Toon posts:

[sparc] NOTICE: Can't find driver for console framebuffer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren een sparcstation 4 (110mhz, 96mb ram, 1 GB hd) in handen weten te krijgen via 2ehands.nl, geleverd met solaris 8 (was overigens reeds geinstalleerd). vanochtend heb ik geprobeerd solaris opnieuw te installeren. de installatie leek uitstekend te gaan. openwindows startte gewoon op, de installatie werd vervolgens (volgens mij) gewoon voltooid. echter, na het opnieuw opstarten krijg ik de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SPARCstation 4, Keyboard Present
ROM Rev. 2.24, 96 MB memory installed, Serial #7948215
Ethernet address 8:0:20:79:47:b7, Host ID: 807947b7.

Rebooting with command: -r
Boot device: /iommu/sbus/espdma@4, 8400000/esp@4, 8800000/sd@3, 0:a  File and args: -r
SunOS Release 5.8 Version Generic 32-bit
Copyright 1983-2000 Sun Microsystems, Inc.  All rights reserved.
NOTICE: Can't find driver for console framebuffer
..en daar houdt het op, verder kom ik niet. ik heb inmiddels mbv google kunnen vinden dat het heel misschien aan de output-device env (in de OBP) zou kunnen liggen (indien deze niet op 'screen' staat), maar dat is niet het geval:
code:
1
2
3
ok printenv output-device
output-device =       screen
ok
verder kon ik eerlijk gezegd met google niet zo heel veel vinden over dit probleem.

ehm.. is er een sparc expert in de zaal :? :P

(ps: had ik al gezegd dat dit de eerste keer is dat ik in aanraking kom met een sparc?)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 15:42 . Reden: option-device? wtf? even gewijzigd naar output-device :Y) ]

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 10:01

hbokh

Unox: the worst OS!

't Is ook net MS Windows: installeer de specifieke drivers voor je video-kaart!
Die zal je helaas apart van Solaris moeten zien te krijgen / installeren...
Zoiets dus (afhankelijk van het type video-kaart):

"RAPTOR GFX openwindow CD" for Solaris supplied with "Sun PGX32 PCI Graphics Card Installation"

[ Voor 7% gewijzigd door hbokh op 07-08-2003 16:02 . Reden: Gecensureerd. Zie hieronder :-) ]

This is my sick nature.

Verwijderd

Topicstarter
deze drivers zijn toch in principe niet nodig indien ik enkel op de console werk en openwindows/cde nooit zal gebruiken? (deze melding heeft toch enkel met openwindows te maken, of zie ik dat verkeerd?)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

hbokh schreef op 07 August 2003 @ 14:10:
't Is ook net M$ Windoze
Uit de NOS policy:
Wat zien we liever niet in NOS:
# ...
# naamsverhaspelingen als Micro$oft, Window$ en Linsux. Het feit dat dit NOS is is geen vrijbrief om te flamen op MS Windows.
Gelieve dergelijke "woordgrapjes" dus voortaan achterwege te laten ;)
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 14:25:
deze drivers zijn toch in principe niet nodig indien ik enkel op de console werk en openwindows/cde nooit zal gebruiken? (deze melding heeft toch enkel met openwindows te maken, of zie ik dat verkeerd?)
Veel non-x86 machines hebben een framebuffer als enige video-device, en kennen geen text-only mode zoals PC VGA kaarten die wel kennen. Voor zulke systemen moet je dus perse die framebuffer aan kunnen sturen om beeld te krijgen, ook al wil je alleen maar text op het scherm zetten :)

Ik weet overigens niet of dat hier het geval is, mijn ervaring met sparcjes is wat beperkt, maar de melding suggereert van wel.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist solaris _nogmaals_ opnieuw geinstalleerd, aangezien ik ook al niet tevreden was met de geinstalleerde packages (openwindows, X, netscape en andere overbodige apps). ik heb nu een 'core system' geinstalleerd, en zelf nog wat extra packages geinstalleerd, waaronder ook drivers voor de videokaart. ik krijg de foutmelding nog steeds, maar kan in ieder geval solaris opstarten en remote inloggen..

hbokh, deadinsp.. eh.. deadin~1: bedankt :) :P

Verwijderd

Wat voor een framebuffer heb je? Om dat uit te vinden kun je het volgende doen in de prom:

ok> show-sbus

Hier moet een lijstje met devices uitkomen. Nu moet je uitzoeken welke fb je gebruikt, (eg, cgsix, cgfour, tcx, etcetc), en de juiste driver van de cdroms installen. Natuurlijk kun je ook gewoon een console gebruiken, of als je echt bikkel bent, een seriele console :D

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
ok show-sbus
SBus slot 4 ledma le SUNW,bpp espdma esp
SBus slot 0 
SBus slot 1 
SBus slot 2 SUNW,tcx
SBus slot 3 power-management
:Y) ..gevonden.. SUNW,tcx << dat zou 'm moeten zijn, nietwaar? ..ja dus:
code:
1
2
3
4
5
6
tcx is a 8/24-bit color frame buffer and graphics  accelera-
     tor,  with 8-bit colormap and overlay/enable planes. It pro-
     vides  the  standard  frame  buffer  interface  defined   in
     fbio(7I).  sbus-slot is the Sbus slot number.  (See  sbus(4)
     for more information.) offset is the device offset. X is the
     kernel-assigned device number.

r3b00t: ik log overigens alleen remote in dmv telnet/ssh.. ik zal er dus verder geen 'last' meer van hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 18:32 ]

Verwijderd

code:
1
2
3
sasami [r3boot]$ pkginfo|grep -i tcx
system      SUNWtcx                          TCX System Software/Device Driver
application SUNWtcxow                        TCX Window System Support

Heb net een paar dagen geleden dezelde kaart in een ss5 gezet. Ff de packages installen, dan ben je iig van die melding af. Jij hebt waarschijnlijk genoeg aan de SUNWtcx package. De andere is voor Sun X windows.

offtopic:
Je bent, als je puur van de console gebruikt maakt, beter af met een cgsix. De tcx is al traag in 24bit mode, laat staan in 8-bit console mode. In deze ss5 zit ook een cgsix, en die is op de console en in X een stuk sneller. (maar ondersteund weer geen 24bit, klote sun framebuffers :'( )

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2003 @ 18:29:
offtopic:
Je bent, als je puur van de console gebruikt maakt, beter af met een cgsix. De tcx is al traag in 24bit mode, laat staan in 8-bit console mode. In deze ss5 zit ook een cgsix, en die is op de console en in X een stuk sneller.
ja, maar nu heb je het over de 'echte' console (/dev/console), lokaal dus. ik log enkel remote in en zal ook daar dus weinig van merken. (maar ik moet je gelijk geven: hij is erg traag)
Pagina: 1