers?
En anders wil misschien een biosupdate wel uitkomst brengen.

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

lama

[ Voor 92% gewijzigd door GreeTz op 09-08-2003 12:17 . Reden: overheen gelezen ]

Alleen:           DE GROETJES

• apa

apa

Topicstarter
Ik gebruikte drivers 2.45 van nVidia (heb zowel de English versie als de Int'l versie geprobeerd); dat zijn de recentste (officiële) nForce drivers. Ik heb de setup ook geprobeerd met de drivers op de ASUS-cd (die zijn iets ouder).

BIOS upgrade zal ook niet helpen vrees ik aangezien de BIOS versie op dit mobo dezelfde is als de recentste versie die ik ok de ASUS site kon vinden.

• apa

apa

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn bril niet goed ophad eerder... Ik merk nu dat het "Physical address" veld van de nForce adaptor ingevuld staat op: 01-23-45-67-89-AB... Lijkt me nogal straf. Volgens mij klopt dit niet. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken en hoe ik dat eventueel fix?

Verwijderd

T'is idd wat vreemd dat de NIC van je NForce bordje zo'n simpel mac adres heeft.

Niet zo netjes van nvidia, want in feite is die NForce gewoon een realtek NIC.

Maar t'hoort geen probleem op te leveren als je maar 1 zo'n mac adres in je netwerk hebt.

• apa

apa

Topicstarter
Dat was het dus! Ik heb "1" bijgeteld bij het MAC adres van de D-Link kaart die ik heb binnen de NIC settings en dan op OK gedrukt... Alles is nu eindelijk picco-bello in orde!!

Verwijderd

Hoe heb je dit exact opgelost, ik zit hier met precies hetzelfde probleem.

• apa

apa

Topicstarter
Rechtsklikken op "Network neighbourhood", kies Properties.
Dubbelklikken op de je NIC.
Kies "Properties".

Druk op "Configure".
Ga naar de 2de tab.

Klik op het veld "Network address".
Typ daar een MAC-adres dat uniek is voor je LAN.

Als uniek MAC-adres, heb ik gekeken naar het MAC-adres van een andere netwerkkaart op mijn LAN (door IPCONFIG /ALL te typen aan de prompt). Daar heb ik bij het laatste cijfer "1" bijgeteld. Als ik dan op OK drukte, werkte het opeens...

Pagina: 1