Toon posts:

Mobile or NOT Mobile tht's my question

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wil ik een laptop aanschaffen, en heb mijn oog laten vallen op de eerstvolgende aanbieding van de Aldi (Medion).
Een vraag bij de nieuwsgroep van Aldi stelde mij voor het eerste dillema...n.l. de keuze van laptop met een mobile processor...en die heeft de Medion (waarschijnlijk) niet.
Ook schijnt warmteontwikkeling van 'normale' processor hoog te zijn wat zelfs kan leiden tot uitschakeling van de processor.
Ook het laatste artikel in Computer!Totaal over laptops wordt niet ingegaan op verschil tussen Mobile of niet.

Wie kan mij meer info verschaffen over de keuze van laptop, specifiek over keuze processor?

vast bedankt,

wim

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Mobiele cpu is meer voor mobiel gebruik, het produceert minder warmte en het gebruikt minder stroom omdat deze zich automatisch lager klokt als de snelheid niet nodig is. Een normale desktopcpu is goedkoper, maar heeft de functies van de mobiliteit niet.

Ik heb de folder niet gezien, maar als het een banias/certinio is, is als het ware een ubermobiele cpu :)

offtopic:
hoe komt het dat je dit niet met google/omega niet hebt kunnen vinden :?

edit @ de 2e hieronder, hier: mobile processor of geen mobile (notebook) Heeft iemand ervaring met de Mobile Intel® Centrino? is het ook al gevraagd, beide recent en op dezelfde hardwareforum, en waarom zou je het dubbel vragen?

En ik wordt moe van het telkens vragen bij dit soort 'naar mijn mening' simpele dingen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door blackangel op 07-08-2003 22:59 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Eigenlijk is het redelijk simpel, een mobiele processors is gemaakt om minder warm te worden en gebruikt minder energie, ook als hij warm word dan dan schakelt hij zichzelf langzamer.

Dus ja, voor een laptop een zeer handig iets en laptops zonder mobiele processor mogen dan vaak "betere" prestaties hebben maar neem wel extra accu's mee want hij zuipt!

Umm, tja...zowel de mobiele processor van Intel als AMD hebben een -M achter de processor naam staan. Dus let bij aanbiedingen op de -m (bv. P4-M 2,0Ghz, AMD XP-M 1700+ ).

Mobiele processoren zijn wel ietjes duurder maar zorgen ervoor dat je laptop minder heet is, batterijen langer meegaan en je dus meer plezier hebt.

...veel plezier met je nieuwe laptop!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij nog niet duidelijk geworden is: heeft mobiel alleen die extra functie van variabele kloksnelheid, en is verder identiek? of toch 'anders' wat leidt tot betere prestaties.
Even antwoord op vraag van blackangel .... voor dit soort vragen doe ik eerst onderzoek in bladen en nieuwsgroepen en ga dan naar "expert-forum" en niet naar google ..... en eerlijk gezegd wordt ik wel eens wat moe van het steeds moeten verantwoorden tegenover experts of ik wel zelf genoeg onderzoek heb gedaan....zucht

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is niet waar dat een mobile cpu zichzelf altijd lager klokt als hij warmer wordt.
mijn celeron mobile doet dat bijvoorbeeld niet. Die gooit enkel de koeler aan als hij warm wordt.
de mobile P4s doen het idd wel.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

[rml]FAQ Overige Hardware [ OH] (update 08-03-03)[/rml] onder "Aanschaffen van een laptop"

Daar zou ik toch eerst zelf wat meer over uitzoeken :). Een mobile cpu is simpelweg zuiniger en zal ervoor zorgen dat de accu wat langer meekan, maar verder verschilt het gewoon per laptop of je een toaster krijgt en hoe lang de accu meegaat. Kan de meerprijs ervan af en wil je een zuinige cpu in je laptop (wie niet?), dan koop je een laptop met mobile cpu. Wil je het goedkoop houden en werk je voornamelijk aan het stopcontact, dan kan je een laptop met gewone cpu overwegen. Dat kunnen wij zo, zonder te weten wat je wilt, wat je zoekt, zonder dat je zelf iets uitgezocht hebt niet voor je bepalen. Maar er zijn sowieso al genoeg reviews te vinden van laptops met diverse cpu's. Daar moet genoeg uit op te maken zijn.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.