Toon posts:

[Access/SQL] sum berekening in report *

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hi

ik heb het volgende probleem(pje), ik ben bezig een kleine adminstratie op te zetten in access nu heb ik dus een sql query gemaakt (zie hieronder)

SELECT [datum], [kavelnr], [verkocht], [klantnummer], [uitbetaald], [Bedrag verkoper]
FROM kavels_q
WHERE [klantnummer]=[klant nummer];

heel simpel dus :-) , maarrrrrrr als ik dus deze query ga gebruiken om een report te maken en ik wil de Sum hebben van [bedrag verkoper] dan laat access alleen de laatste zien dus hij telt niet op. ik heb alles geprobeerd wat ik maar kan bedenken maar hij telt dus niks bij elkaar op .

ik heb dus even kort samengevat in een report gezet dat hij alles bij elkaar moet tellen het maakt dus niet of ik hem in de pagefooter zet . hij weigert het bij elkaar op te tellen.

ik zie vast iets over het hoofd maar wat .... |:(

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 14:57

momania

iPhone 30! Bam!

Bij een SUM moet je ook wel eerst iets GROUP'en om te SUM'en
Anders sum je steeds maar 1 regel...

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
SUM houdt in dat de waardes van de records van alle rijen die bij een groep horen bij elkaar worden opgeteld. Je zult de records dus moeten groeperen met een GROUP in je sql statement.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hoeft allemaal niet hoor. Je kan best 1 rapport maken zonder groeperen en toch in de voettext het totaal zetten.

Wat heb je in de pagefooter (moet dat niet rapport footer zijn?) staan? Een textbox met als source =Sum([Bedrag verkoper])?

probeer overigens spaties in veldnamen te vermijden. Werkt gewoon niet prettig.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
als ik een textbox pak met een sum dan pakt ie dus alleen de laatste getal hij telt dus dan niet op ,

oke ik ben niet zo goed in sql , begin ook maar net , dus hoe zou ik dat bij elkaar moeten zetten dan als ik dit heb

SELECT [datum], [kavelnr], [verkocht], [klantnummer], [uitbetaald], [Bedrag verkoper]
FROM kavels_q
WHERE [klantnummer]=[klant nummer];

hoe krijg ik dan voor elkaar dat ie het dus gaat groupén en dat ie even goed nog vraagt naar het klant nummer en dan ook nog es dat ie het bedrag verkoper gaat sumén ......

ik vraag volgens mij wel erg veel van jullie nu ;) , vooral met +- 31 graden binnnen pffff })

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Waarover wil je optellen?
Alle verkopen aan die klant?
Hoeveel regels (records) laat de query zien?
Is het een rapport betreffende een bepaalde klant?

Verwijderd

Topicstarter
ehh laat ik het anders uit leggen.

ik heb deze Sum nu gemaakt

SELECT Sum([bedrag koper]) AS koper, [datum]
FROM kavels_q
GROUP BY [datum];

de bedoeling is dat de query dus Alle bedragen bij elkaar optelt en dat ik ze later dus weer splits in Ex btw, Btw bedrag en dat laten zien via een rapport en dat dan per dag.

dus de query zou dus moeten vragen naar me welke datum wil je zien met de omzet van die dag zodat ik kan zien als ik de kassa tel of het klopt wat er in de database staat.

Tevens zou er in de query moeten staan als ik in de formulier zeg , het artikel is verkocht dat er dus -1 komt te staan in de table dat doet ie ook wel keurig maar hoe verwerk ik dat in een query .

dus wat ie zou moeten doen in het kort:

de Sum van [bedrag koper] laten zien.
op datum kunnen zoeken + artikel verkocht (-1)

in het rapport zou ik alles kunnen verrekenen met bruto winst, btw bijdrage etc dat hoeft dus niet in de query van mij te staan.

het gaat dus om commissie verkopen van goederen. dus de ene dag verkoop je 20 artikelen de andere dag 40 bijvoorbeeld.

ben opzich al een heel eind gekomen maar alleen die totale bedrag per datum arghh 8)7 ';

ben blij met jullie hulp _/-\o_

thx

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dit gaat negens heen. Wat jij kan is zo basic, en je zit er zo moeilijk over te doen. Volgens mij mis je ergens iets. Je hoeft geen aparte SUM - sql te maken hiervoor, het kan gewoon in de query.

Als je op datum gaat groeperen, zet je dan het totaal wel in de voettext van datum, en niet van het rapport? Daar zit ik nu een beetje aan te denken...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1