Asus TUSI-M mobo loopt vast bij geheugentelling/hapert

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb voor de 2e keer een Asus TUSI-M van de RMA terug. Nu doet mijn netwerkkaart het weer niet. Dat geeft niet, dus ik denk zet een realtek 8139C erin. Verder zit er een Intel Celeron 950 mhz en 512 mb PC133 double side White Lake en 256 MB Brand/Third met geheugen van Samsung erin. Alles gaat goed met opstarten. Voor de rest draai ik met Windows 98 SE OEM, 40 GB Samsung, Floppydrive, NEC DVD Writer en Samsung DVD Speler.

In Windows loopt het systeem soms in een keer door en de andere keer weer niet. Soms als het systeem opstart krijg ik een scherm waar virussen trots op zouden zijn. het scherm waar het geheugen opgeteld wordt krijg ik allemaal rare tekens en loopt zo vast dat alleen de stekker eruit halen helpt. Met netwerk gaat het ook af en toe niet zo lekker(haperingen en zo) en ook met geluid.

Het probleem is dat dit zo lekker moederbordje is vanwege de 5.1 geluidsondersteunig on-board en ondersteuning van max 1GB in vergelijking met Intel 815 chipset die tot 512 MB gaat en het is een Micro-ATX en de videokaart on-board met 64 mb frame ondersteuning.

Ik hoop dat iemand dit probleem ook kent. De proc heb ik ook getest en die is goed. Of misschien dat iemand nog een oplossing weet hoe ik dit bord toch in de lucht hou(behalve dan vast te pakken en in de lucht te zwaaien) of misschien zou kunnen zeggen waar het aan zou kunnen liggen. Want de borden zijn niet meer aan te komen. Of zou ik het gewoon terug moeten sturen en voor een andere moeten gaan vragen?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 17:26

Duinkonijn

Huh?

heb je je geheugen al getest

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• itsalex
  • Niet online
ja ik heb allebei de reepjes getest en geen problemen. Ik heb het getest op een intel bx chipset getest en op een I815 en op een SIS650. Daar kwamen geen problemen uit.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:43

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Goh, ik dacht dat ik de enige was die die bordjes gebruikt(te). Daar gaan we dan.

Deze bordjes hebben me jaren van mijn leven en een boel geld gekost en daarbij een hoog oplopende ruzie met de leverancier.

Voor een redelijke serie PC's (25 of zo) deze bordjes ingezet. Ze zijn compact en bieden toch veel mogelijkheden. Direct uit de box waren er al twee defect. Omgeruild. Nadat de PC's waren afgeleverd begonnen de problemen. Een aantal mensen klaagden dat de PC's niet goed opstartte: soms wel soms niet. Hangen bij BIOS, rara geheugentellingen, CPU speed niet goed detecteren, vastlopen etc. Kom je in Windows dan werkt het netwerk weer niet (onboard connector). Bordjes maar weer RMA gestuurd. Dit duurde ruim 6 weken. Niet dat de problemen werden opgelost. Eén bord werd omgeruild en met de ander was niets mis (volgens de RMA 8)7 ). Opnieuw de PCs opgebouwd en diegene met het nieuwe bord werkte. Met oude bord weer niet.

Een paar dagen later: bord weer defect en start niet meer op. Beide borden gaan weer retour. Weer 6 weken wachten. Hier onstond ook de ruzie met de leverancier. Blijkbaar kent ASUS geen DOA maar behandeld alles als RMA.

Deze cyclus van kapot gaan en retourneren is een keer of 6!! herhaald en ik kreeg steeds een ander bord (met ook diverse BIOSen erop). De PC's waarin ze zaten draaide allang weer in alle zaligheid met een ander (chaintech) bordje.

Na ongeveer 9 maanden had ik twee borden in handen die leken te werken. Ze hebben een week gedraaid en gingen toen kapot. Ik heb ze toen maar ceremonieel verbrand (dat stinkt trouwens.. >:) )

Als je ook kijkt naar de BIOS update pagina is het tempo waarin er nieuwe BIOSsen uitkwamen erg hoog, maar houdt het plotseling op:geen ondersteuning meer. Geeft zelfs ASUS het op?

Mijn mening is dan ook dat er een behoorlijk fors aantal zwakke exemplaren tussen zitten. Mensen die ze RMA sturen krijgen van ASUS een andere (ex-RMA) retour. Deze hebben dan ook een zeer grote kans dat ze dezelfde problemen hebben / gaan geven. Maar elke keer retour sturen aan ASUS kost een je zeker 6 weken. Kijken wie dat het langste vol houd.

Ik vrees voor de TS dat dit er ook zoeen is. Grote kans dat ie er ooit nog eens een krijgt van ASUS die ik al in mijn handen hebt gehad (er zijn er zo'n 15 RMA gegaan!). Ik hoop voor je dat je het voor elkaar krijgt. Mocht je garantie hebben bij een winkel: ruil hem om voor een ander merk!

[ Voor 5% gewijzigd door superduper op 08-08-2003 09:22 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

superduper schreef op 08 augustus 2003 @ 09:19:
Goh, ik dacht dat ik de enige was die die bordjes gebruikt(te). Daar gaan we dan.

<lang verhaal van TUSI-M ellende>

Ik vrees voor de TS dat dit er ook zoeen is. Grote kans dat ie er ooit nog eens een krijgt van ASUS die ik al in mijn handen hebt gehad (er zijn er zo'n 15 RMA gegaan!). Ik hoop voor je dat je het voor elkaar krijgt. Mocht je garantie hebben bij een winkel: ruil hem om voor een ander merk!
Hier hebben we helaas een van die typische zwakke plankjes die Asus eens in de zoveel tijd produceert. Het valt me op dat Asus sinds de SP99 geen enkel echt goede SiS-based plank heeft weten te produceren (ken o.a. rampverhalen van de A7S333 en heb zelf de 'eigenaardigheden' van de P4S8X van dichtbij mogen meemaken). Raar want het ligt echt niet aan de chipsets (retestabiel, vrij snel, zelfs ECS/PC-Chips weet ze snel, stabiel en spotgoedkoop te maken), en Asus is meestal niet de minste. Ik snap het iig niet- andere 'grotere' namen als MSI en Gigabyte kunnen wel prima SiS-based mobo's bakken.

Iig zou ik eens kijken naar de ECS P6STP - vergelijkbare features, draait wel goed en kost maar EUR 28

Of een andere Asus, want hun Intel/Via based spullen zijn meestal wel in orde...

Oslik blyat! Oslik!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

itsalex schreef op 08 August 2003 @ 08:20:
ja ik heb allebei de reepjes getest en geen problemen. Ik heb het getest op een intel bx chipset getest en op een I815 en op een SIS650. Daar kwamen geen problemen uit.
Heb je ze getest door gewoon op te starten of met bv memtest?

Wanneer je geheugen echt ok is, even memtest op je brakke bord draaien, krijg je daar wel fouten dan ligt het aan je mobo.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• itsalex
  • Niet online
Het geheugen is getest met Memtest. Ik zal strax even memtest op het bord gaan draaien. Even op een stuk terug te komen. Ik heb ook 25 mb geleverd in computer. Ze zijn echt snel vind ik. Geen problemen met installatie zoals met die achtelijke IDE driver die je nodig hebt en zo voor WIndows 98. Ik ben nu door mijn socket 370 borden want ik had als vervanging de GB 6OXT-A en die is ook al weer verkocht. Ik baal er zo van dat deze kapot is. Maar ja ik ga maar dat bord in de vuilnis gooien want ik heb gemerkt dat die nogal prob had met mijn 3Com 3C905C netwerkkaart en een ISDN kaart.

Ik ga nu maar nog testen en anders gaat er een Asus A7N266-VM/SE moederbord erin. Dat laatste lijkt mij toch de beste keuze. Trouwens die Asus Terminator waren ook brakke borden wat erin zaten met die TUSI moederbord en dan met die ventilator die ook zo lekker herrie maakt als je sneller ging werken. Doe je eindelijk een keer wat krijg je dat op je bord. Geintje. Nee maar die Tusi-M wil ik toch graag gebruiken om dat ik hier nog een Intel Celeron 1,2 GHZ nieuw heb gevonden uit mijn oude voorraad. Ik ga het testen en jullie krijgen misschien nog een leuke foto te zien van de bios.

Pagina: 1