Toon posts:

Geforce 4 ti4200 passief te koelen (per ongeluk ontdekt)

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb onlangs dat lawaaierige <30 mm fannetje eens van m'n Aopen ti4200 afgeschroefd en er een 80 mm fan ondergehangen met de gepatenteerde Luchtbus fan-ophang-bracket tm :) . Om dit een beetje efficient te laten koelen heb ik het afdekplaatje met het logo van Aopen natuurlijk van de heatsink afgeschroefd, zodat de fan recht op de koelvinnen blaast ipv op het afdekplaatje.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/data_storage/geforce_aopen.jpg
pic met afdekplaatje zichtbaar

Nu dacht ik, die fan kan rustig op 7V draaien, dat genereert toch veel meer luchtstroming dan dat snertfannetje, en zo geschiedde ...

PC terug in elkaar gezet en testen geblazen, enige tijd verstreek en alles leek in orde. Totdat er ineens enkele vage verticale strepen op het beeld verschenen (enkel in IE overigens) en het scherm met regelmatige tussenpozen ( +/- 10 min) minder dan een seconde zwart werd en dan weer normaal verder ging. Dus ik even kijken wat er mis was, stond de fan stil :P .

Als je er nu rekening mee houdt dat het zomer is en m'n casetemp 8° hoger is dan normaal (normaal = 32°), dan denk ik dat ie het in de winter wel moet kunnen trekken (passief gekoeld dus met standaard heatsink). Tenminste voor kantoortaken, zwaar gamen zal toch wel te veel zijn.

Ik dacht, ik schrijf het maar even neer voor mensen die misschien een switch willen inbouwen : kantoortaken = fan uit ; gamen = fan aan
Ventilator draait nu gewoon op 7V, gamen is dan geen probleem en het geluid komt toch niet boven cpu koeling uit (die ook redelijk stil is)

Verwijderd

Waarom moet er IEMAND een schakelaar gaan bouwen, hebbie die zelf niet liggen ? :P

je kunt ook zo'n fan regelaar nemen en de storingen testen met steeds ietsje meer fanspeed

waarom kocht je eigenlijk de LAWAAIERIGSTE aopen kaart uit de serie ?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom moet er IEMAND een schakelaar gaan bouwen, hebbie die zelf niet liggen ? :P

Er staat INbouwen :) tuurlijk hoef je die niet zelf te maken, maar met een paperclip kan het :*)

je kunt ook zo'n fan regelaar nemen en de storingen testen met steeds ietsje meer fanspeed

Natuurlijk, maar ik ben een hevig voorstander van de el cheapo - methode (fan komt overigens van oude voeding op schroothoop, alle schakelaars in m'n pc komen uit oude electronica) :)

waarom kocht je eigenlijk de LAWAAIERIGSTE aopen kaart uit de serie ?

Dit is de mooiste om wat op te zeggen (kan ik mezelf weer over de borst strijken). OK, ik heb m'n pc in Duitsland gekocht ( el cheapo, remember) en ik had op internet een geforce 3 ti500 van aopen bestelt, toen ik echter de pc af ging halen zat er een onding van ProLink in . Dus ik zeg tegen de dozenschuiver-meneer : ikke nog nooit van ProLink gehoord , ikke wil AOpen, zegt hij : kan niet, hebben we niet. Anyways, na veel vijven en zessen (funfen und .. eum) heb ik een ti4200 voor hetzelfde geld meegekregen, dus ik was er best wel blij mee !

ProLink kan overigens best goed zijn, ik had er alleen nog nooit van gehoord.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

mmm, een ti4200 is helemaal niet slecht hoor :p,

Hij is sneller als een GF 3 ti 500 ( en ik kan het weten,ik heb Vice City met gemak op ti4200's zien draaien terwijl de GF3 ti500 het moeilijk had hoor ;p )

There is no place like ::1

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 21:32
Ik heb ook de fan van mijn geforce3 afgesloopt en vervangen door een 80mm fan op 7V
Ik heb hem opgehangen door een plaatje van een PCI slot om te buigen. Voor pics zie mijn specs pagina.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Jah lol, daar was ik ook al achter :P. (m'n koeler (celly 1200 boxed) schiet nogal eens los van m'n leadtek TI4200 :X). Ik kan dan idd gewoon door blijven werken in windows, maar als ik dan ga gamen krijg ik texture corruption+brandlucht :P.

tvw

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

mja maar zelfs voor kantoorwerk wil dit na lange tijd niet goed koelen, ik ben er ook vandaag achtergekomen dat mijn fans op 5v in de zomer weinig zin hebben tegen het ECC2 geweld wat voor 100% cpukracht zuigd, ik MOET al mijn fans op 12v zetten wil ik mij CPU koeler standaard laten draaien, ik ben daarom ook voor passieve grote koeloppervlakken aan het zoeken en deze wil ik dan rustig koelen met lucht of een peltier ik ben er nog lang niet uit..

maargoed weer ontopic het kan handig zijn omdat standaard fannetjes wel eens willen stoppen met draaien en dan is het voor eigenaars van deze kaart een hele geruststelling dat er niet zo veel fout kan gaan...

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien nog even zeggen dat de fan dus stopte met draaien, maar dat het afdekplaatje (zoals in de pic te zien) er toen afgedraaid was, dit zorgt voor een _marginaal_ betere convectie-koeling. Niet genoeg om enig merkbaar verschil te maken, maar toch.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

mmm...het beste is en blijft ( als je toch passief wilt koelen ) is natuurlijk die zalman heatsink. Geschikt voor zowel ATI als Nvidia kaarten en ZOLANG je airflow goed is werkt het als een zonnetje!

There is no place like ::1

Verwijderd

Zo nieuw is dit allemaal niet. Een Ti4200 met passieve heatsink blijft prima draaien, zoals gauw gevonden kan op het internet..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.