Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik de trotste bezitter van een Canon G3. Geweldig apparaat overigens, alleen vraag ik me af of mijn exemplaar een defect heeft.

Hieronder heb ik twee foto's geplaatst. Beide zijn achter elkaar op een zonnige dag recht in de zon geschoten. De eerste heeft het ND-filter aan staan, bij de tweede staat dat filter uit. Nu zou ik verwachten dat de tweede 'gewoon' overbelicht zou zijn, echter zoals je ziet gebeurt er iets heel raars.

Met ND filter
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/p.wagner/1.jpg

Zonder ND filter
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/p.wagner/2.jpg

Iemand een idee/verklaring met wat het is? Verzadiging van de sensor? Defect? De 'vlek' is op andere foto's overigens ietsjes kleiner en treed alleen op met direct fel zonlicht.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Ik heb dit een keer eerder gezien. Volgens mij bij dpreview.com bij een van de user comments over de G3. Dit hoort dus waarschijnlijk zo. Zelf vraag ik me bij dit soort foto's altijd af: Waarom in godsnaam tegen de zon in fotograferen. Tegenlicht foto's OK, kan heel erg mooi zijn maar de zon zelf??
Als je zelf tegen de zon inkijkt, ben je toch ook niet blij verrast.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Nu snap je tenminste waar dat ND voor is. ;)
De sensor gaat gewoon volledig over zijn nek als je recht tegen de zon in foto's maakt.
Als je dit vaak genoeg doet, dan gaan alle foto's er zo uit zien. :)

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-02 10:43
in het boekje van mijn powershot s50 staat zelfs dat je geen foto's van de zon mag maken, kan je camera kapot van gaan

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Het begin van het einde voor je CCD vrees ik. De handleiding raad je ten zeerste af zulke foto's te maken. En tja, als je het toch doet, dan is het helaas tenenkaas.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het is niet zo vreemd inderdaad, vrijwel alle camera's krijgen soortgelijke vreemde effecten wanneer je overdag recht in de zon zulke foto's gaat maken.

Het is trouwens toch mooier om tijdens zonsopgang/ondergang foto's van de zon te maken, net als vanochtend:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/zon.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny op 07-08-2003 13:34 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het is inderdaad erg slecht voor je ccd om direct in de zon te fotograferen. Nu vroeg ik me wel af of er filters zijn die dat wel mogelijk maken, want soms kan het heel mooi worden.

Maar waar gaat de ccd van over zijn nek: het gewoon felle licht of een bepaalde component eruit (bv de UV)? Als je met een digitale camera foto's van een UV bak maakt krijg je ook vreemde resultaten.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom in godsnaam tegen de zon in fotograferen
Aangezien ik de camera net 1 dag had was ik wat aan het experimenteren met het ND-filter en kwam dit tegen, verder geen reden. Overigens is er verder niks merkbaar van enige schade op het CCD: alle foto's die hierna gemaakt zijn zien er perfect uit.

Overigens even de handleiding (pdf) erbij gezocht: er staat dat een waarschuwing in dat het richten van een lens in de zon slecht kan zijn voor je ogen. Er staat geen waarschuwing dat het CCD erdoor beschadigd raakt

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 13:47 ]

Verwijderd

Volgens mij omdat je lens als een soort vergrootglas op je ccd werkt, door de lenzen word alles klein op je ccd geprojecteerd. Dacht dat ie dan gewoon verbrand of lul ik nu uit me nek

• Sheik
Ik heb overigens wel in de G3 handleiding (Duits) gelezen dat het schadelijk was voor het CCD. Ik raad dan ook iedereen aan de handleiding goed door te nemen en te beginnen bij pagina 1. Juist om onwetendheden te vermijden en 'domme' vragen achterwege te laten.

Mouse_26, gelukkig heb je geen last van een brak CCD. Doe anders eens de deadpixel test

http://www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm

Maak een foto op 4 megapixel met de lenskap op de lens en sluitertijd 1/30 en 1/1000. Gebruik dan bovenstaand tooltje om te kijken of je geen dead / hot pixels bent opgelopen met je uitprobeerseltjes.

Verwijderd

Topicstarter
Sheik: dank je wel voor de link. Als ik tijd heb zal ik het zeker vanavond eens proberen. Mag ik aannemen dan een normale uitkomst nul dead / hot pixels is?

• Sheik
Normaal is inderdaad 0 Dead Pixels / 0 Hot Pixels. Mocht je 1 hotpixel hebben, raak niet meteen in de stress, dat kan verschillende oorzaken hebben :) Succes alvast ;)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

9 van de 10 foto's die zijn genomen tegen de zon in zijn toch niet mooi wanneer ze toch gelukt blijken te zijn. Lensflare is iets wat je dan zult krijgen (als je geen gebruik maakt van filters) en dat is echt niet mooi.

Ik zal even een voorbeeldje geven welke ik vorig jaar in Valfrejús heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=247782

Sommige camera's kunnen wel een foto maken tegen het zonlicht in maar het is absoluut niet goed voor de CCD. Mijn s602z laat zelfs een ranzig witte lijn zien wanneer ik het dan toch doe. Gewoon niet doen, dergelijke foto's zijn gedoemd om te mislukken zonder geschikte apparatuur. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Pagina: 1