Toon posts:

[SD] Kan een SD kaart gecomprimeerd worden en heeft het nut

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een digitale camera en heb onlangs ook een SD kaartje van 256 MB erbij gekocht. (Zat al intern geheugen in) Is het mogelijk om het interne geheugen danwel de SD kaart te comprimeren (gaat ie niet flippen ofzo) en heeft het zin. (als het 1 MB scheelt ofzo, dan heeft het niet echt zin, maar als het die maximaal 375 MB extra scheelt...)

Verwijderd

Misschien dat je een losse lezer aan een PC nog zo gek krijgt dat je een soort van DoubleSpace kunt toepassen, maar dan kan je camera er niks meer mee.

Sowieso vraag ik me sterk af wat het nut is. Bijna iedereen maakt foto's in JPEG en dat soort files kun je amper comprimeren.

Je kunt een 256 MB schijf wel laten weergeven als een 512 MB schijf, maar dat is dan enkel omdat er dan vanuit gegaan wordt dat de data ongeveer 1 op 2 gecomprimeerd kan worden. Ga je er dan enkel data op zetten die amper gecomprimeerd kan worden dan zul je zien dat zo'n 512 MB schijf na 256 MB ongeveer al gewoon stampvol zit, omdat die vooraf aangenomen compressieverhouding totaal niet is gelukt.

Dus om kort te gaan: dat gaat niet echt lukken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zag toevallig laatst een soortgelijke 'handige' tip in een computeridee/computertotaal oid staan. Aan het einde van zn verhaaltje vermeldde die nog ff snel dat het kaartje dan alleen afleesbaar is in de PC waarop ie gecomprimeerd is in .verb. met de hostdrive.... (ik bedoel, geef dan geen tip :X)

Maar verder zoals hlpdsk hierboven al aangeeft zijn jpeg's al gecomprimeerd, dus extra comprimeren lukt al bija niet. Probeer maar es met winzip een jpeg in te pakken. Grote kans dat je 0,0 ruimtewinst hebt.

Verwijderd

Als je dat ding gebruikt als uitwisselmedium voor documenten dan kan het nog wel voordelen hebben, maar zoals HlpDsK en Palomar al zeggen is hij dan alleen uitleesbaar op de PC en niet efficient voor al reeds gecompressed zut.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik was op vakantie. Als ik het kaartje heb gecomprimeerd, en er data bijzet, wordt dat dan ook weer verkleind en kan mijn digi cam dat dan nog lezen?

En ik kan ook filmpjes opnemen. Wordt in avi gezet. Ik kan me voorstellen dat ik dat gruwelijk kan laten inpakken, als ik kijk naar divx enz.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 18:35:
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik was op vakantie. Als ik het kaartje heb gecomprimeerd, en er data bijzet, wordt dat dan ook weer verkleind en kan mijn digi cam dat dan nog lezen?
vergeet het maar. eenmaal gecomprimeerd > onleesbaar door camera.

/me heeft ook wel eens bestanden die te groot zijn voor compact flash maar pakt dan maar winzip om bovengenoemd probleem te omzeilen
Pagina: 1