[ipconflict] win98 Vigor 2200 E

Pagina: 1
Acties:

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Topicstarter
ik heb net gekeken maar echt een duidelijk antwoord heb ik niet gevonden.

De configuratie:
Draytek Vigor 2200E
Windows XP laptop
Windows 2000 sp4 machine
Windows 98 se machine
Windows 2000 server
Allemaal zijn ze in het bezit van een 10/100 netwerkkaart, het netwerk draait ook zonder problemen op 100 Mbit.

De range ide ik vrij gesteld heb is 192.168.1.10 tot 192.168.1.50
De Windows 2000 server heeft als enige een vast ip-adres nl. 192.168.1.49

Als ik de 2000 machine opstart en deze krijgt toevallig 192.168.1.10 toegewezen, krijg ik met geen mogelijkheid die 98 machine meer op internet. Lokaal werkt alles wel, ik kan pingen, kan in het router menu komen enz.

Die 98 machine wil alleen op internet, als hij *.*.*.10 krijgt! Dus, moet ik de 2000 machine uitzetten, 98 machine opstarten en dan de 2000 bak weer aanzetten.

Nu heb ik net mijn ip-range verandert, terwijl de 2000 machine op aan stond en te gebruike nwas op internet.

Ik heb nu de grens van 192.168.1.10 verlegd naar *.*.*.9

De 98 machine opgestart en....hij neemt *.*.*.9 wel! Zelfs met een vast ipadres, 192.168.1.17 ofzo, met de gateway op 192.168.1.1 wilt hij ook niet het internet op!

Mijn vragen hierover!
Waarom eist de 98 bak het laagst mogelijke ip-adres op?
Is er iets aan te doen, zodat ik niet elke keer de iprange moet aanpassen als ik de 98 bak aanzet?

Kom maar op met tips/tricks/vragen, want ik sta voor een raadsel!

Je kan hier beter niets zetten....

Verwijderd

Uit je verhaal maak ik niet op wie de DHCP afhandelt op je netwerk.
Is het de Router of de Win2k Server? Of misschien beide?

Als dat het geval is (2 DHCP Providers) dan krijg je inderdaad conflicten!

Zo niet, dan:

Je hebt 192.168.1.10 t/m 192.168.1.50 ingesteld als Scope.

Als je vaste IP Adressen wil toekennen, bijvoorbeeld aan servers, dan moeten ze niet in die scope vallen.
Geef je server dus bijvoorbeeld 192.168.1.2

Die windows 98 machine moet gewoon om kunnen gaan met elk IP Adres dat hij van de DHCP Server krijgt.
Ga eens naar Start => Uitvoeren en tiep: winipcfg

Klik op alle vrijgeven en daarna op alle vernieuwen.
Op de andere machines kan je gewoon "Automatisch een IP Adres verkrijgen aanzetten".

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2003 @ 09:43:
Uit je verhaal maak ik niet op wie de DHCP afhandelt op je netwerk.
Is het de Router of de Win2k Server? Of misschien beide?

Als dat het geval is (2 DHCP Providers) dan krijg je inderdaad conflicten!

Zo niet, dan:

Je hebt 192.168.1.10 t/m 192.168.1.50 ingesteld als Scope.

Als je vaste IP Adressen wil toekennen, bijvoorbeeld aan servers, dan moeten ze niet in die scope vallen.
Geef je server dus bijvoorbeeld 192.168.1.2

Die windows 98 machine moet gewoon om kunnen gaan met elk IP Adres dat hij van de DHCP Server krijgt.
Ga eens naar Start => Uitvoeren en tiep: winipcfg

Klik op alle vrijgeven en daarna op alle vernieuwen.
Op de andere machines kan je gewoon "Automatisch een IP Adres verkrijgen aanzetten".
Sorry, dat had ik idd even moeten vermelden.

De DCHP-server is de router. De Windows 2000 server is alleen bedoelt voor file sharing, ftp en website (Apache, PHP en MySQL)

De windows 98 machine gaat dus niet om met alle ip-adressen die hij krijgt, weant hij 'eist' gewoon 192.168.1.10 op, omdat dat het eerste ip-adres in range is.

Nu begint mijn range met 192.168.1.9 . De eerste computer die dus online komt, krijgt dus dit adres. Maar gisteren heeft de win98 machine op dit ip-adres gewerkt. Dus, zodra ik 'm op start, heeft hj dat ip-adres ergens opgeslagen ofzo, want hij wil het terug!

Je kan hier beter niets zetten....

Verwijderd

Er moet iets verkeerd staan in de netwerkinstellingen van die Windows 98 machine.
Loop nogmaals eens alle instellingen is goed na, er "moet" iets verkeerd staan.

En anders even alle onderdelen uit je netwerk weggooien, daarna voor de zekerheid via hardware je netwerkkaart verwijderen, een keer opnieuw opstarten.
En daarna alles opnieuw instellen.