Muggen en licht, komen ze er nu wel of niet op af?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.638 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik heb de laatste 3 zomers telkens de discussie met mensen dat muggen niet op licht afkomen. Ik heb namelijk in 2000 een aflevering gezien van kassa waar een muggendeskundige was die vertelde dat het licht uitdoen in huis om muggen weg te houden geen zin heeft, omdat muggen niet op licht afkomen, sterker nog ze houden juist niet van licht. http://info.omroep.nl/vara?nav=giswCsHzGHGeHlHC

Elk jaar zeg ik dat dus weer tegen mensen, als ze het licht uitdoen om muggen buiten te houden. Dan vertel ik dat, maar dan krijg ik elke keer dezelfde ervaringsverhalen, dat het wel helpt. En je ziet rond lampen altijd muggen zitten, dus ze zouden op licht afkomen. Nu heb ik zelf om eerlijk te zijn ook het gevoel dat ze wel op licht afkomen, maar als zo’n deskundige het zegt, dan zal het wel zo zijn. Tevens vang ik nooit muggen op mijn kamer door een lichtje aan te doen en te wachten totdat ze op dat lichtje afkomen, want dat gebeurt niet. Maar bij buitenlampen zie je altijd veel insecten zitten, en veel lijken er op muggen. Mijn verklaring is meestal dat wat je rond lampen ziet veelal geen muggen zijn, en dat je in het logisch is dat het lijkt alsof alles rond de lamp zit. De rest is donker dus zie je daar weinig insecten. Tevens zijn lampen altijd gesitueerd op plekken waar mensen zijn, en muggen komen op geur af van mensen. Dus dat kan ook een deel verklaren.

Maar wie weet hoe het nu echt allemaal zit? Want 99,9% van de bevolking gelooft dat muggen op licht afkomen.

Ik plaats het hier omdat ik een beetje een wetenschappelijke benadering wil krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 21:51

Eelke Spaak

- Vlad -

Nou ik moet de laatste tijd m'n hele kamer rond om muggen (en andere insecten) kapot te slaan voordat ik ga slapen... En het valt me wel degelijk op dat de meeste insecten rond de lamp zitten. Ik controleer de donkerdere gebieden van mijn kamer ook en daar zitten er beduidend minder.

Ik dacht zelf altijd wel dat muggen op licht afkomen. Als zo'n deskundige zegt dat het niet zo is begin je toch te twijfelen... Persoonlijk denk ik dat ze meer op warmte afkomen; zo'n gloeilamp geeft flink meer warmte af dan dat 'ie licht afgeeft namelijk. Dit zou voor muggen wel een voordeel zijn, aangezien de beesten die ze willen prikken ook warmte afgeven. Als ze dus instinctief op warmte afgaan hebben ze wellicht meer kans een prooi te treffen.

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Vladimir G. schreef op 07 augustus 2003 @ 10:59:
Nou ik moet de laatste tijd m'n hele kamer rond om muggen (en andere insecten) kapot te slaan voordat ik ga slapen... En het valt me wel degelijk op dat de meeste insecten rond de lamp zitten. Ik controleer de donkerdere gebieden van mijn kamer ook en daar zitten er beduidend minder.

Ik dacht zelf altijd wel dat muggen op licht afkomen. Als zo'n deskundige zegt dat het niet zo is begin je toch te twijfelen... Persoonlijk denk ik dat ze meer op warmte afkomen; zo'n gloeilamp geeft flink meer warmte af dan dat 'ie licht afgeeft namelijk. Dit zou voor muggen wel een voordeel zijn, aangezien de beesten die ze willen prikken ook warmte afgeven. Als ze dus instinctief op warmte afgaan hebben ze wellicht meer kans een prooi te treffen.
Maar je ziet ze ook rond tl-lampen zitten, en die worden niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87760

gevonden op http://www.radio1.be/programma/jenw/series/2001-09-042.htm

Muggen worden aangetrokken door menselijke activiteit (licht, warmte), maar tegelijk zijn ze lichtschuw. Ze komen dus naar het licht (omdat daar mensen zijn), maar in het licht houden ze zich stil. Als mensen gaan slapen en het wordt donker, dan komen ze in actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89031

Linkje waar het gestelde wordt bevestigd:

http://www.milieucentraal...en/schoonmaken_muggen.htm

Hierin wordt gesteld dat muggen aangetrokken worden door lichaamsgeur en warmte! Hierin ligt volgens mij het antwoord, een lamp produceert warmte en zal dus ook in enige mate muggen aantrekken!! Het lijkt me echter dat de lichaamsgeur voor de mug aantrekkelijker is dan een warmtebron! Dus zal een lamp niet helpen om muggen weg te halen!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 89031 op 07-08-2003 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63940

volgens een belgische site:
Komen muggen naar het licht?
Muggen worden aangetrokken door menselijke activiteit (licht, warmte), maar tegelijk zijn ze lichtschuw. Ze komen dus naar het licht (omdat daar mensen zijn), maar in het licht houden ze zich stil. Als mensen gaan slapen en het wordt donker, dan komen ze in actie.
dus beide beweringen zijn juist, maar dat muggen lichtshuw zijn, neemt niet weg dat ze er wel op af komen. En je dus nog steeds het licht uit moet laten wil je niet de aandacht van muggen trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63940 op 07-08-2003 11:14 . Reden: te laat... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Anoniem: 87760 schreef op 07 augustus 2003 @ 11:08:
gevonden op http://www.radio1.be/programma/jenw/series/2001-09-042.htm

Maar ze komen af op menselijke activiteit (licht) dus het heeft zin om het licht uit te doen? Of komen ze af op mensen, en dat het licht dan brandt boeit niet? En dus 's nachts licht aanlaten?

Verder zei die vent in de uitzending dat licht uitdoen geen zin zou hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-08-2003 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Licht uitdoen heeft misschien geen zin, maar licht uitlaten misschien weer wel. In het eeste geval hebben de muggen de mens dan namelijk al gevonden en kunnen dan verder wel op zoek gaan naar de warmte die de mens uitstraalt.

Overigens produceert een tl-lamp ook wel genoeg warmte om opgemerkt te worden in zijn omgeving. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Oscar Mopperkont schreef op 07 augustus 2003 @ 11:10:
[...]

Maar ze komen af op menselijke activiteit (licht) dus het heeft zin om het licht uit te doen? Of komen ze af op mensen, en dat het licht dan brandt boeit niet? En dus 's nachts licht aanlaten?

Verder zei die vent in de uitzending dat licht uitdoen geen zin zou hebben.
Een mens beweegt altijd, en die mugggen hebben wel andere manieren om je te vinden dan naar het licht toe te komen. Maar toch blijf ik er bij dat je gewoon de lamp moet uitdoen, om het feit dat ze er toch op afkomen.

offtopic:
Waarom plaatsen mensen gewoon geen horren om die t*r*ng beesten tegen te houden :P. Heeft ikke ook gedaan en werkt uitstekend :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muggen worden voornamelijk aangetrokken door de CO2 uitstoot van de mens, dat betekent dat als de mug zich bij een groepje mensen bevindt, degene die het zwaarst ademt (dus de meeste CO2 uitstoot heeft) het snelst gestoken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

The Sentinel schreef:
Muggen worden voornamelijk aangetrokken door de CO2 uitstoot van de mens, dat betekent dat als de mug zich bij een groepje mensen bevindt, degene die het zwaarst ademt (dus de meeste CO2 uitstoot heeft) het snelst gestoken wordt.
Heb je hier een bron voor? Ik vind het nogal sterk klinken, aangezien die CO2 behoorlijk snel diffundeert.

Het lijkt me ergens ook sterk dat muggen op licht afkomen 'omdat daar menselijke activiteit' is. Dat geldt in ieder geval niet voor muggen in de bush-bush, want die leven over het algemeen niet van mensen. Het zou kunnen dat in steden muggen ge-evolueerd zijn die toch naar licht toe komen, maar dan vind ik het niet redelijk meer te zeggen dat ze lichtschuw zijn. Dan zijn er gewoon in steden en op het platteland verschillende soorten muggen.

In ieder geval komen ze op lichaamsgeur en warmte af; twee dingen waar je weinig aan kan doen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17640

volgens mij juist wel op licht, althans, als ik 's avonds buiten zit zonder licht, slaap ik lekker,
zit ik buiten met licht, dan krabbel ik mezelf de tandjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:26
Volgens mij komen ze op warmtebronnen af (en dus licht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

Anoniem: 63940 schreef op 07 augustus 2003 @ 11:17:
Ik ben 19, mijn zusje is 17. Een paar jaar terug met mijn ouders op vakantie, lagen wij in dezelfde kamer. We gingen slapen. De volgende dag had ik niks, maar mijn zusje wel 8 muggenbulten!!

Ik denk niet dat het aan het ademen ligt. Zeker omdat ik ouder ben dan haar. Ik slaap ook met mijn mond open, zij niet :P

Maar goed, ik heb wat gelezen over transpiratiegeuren. Daar komen ze op af. De ene ruikt anders dan de ander. En dat maakt dus weer verband met de lichaamsgeuren waar we het al eerder in dit topic over hadden.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
http://www.dutry.com/lezen/infrarood-n.shtml
Infrarood
Stralingswarmte zien
Rood licht heeft de langste golflengte van alle soorten zichtbaar licht, zoals we die kennen uit de kleuren van de regenboog. Stralingswarmte of warmtelicht heet infra-rood licht, omdat het een golflengte vertoont die net iets langer is dan bij rood licht. Aan de andere zijde van het zichtbare spectrum bevindt zich het ultraviolette licht, met een iets kortere golflengte dan violet licht en dus famillie van de X-stralen en radio-aktieve stralen.

Stralingswarmte is dus een licht dat we niet kunnen zien, maar dat is gewoon toeval. Was de mens een nachtdier of een roofdier geweest, dan hadden onze ogen zich waarschijnlijk wel ontwikkeld om infrarood licht te zien. Uw kat kan ervan meespreken en wanneer U haar ooit ‘s nachts naar buiten ziet springen, denk dan niet, omdat U niets ziet, dat zij alleen maar schimmen ziet. Het is overigens ook doordat ze onze warmteuitstraling zien, dat muggen ons ‘s nachts zo goed weten te vinden. We hoeven ons evenwel niet te ongelukkig te voelen dat we geen infrarood kunnen zien. De meeste dieren die dat wel kunnen, zien niet alle kleuren van het "zichtbare licht" die wij wel kunnen onderscheiden.
Ook militairen gebruiken infrarood-kijkers, om 's nachts de vijand te ontdekken.
Dus, ze komen op warmte af, want warmte is infraroodstraling en dús komen ze ook op licht af, want infrarood is ook maar een bepaald soort licht (met lange golflengte).
Ze komen alleen niet op het licht af dat wij zien (het witgele licht van een gloeilamp), omdat ze dat niet kunnen zien, maar op de infraroodstraling van een lamp (die wij weer niet kunnen zien)

Dus: muggen komen af op warmte=infraroodstraling=licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

stefijn schreef op 07 August 2003 @ 11:44:
Dus: muggen komen af op warmte=infraroodstraling=licht
Als je het zo gaat stellen kan je zelfs radiogolven onder het kopje licht scharen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fused schreef op 07 August 2003 @ 11:35:
[...]

Heb je hier een bron voor? Ik vind het nogal sterk klinken, aangezien die CO2 behoorlijk snel diffundeert.
dit heb ik uit verschillende bronnen vernomen, waaronder deze:

http://www.milieuloket.nl/9292000/modules/vg0eb0t5r000#par9

Hier staat ook dat het een combinatie van is, dus lichaamswarmte, CO2 uitstoot, lichaamsgeur en licht (als vorm van activiteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberate te ex inferis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 09:06
DeMoN schreef op 07 August 2003 @ 11:40:

Maar goed, ik heb wat gelezen over transpiratiegeuren. Daar komen ze op af. De ene ruikt anders dan de ander. En dat maakt dus weer verband met de lichaamsgeuren waar we het al eerder in dit topic over hadden.
Dit vind ik een redelijk aannemelijke reden, aangezien mensen in de zomer nou eenmaal meer transpireren en dus gemakkelijker te localiseren zijn.
Maar warmte is ook een belangrijke factor.

Je hebt van die geursticks voor op je lichaam te smeren en geurkaarsen die muggen afstoten, dit zal waarschijnlijk verband houden met het verstoren van hun reukvermogen en een geur waar ze niet van houden.

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Maar ik blijf de zine vreemd vinden dat ze op licht afkomen omdat dat gelijk staat aan activiteit. Hoe hebben ze dan ooit onderzucht dat ze licht niet rieleks vinden? Ze komen er immers op af....

Of moet er staan, ze komen af op mensen (vanwege geur enz...) en bij mensen is vaak licht. Dus ze komen naar het licht toe omdat er mensen zijn en niet omdat ze ervan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
OpifexMaximus schreef op 07 August 2003 @ 11:47:
[...]

Als je het zo gaat stellen kan je zelfs radiogolven onder het kopje licht scharen. :)
1: so?
2: volgens mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Was het niet zo dat een heleboel insecten navigeren m.b.v. de maan. En die niet zo intelligente beestjes zien een lamp aan voor de maan en gaan daar dus rondcircelen. Ze worden gevangen door het licht.

Nou vinden muggen echter Warmte en CO2 interresanter als licht, dus zodra ze een interresant persoon vinden zullen ze toch de voorkeur geven aan de persoon.

Ik heb vorig jaar ook eens gezocht naar zo´n lamp met elektisch gaas erom die muggen dood, maar het schijnt dat de meeste van dat soort lampen alles dood, maar geen muggen. Wetenschappelijk is zelfs aangetoond dat buiten zo´n lamp ophangen geen zin heeft voor muggen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
OpifexMaximus schreef op 07 August 2003 @ 11:47:
[...]

Is dat niet correct dan?
Vaak spreken we van "zichtbraar licht" als je over het kleine stukje spectrum hebben dat wij waarnemen kunnen...
UnderClock schreef op 07 augustus 2003 @ 12:21:
Muggen die afkomen op licht? Ik heb onlangs dit systeem aangeschaft dat juist muggen tegengaat met behulp van licht, laserlicht wel te verstaan. Het Starwars Mosquito Defense System
omfg god, ik heb 5 minuten op de grond liggen rollen van het lachen
egt brilliant _/-\o_

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Rey Nemaattori schreef op 07 August 2003 @ 12:42:
[...]

Is dat niet correct dan?
Vaak spreken we van "zichtbraar licht" als je over het kleine stukje spectrum hebben dat wij waarnemen kunnen...
Persoonlijk zou ik het eerder onder het kopje 'golven' gooien of 'straling', maar ik wilde eigenlijk opmerken dat muggen, net zoals mensen, ook maar een beperkt deel van het spectrum kunnen waarnemen. Je kan niet zomaar stellen dat als iets op warmte af komt het dan ook direct op licht afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Elk "normaal" levend wezen, die in de zon is opgegroeid zal altijd een zonvervanger zoeken als deze eventjes niet aanwezig is, dus wat die "expert" gezegd heeft is gedeeltelijk onzin, het is niet het licht waar ze op af komen maar de eventuele warmte waarvan de beesten denken dat dat aanwezig is bij de/het lamp/licht!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:33
Muggen komen in eerste instantie op geur af. Zweet en dergl. Daarna geven ze pas de voorkeur aan licht. Daarom werkt die muggenmelk ook t best om ze weg te houden omdat ze dat vnden stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brik schreef op 07 August 2003 @ 13:17:
Muggen komen in eerste instantie op geur af. Zweet en dergl. Daarna geven ze pas de voorkeur aan licht. Daarom werkt die muggenmelk ook t best om ze weg te houden omdat ze dat vnden stinken.
maar muggenmelk is maar een kwartiertje actief op je huid... dus dat gaat ook niet helemaal op.

Ik denk ook niet dat muggen eerst op geur afkomen, maar hun zintuigen combineren bij hun zoektocht naar bloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

UnderClock schreef:
[..]Starwars Mosquito Defense System[..]
Zeg, het is hier niet de HK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

The Sentinel schreef:
Hier staat ook dat het een combinatie van is, dus lichaamswarmte, CO2 uitstoot, lichaamsgeur en licht (als vorm van activiteit).
Ja, maar dat van die CO2 uitstoot is dus nu nog steeds niet verklaard. Als je met z'n tweeen op een kamer slaapt, is de CO2 concentratie rond een iets zwaarder persoon niet significant groter dan rond een lichter persoon. Ongetwijfeld komen muggen op CO2 producerende locaties af: zo speuren ze dieren op, maar het lijkt me uiterst sterk dat verschillen in CO2 productie enige invloed heeft op wie er wel en niet gestoken wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 07-08-2003 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 21:51

Eelke Spaak

- Vlad -

Fused schreef op 07 August 2003 @ 15:35:
[...]

<font color="blue">Zeg, het is hier niet de HK.</font>
Ik vond het anders wel redelijk relevant voor de discussie! Het blijkt dat muggen niet alleen afkomen op licht, maar er ook door te vernietigen zijn! Wow, Mike, het werkt echt! ;)

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
KatirZan schreef op 07 August 2003 @ 12:49:
Elk "normaal" levend wezen, die in de zon is opgegroeid zal altijd een zonvervanger zoeken als deze eventjes niet aanwezig is, dus wat die "expert" gezegd heeft is gedeeltelijk onzin, het is niet het licht waar ze op af komen maar de eventuele warmte waarvan de beesten denken dat dat aanwezig is bij de/het lamp/licht!
Waarschijnlijk kunnen muggen lampen zoals wij die zien niet zien, maar zien ze de infraroodstraling (= ook licht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
stefijn schreef op 07 August 2003 @ 17:00:
[...]

Waarschijnlijk kunnen muggen lampen zoals wij die zien niet zien, maar zien ze de infraroodstraling (= ook licht)
Nja, volgens mij waren we dit stadium al voorbij dat warmtestraling = infraroodlicht....

Wat ik frappant is dat er door iem. gesteld word dat muggewn op CO2 af zouden komen of iig menselijke activteit. Nu bennik zonder twijfel niet de enige tweaker die 'savonds laat zijn raam open heeft staan omdat anders zijn overgeclockte bak zijn kamer langzaam in een sauna verandert....

Wat mij opvalt is dat de muggen,vliegjes en andere bizarre insectoïde levensvormen zonder moeite mijn monitor weten te vinden(ik heb mijn kamer lampen & CCFL uit, dus het enige dat direct van buiten te zien is is de monitor) of ik nu wel of niet in de kamer aanwezig ben. Hoe feller mijn monitor staat hoe meer insecten. De CO2 gehalt in mijn kamer daalt als ik er niet ben, dit zou dus tot minder insecten moeten leiden... tog blijven ze komen 8)7 Mishcien zijn sommige dus wel geinteresseerd in lichtende objecten?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69654

KatirZan schreef op 07 August 2003 @ 12:49:
Wat is een "normaal" levend wezen? ik bedoel waar baseer je dit op? er zijn weldegelijk vrij "normaal" levende wezens die echt lichschuw zijn, denk alleen maar aan een mol.

Maar om terug te komen op het onderwerp, ik denk inderdaad dat het logisch is dat een mug niet automatisch licht als belangrijkste reden heeft om bij ons op bezoek te komen. Een mug is tenslotte een klein roofdiertje, dat ons berooft.

Roofdieren zijn vaak net iets slimmer dan hun prooi, of hebben zich dermate aangepast op hun prooi dat zij optimaal zijn toegerust om deze te vangen, ander waren ze wel uitgestorven.

Kijk een mot, wat eet ie nou, af toe een ouwe jas, dan heb je het ook wel gehad.

Die beesten zijn gewoon domme grazers. Hangen daar een beetje dom te wezen rond die lamp, weten zij veel........

maar muggen he, dat is andere koek, die jagen op levende wezens....zelfs op de kroon van de evolutie.....ons :P

wij

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69654 op 07-08-2003 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Brik schreef op 07 August 2003 @ 13:17:
Ze vinden het niet zozeer stinken, maar het is een enorme overkill van die geur zodat hun reukzintuigen overstuurd raken en ze niets anders meer ruiken ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Ik hoorde dat muggen dachten dat licht de maan was. Ze oriënteren zich ten opzichte van de maan, aangezien die een bepaald constant punt heeft - maar als ze een licht aanzien voor de maan, komen ze er niet weg, omdat ze steeds moeten bijdraaien om de lamp steeds aan dezelfde kant van hen te houden.

Tenminste, zoiets was het, geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:17

DinX

Motormuis

18327 schreef op 07 August 2003 @ 22:37:
Ik hoorde dat muggen dachten dat licht de maan was. Ze oriënteren zich ten opzichte van de maan, aangezien die een bepaald constant punt heeft - maar als ze een licht aanzien voor de maan, komen ze er niet weg, omdat ze steeds moeten bijdraaien om de lamp steeds aan dezelfde kant van hen te houden.

Tenminste, zoiets was het, geloof ik
Als je "muggen" nu door "motten" vervangt dan klopt je post ;)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombonella
  • Laatst online: 29-05 11:35

Bombonella

En als de Bom valt....

Confusion schreef op 07 August 2003 @ 11:35:
[...]

Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat muggen een CO2 gradient kunnen waarnemen en volgen. Dit is schering en inslag in het rijk der insekten.
Het is goed mogelijk dat ze dit naast andere waarnemingsmechanismen gebruiken voor het lokaliseren van hun "prooi".
(is die biologie studie nog ergens goed voor (8> )

De CO2 concntratie is niet overal gelijk in je (slaap)kamer, zeker niet als er een mens ligt te snurken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:30

Creesch

bla bla!

van muggen weet ik het niet ofzo ze op licht afkomen een hoop andere beesten iig wel dus daarvoor is het wel handig om het licht uittelaten

wat ik wel weet (naja denk te weten) is dat muggen de voorkeur geven aan mensen met de hoogste lichaamstemperatuur oid ookal verschilt dat maar 1 tiende ze kiezen toch diegene met een iets hogere lichaamstemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Confusion schreef op 07 August 2003 @ 15:38:
[...]

Ja, maar dat van die CO2 uitstoot is dus nu nog steeds niet verklaard. Als je met z'n tweeen op een kamer slaapt, is de CO2 concentratie rond een iets zwaarder persoon niet significant groter dan rond een lichter persoon. Ongetwijfeld komen muggen op CO2 producerende locaties af: zo speuren ze dieren op, maar het lijkt me uiterst sterk dat verschillen in CO2 productie enige invloed heeft op wie er wel en niet gestoken wordt.
Jawel dat is wel verklaard, op de Universiteit van Wageningen, hier hebben ze een onderzoek uitgevoerd met muggen en concentraties CO2. Bepaalde muggensoorten worden aangetrokken door hoge concentraties CO2, bij andere werkt het remmend.

een andere site meldt:
Koolstofdioxide heeft een lokkende werking op vrouwelijke muggen: ze worden naar plekken met een hoge concentratie CO2 gelokt. De reden hiervan is eenvoudig: als er veel CO2 in de lucht hangt is er mogelijk een ademend dier aanwezig. Dit mechanisme, gecombineerd met nog enkele instincten, zorgt ervoor dat muggen je zo makkelijk weten te vinden.
Hier staat dus letterlijk dat ze op zoek zijn naar verhoogde concentraties CO2, helaas niet gefundeerd. Maar aangezien verschillende bronnen dit bevestigen is het erg aannemelijk.

Het verhaal dat twee mensen op één kamer liggen, dat de één niet gestoken is, en de andere bijv. 10 keer, is heel simpel te verklaren. Allereerst maakt het niet uit of je met je mond dicht of open slaapt... je moet je ingeademde lucht toch echt weer kwijt.

Lichaamsvolume kan uitmaken, maar is niet een doorslaggevend punt voor de mug. Iemand met een klein lichaamsvolume kan makkelijk een grotere CO2 concentratie hebben dan iemand met een groter lichaamsvolume. Het is de lichaamsactiviteit waar verbranding van zuurstof voor nodig is, die de CO2 productie bepaalt. Veel activiteit, levert veel CO2 op.

Als de mug persoon 1 van die kamer vindt, gaat het niet verder op zoek naar een betere kandidaat. Dus het kan zo zijn dat een hogere CO2 concentratie niet op gaat. Persoon 1 zal na die nacht bijv. 10 muggensteken oplopen en persoon 2 op dezelfde kamer geen enkele. De mug is na 10 muggensteken bij persoon 1 verzadigd en zal zich terugtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

craze_ schreef op 08 August 2003 @ 03:32:
wat ik wel weet (naja denk te weten) is dat muggen de voorkeur geven aan mensen met de hoogste lichaamstemperatuur oid ookal verschilt dat maar 1 tiende ze kiezen toch diegene met een iets hogere lichaamstemperatuur
ook dit is bewezen aan de universiteit van Wageningen:
Al vanaf een halve honderdste graad Celsius hadden de muggen een duidelijke voorkeur. Was dat temperatuurverschil er niet, dan reageerden de muggen op de vochtigheidsgraad. De muggen gaven de voorkeur aan mensen die weinig vocht afscheidden.
Tevens wordt er vermeld dat muggen een hekel hebben aan de menselijke adem. Hierbij verschilt dat per persoon:
,,Muskieten worden aangetrokken door de lichaamsgeur van mensen’’, zegt Mukabana. ,,Van de gassen die vrijkomen uit de menselijke huid, om precies te zijn. Maar menselijke adem schrikt ze af. Muskieten vinden de ene mens aantrekkelijker ruiken dan de ander, en als je de mensengeur in componenten ontleedt, dan zie je dat de adem het verschil in voorkeur veroorzaakt. Voor malariamuggen ruikt de huid van alle mensen ongeveer even aangenaam. Maar de adem van sommige individuen is voor hen afstotend.’’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

The Sentinel schreef:
Jawel dat is wel verklaard, op de Universiteit van Wageningen, hier hebben ze een onderzoek uitgevoerd met muggen en concentraties CO2. Bepaalde muggensoorten worden aangetrokken door hoge concentraties CO2, bij andere werkt het remmend.
Dit en het citaat geven geen enkele aanleiding te vermoeden dat één van de conclusies van het onderzoek was dat muggen vaker iemand steken die meer CO2 produceert. Hier wordt enkel geconcludeerd dat muggen worden aangetrokken naar plaatsen met een hoge CO2 concentratie. Hoog ten opzichte van de omgeving, omdat er dieren zitten. Niet hoog ten opzichte van de concentratie rondom andere dieren in de omgeving. Goed, dat hangt af van dfe nauwkeurigheid van het zintuig, maar evolutionair is er geen enkele reden waarom het zintuig een dergelijke fijnzinnigheid zou ontwikkelen: muggen hoeven enkel warmbloedige organismen te vinden. Niet degene die de meeste CO2 produceren. Concentratieverschillen in de lucht rondom verschillende personen is echt enorm klein.
Het verhaal dat twee mensen op één kamer liggen, dat de één niet gestoken is, en de andere bijv. 10 keer, is heel simpel te verklaren. [..]

Persoon 1 zal na die nacht bijv. 10 muggensteken oplopen en persoon 2 op dezelfde kamer geen enkele. De mug is na 10 muggensteken bij persoon 1 verzadigd en zal zich terugtrekken.
Een mug is in principe na 1 goede steek verzadigd. Waarom keert de mug telkens naar een bepaald persoon terug? Als ik zie hoe muggen door een kamer zwermen, dan zie ik daar geen noodzaak toe. Ik zou eerder vermoeden dat het door een verschil in lichaamsgeur komt. Een mug weet wie 'beter' bloed heeft daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Confusion schreef op 08 August 2003 @ 11:41:
Een mug is in principe na 1 goede steek verzadigd. Waarom keert de mug telkens naar een bepaald persoon terug? Als ik zie hoe muggen door een kamer zwermen, dan zie ik daar geen noodzaak toe. Ik zou eerder vermoeden dat het door een verschil in lichaamsgeur komt. Een mug weet wie 'beter' bloed heeft daardoor.
Nog nooit twee of meer muggensteken op een rij gehad? Ik wél... en heb het al vaker gezien bij mensen.

En 'beter' bloed? wat bedoel je hiermee? Zoeter? => dat is een fabeltje. Iemand met zoet bloed is diabeticus en heeft niet méér last van muggen dan een gezond persoon.

Alleen de lichaamstemperatuur is een graadmeting voor 'beter te verkrijgen' bloed... met de nadruk op het verkrijgen, want hoe hoger de lichaamstemperatuur, hoe dunner het bloed is en dus makkelijker op te zuigen voor de mug.

Lichaamsgeur is niets meer dan een chemische afscheiding van de huid, muggen reageren daar inderdaad op. Het trekt ze aan, omdat ze weten dat zich daar een mens bevindt, maar een verschil in lichaamsgeur ==> daar is de mug niet gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

The Sentinel schreef:
Nog nooit twee of meer muggensteken op een rij gehad? Ik wél... en heb het al vaker gezien bij mensen.
Ja, omdat het misgaat. Muggen hebben meerdere pogingen nodig voor een goede steek. Soms zitten ze naast een vat, of beweegt het doelwit, etc. In principe kunnen ze zich echter in 1 keer volzuigen dacht ik.
En 'beter' bloed? wat bedoel je hiermee? Zoeter? => dat is een fabeltje. Iemand met zoet bloed is diabeticus en heeft niet méér last van muggen dan een gezond persoon.
Daarom sprak ik niet over 'zoet', maar over 'beter'. De enige reden waarom muggen een bepaald persoon steken en een andere niet, is dat die persoon een beter doelwit is. Wat er beter aan is en hoe ze dat weten, is dan de vraag.
Alleen de lichaamstemperatuur is een graadmeting voor 'beter te verkrijgen' bloed... met de nadruk op het verkrijgen, want hoe hoger de lichaamstemperatuur, hoe dunner het bloed is en dus makkelijker op te zuigen voor de mug.
Dat lijkt me niet significant te schelen over die paar tienden die menselijke lichamen in temperatuur uit elkaar lopen. Viscositeit gaat grofweg met de wortel uit de absolute temperatuur en 38 ten opzichte van 37 graden Celsius scheelt slechts anderhalve promille in viscositeit.
Het trekt ze aan, omdat ze weten dat zich daar een mens bevindt, maar een verschil in lichaamsgeur ==> daar is de mug niet gevoelig voor.
Zou kunnen, maar in tegenstelling tot CO2 concentratie, vertelt de geur de mug mogelijk iets over de samenstelling van het bloed. Wat mooi zou verklaren waarom muggen bepaalde personen boven anderen prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73881

ok, na de eerste paar posts had ik al geen zin meer om alles te lezen, dus weet ik niet of dit al langs gekomen is.
Maar volgens mij houden muggen van warme vochtige plekken, want van al me muggenbulten, zitten er de meeste in me knieholten.

Ik slaap dus met me broer op de zelfde kamer, in een stapelbed en hij zegt:
"Als jouw lichaamstemperatuur ook maar één honderdste graad hogen is dan die van mij, komen de muggen op jou af."

Nou hoop ik maar dat dat niet waar is, want ik slaap bovenin, en je weet: warme lucht stijgt omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombonella
  • Laatst online: 29-05 11:35

Bombonella

En als de Bom valt....

Confusion schreef op 08 August 2003 @ 11:41:
[...]

...maar evolutionair is er geen enkele reden waarom het zintuig een dergelijke fijnzinnigheid zou ontwikkelen: muggen hoeven enkel warmbloedige organismen te vinden.
Je moet de waarneming van insecten als een complex zien waar in net zoals bij de mens, onze zintuigen, samen een beeld vormen van zijn omgeving.
Vaak zijn bepaalde "zintuigen" essentieel in een bepaalde fase van de levenscyclus van een insect maar dit impliceerd niet dat deze niet worden gebruikt in in samenwerking met andere prikkels in een andere fase.

Vooralsnog zie wel degelijk zg. "evolutionaire reden" (in zichzelf al geen argument daar volledig uit de lucht gegrepen en speculatief) dat muggen CO2 gradient zeer fijngevoelig kunnen bespeuren.
Dit levert naast alle andere info een selectief voordeel op t.o.v. concurrende muskieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25735

Muggen komen op objecten/mensen af die ook maar een halve graad van de werkelijke warmte afwijkt. En aangezien een mens altijd warmer is dan de omgeving komen de muggen op je af.

TL lamp wordt warm, lampen buiten en binnen worden ook warm en televisie wordt ook warm.

Enigste hoe je kunt beschermen tegen muggen is d.m.v. horren voor je ramen, maar dan is er altijd nog wel een kans dat je enkele muggen op je kamer hebt/krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 73881 schreef op 08 August 2003 @ 12:53:
[...]
Maar volgens mij houden muggen van warme vochtige plekken, want van al me muggenbulten, zitten er de meeste in me knieholten.
Dat is niet zozeer omdat het daar warm en vochtig is, maar omdat de huid daar zo dun is en de bloedvaten dus goed te vinden zijn voor de mug.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Mr. Liu schreef op 08 August 2003 @ 12:59:
[...]

Dat is niet zozeer omdat het daar warm en vochtig is, maar omdat de huid daar zo dun is en de bloedvaten dus goed te vinden zijn voor de mug.
Waarom steken ze dan wel vaak in je gezicht, maar nagenoeg nooit in je lippen? Verder meende ik ook dat de viscositeit van je bloed er iets mee te maken zou hebben (helaas geen bronnen), al vraag ik me af in hoeverre de viscositeit van het bloed tussen personen verschilt.

offtopic:
Confusion <-> Fused; nickchange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

MaDLiVe

.-Observer-.

OpifexMaximus schreef op 08 augustus 2003 @ 13:05:
[...]

Waarom steken ze dan wel vaak in je gezicht, maar nagenoeg nooit in je lippen? Verder meende ik ook dat de viscositeit van je bloed er iets mee te maken zou hebben (helaas geen bronnen), al vraag ik me af in hoeverre de viscositeit van het bloed tussen personen verschilt.

offtopic:
Confusion <-> Fused; nickchange?
Lippen zijn erg gevoelig, het zou bijna onmogelijk zijn omdaar te steken zonder een reflex teweeg te brengen. Bloed met een hogere stroperigheid bevat relatief meer voedingstoffen maar minder vocht. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft? Deze kan natuurlijk verschillen bij personen maar bij gelijke omstandigheden zal dat niet het geval zijn.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40450

Dat ze graag op warme en vochtige plekken steken kan ik wel beamen, ben in deze vakantie al meerdere malen, op niet zulke prettige plekken tussen de benen gestoken, als jullie begrijpen wat ik bedoel :X

Of zou dat juist weer zijn omdat de huid daar dun is?

Ja, ik slaap dus naakt
Pagina: 1