Toon posts:

netwerk vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeie,

Ik heb een vraag over het koppelen van twee computers.

Er staan hier twee pc's in een kantoor, 1 is aangesloten op het bedrijfsnetwerk en de andere dus niet. Nu wil ik de andere verbinden met degene die aangesloten is op het netwerk, zodat er geprint en geinternet kan worden, maar niemand op de andere kan komen (is een prive pc)

Voldoet het om in allebei een netwerk kaart te stoppen, ip vastzetten op de netwerk kaarten in beide en zo een verbinding aan te maken of gaat dat fout met het bedrijfsnet werk.

Het bedrijfsnetwerk heeft ip range 192.168.16, dus ik zou de pc's op 180.168.0.1 en 180.168.0.2 kunnen zetten?? Stel ik het internet in via gateway 180.168.0.1 in zodat alles via de pc aangesloten op het bedrijfsnetwerk loopt??>

Ook wil ik een printer die aangeloten is op de win2000 machine delen, maar alleen op de andere computer (XP)

De pc op het bedrijfsnetwerk draait win 2000, de prive win XP pro.

Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, in principe kan ik wel een thuisnetwerk opzetten, maar heb nog nooit een geval als dit gehad

alvast dank

Mart

Verwijderd

Kan de 2e pc niet ook gewoon direct op het bedrijfsnetwerk? Dan kan die ook printen enzo. Gewoon een firewall er op en niemand kan bij je prive bestanden.

Dat lijkt mij een veel goedkopere en snellere oplossing.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
idd op hetzelfde netwerk is niet hetzelfde als 'alles delen'. ja, alleen als je alles open zet maar dan ben je niet zo handig bezig.

Verwijderd

Is het wel toegestaan om die prive pc aan te sluiten op het bedrijfsnetwerk ? Kan me voorstellen dat het namelijk niet zo is.

Verwijderd

dan moet je dat aan de baas vragen :?

maar idd, het is het makkelijkst om het gewoon op het bedrijfsnetwerk aan te sluiten... met een beetje mazzel gebruiken ze DHCP en hoef je niets te configuren

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 16:03 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Jouw keuze is zeker de slimmere, dat vermijd enigzins de discussie over het aansluiten van niet-bedrijfs-hardware op het bedrijfs-netwerk.
2 kaartjes en een kruiskabeltje voldoet, alleen zou ik voor de IP-adressen adressen gebruiken uit een van de echte prive-reeksen :
10.x.y.z
192.168.y.z (y != 16, alleen als het netmask van je bedrijf 255.255.255.0 is)
172.16.y.z t/m 172.31.y.z.

Vervolgens zul je op je bedrijfs-computer iets van een NAT-tertje moeten installeren zodat het verkeer van je prive-PC vanaf je echte PC lijkt te komen, want de router van het bedrijf zal zeker niet zo geconfigureerd zijn/worden dat verkeer voor jouw prive-PC zomaar naar je bedrijfs-PC wordt doorgestuurd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
mvdejong schreef op 07 August 2003 @ 16:02:
Jouw keuze is zeker de slimmere, dat vermijd enigzins de discussie over het aansluiten van niet-bedrijfs-hardware op het bedrijfs-netwerk.
2 kaartjes en een kruiskabeltje voldoet, alleen zou ik voor de IP-adressen adressen gebruiken uit een van de echte prive-reeksen :
10.x.y.z
192.168.y.z (y != 16, alleen als het netmask van je bedrijf 255.255.255.0 is)
172.16.y.z t/m 172.31.y.z.

Vervolgens zul je op je bedrijfs-computer iets van een NAT-tertje moeten installeren zodat het verkeer van je prive-PC vanaf je echte PC lijkt te komen, want de router van het bedrijf zal zeker niet zo geconfigureerd zijn/worden dat verkeer voor jouw prive-PC zomaar naar je bedrijfs-PC wordt doorgestuurd.
dank voor dit antwoord. De Prive PC is van de baas, dus ik neem aan dat ie geen toestemming nodig heeft. Hij heeft me alleen gevraagd te zorgen dat hij met die PC op het internet kan en kan printen op de printer die in zijn kantoor staat (hangt rechtstreeks aan de win 2000 machine).

het subnetmask van het bedrijfsnetwerk is 255.255.255.0, moet ik voor de twee kaartjes dan het zelfde subnetmask gebruiken of zal ik deze op 255.255.0.0 zetten?

alvast dank weer

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als je een 192.168.y.z netwerk ook voor je prive-LANnetje gebruikt, dan moet je wel 255.255.255.0 gebruiken, want met 255.255.0.0 valt het hele bedrijfs-netwerk ook daarbinnen, en dan wordt er niet meer gerouteerd.
Officieel hoort bij een van de 172.... adressen een 255.255.255.0 netmask, en bij de 10.x.y.z een 255.0.0.0 netmask, maar er is geen enkele reden om iets anders dan een 255.255.255.0 netmask te gebruiken, want daarmee kun je al 254 hosts opnemen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
ok, heb het opgezte, printers en files sharen lukt, echter internet lukt niet

de configs :

win 2000 machine : Lan 1 : IP via DHCP
lan 2 : IP 198.168.0.1, subnet 255.255.255.0

win XP machine : IP 198.168.0.2, subnet 255.255.255.0
DNS : 198.168.0.1 en 198.168.16.2 (server bedrijfsnetwerk)
Internet sharing staat aan op de tweede lan op win 2000 machine

Wat gaat er fout?? moet ik het subnet mask veranderen voor de twee kaartjes die met elkaar verbinden zijn??

suggesties zijn welkom

Mart

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:40

ripexx

bibs

Wat is het netwerk/ip adres van het bedrijfsnetwerk, toevallig 192.168.0.x ? Zo ja verander dan je eigen lannetje naar ander adres. Bijvoorbeeld 192.168.100.x denk dat dan je problemen een eind zijn opgelost. :)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

je op die machine met die 2 netwerkkaarten nat of router software installeren... zoiets als wingate, winroute ofzo..

en weet je zeker dat al je adressen met 198.168 beginnen? vogges mij is dat namelijk geen vrijgegeven adres reeks. Het moet 192.168 zijn

Verwijderd

Topicstarter
Sorry,

IP adressen zijn 192.168

bedrijsnetwerk is 192.168.16.x
prive lannetje is 192.168.0.x

dus dat zou geen conflicten op moeten leveren. winroute of iets is niet echt een optie

Verwijderd

Een IT'er met verstand van zaken moet je baas gaan uitleggen dat het een slechte zaak is om een prive PC op het bedrijfsnetwerk aan te sluiten.

Ik neem aan dat alle netwerk computers een viruschecker hebben?

En heeft die prive PC dat ook?

Je bedrijfsnetwerk computers zijn w2k bakken, waar het beheer misschien policies over loslaat, oa. om te voorkomen dat gebruikers trojans binnenhalen,

Gelden die policies ook voor de baas z'n PC?

Bij alle bedrijven waar ik tot nu toe werkte was het expliciet verboden om met een niet bedrijfscomputer op het netwerk te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de uitleg extec, dat snap ik ook wel. op de baas zijn pc staat een viruschecker en het topic gaat er dus over hoe ik het beste de prive pc op zijn bedrijfspc kan aansluiten maar niet op het netwerk? heeft iemand nog suggetsies om het internet aan de praat tekrijgen??

alvast dank weer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 15:28:
bedankt voor de uitleg extec, dat snap ik ook wel. op de baas zijn pc staat een viruschecker en het topic gaat er dus over hoe ik het beste de prive pc op zijn bedrijfspc kan aansluiten maar niet op het netwerk? heeft iemand nog suggetsies om het internet aan de praat tekrijgen??

alvast dank weer
Dat is dus tevens het probleem.

Want al die bedrijven waar ik werkte, hadden in totaal wel aardig wat know-how in huis, maar het komt erop neer dat het niet secure te maken is zolang dat ding een physieke connectie heeft met het bedrijfsnetwerk.

Zeker niet zolang het windows computers betreft.

Want je baas zal erg geneigd zijn om te doen waar'ie zin in heeft; t'is immers zijn computer, mag je bidden dat'ie niet gaat kazaa'en en een trojan binnenhaalt.

Zo'n trojan neemt een bak over, en schakeld de beveiliging (zoals een firewall op de baas z'n comp, die het bedrijfsnetwerk afschermt) lekker uit.

Het beste wat je kan doen, is redelijk omschreven, hierboven.

Maar imho kun je er op wachten tot het misgaat.

Beste wat ik je baas aan zou bieden is dat je er een company build op zet, dus het in feite een bedrijfscomp van maakt, met het verschil dat de baas eigenaar is.
Pagina: 1