Abit NF7-S geheugen dimm 3 doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-08 08:12
Vanmiddag heb ik even een routinematige systeemcheck gedaan met Norton Antivirus. Tijdens de controle liep het systeem vast (XP). Na een harde reset wilde ik opnieuw booten, maar kreeg ik een bios foutmelding, een langgerekte piep. Dit blijkt te duiden op geheugenproblemen.
Maar nadat ik het systeem snel had uitgezet (en dus voor ik erachter kwam dat er een geheugenprobleem was) en het opnieuw probeerde kreeg ik geen piepsignalen meer.
Hij deed een memorycheck en stopte ermee. Daar bleef hij hangen en ik kon ook niet in de Bios komen. Na nog eens goed kijken viel me ook op dat ie de CPU verkeerd inschatte, mijn Athlon XP 2600 Barton was opeens een Athlon 1250 Mhz, terwijl hij normaal op 2032 Mhz draait (niet ge-OCed dus).

Na wat zoeken kwam ik erachter dat de piep dus op een geheugenprobleem duidde dus heb ik mijn 2 256 MB Twinmos PC3200 modules eruitgehaald (ze zaten in Dimm 2 en 3 in Dualchanel).
Eerst die uit Dimm 3 er weer ingestoken en ja hoor piepsignalen. Die er weer uit en die uit Dimm 2 teruggezet. Boot, dus OK.
Vervolgens dit reepje in Dimm 3 gezet en weer een piep. Het reepje uit Dimm 3 deed het ook wel in Dimm 2.
De reepjes geheugen zijn dus goed.

Maar hoe kan Dimm 3 er zomaar mee ophouden :?
Zou die echt stuk zijn? Lijkt me dat ik ermee terug moet naar mijn leverancier, maar ik ben toch wel benieuwd hoe dit zomaar kan. Het systeem heeft sinds ik het een maandje geleden assembleerde namelijk prima gedraaid.
En kan er een verband zijn met de lock-up van Antivirus, of is dat toeval? In ieder geval meldde Windows me na het weer opstarten van XP dat er een ernstige fout was geweest, maar ja, dat maakt mij niets wijzer.
Heeft er ook iemand een gelijkaardige ervaring? Of kan iemand wat licht laten schijnen op de mogelijke oorzaak van dit ongemak?

Voor de volledigheid nog ff mijn specs:
3RSystem Air Blue case met een Levicom 350W voeding
Abit NF7-S rev. 2.0 Bios 2.16
Athlon XP 2600 333Mhz met Spire Whisperrock IV
2x 256 MB Twinmos PC3200
Sapphire Atlantis Radeon 9500 128 MB
120 MB Matrox Diamondmax 9 Plus 8MB
20 MB Quantum Fireball 20.5
Lite On 40x12x48 brander
BTC 16/48x DVD rom
O en de temps van mijn systeem waren op het moment dat het misging ook niet idioot hoog: 60C Core temp, 38C Case temp (gezien de tropische omstandigheden)

[ Voor 1% gewijzigd door VincentH op 07-08-2003 21:35 . Reden: toevoeging ]

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

• Ryudo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-08 22:42

Ryudo

Daily dose~

nou 60 graden coretemp vind ik wel wat hoog.
ik heb zelf een 2500+ barton met whisperrockIV erop en met een casetemp van 31a32 graden is m'n cpu maar 40 tot 45 graden.
zie specs.

de oorzaak kan misschien een brakke voeding zijn die je mobo een optettter heeft gegeven en dat daardoor je dimm3 er de geest heeft gegeven.
verder zou ik het zo ook niet weten.

heb je garantie? zo ja: naar de winkel ermee en omruilen. tnans dat zou ik doen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, dit soort dingen gebeuren nou eenmaal. Net zoals je met de auto een lekke band, een kapotte radiateur of een afgebroken uitlaatdemper kan krijgen .. Verder heeft het het niks met NAV/XP te maken. Software hoort geen schade aan hardware te kunnen toebrengen. Het was dus inderdaad toeval dat het tijdens het scannen gebeurde :)

Het enige wat je kan doen is de moederbord inruilen.

Tot slot zijn de temperaturen nog altijd binnen marges. Een Athlon XP mag maximaal 90 graden worden. Maar mocht je zekerheid willen hebben en het eventueel goed willen doen, lees dan de FAQ van dit subforum onder "hoe warm mag mijn CPU worden?" ;)

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-08 08:12
Hm, maar de Levicom staat toch wel bekend als behoorlijk stabiel (het is natuurlijk geen Antec of Enermax), daarom heb ik em ook gekozen. De hardwaremonitor geeft ook alle voltages altijd ruim binnen de marges. Dat de koeling idd beter zou kunnen komt (denk ik)doordat ik wat heb lopen klungelen met het thermal grease op de core smeren (was mijn eerste keer dat ik het zelf deed). Dat moest dus sowieso nog eens over. Tja kan dan mooi als ik een nieuwe mobo installeer... Zal er zo eens achteraan bellen.

Edit: Hm, nu doet ie het wel weer... |:(
snap het niet, maar goed, het werkt en daar gaat het om!

[ Voor 10% gewijzigd door VincentH op 15-08-2003 11:28 . Reden: update ]

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP