Ik was laatst in een van de local-pc shops hier en toen werd bij afgeraden om merkloos OEM geheugen op nieuwe MSI MOEDERborden te plaatsen. Nu ben ik niet zo dat ik meteen het advies van 1 local pcshop opvolg en dus wil ik ook graag jullie opinie horen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of iets over heeft gehoord? Bvb dank.
Uit ervaring is gebleken dat MSI moederborden niet goed samenwerken met OEM geheugen.
Bron: http://www.gistron.com/
Bron: http://www.gistron.com/
Merkloos geheugen...tja...wat kun je erover zeggen.
Dat het El Cheapo is...ja...het is goedkoper, maar je weet NOOIT wat je dus krijgt en het kan best zijn dat als je 2 reepjes besteld dat ze totaal incompatible met elkaar zijn.
Timings zijn ook vaak niet echt....relaxt...niets voor niets zo goedkoop.
Tja, als je ZEKER weten prestaties uit je moederbord wil halen, koop dan geheugen waarvan je WEET wat je koopt!
Dat het El Cheapo is...ja...het is goedkoper, maar je weet NOOIT wat je dus krijgt en het kan best zijn dat als je 2 reepjes besteld dat ze totaal incompatible met elkaar zijn.
Timings zijn ook vaak niet echt....relaxt...niets voor niets zo goedkoop.
Tja, als je ZEKER weten prestaties uit je moederbord wil halen, koop dan geheugen waarvan je WEET wat je koopt!
There is no place like ::1
jah.. valt altijd te proberen he?Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 02:18:
Ik was laatst in een van de local-pc shops hier en toen werd bij afgeraden om merkloos OEM geheugen op nieuwe MSI toetsenborden te plaatsen. Nu ben ik niet zo dat ik meteen het advies van 1 local pcshop opvolg en dus wil ik ook graag jullie opinie horen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of iets over heeft gehoord? Bvb dank.
nee, ik heb zelf el-cheepo (twinmos en 2 onbekende) totaal 1024, met behoorlijk hoge timings. Ga gewoon voor wat meer geld, en neem het "echte werk".
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Tja, Geheugen met hoge timings kan je systeem behoorlijk "vertragen" voor hoever het een factor is! Heb wel Kingston geheugen maar niet de HyperX ...dus tja...echt overclocken gaat hier niet echt met dit geheugen..maar ach ja...I don't mind!KarreMania schreef op 07 August 2003 @ 02:36:
[...]
jah.. valt altijd te proberen he?![]()
nee, ik heb zelf el-cheepo (twinmos en 2 onbekende) totaal 1024, met behoorlijk hoge timings. Ga gewoon voor wat meer geld, en neem het "echte werk".
There is no place like ::1
Erm.. OEM geheugen 
Volgens mij zitten ze bij Gistron een beetje te blaten.
OEM=Original Equipment Manufacturer.
Vertaling: onderdeel dat geacht wordt ingebouwd geleverd te worden in andermans computer, ipv. voor de losse verkoop (='retail'). OEM zegt dus geen donder over merk. Je kunt topkwaliteit Infineon of Samsumg geheugenmodules als OEM hebben, net zo goed als de ergste VT bagger retail verkocht kan worden.
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat ze bij Gistron slechte ervaringen hebben met de merkloze shit die zij verkopen (had ik VT al genoemd?
) in combinatie met MSI borden.
/edit:
ff gekeken en idd- hun merkloze shit noemen ze 'OEM'- wat nergens op slaat
Maar dat valt nog mee hiermee vergeleken:

Wat is hier aan de hand
- Intel chipsets weigeren **Mx4 chips te slikken
- Via chipsets slikken die wel (en ALi en AMD en ATi en nVidia en SiS
)
- Gistron heeft ooit enkelzijdig geheugen gehad met **Mx4 chips en constateerde dat deze modules niet op hun Intel chipset mobo's draaien, maar wel op hun Via chipset mobo's
- Gistron heeft vervolgens de klassieke redeneerfout gemaakt om dus te denken dat alle SS DIMMs dus alleen op Via chipsets draaien
Mijn advies: negeer vrij strak alles wat Gistron op gebied van geheugen compatibiliteit zegt, lees voor de technische kant van zaken Technische PMG FAQ: Geheugen maar vooral ook de RAM-related delen van Technische PMG FAQ en ga tenslotte naar www.msi.com.tw en zoek de test report op van het moederbord wat jij wilt hebben. Daar staat een lijst van geheugen bij dat gegarandeerd werkt met die plank.
* dion_b vergelijkt het kopen van no-name geheugen met russisch roulette spelen- meestal gaat het goed, maar je loopt een niet verwaarloze kans finaal op je bek te gaan
Vertaling: onderdeel dat geacht wordt ingebouwd geleverd te worden in andermans computer, ipv. voor de losse verkoop (='retail'). OEM zegt dus geen donder over merk. Je kunt topkwaliteit Infineon of Samsumg geheugenmodules als OEM hebben, net zo goed als de ergste VT bagger retail verkocht kan worden.
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat ze bij Gistron slechte ervaringen hebben met de merkloze shit die zij verkopen (had ik VT al genoemd?
/edit:
ff gekeken en idd- hun merkloze shit noemen ze 'OEM'- wat nergens op slaat
Maar dat valt nog mee hiermee vergeleken:
PardonControlleer vantevoren of u dubbel- of enkelzijdig geheugen nodig hebt. Enkelzijdig geheugen werkt alleen op moederborden met een VIA-chipset!
Wat is hier aan de hand
- Intel chipsets weigeren **Mx4 chips te slikken
- Via chipsets slikken die wel (en ALi en AMD en ATi en nVidia en SiS
- Gistron heeft ooit enkelzijdig geheugen gehad met **Mx4 chips en constateerde dat deze modules niet op hun Intel chipset mobo's draaien, maar wel op hun Via chipset mobo's
- Gistron heeft vervolgens de klassieke redeneerfout gemaakt om dus te denken dat alle SS DIMMs dus alleen op Via chipsets draaien
Mijn advies: negeer vrij strak alles wat Gistron op gebied van geheugen compatibiliteit zegt, lees voor de technische kant van zaken Technische PMG FAQ: Geheugen maar vooral ook de RAM-related delen van Technische PMG FAQ en ga tenslotte naar www.msi.com.tw en zoek de test report op van het moederbord wat jij wilt hebben. Daar staat een lijst van geheugen bij dat gegarandeerd werkt met die plank.
* dion_b vergelijkt het kopen van no-name geheugen met russisch roulette spelen- meestal gaat het goed, maar je loopt een niet verwaarloze kans finaal op je bek te gaan
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Dat ligt er maar aan of de strips wel goed zijn voor de rest (het komt nog wel eens voor dat shops geheugen verkopen als OEM, maar dat ze daar op minder duidelijke wijze aan zijn gekomen of dat om geheugen gaat dat buiten de specs draait [insert: oud PC66vs100/socket7 verhaal])...
Veel shops hanteren die regel om én meer winst te maken én minder support vragen te krijgen. OEM ram koop je omdat je geld wilt besparen als allereerste - niet om over te clocken (ik heb bijv. 1 OEM PC2700 strip dat bij 2MHz overclock op zijn bek gaat - terwijl een ander OEM stripje op 205Mhz draait). Natuurlijk kun je wel geluk hebben (zie dion_b over roulette), maar dat is een ander verhaal. Zolang OEM ram voldoet aan de specs kun je er imo van uit gaan dat het werkt op een bordje/chipset die zich ook aan de specs houdt...
En zoals dion_b al zegt: neem PMG Faq: Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen? eens door - en de link naar de BalusC server mbt chipsets en geheugenaansturing. Veel winkels neuzelen ook maar wat...
Mail zo'n winkel eens met de vraag welke structuur hun geheugen is (64Mx4 etc) als ze daar geen antwoord op kunnen geven is het imo geen computerwinkel maar een dozenschuiver...
edit, reactie op BJDI hieronder : dat is de SPD.
Veel shops hanteren die regel om én meer winst te maken én minder support vragen te krijgen. OEM ram koop je omdat je geld wilt besparen als allereerste - niet om over te clocken (ik heb bijv. 1 OEM PC2700 strip dat bij 2MHz overclock op zijn bek gaat - terwijl een ander OEM stripje op 205Mhz draait). Natuurlijk kun je wel geluk hebben (zie dion_b over roulette), maar dat is een ander verhaal. Zolang OEM ram voldoet aan de specs kun je er imo van uit gaan dat het werkt op een bordje/chipset die zich ook aan de specs houdt...
En zoals dion_b al zegt: neem PMG Faq: Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen? eens door - en de link naar de BalusC server mbt chipsets en geheugenaansturing. Veel winkels neuzelen ook maar wat...
Mail zo'n winkel eens met de vraag welke structuur hun geheugen is (64Mx4 etc) als ze daar geen antwoord op kunnen geven is het imo geen computerwinkel maar een dozenschuiver...
edit, reactie op BJDI hieronder : dat is de SPD.
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 09:19 ]
Op elke geheugenmodule zit een heel klein sjipjie.
Daar staat in welke CAS hij heefd en op hoeveel Mhz hij draait.
Sommige naamloze geheugenmerken zetten er CAS 3 chips op en zetten in dat kleine sjippie dat het geheugen CAS 2.5 is. Het zal wel draaien maar is sneller onstabiel.
Sommige naamloze geheugenmerken zetten er CAS 3 chips op en zetten in dat kleine sjippie dat het geheugen CAS 2.5 is. Het zal wel draaien maar is sneller onstabiel.
OEM geheugen, da's idd zo'n term waar je niks mee kunt. Geheugen kun je ruwweg in twee categoriën delen: merk en merkloos. Ga voor het eerste, dan weet je iig zeker dat je geen spul hebt wat ergens in een ver Aziatisch achterafschuurtje is gemaakt waar men het niet zo nauw neemt met de specificaties (niet dat al het merkloze spul daar vandaan komt
). Om het prijsverschil hoef je het iig niet te laten, zo groot is dat niet meer (en hoe je het ook went of keert, you get what you pay for)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Zo'n geval heet een chip oftewel chipjeBJDI schreef op 07 August 2003 @ 09:05:
Op elke geheugenmodule zit een heel klein sjipjie.
Jij bedoelt de SPD chip. Daar worden 'aanbevolen' settings bewaard. Mijn advies: vertrouw nooit op een SPD chip, maar stel gewoon aan de hand van door de fabrikant opgegeven settings het met de hand in. Informatie in SPD is notoir onbetrouwbaar, maar erger nog, het is bewerkelijk om zelf te weten te komen wat er ueberhaupt in staat.
Oslik blyat! Oslik!
Ligt er maar net aan wat je onder OEM verstaat idd... MSI werkt over het algemeen prima samen met minder bekende merken geheugen. Maar echt merkloos weet ik niet. Zou ik ook nooit verkopen als winkel, want je krijgt er veel te veel gezeik mee...
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
ik denk dat de term 'oem' bij geheugen niet in letterlijke zin op te vatten is. bij geheugen staat 'oem' gewoon voor een kwaliteitsklasse, ofwel 'goedkoop'. dit is des te meer te onderbouwen als je ziet hoe groothandel ecl zijn geheugen verkoopt: die hebben 'oem', het iets duurdere 'brand on third' en het nog weer duurdere 'brand on brand'. bij de beide 'brand' varianten kun je niet zelf kiezen welk merk je krijgt.. je krijgt wel een a-merk alleen je weet nog niet wat, en dit wisselt ook steeds.Erm.. OEM geheugen
mijn ervaringen met oem geheugen zijn btw uitermate kut en ik begin er niet meer aan. het kan goed gaan, maar het kan ook zwaar fout gaan, en het gezeik wat je dan hebt door die paar euro uit te sparen daar word je niet blij van.
Verwijderd
Het is inderdaad zo dat MSI veel problemen heeft met OEM geheugen.
Ik heb zelf ook oem gehad en dit werkte probleemloos met ABIT, EPOX maar op mijn MSI moederbord wou het niet goed werken vaak blauwe schermen.
Het wil niet zeggen dat OEM nooit met MSI werkt, dit hangt van de chippie's af op het geheugen maar MSI is wel veel kieskeuriger dan andere merken qua compatibiliteit.
Ik heb zelf ook oem gehad en dit werkte probleemloos met ABIT, EPOX maar op mijn MSI moederbord wou het niet goed werken vaak blauwe schermen.
Het wil niet zeggen dat OEM nooit met MSI werkt, dit hangt van de chippie's af op het geheugen maar MSI is wel veel kieskeuriger dan andere merken qua compatibiliteit.
Als ik dat zo hoor zou ik als winkel ook niet blij worden van aankoop bij ECL (al is het alleen maar dat ook zij blijkbaar de definitie van OEM niet weten)- ik heb toen ik op de klantenservice bij NEC werkte een keer per ongeluk de rekeningen voor geheugenreepjes binnen gekregen (da's leuk, ff een rekening voor een paar miljoen op je bureausmvs schreef op 07 August 2003 @ 13:56:
[...]
ik denk dat de term 'oem' bij geheugen niet in letterlijke zin op te vatten is. bij geheugen staat 'oem' gewoon voor een kwaliteitsklasse, ofwel 'goedkoop'. dit is des te meer te onderbouwen als je ziet hoe groothandel ecl zijn geheugen verkoopt: die hebben 'oem', het iets duurdere 'brand on third' en het nog weer duurdere 'brand on brand'. bij de beide 'brand' varianten kun je niet zelf kiezen welk merk je krijgt.. je krijgt wel een a-merk alleen je weet nog niet wat, en dit wisselt ook steeds.
mijn ervaringen met oem geheugen zijn btw uitermate kut en ik begin er niet meer aan. het kan goed gaan, maar het kan ook zwaar fout gaan, en het gezeik wat je dan hebt door die paar euro uit te sparen daar word je niet blij van.
IMHO moet je tenten die in hun catalogus (retail of groothandel) geen blijk geven van kennis van zaken als de pest mijden en al helemaal niet gaan napraten als ze foute definities hanteren 'omdat je het niet letterlijk op mag vatten'
Per definitie heeft OEM niets met noname shit te maken en een paar lui bij ECL die dat niet snappen en wat andere lui bij Gistron die dat napraten gelden van geen kanten als 'bewijs' van het tegendeel. Ook al gebruikt de meerderheid een bepaalde definitie, kunnen ze het gewoon fout hebben
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
vandaar ook mijn opmerking: "Mail zo'n winkel eens met de vraag welke structuur hun geheugen is (64Mx4 etc) als ze daar geen antwoord op kunnen geven is het imo geen computerwinkel maar een dozenschuiver..."...
het merendeel van de groothandels is dozenschuiver is mijn ervaring. maar dat is algemeen bekend dacht ik toch?vandaar ook mijn opmerking: "Mail zo'n winkel eens met de vraag welke structuur hun geheugen is (64Mx4 etc) als ze daar geen antwoord op kunnen geven is het imo geen computerwinkel maar een dozenschuiver..."...
volgens mij staat bij zo'n beetje elke groothandel 'OEM' voor noname shit als het om geheugen gaat. Dat is niet lettelijk op te vatten inderdaad, maar dit is blijkbaar zo gegroeid ofzo. Bij bijvoorbeeld Target was OEM ook altijd huilen (die hebben het nu niet eens meer geloof ik) en bij Astra Benelux schijnt het ook een ramp te zijn.dion_b schreef op 07 August 2003 @ 14:06:
[...]
Als ik dat zo hoor zou ik als winkel ook niet blij worden van aankoop bij ECL (al is het alleen maar dat ook zij blijkbaar de definitie van OEM niet weten)- ik heb toen ik op de klantenservice bij NEC werkte een keer per ongeluk de rekeningen voor geheugenreepjes binnen gekregen (da's leuk, ff een rekening voor een paar miljoen op je bureau) en daar vermeldde de groothandelaar wel degelijk OEM Micron on Micron geheugen. Kijk- dat is a) de juiste definitie van OEM en b) bewijs dat OEM ook kwaliteit kan zijn.
IMHO moet je tenten die in hun catalogus (retail of groothandel) geen blijk geven van kennis van zaken als de pest mijden en al helemaal niet gaan napraten als ze foute definities hanteren 'omdat je het niet letterlijk op mag vatten'
Per definitie heeft OEM niets met noname shit te maken en een paar lui bij ECL die dat niet snappen en wat andere lui bij Gistron die dat napraten gelden van geen kanten als 'bewijs' van het tegendeel. Ook al gebruikt de meerderheid een bepaalde definitie, kunnen ze het gewoon fout hebben
[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 07-08-2003 18:15 ]
Verwijderd
Zal het wat duidelijker zeggen, het schijnt geen ramp te zijn, het IS een ramp.smvs schreef op 07 augustus 2003 @ 18:13:
[...]
en bij Astra Benelux schijnt het ook een ramp te zijn.
Bij Astra leveren ze me een potje rotzooi qua OEM geheugen, heb ooit modules van ze gehad met Abox chips, dit werkte echt op bijna geen enkel mobo.
Andere OEM modules gaven ook erg vaak gezeik + dat de uitval van de modules erg hoog is.
Wij zien hierna totaal afgestapt van die zooi en doen nu alleen nog zaken met Transcend, wat wel betrouwbaar geheugen maakt voor een vrij schappelijke prijs(+ levenslange garantie)
Pagina: 1