[CAI] Versterken Radio+TV met Canal+

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Topicstarter
Huidige Situatie:

5 TV's, 1 beneden (+1 (niet meegetelt)voor eventueel in de tuin) en 4 boven.
5 Videorecorders (1 beneden en dan bij iedere tv 1)
1 Canal+ Decoder.

We hebben nou alles met flut (gamma :P) kabels aangesloten, en zo af en toe een versterkertje ertussen. Nou kun je je voorstellen dat dit niet overal echt perfect beeld geeft.

Op het AOP (Abonnee Overname Punt) zit de welbekende tratec cable optimizer van @home.

Radio:
Op de radio aansluiting zit een splitter, 1 kabel (+/- 4m) op de splitter gaat naar boven naar mijn broers kamer (voor zijn radio). De andere radiokabel gaat naar een stereo die ongeveer 3m ver staat.

TV:
Vanuit de TV aansluiting gaat er 1 (2m) kabel naar een versterkertje (flutding) die het signaal versterkt en dan (via veel te lange 1m kabels) naar de Canal+ decoder gaat. Vanuit de decoder gaat het TV signaal naar de video, en dan naar de hoofdTV.
Achter die TV zit een splitter zodat er 1 (dikke 4m) kabel naar boven kan naar mijn broers kamer.

Eenmaal boven wordt hij weer gesplit voor tv/video en gaat dan naar mijn ouders kamer (4m). wordt daar weer gesplit voor tv/video. Gaat vervolgens naar een flutversterker (6m) die het signaal verdeelt naar mijn broertjes kamer (2m)(tv/video) en naar mijn kamer (3m)(tv/video)

Problemen:

Zoals je hebt kunnen lezen weten de experts die dagelijks met tv/radio werken dat dit absoluut geen ideale situatie is. Bijn alle kabels zijn dun zonder dubbelle afscherming (folie + "gaas") en de dikste kabel is degene die naarboven loopt. Alle splitters zijn gelukkig wel compleet van metaal, maar alle aansluitingen zijn gewoon van die goedkope dingen (metalen plaatje met een plastic afdekkapje).

Nou zit ik al een hele tijd te overwegen om een goed radio/tv netwerk aan te leggen. Namelijk alles van hirschmann. Beneden een GHV-(10,20,30) en boven een 8 poorts multitap met op elke kamer een . Op deze manier hebben we op elke kamer een tv/radio aansluiting)

Nou stuit ik alleen op een paar problemen.

1. het kabelmodem. Daar heb ik al gelukkig een oplossing voor. gewoon Essent van de tv/radio aansluiting 1 enkele aansluiting laten maken zodat ik hier met F-bussen een splitter Hirschmann AFC 1211 op kan zetten. 1 gaat naar het kabelmodem en 1 naar de Decoder/Video/TV

2. Versterker. We hebben nou 2 flut versterkers. Hier wil ik (afhankelijk van alle demping die ik verwacht/bereken) een Hirschmann GHV-(10,20,30) voor in de plaats zetten net na de splitter die naar de Decoder/Video/TV
gaat.

3. Mijn enigste echte probleem is nou dat ik (ivm met het Canal+/Video kijken) vanuit de splitter het complete signaal verstuur. Dus niet alleen van tv, maar ook voor de radio. Nou weet ik dus niet wat de Canal+ decoder (en misschien ook de video) met de radiosignalen gaan doen.

Pakt hij gewoon het signaal, moduleert wat op een bepaalde frequentie en zet het complete signaal met gedecodeerde Canal+ weer terug :?

Of pakt hij het signaal, flikkert het radiosignaal weg, en stuurt alleen het tv signaal uit :?

Bronnen:
[search=hirschmann]
Hirschmann documentatie
Kabelbedrijf.nl

Goede Winkel:
Electroshop.nl

(sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat de lay-out wat goed maakt :))

[ Voor 6% gewijzigd door Leon op 08-08-2003 16:34 ]

Eeuwige n00b

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Heb je nu de radiosignaal en televisiesignaal in één kabel naar je decorder?
Is het niet handiger om gewoon die kabels zoveel mogelijk gescheiden te houden?
En voor zover ik uit je verhaal kan opmaken heb je een versterker zitten nadat hij uit een tv komt, om hem vervolgens door te lussen naar een stel andere tv's. Volgens mij is het handiger om bij binnenkomst het signaal te versterken en vanuit daar kabels te leggen naar andere tv's/decoders etc. met een max. van wat de versterker versterkt, dacht dat op 3 of 5 zit. Ook lijkt het mij handig gewoon goede kabels te hebben met afscherming, maar dat wist je al geloof ik :). Om nog even terug te komen op vraag 3 (waar is vraag 2?), ik denk dat die decoder het signaal wel zal pakken, maar of de kwaliteit van de zender dan goed is...? Misschien sneeuwbeeld?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Topicstarter
Gerwin schreef op 08 augustus 2003 @ 08:46:
Heb je nu de radiosignaal en televisiesignaal in één kabel naar je decorder?
Is het niet handiger om gewoon die kabels zoveel mogelijk gescheiden te houden?
Nee, zoals je hebt kunnen lezen is de beginsituatie dat er 2 radio's (1 boven, 1 beneden) aangesloten zijn.
En het voor het TV gedeelte loopt er 1 apparte tv kabel naar beneden->versterker->decoder->video->tv->boven voor nog eens 4 tv's/video's
En voor zover ik uit je verhaal kan opmaken heb je een versterker zitten nadat hij uit een tv komt, om hem vervolgens door te lussen naar een stel andere tv's. Volgens mij is het handiger om bij binnenkomst het signaal te versterken en vanuit daar kabels te leggen naar andere tv's/decoders etc. met een max. van wat de versterker versterkt, dacht dat op 3 of 5 zit.
Dat doen we al, direcht na de aansluiting voor de tv zit een versterker. Maar eenmaal boven moet het signaal nog eens versterkt worden omdat het te zwak is. Beneden 2 versterkers achterelkaar is ook niet zo'n mooie oplossing. Vandaar dat ik 1 goede hirschmann versterker wil.
Ook lijkt het mij handig gewoon goede kabels te hebben met afscherming, maar dat wist je al geloof ik :). Om nog even terug te komen op vraag 3 (waar is vraag 2?), ik denk dat die decoder het signaal wel zal pakken, maar of de kwaliteit van de zender dan goed is...? Misschien sneeuwbeeld?
( die 3 moest dus een 2 worden :+) Dus de decoder zou het gecombineerde signaal van tv/radio wel gewoon door kunnen geven :?

[ Voor 3% gewijzigd door Leon op 08-08-2003 16:35 ]

Eeuwige n00b

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik kan je aanbevelen om ook dat rare tratec dingetje eruit te gooien en meteen vanaf het CAI-aansluitpunt te beginnen met een GHV 20 minimaal. Dan gewoon een splitter voor 8 en dan alles naar de juiste plekken te brengen.

Ik heb zelf thuis een blok van 4 uitgangen naar tv's en vcr's eb 1 terminator maar daar zit nu alweer jaren mijn kabelmodem op en die functioneert prima. (GHV20 ervoor dus)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Topicstarter
imdos schreef op 08 augustus 2003 @ 16:39:
Ik kan je aanbevelen om ook dat rare tratec dingetje eruit te gooien en meteen vanaf het CAI-aansluitpunt te beginnen met een GHV 20 minimaal. Dan gewoon een splitter voor 8 en dan alles naar de juiste plekken te brengen.

Ik heb zelf thuis een blok van 4 uitgangen naar tv's en vcr's eb 1 terminator maar daar zit nu alweer jaren mijn kabelmodem op en die functioneert prima. (GHV20 ervoor dus)
Het lijkt erop dat alle moeite die ik in de openingspost gedaan heb er niet uit komt.. :P

Dit wil ik ook doen, maar het probleem is dat we wel overal Canal+ willen kijken en dan dus het (versterkte) gecombineerde radio/tv signaal door de decoder moeten laten gaan voordat het naar de multitap gaat.

mijn laatste (en belangrijktste) vraag was dus: Wat doet de decoder met het radiosignaal?

Als hij het gewoon doorlaat kan ik het zo doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                   AOP
                    |
                versterker
                    |
                  Decoder
                    |
                  Multitap
                | | | | | |
              (radio en tv's)

Als de decoder het signaal niet doorlaat moet ik Alles dubbel uitvoeren. aparte multitap voor tv en een aparte multitap voor radio.

edit: Even voor de duidelijkheid: nu hebben we radio en tv kabels appart, deze wil ik dus samen in 1 kabel en met een contactdoos met filter (om de 2 signalen uit elkaar te halen) op elke kamer hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Leon op 08-08-2003 18:50 ]

Eeuwige n00b

Verwijderd

Of de C+ decoder radiosignaal doorgeeft kan je snel zelf ontdekken, radiosignaal er in, tuner er aan, komt het er uit?? ja/nee, dan weet je dat.

Er bestaat een flut-Elro-Gamma versterker, die je op de eerste doos steekt, ra-tv in aan achterzijde dus. Voorzijde:
1 Tuner
2 naar C+, C+ ui naar video
3 van video (incl C+ sig. dus) terug naar dooje
4 TV, incl C+ & video dus.
5 extra stekker is mix van RA & TV & C+ & video.
Deze kabel kan dan via Hirschmann via 4 voudige splitter/versterker naar 4 andere TV-RA combinaties.
Werkt bij mij prima, ook met Gamma versterker i.p.v. Hirschmann

Of de opsteekversterker op de @home doos past weet ik niet (is gemaakt voor normale ra-tv stopcontact.
Als je dat wil weten kan ik het wel even proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 18:52 ]

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:58
Wat ik zelf heb gedaan is dat kabelfilter laten zitten, daar zit immers m'n kabelmodem op en wil ik geen gedonder mee hebben. Pas hebben ze het kabelmodem, ivm storing, zelfs op 1,5m (was origineel UPC 15m) van het AOP gezet.

Ook is het zo dat wanneer ik zit te prutten aan het AOP, je veel gezeik kan krijgen wanneer je ooit storing krijgt.

Hier FF snel een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ooms/tweaks/CATV_ptro.jpg

Vanaf het opsteekfilter, stuur ik zowel de Radio als de TV aansluiting door een galvanisch filter (2*TRAS10). Hierdoor heb je/ik dan geen last meer van enig (aardlus)gebrom indien je bijv. (ooit) een TV-kaart in je PC gaat gebruiken.

De TV aanluiting gaat naar m'n (Video waar ik op de ingang via een splitter m'n Satelliet toevoeg). De uitgang van de VideoRecorder combineer ik weer met de Radio naar een enkele kabel middels een TV/RD doos in omgekeerde richting.
In deze TV/RD doos wel FF het evt. eindweerstandje verwijderen.

De Antenne-in van de Satelliet-ontvanber heb ik middels een weerstand van 75ohm, in een coax-plug, kortgesloten. Hierdoor dus geen interferentie.
Eventueel kan je een speciaal inkoppel filter kopen dat afgestemd is op het uitgangskanaal van je Satelliet ontvanger. Is wellicht beter omdat je dan zeker geen (Satelliet uitgangs)signaal terugstuurt in/naar het AOP. Heb zelf gekeken maar mijn signaal is vlak achter het AOP practisch weg, de lengte van de grondkabel (bij mij 35m) doet dan de wel de rest.

De enkele kabel van de combinatie-TV&RD doos gaat naar een Hirschman GHV20 en vanuit daar door naar een Hirschman multitap AFC1641.
Gebruik voor de zekerheid een GHV30 wanneer je multitap verder zit dan zo'n 10-12m. Je kan 'm altijd nog zwakker zetten.

De laatste aansluiting van de multitap is met een F-connector weerstand afgesloten.
De 4 andere aansluitingen gaan vervolgens naar de verschillende locaties alwaar een TV/RD eind/rijg wandcontact doos is gemonteerd.

Kabels: Koka799, stug maar errug goed.
Coax-connectors: massief metaal Gamma, hebben een soort F-connector met knelfitting en zien er strak uit. De Hirschman coax connectors vond ik wat minder omdat je die moet schroeven en de plastic schoefdop lelijk word.

Reken op een flinke investering en echt blijf weg van de goedkope versterkers etc.. Als het werk prima maar (schade en schande wijs geworden) zelf heb ik slechte ervaringen met El(lend)ro spul.

Suc6

Aanvulling 1: wanneer je een Canal+ ontvanger hebt via de KabelTV, dan kan je kan je die T-splitter wegstrepen en zet je je Canal+ ontvanger tussen de TRAS10 van de TV en de Antenne-ingang van je VideoRecorder.

Aanvulling 2: Ik koppel m'n Satelliet ontvanger in via een T-splitter omdat ik anders op sommige kanalen wat ruis kreeg. Denk dat de UHF modulator van m'n Satelliet ontvanger een beetje brakkig is.

Aanvulling 3: Radio kreeg ik overigens niet goed door, door zowel de VideoRecorder en de Satelliet ontvanger, vandaar dat ik de buitenom methode toepas. Wil nl. ook ' overal' video/satelliet kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door PtrO op 10-08-2003 03:54 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:03
Je kunt beter niet voor tussen AOP en decoder een versterker zetten. De reden hiervoor is dat het signaal dat dan de decoder inkomt te sterk is, het signaal vanaf de aop is meestal zo rond de 70dB en dat is ook ongeveer het maximale dat een decoder/vcr als inkomend signaal kan hebben.

Als je perse de decoder voor de splitters wil dan kun je beter de versterker na de decoder zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door amontillado op 10-08-2003 12:58 . Reden: foutje ]

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Pagina: 1