Toon posts:

TV signaal verbeteren

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon in een studentenhuis en mijn huisbaas heeft (om zich de ruim 6000 euro aansluitkosten te besparen) zijn tvkabel doorgetrokken naar ons, een afstand van ongeveer 30,40 meter. Bij mij is het signaal nog redelijk (van de grote zenders geven alleen RTL4 en V8 wat sneeuw) storen. Bij mijn huisgenote is het veel erger zij kan alleen Ned.1,2,3 en Net5 ontvangen. Wat opvalt is dat hoe hoger de frequentie, hoe groter de storing. (Discovery Channel met 68+ is nauwelijks te ontvangen). Ook geeft de tv-kabel soms een schok wanneer ik hem aanraak.

Zelf denk ik dat het misschien aan de aansluitdozen ligt op onze kamers ligt. Ik wil die van mij graag zelf 'controleren'. Kan iemand mij tips geven hoe ik dit moet aanpakken? Zijn er misschien andere mogelijkheden om het signaal te verbeteren? Ik begrijp dat een versterker weinig nut heeft omdat dat alleen de ruis versterkt?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

een versterker bij het "beginpunt" plaatsen zou dan wel weer moeten werken.

Verder, die schok, krijg ik elke keer als ik met mn hand naast mn bed ga hangen :P maarja, erg is het niet.

denk dus een overleg met de huisbaas zou wel handig zijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Primera
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-01-2022
wat karre zegt is idd waar, een versterker versterkt het signaal en al zit daar een ruis in dan versterkt hij dat ook, aangezien bij je huisbaas
wel gewoon schoon beeld is zou die het gewoon doen
Mocht dit verders nog niet lukken dan zou je misschien moeten overstappen op dikkere coax kabel suc6

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hoogfrequent-versterker plaatsen op het punt waar de huisbaas de kabels splitst. Verder komt die schok door slechte aarding. Extra aardkabeltje randaarde electra<->randaarde TV doet wonderen.

[Edit] HF versterkertje kost opzich weinig. Hou er rekening mee dat de signalen 1-wegs zijn! Dus kabelmodem is dan not possible!

[ Voor 28% gewijzigd door Aetje op 06-08-2003 20:17 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Versterker @ beginpunt idd én goede kabels / splitters (keyword: Hirschmann )

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huisbaas heeft al een versterker. Kan wel vragen of hij de versterking opvoert. Begrijp dat kabelinternet dus niet mogelijk is... :'(

Dat verschil in kwaliteit tussen mij en mijn buurvrouw. Denken jullie niet dat het eerder ligt aan de kabels/aansluitdozen bij ons in huis zelf? Bestaat er niet iets als een meter (Ohm ofzo?) om input en uitput te meten? Don't worry, dat zou ik wel met mijn huisbaas overleggen...

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 05:49

Dr C

met C en CK

Internet via de kabel moet zoiezo bij het beginpunt (of niet verder daneen paar meter) aangesloten worden, dus dat maakt verder niet uit. Vanaf daar kan je verder met een UTP kabel of zonder draadjes natuurlijk :)

bij-de-weg: vraag maar of je huisbaas een beetje een kwali-versterker koopt, omdat hij dus zoiezo veel pieken uitspaart. Volgens mij kom je een heel eind daarmee. o ja, een goede, dikke, afgeschermde kabel helpt ook heel veel.

[ Voor 36% gewijzigd door Dr C op 06-08-2003 21:19 ]

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 11:09

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

hischmann heeft ook versterkkers die geschikt zijn voor retour kanaal (dus kabelinternet of telefonie via kabel) weet alleen op wat voor afstand kabelinternet nog gaat werken.

ik heb hier zelf in huis ook zo'n 20db hirschmann versterker en heb die even uitgeleend aan een vriend die problemen had met zijn kabel. beeld ging achteruit maar was nog vrij goed. maar in de keuken was het bijna niet meer om aan te zien. (kabel loopt wel voor de keuken ook nog naar 1 slaapkamer en de badkamer. maar dat zou eigenlijk ook wel goed moeten gaan zonder versterkker. dus kan best in kabels zitten maar met een goede versterkker los je het waarschijnlijk zo op.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Raymond
  • Laatst online: 08-08 19:58
[search=hirschmann coax]
een leuke:
[rml][ TV] 4 tv's en veeeel sneeuw[/rml]

Je kan wel degelijk kabelinternetten "door" een versterker heen. Maar aangezien je eigenlijk gebruik maakt van de kabel van de huisbaas, moet hij dus kabelinternet aanvragen en naar jullie leggen (kan je beter modem bij hem leggen en met 40 meter utp werken.) vooropgesteld dat hij zelf nog geen kabelinternet heeft :P

• BuG2FiX
  • Laatst online: 07-07 13:27
als ik mijn kabelmodem achter mijn versterker aansluit doet ie het echt niet hoor. Hij probeert wel connectie te maken maar dat lukt niet. Die versterkertjes kappen doorgaans het signaal af binnen een bepaalde bandbreedte (tv frequenties dus) en versterken dat. Het hoog frequente kabelinternet signaal komt dus niet door de versterker heen. correct me if i'm wrong. Een duurdere versterker (hirschmann is al genoemd) heeft een bypass ingebouwd voor kabelinternet.

Verwijderd

Extra aardkabeltje randaarde electra<->randaarde TV doet wonderen.
Aard de CAI-antenne NIET aan de randaarde van de meterkast!

Voor kabelinternet heb je een 2 richtingen versterker nodig (neem maar aan dat alleen aan een retourbypass je kabelmodem niet genoeg zal hebben als een passief apparaat als een TV al gaat sneeuwen op de lange [brakke?] kabel...)

Het is overigens niet zonder reden dat aangeraden wordt om een kabel/ADSL modem zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting te zetten (AOP -> abonnee-overname-punt).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 11:36 ]

• BuG2FiX
ja inderdaad, slecht advies om de CAI op je randaarde aan te sluiten... kun je elke keer je aardlekschakelaar gaan terugdraaien (als het je sowieso al lukt om het aan te sluiten). potentiaalverschil op een CAI kabel is ook best wel normaal en helemaal geen probleem.

met die bypass bedoelde ik een versterkte bypass inderdaad :)

[ Voor 12% gewijzigd door BuG2FiX op 07-08-2003 11:46 ]

Verwijderd

Is het misschien een optie om met z'n allen te lappen en een schotel te kopen.

• BuG2FiX
jammer alleen dat een schotel maar op 1 tv tegelijk werkt met een standaard reciever (dus zonder extra hardware). dat kan dus alleen als iedereen tegelijk naar hetzelfde wil kijken... onhandig lijkt me.

• Raymond
als ik mijn kabelmodem achter mijn versterker aansluit doet ie het echt niet hoor. Hij probeert wel connectie te maken maar dat lukt niet
ik had mischien duidelijker moeten zeggen dat je dan wel een geschikte versterker moet hebben. Niet alle versterkers kunnen het.
Staat trouwens wel in het topic waar ik een linkje van gaf :)

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
BuG2FiX schreef op 07 August 2003 @ 11:48:
jammer alleen dat een schotel maar op 1 tv tegelijk werkt met een standaard reciever (dus zonder extra hardware). dat kan dus alleen als iedereen tegelijk naar hetzelfde wil kijken... onhandig lijkt me.
Zoveel meer zal eens kastje extra ook niet kosten lijkt me ?
Maar je modem moet je gewoon bij je huisbaas thuis zetten, en dan je UTP kabel doortrekken. Met een goede coax kabel schijn je met kabele internet tot ong 15m te kunnen gaan. Een UTP kabel kan tot 100m :) .

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Met een goede coax kabel schijn je met kabele internet tot ong 15m te kunnen gaan.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de signaalsterkte (oa onder invloed van de afstelling in de wijkkast en de bedrading vanaf wijkkast naar AOP). Ik heb zelf 30 meter coax vanaf AOP naar modem lopen. In ieder geval met goede kabel en metalen stekkers werken...

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Goede versterker bij het beginpunt is het beste. Maar ook 1 plaatsen bij je TV kan helpen.

Is Digitenne of Satelliet voor jou geen optie?

• BuG2FiX
Zoveel meer zal eens kastje extra ook niet kosten lijkt me ?
Maar je modem moet je gewoon bij je huisbaas thuis zetten, en dan je UTP kabel doortrekken. Met een goede coax kabel schijn je met kabele internet tot ong 15m te kunnen gaan. Een UTP kabel kan tot 100m :) .
wat voor een kastje bedoel je? een kastje dat alle sattelietsignalen moduleert naar voor de tv begrijpelijke signalen? paar duizend euro moet je wel op rekenen (dit zie je wel eens in flatgebouwen, een centrale schotelantenneinstallatie). Dit is echt niet zomaar te realiseren als iedereen alle kanalen apart wilt kunnen ontvangen. Digitenne werkt ook vergelijkbaar als satteliet, voor iedere tv een apart kastje nodig (=duur)

mbt de lengte naar de kabelmodem, ik zou voor UTP gaan, coax moet je gewoon zo kort mogelijk houden, dat is beter mbt verzwakking en storingen. maareh, off topic want het gaat om het versterken van TV-signaal..

om hoeveel tv's gaat het eigenlijk en is het signaal dat van de buurman komt wel scherp? (test even met 1 televisie zonder de rest aangesloten en met een kort kabeltje)

snuffel maar eens rond op http://www.hirschmann.com/index2e.html (onder antenna amplifiers). Als je huisbaas het in 1 keer goed wilt doen dan legt ie zo eentje in de meterkast en ben je meteen klaar voor de hele toko.
Tjah, je kunt ook bij de gamma zo'n ding halen voor 20 euro maar of je daar blij van wordt is maar de vraag.

[ Voor 45% gewijzigd door BuG2FiX op 07-08-2003 16:07 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

BuG2FiX schreef op 07 August 2003 @ 11:45:
ja inderdaad, slecht advies om de CAI op je randaarde aan te sluiten... kun je elke keer je aardlekschakelaar gaan terugdraaien (als het je sowieso al lukt om het aan te sluiten). potentiaalverschil op een CAI kabel is ook best wel normaal en helemaal geen probleem.

met die bypass bedoelde ik een versterkte bypass inderdaad :)
Het is een -groot- probleem als je een TV-tuner kaart op je PC aan probeert te sluiten (via het chassis van je PC wordt de aardverbinding dan compleet gemaakt)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de kabels vervangen zit er waarschijnlijk niet in, die liggen namelijk gedeeltelijk onder de grond. Digitenne is geen optie, die zitten alleen in de Randstad. Zo'n Hirschmann versterker klinkt interessant, maar wat kan zo'n versterker wat een normale versterker niet kan? En welke zou ik dan nodig hebben, Hirschman biedt 30 verschillende amplifiers aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 15:22 . Reden: Iets vergeten ]

• Raymond
maar wat kan zo'n versterker wat een normale versterker niet kan?
Als je met "gewone versterker" een apparaat van een bouwmarkt bedoeld, is het antwoord:

Fatsoenlijk versterken :)

Verwijderd

Topicstarter
Welke zou ik dan moeten nemen? En moet ik hem dan aan mijn kant of aan mijn huisbaas' kant plaatsen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de suggestie voor dat bepaalde merk versterker doorgegeven aan de bodemloze put die mijn huisbaas heet. Nu heb ik inmiddels wel een idee om breedbandinternet te krijgen (misschien niet het juiste forum, maar ik heb jullie nu al helemaal ingelicht). Mijn huisbaas kan natuurlijk bij hem zelf wel kabelinternet krijgen. Nu zit ik te denken om dat kabelinternet op een wireless access point aan te sluiten (misschien dat ik hem zelfs zo ver kan krijgen om het ding bij een raam te zetten :) )

Anyway, denken jullie dat dit idee realiseerbaar is? De afstand tussen mij en dat access point is dan zo'n 40 meter in de open lucht en dan dus nog een paar meter binnenshuis (lees dat die van Sweex buitenshuis een bereik van 100 meter heeft). En wat zou de snelheid dan zijn, nog een beetje bruikbaar? En hangt het bereik van de fabrikant af of is dat overal een beetje hetzelfde?

• PtrO
  • Laatst online: 03:58
Gebruik Hirschmann GHV20/65 or GHV30/65 versterker en gebruik verder (eik) alleen maar Hirschmann materialen. Zijn nog wel 1 of 2 nog betere merken maar da's meer voor de zware Profi's. Zo'n versterker is geschikt voor kabelinternet (retourband) en doet wat het hoort: goed versterken.

Hoe vrijer het zicht op/met de Wlan is het beste. Op die afstand met router binnenhuis vanaf buiten haal ik toch nog wel 2-4Mbit (= ca 200-400Kb). Vooor Internetten dus prima. Neem wel een 11mbit Wlan die actief is/kan zijn in de 2,4Ghz band. De nieuwe zgn. snelle versies (54mbit etc.) werken in de 5Ghz band en zijn qua afstand waardeloos.

Dus je huisbaas zet die Wlan-router voor z'n raam en jijzelf gebruikt een (USB or Ethernet)Accespoint voor je PC aansluiting. Wlan mbv (PCMCIA)kaartjes is altijd slechter dan met een vast (AP) antennetje.
Evt., als je het geld er voor over hebt, kan je ook een Wlan-installatie nemen die een versterkende antenne's heeft of kan worden aangesloten op een externe antenne.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik dan gewoon een kabeltje van de kabelmodem naar de wireless access point kunnen leggen of moet daar ook nog een router tussen? Qua prijs zijn de E-Tech access points geloof ik het goedkoopst, een goede keus?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 21:42 ]

Verwijderd

aardige huisbaas heb je. ik zou zeggen: nix kabeltje aanleggen, GA studeren en betaal je huur op tijd!!!!! :) :) :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 19:29:
aardige huisbaas heb je. ik zou zeggen: nix kabeltje aanleggen, GA studeren en betaal je huur op tijd!!!!! :) :) :)
Ach, voor een huisbaas is het best wel een geschikte vent en de huur is betaalbaar (vooral omdat ik dus niet in de stad zit). Helaas voor hem ben ik nogal een zeur en wil ik niet V8 kijken door een sneeuwstorm.
Pagina: 1