Nieuwe IBM schijf activeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 00:46
Ik weet van mijn vorige Maxtor schijf dat je 'em met een bepaald tooltje (MaxBlast) eerst moest activeren ofzo nadat je 'em nieuw gekocht had?
Ik heb nu een 60GB van IBM. Kan ik deze nu eerst partioneren, formateren en dan gewoon gebruiken? Of moet ik eerst nog een bepaalde handeling doen. Ik heb al hier gekeken voor de desbetreffende tooltjes ervoor; maar weet niet precies wat ik wellicht moet hebben: http://ssddom02.storage.i...p/webnav.nsf/support/home

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[rml][ FAQ] FDISK[/rml]
hierin staat alles wat je nodig hebt.

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 23:35

Dr C

met C en CK

volgens mij is dat alleen bij oudere typen moederborden die nog geen 60GB aankunnen, anders hoeft dat volgens mij niet. Als je idd voor je vorige idd een tooltje nodig had, kan je misschien eerst kijken of er een BIOS update is. Anders weet ik niet hoe de IBM equivalent van dat tooltje heet.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• Silent Thunder
cramwinckel schreef op 06 augustus 2003 @ 21:21:
volgens mij is dat alleen bij oudere typen moederborden die nog geen 60GB aankunnen, anders hoeft dat volgens mij niet. Als je idd voor je vorige idd een tooltje nodig had, kan je misschien eerst kijken of er een BIOS update is. Anders weet ik niet hoe de IBM equivalent van dat tooltje heet.
Het is een wat ouder moederbord ja... maar hij heeft de nieuwste biosupdate. Zou dat al voldoende zijn?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Silent Thunder schreef op 06 August 2003 @ 21:23:
[...]

Het is een wat ouder moederbord ja... maar hij heeft de nieuwste biosupdate. Zou dat al voldoende zijn?
Kijk, als je zou vertellen wat voor mobo je had hadden we hier zelfs nog wat zinnigs over kunnen zeggen

• Silent Thunder
Terw_Dan schreef op 06 August 2003 @ 21:34:
[...]

Kijk, als je zou vertellen wat voor mobo je had hadden we hier zelfs nog wat zinnigs over kunnen zeggen
Srry; tis een BCM SQ 599 / P54SB Socket 7 SiS Chipset AT.
Schijf is voor een fileserver die ik van dat oud bakje ga maken. HDD komt op een Promise IDE Controller te zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Silent Thunder op 06-08-2003 21:39 ]

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Een socket 7 moederbord met een schijf groter dan 8,4(of 13.2 oid) GB word moeilijk zonder inderdaad software om de limiet van een x aantal gigs te omzeilen. Kijk eens op de site van Hitachi (voormalig IBM) of je er iets over kan vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door RawPeanut op 06-08-2003 21:41 ]

Canon Digital Ixus V3

• Silent Thunder
RawPeanut schreef op 06 augustus 2003 @ 21:41:
Een socket 7 moederbord met een schijf groter dan 8,4(of 13.2 oid) GB word moeilijk zonder inderdaad software om de limiet van een x aantal gigs te omzeilen. Kijk eens op de site van Hitachi (voormalig IBM) of je er iets over kan vinden.
Dat is dus juist mijn probleem. Ik kan op die site de juiste software niet vinden. Biosupdate zit erop, dus mobo is zover klaar; maar weet alleen niet welk tooltje ik moet gebruiken voor me HDD.

Verder heb ik begrepen uit een eerder topic dat ik gestart heb, dat een grote schijf i.c.m. een IDE controller gewoon moet werken op dat antiek mobo.

[ Voor 13% gewijzigd door Silent Thunder op 06-08-2003 21:45 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Welk OS ga je draaien?!?
Als je die ATA controller bij bijvoorbeeld de setup van W2K ofzo al installeert, kun je gewoon op die schijf installeren...

Edit: Schiet me net te binnen...
Je moet wel in je BIOS instellen dat je primaire bootdevice SCSI is...
Op die oude plankjes wordt in het BIOS een ata-controller ook als SCSI gezien...

Edit2:
Van NT4 weet ik het niet zeker, geloof dat ook daar al de mogelijkheid is om een extern SCSI stuurprogramma te installeren.
Wel zorgen dat je dus NT4 drivers van die kaart bij de hand hebt op diskette (uitgepakt, dus niet in zipfile).

[ Voor 66% gewijzigd door Brede P op 06-08-2003 21:48 ]

• Silent Thunder
BredeP schreef op 06 August 2003 @ 21:46:
Welk OS ga je draaien?!?
Als je die ATA controller bij bijvoorbeeld de setup van W2K ofzo al installeert, kun je gewoon op die schijf installeren...
Win NT4.0
Win2k lijkt me beetje teveel van 't goede voor die P75 met 40MB ram.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RawPeanut schreef op 06 August 2003 @ 21:41:
Deze vlieger gaat niet in alle gevallen op -> Asus P5A(b) bijvoorbeeld kan zonder problemen 80gb aan als het OS het maar ondersteunt...booten ervan gaat niet, maar Win2k kan er prima mee overweg, Debian Linux trouwens ook.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Silent Thunder schreef op 06 augustus 2003 @ 21:47:
[...]

Win NT4.0
Win2k lijkt me beetje teveel van 't goede voor die P75 met 40MB ram.
Volgens mij kan NT4.0 dat ook wel (weet niet zeker, je kunt het proberen)
en gewoon 2k installeren :P

P90 met 128MB trekt winXP met gemak, dus P75 met 40MB moet 2k ook wel kunnen trekken (of gewoon proberen :P)

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Met een aparte PCI ide controller gaat het wel werken, maar dan hoef je ook geen extra software te hebben om de correcte grote van de drive te kunnen gebruiken, zorg dan wel voor de nieuwste bios en drivers voor de controller kaart, om problemen te voorkomen.

Canon Digital Ixus V3

• Silent Thunder
RawPeanut schreef op 06 August 2003 @ 21:49:
Met een aparte PCI ide controller gaat het wel werken, maar dan hoef je ook geen extra software te hebben om de correcte grote van de drive te kunnen gebruiken, zorg dan wel voor de nieuwste bios en drivers voor de controller kaart, om problemen te voorkomen.
Hmm... hoe installeer ik die Controller dan?
Gewoon tijdens de setup van NT4 dat hij 'em detecteert, om drivers vraagt; en ik vervolgens de meegeleverde disk of cd erin doe?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?
Mijn HDD wordt maar als 2/8/32GB herkend, terwijl die groter is?
[rml][ FAQ] FDISK[/rml]

Dit toch wel basic hoor, zoek zelf eens wat uit. Als je bios die HD niet ondersteund moet je dus op zoek naar een bios update of naar een softwarematige oplossing van de HD fabrikant om de bios-limit te omzeilen. Als je de HD aan een aparte IDE controller hangt (zoals een Promise of Highpoint kaartje) dan is de limit waar het om gaat de limit van die controller. Dit staat verder uitgebreid en duidelijk in de faq omschreven, dus zoek dat eerst zelf maar uit :)

Wees in het vervolg ook duidelijk. "eerst moest activeren ofzo" is niet echt veelzeggend...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.