Toon posts:

Iiyama VMP454 (HM903DT) geeft donker beeld in spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn net twee topics van Callandor gesloten over dit onderwerp.

In PMG: HM903DTA Donker beeld
In V&B: HM903DTA Donker beeld

Aangezien ik hetzelfde probleem heb met deze monitor en niet meer kan reageren in een van de topics, zal ik er maar een topic over openen, met een uitgebreide startpost.

Dit is mijn huidige systeem:

Pentium 4 2.4B, 533 MHz FSB
Asus P4PE Deluxe
Asus GeForce 4 Ti-4600 (v8460)
iiyama VisionMaster Pro 454 (HM903DT)
nVidia Detonator 44.03, uit Mei 2003
De rest van het systeem is niet van belang.

Het beeld in Windows is goed, als de monitor in Text Mode staat. Het contrast en de brightness instellingen staan respectievelijk op 100 en 75, de Color Corrections staan in de drivers op DEFAULT. Er valt met dat beeld goed te werken. Indien ik de monitor in Picture Mode zet, dan wordt het beeld heel erg fel; dat is een instelling die eigenlijk alleen voor presentaties is geschikt. In Windows krijg je er koppijn van. Movie Mode stelt de monitor in alsof het een TV is, en die is helemáál niet geschikt voor Windows-werk.

Nu is het probleem met deze monitor dat hij heel erg donker is in spellen, en tijdens het kijken van films. Dan bedoel ik dus ALLE spellen, en ALLE films. Spellen zijn niet te spelen, en films zijn niet te kijken. Picture en Movie mode maken het beeld feller, maar dat geldt dan voor zowel voor de donkere als de lichte kleuren. Flets donker of fel donker is nog steeds donker...

Om films goed te kunnen kijken, moet ik in de Overlay Settings van de driver de Brightness instelling op 170% zetten, en het contrast op 120%. Dan zijn de meeste films goed te kijken, maar lichte films (tekenfilms bijvoorbeeld) zijn dan TE licht. Spellen die een gamma of brightness/contrast regeling hebben, moeten ook versteld worden. Veel spellen moet ik instellen op een gamma van 1.6 tot 1.8, om ze goed te kunnen spelen. Bij anderen moet ik met de brightness en contrast regelaars spelen om het beeld goed te krijgen. Spellen die deze instellingen niet bieden, zijn onspeelbaar. Dat heb ik kunnen oplossen d.m.v. PowerStrip. (Irri nag screen tijdens het opstarten.) Spellen zonder gamma/brightness/contrast regelingen kunnen speelbaar gemaakt worden door de gamma-instelling via PowerStrip op 1.6 tot 1.8 te zetten, netzoals dat nodig is bij spellen die de controls wel bieden. Meestal maakt deze correctie het beeld echter wat flets, maar dat kan worden opgelost door de monitor in Picture Mode te zetten.

Om niet steeds handmatig de gamma in te moeten stellen, kunnen er in PowerStrip profielen worden ingesteld. Het programma houdt dan in de gaten welke programma's er worden gestart. Als er aan een spel een profiel met een gamma van 1.7 is toegekend, dan stelt PowerStrip dat in, en bij het verlaten ervan keert het programma terug naar de standaard instellingen. Het enige wat er dan gedaan moet worden is:

- Profiel definiëren
- Opgeven voor welke spellen/programma's dat profiel moet worden gebruikt

(PowerStrip is ook in staat om resoluties te veranderen: ik heb een aantal encyclopedieën die alleen goed lopen in 800x600. De profielen in PowerStrip zorgen ervoor dat de monitor tijdens het opstarten van de encyclopedie naar 800x600 schakelt.)

Ondanks dat PowerStrip hier de spellen speelbaar, en films kijkbaar maakt, is het eigenlijk een omzeiling van het probleem, en ik zou graag willen weten waarom Iiyama monitoren zo donker zijn. Mijn neef heeft een LS902UT (VisionMaster 1451) op een Sapphire Ti-4200, en die heeft precies hetzelfde proleem, waar ook PowerStrip uitkomst biedt. Hij moet echter met wat meer instellingen rommelen om flets beeld te vermijden, omdat die monitor geen Picture Mode bezit.

Op internet heb ik vaker over deze problemen gelezen. Veel mensen die last hebben van donker beeld tijdens spellen hebben óf een Iiyama, of een andere monitor met een Diamondtron beeldbuis (LG heeft er dacht ik een paar.) Misschien is dit een eigenschap van Diamondtron beeldbuizen, maar dan vind ik het wel vreemd dat het beeld in Windows gewoon normaal is, vergelijkbaar met veel andere monitoren qua kleur en helderheid, terwijl de monitor véél donkerder is in spellen en films.

Mijn Iiyama is kapot gegaan een tijdje geleden, en ik heb nu een gloednieuwe: ook deze is donker. De Philips Brilliance 107E monitor die ik van mijn oom geleend heb toen mijn Iiyama weg was voor reparatie/vervanging, was echter NIET donker in spellen. Het fenomeen ligt dus duidelijk bij de monitor, en de HM903DT van Callandor is NIET kapot.

Daarzo... info genoeg? >:)

PS: (Soms vind het sluitbeleid op GoT té streng. IMHO is het genoeg informatie, als er verteld wordt welke gfx kaart gebruikt is, welke monitor, en welke drivers, samen met de stelling dat het beeld veel te donker is. Er mag aangenomen worden dat Callandor wel met de instellingen heeft zitten rommelen.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 01:26 ]