Toon posts:

[VBScript] Valid IP Address?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allen,

Ik ben op zoek naar een soort functie die checkt of een variabele een ip adres bevat of een hostname...

Het zit zo: Ik krijg vanuit een bepaald netwerk programma een variabele mee en daarin zit het "device naampje" van de printer, server, whatever. Deze geef ik mee als Argument voor mijn vbscript. Vervolgens wil ik weten of het een IP adres is of een hostname (de hostname kan bestaan uit servernaam.fqdn.nl of alleen de servernaam).

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan oppakken met vbscript?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Optie 1:
Regular Expression

Optie 2:

Split de variabele. Als de resultarray 4 items bevat en bovendien alle items nog numerieke waarden onder de 255 zijn, is het een IP-adres.

Voor IPv6 mag je zelf wat bedenken, ken ik niet goed genoeg.. ;)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 07 augustus 2003 @ 14:22:
Optie 1:
Regular Expression

Optie 2:

Split de variabele. Als de resultarray 4 items bevat en bovendien alle items nog numerieke waarden onder de 255 zijn, is het een IP-adres.

Voor IPv6 mag je zelf wat bedenken, ken ik niet goed genoeg.. ;)
Hey,

Die split gaat wel lukken... ik weet alleen niet hoe ik op nummerieke waarden kan tjekken. Ik bedoel, als ik een split uitvoer en de hostname is toevallig: "server.bla.bla.nl" dat zijn ook vier velden... :)

En ipv6 ga ik idd ook niet aan beginnen :)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Blah, converteer alle 4 de velden naar integer en als ze alle 4 tussen 0 en 255 liggen is het een IP adres. Bij een ander aantal velden, hogere getallen of een conversion failure is het een hostname. Hoe je die conversie moet doen staat wel in de manual.

Nogal basic :z

Professionele website nodig?

Dit topic is gesloten.