[WinXP Pro] Geen verbinding met 20m UTP

Pagina: 1
Acties:

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben de afgelopen drie dagen bezig geweest met het aanleggen van een netwerk tussen twee computers met Windows XP Pro, en ik ben op één probleem gestuit: er is geen netwerkverbinding met een twintig meter lange UTP5 patch-kabel, maar wel met een dezelfde kabel van twee meter lengte. Met een kabel van dertig meter wordt er ook geen verbinding gemaakt tussen de computers.

De eerste computer is uitgerust met een Cnet Pro200WL 10/100Mbit-kaart waar internet naar binnen wordt getrokken en een Sweex 10/100Mbit-NIC voor naar de tweede computer. Nummer twee heeft een Realtek RTL8029(AS) aan boord en wordt gebruikt voor het netwerk en internet. Beide pc's zijn goed geconfigged. Het probleem onstaat als ik de korte kabel van twee meter vervang door eenzelfde soort kabel van twintig of dertig meter. Als ik een van de langere gebruik dan krijg ik de foutmelding "Network cable is not connected" en is er geen netwerk. Als ik de internetkabel aansluit op de Sweex en de netwerkkabel doorsluis naar de CNet-kaart, heb ik wel internet maar geen netwerk :{. Er is ook geen bron die storing kan veroorzaken in de kabels.

Alle kabels zijn in orde, evenals de netwerkkaarten in de computer(s). Het probleem ligt dus niet aan de hardware. Ik denk eerder dat Windows geen lange kabels kan slikken, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat er genoeg mensen zijn die vijftig meter of meer gebruiken. Alletwee de computers hebben een verse XP-installatie van vier dagen oud, dus daar kan het ook niet aan liggen :).

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38
Als het tussen de Sweex en de CNet wel werkt (wat ik ongeveer opmaak uit je post, tis niet al te duidelijk), maar tussen de Sweex en de Realtek niet, dan zou ik is proberen de Realtek te vervangen? Misschien dat de Realtek gewoon geen zin heeft in lange kabels etc.

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:33
Om een lang verhaal kort te maken;

Volgens mij heeft hij:
Pc 1 met een Cnet en Sweex kaart: 1 voor internet en de ander voor het netwerk.
Pc 2 heeft een Realtek.
En zijn probleem is dat hij met een korte kabel wel verbinding krijgt en met een lange niet. Maakt niet uit welke kaart hij gebruikt van Pc1, hij krijgt geen verbinding.

Ik heb zelf een kabel van 30m tussen mij pc's liggen en ik draai ook xp en ik heb geen problemen, dus het moet makkelijk kunnen

Wie het laatst lacht is traag van begrip

• Robin
  • Niet online
MikeN schreef op 07 augustus 2003 @ 14:01:
Als het tussen de Sweex en de CNet wel werkt (wat ik ongeveer opmaak uit je post, tis niet al te duidelijk), maar tussen de Sweex en de Realtek niet, dan zou ik is proberen de Realtek te vervangen? Misschien dat de Realtek gewoon geen zin heeft in lange kabels etc.
Ik kan op geen enkele manier gebruik maken van de lange kabels. Het enige wat ik nog niet gedaan heb is de NIC's van computer verwisselen, maar dat lijkt mij overbodig werk omdat het nu al niet werkt.

Verwijderd

Zijn het eigengemaakte kabels of gekochte ?

• Robin
  • Niet online
Het is natuurlijk niet slim om eerst te kijken of je cross- of straight-kabels gebruikt |:(. De korte is een cross-kabel terwijl de twee langere straight zijn. Laat dit een les zijn voor iedereen :P.
Pagina: 1