DVD-video op een Pentium II

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik weet niet of dit misschien onder een ander forum moet, maar ik vraag het gewoon hier.
Ik ben een (oude) pc voor iemand aan het bouwen die DVD's wil kijken (fullscreen).
Het is een PII-266 met op dit moment 192MB geheugen en een 4MB PCI-kaart van ATI (all-in-wonder met tv-out dus) en natuurlijk een DVD-romspeler. Op fullscreen hapert het beeld nog een beetje.
Wat is het belangsrijkst om te upgraden hiervoor:
Snellere cpu (wordt lastig, hij oc'd niet echt lekker), meer mem of snellere vga-kaart (meer mb's + agp? ) ik weet namelijk niet wie het mpeg2 decoden voor zijn rekening neemt.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-02 12:39
waarschijnlijk heb je een intel 430LX chipset... max p2-333...
misschien kan er een snellere celleron in, ligt aan je bios

maar wat altijd werkt, is een hardwarematige mpegdecoder. bijvoorbeeld een hollywood kaart, of creative dxr2/3. die zijn hiervoor bedoeld. divx zal niet lekker werken vanwege te trage processor.
misschien werkt een matrox g400 kaart ook. die heeft ook een hardware mpeg2 decoder onboard dacht ik, en bovendien een zeer goede tvout (met dualhead, dus kan op pc doorwerken evt)

[ Voor 9% gewijzigd door jpvk007 op 08-08-2003 00:50 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50
Dat is de proc die zul je dus sneller moeten hebben, tevens had ja al een eind gekomen door een tool zoals statbar te draaien tijdens het afspelen dan had je kunnen zien welke onderdelen er voornamelijk gebruikt worden :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik meende dat een p2450 nodig was om een dvd film goed te bekijken.

Verder is de video kaart ook wel van belang, als het niet te upgraden is de cpu zul je toch naar een kaart moeten die goed kan encoden.

Tweakers Discord

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

een hardware decoder is het verstandigst om te kopen ja. Die creative kaarten kan je 2e hands wel voor een aardige prijs kijken en dan kijk je dvd's gewoon altijd goed :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je aan een DXR kaartje kan komen maakt de cpu en video geen ruk meer uit.
heb hier een DVD zitten kijken op een P90. Dat ging perfect. ding had 2MB ATI onboard en had er een DXR3 kaartje inhangen. Nou, dat werkte dus gewoon geweldig (ook fullscreen @ 800*600

Verwijderd

Zoals al gezegd werd, een DXR3 of Hollywood+ kaartje doen wonderen.
Vergeet niet om DMA van je DVD aan te zetten, anders blijft het stotteren

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ik heb al een dxr2 kaartje 2e hands gezien, doet die het goed genoeg? (is namelijk goedkoper dan een dxr3)
Er zit btw een i440LX chipset op en een snellere cpu is niet echt een optie, want er kan max een 333MHz op en ik heb hem al ff ge-oc'd gehad op 333MHz en dan nog is het niet gladjes.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TheLemon schreef op 08 August 2003 @ 14:43:
Ik heb al een dxr2 kaartje 2e hands gezien, doet die het goed genoeg? (is namelijk goedkoper dan een dxr3)
Er zit btw een i440LX chipset op en een snellere cpu is niet echt een optie, want er kan max een 333MHz op en ik heb hem al ff ge-oc'd gehad op 333MHz en dan nog is het niet gladjes.
dxr2 gaat ook goed hoor. Heb ook een dxr2 gehad en die verschilt weinig van de dxr3

Verwijderd

In [rml][ EL] DXR3/H+ repareren, smd-component doorgefikt[/rml] al eens over gehad, maar toen waren de DXR3 kaartjes in de aanbieding bij PCTune voor € 5,60 - (nu blijkbaar € 7,-) kan sowieso geen kwaad om even te checken ;) De kaart kun je voor ELKE Pc met PCI slot en DVD speler gebruiken (met tenminste een CPU die voldoet aan de minimum eissen, maar daar voldoet je PII ruim aan).

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: de CPU icm doorvoersnelheid van DVD (DMA!) naar de videokaart (hardwareondersteuning!) vormen de grootste struikelblokken. Een videokaart met diverse DVD ondersteuningen (iDCT, 24bit hardwareoverlay, colorcodetransform, hardware motion-compensation, hardware upscaling en hardware-MPeG2-decompression etc) kan de taak van de CPU verlichten. Met een DXR3 kaartje kun je al DVD kijken op een Pentium-1 en aanverwanten omdat deze ALLE ondersteuning voor DVD hardwarematig aan boord heeft.

Zie ook: http://www.guidetohometheater.com/showarchives.cgi?10:4

FYI: ik trek voor het afspelen van een film (buiten de al benodigde geheugen voor het OS + speler) ongeveer 2MB. Je geheugen is niet echt een factor bij het afspelen van video.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 15:15 ]

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
tweakduke schreef op 08 augustus 2003 @ 00:49:
Ik meende dat een p2450 nodig was om een dvd film goed te bekijken.

Verder is de video kaart ook wel van belang, als het niet te upgraden is de cpu zul je toch naar een kaart moeten die goed kan encoden.
Als je DVD'S afspeelt op een computer zonder apparte MPEG kaart dan neemt de processor het rekenwerk op zich, dus een videokaartje van 4 MB moet volstaan.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Afhankelijk van wat voor ATi kaartje het precies is, kan die kaart misschien ook al hardware DVD ondersteunen. ATi was daar vrij vroeg mee in zijn GPU's.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ja precies, ik heb ook nog een ATI Rage II 8MB AGP uit '98 of '99 liggen en volgens mij staat er op die chip iets van DVD blablabla. Die ga ik proberen, alleen zit daar helaas geen tv-out op.
Over die PCtune shop: er staat bij dat die alleen voor Creative DVD-spelers zijn en er zit een Philips in, dat zal dus niet gaan? (wel erg goedkoop, bij V&A van T.Net zie ik ze pas vanaf €40,- )

[ Voor 36% gewijzigd door TheLemon op 08-08-2003 15:10 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wekkel schreef op 08 August 2003 @ 15:03:
Afhankelijk van wat voor ATi kaartje het precies is, kan die kaart misschien ook al hardware DVD ondersteunen. ATi was daar vrij vroeg mee in zijn GPU's.
Dat klopt ja.
op mijn packard bell plankje waar een 2MB ATI ding op zit staat ook al dat hij DVD support :P
vaag genoeg is het een socket 7 plankje, dus sneller dan een P1 233mmx gaat er niet op en dan lukt het je never nooit niet om het fatsoenlijk fa te spelen :P

Verwijderd

Ik heb hier een PII @333 mhz met een intel 440LX chipset (zoals bijna alle cpu's <334 mhz). Eerst had ik een intel 740 AGP kaart echt heel erg triest in 3d, nu heb ik een ati 7500 wonder met 64 mb ram en werkt wel alles goed.
Een paar dingen die nodig zijn is:
CPU is snel genoeg
RAM heb je EDO of SDRAM (ik heb 384 b SDram)
HDD snel mogelijk (IBM 120GXP 7200rpm, 7200 rmp merk je echt moderne hdd is een must)
AGP kaart snelste wat in een 440LX kan is een ATI 9100/8500, ik heb alles geprobeert op dit gebied.

Verwijderd

De DXR3 kaart kun je voor ELKE Pc met PCI slot en DVD speler gebruiken.
Je P2 voldoet ruim aan de minimum systeemeissen.

De reden dat die opmerking er staat is waarschijnlijk omdat hij vroeger bij een koppelverkoop hoorde van Creative DVD drives. Even mailen met de shop (of gewoon los bestellen) en je weet gelijk of die koppelverkoop nog steeds is - of dat er wellicht een andere prijs geldt voor de losse verkoop. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 15:14 ]

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Aha, ik heb hier een ATI Rage II + DVD 4MB PCI-kaart gevonden, ik ga die eens proberen, die zou een onboard MPEG-decoder moeten hebben :)

• arjandijk162
  • Laatst online: 10:45
anders wil ik mijn dxr3 wel ruiulen voor die ati all-in-wonder pci, ben je ook klaar

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

dan heeft-ie geen videokaart meer en die is ook wel meer dan 7 euro waard :) (ik bied 14! :P).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• arjandijk162
  • Laatst online: 10:45
idioot dat die dingen zo ongelooflijk goedkoop zijn, ik heb dat ding een jaar geleden voor 100 euro gezien

Verwijderd

Ik heb hier een p2 233 192Mb met een fire GL 1000 Pro staan, zelfs divx-en draaien hier op :-S
(af en toe stotter en natuurlijk op minimale qualiteit)

Verwijderd

TheLemon schreef op 08 August 2003 @ 00:45:
Ik weet niet of dit misschien onder een ander forum moet, maar ik vraag het gewoon hier.
Ik ben een (oude) pc voor iemand aan het bouwen die DVD's wil kijken (fullscreen).
Het is een PII-266 met op dit moment 192MB geheugen en een 4MB PCI-kaart van ATI (all-in-wonder met tv-out dus) en natuurlijk een DVD-romspeler. Op fullscreen hapert het beeld nog een beetje.
Wat is het belangsrijkst om te upgraden hiervoor:
Snellere cpu (wordt lastig, hij oc'd niet echt lekker), meer mem of snellere vga-kaart (meer mb's + agp? ) ik weet namelijk niet wie het mpeg2 decoden voor zijn rekening neemt.
Eeehm, daar heb je een MPEG kaart voor nodig. Processor moet minstens een 450 zijn en geheugen upgraden helpt niet. Een MPEG kaartje verwerkt de data van DVD ipv dat de processor dat doet. Als je nu een veel betere videokaart koopt schiet dat nog geen ruk op want dan moet je processor nog steeds alles doen. Ik zelf heb nog een MPEG kaart uit de tijd dat het allemaal net nieuw was en die doet het nog perfect in m'n 350. Bij mij zit er zelfs geluidskaart ingebouwd en je kan er met een beetje mazzel bijna een stand-alone van maken

Verwijderd

Welke ATI AIW heb je precies?
De AIW PRO versies hebben standaard DVD-support... meestal hardwarematig :+

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ik heb de 3D Rage Pro AIW, 4MB PIC, ik heb nog ff verder gezocht, maar op de ATI-site staat dat hij full-screen DVD playback op een PII moet kunnen:

"...ATI has enhanced the motion compensation hardware first released in ATI's 3D RAGE II+ DVD chip. By off-loading the motion compensation step from an MMX processor, 3D RAGE PRO improves software DVD/MPEG-2 frame rate by 20 to 30%. 3D RAGE PRO provides full motion MPEG-2 playback on Pentium II processors, without the need for DVD hardware...."

Dat vind ik vreemd, want ik vind het echt niet soepel gaan, die RageII+DVD die ik gevonden heb, zal dan ook weinig opleveren vrees ik. Zou ik misschien softwarematig iets moeten doen eerst? Windows ME herkent de kaart zelf met alle functies (TV-in/TV-out etc.) en ik gebruik PowerDVD.

[ Voor 13% gewijzigd door TheLemon op 09-08-2003 13:51 ]

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:16

jasjenl

Liab A Tymo

Die Ati zal dan misschien wel mpeg 2 playback op een PII mogelijk maken, maar staat er ook bij vanaf hoeveel mhz? Want ik denk dat je met je 266 mhz PII echt aan de (te) lage kant zit qua cpu snelheid. Het pure decoderen van de mpeg2 data komt, als je niet zo'n dxr achtig kaartje hebt, toch nog voornamelijk ten laste van de cpu en daar schiet een 266 mhz toch wel te kort. Het hangt ook wel van de dvd af, de ene vereist meer cpu power dan de andere. Ik heb ooit een celeron 466 gehad i.c.m. een matrox g400 videokaart en die speelde sommige dvd's ook niet 100 % soepel af. Een upgrade naar een P3 @ 633 mhz heeft bij mij dit probleem verholpen.

• Max|Burn
  • Laatst online: 28-02 14:29

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

mpeg2+dts ..een 1ghz is geen overbodige luxe, lager zal vast kunnen maar zelf vind ik 1ghz pas lekker draaien.

ma ma ma ma ma macron one

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
heb jij alle software van ati geinstalleerd staan, op de site staat namelijk heel wat all-in-wonder spul waaronder dvd-software drivers etc.?
Verder kan soms een beetje kloten met chipset drivers, geluidskaart, dvd-rom, ide interface ook heel veel schelen.
ik neem aan dat je dvd-rom op dma heb staan? anders slurpt die ook nog eens van de cpu.
geluidskaartje verplaatsen naar ander slot helpt ook wel eens.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Bedankt, maar ik heb er geen €60,- voor over. Ik heb inmiddels een PII-350 op de kop getikt en ga het opnieuw proberen. Ook ga ik alle ATI-drivers installeren en de DVD-rom op DMA zetten, u hoort nog van mij. (zal pas volgende week worden)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TheLemon schreef op 10 augustus 2003 @ 16:45:
Bedankt, maar ik heb er geen €60,- voor over. Ik heb inmiddels een PII-350 op de kop getikt en ga het opnieuw proberen. Ook ga ik alle ATI-drivers installeren en de DVD-rom op DMA zetten, u hoort nog van mij. (zal pas volgende week worden)
Ik doelde ook op de eerste TEAB.
60€ is echt veel te veel voor zo;n kaartje. ben ik met je eens.
Pagina: 1