windows starten

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:46
Hoe kan ik windows 2000 vanuit DOS starten.
Ik heb namelijk LINUX geinstalleerd en hierna kreeg ik ook de boot-manager hiervan. Deze kon de windows versie op mijn pc niet vinden en dus kan ik deze niet uit de lijst selecteren. Ik kan met de bootdisk in dos komen, maar ik kan verder niet veel.
In Linux kom ik niet, want er is iets niet goed geinstalleerd. 8)7

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35
Booten van de cd? :?

Te snel gelezen! |:(
Moet deze niet in WOS btw?

[ Voor 67% gewijzigd door Fire69 op 06-08-2003 18:56 ]

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Miischien handig om even te vermelden welke distro je geinstalleerd hebt. Het kan inderdaad zijn dat je een aantal instellingen in Linux moet doen om Windows in je bootmenu te krijgen.

Je hebt in ieder geval geen Suse, die doet dat vanzelf. :9

Wanbeleid is ook beleid.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 11:38

Coach4All

I'm a Coach 4 All

_sepulnation_ schreef op 06 August 2003 @ 18:49:
Hoe kan ik windows 2000 vanuit DOS starten.
Ik heb namelijk LINUX geinstalleerd en hierna kreeg ik ook de boot-manager hiervan. Deze kon de windows versie op mijn pc niet vinden en dus kan ik deze niet uit de lijst selecteren. Ik kan met de bootdisk in dos komen, maar ik kan verder niet veel.
In Linux kom ik niet, want er is iets niet goed geinstalleerd. 8)7
Windows 2000 kun je niet vanuit DOS starten...

Je kunt in DOS alleen, mits de schijf FAT32 geformateerd was, de bestanden kopieren naar een ander medium.

Weet niet hoe goed je bent met Linux, maar draai anders Knoppix vanaf CD en probeer eens wat naar andere schijven / partities te kopieren.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Fire69
Coach4All schreef op 06 August 2003 @ 19:00:
[...]

Windows 2000 kun je niet vanuit DOS starten...

Je kunt in DOS alleen, mits de schijf FAT32 geformateerd was, de bestanden kopieren naar een ander medium.

Weet niet hoe goed je bent met Linux, maar draai anders Knoppix vanaf CD en probeer eens wat naar andere schijven / partities te kopieren.
Waarom kan je die niet vanuit dos starten?
Gewoon winnt.exe starten, en dan krijg je de setup....

• _sepulnation_
hoe moet je dan via die setup in windows komen, ik heb geen zin (tijd) om hem op nieuw te installeren

• Fire69
Dat gaat niet. :)

• JohanDM
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07-2021

JohanDM

Optimist

Een oplossing is de Win2K setup vanaf CDROM lopen en dan een repair doen, of het kan ook sneller via de recovery console de opdracht "fdisk /mbr" uitvoeren. Dan wordt de bootsector terug overschreven, zodat je terug in Windows boot, je bent dan wel je bootmanager voor Linux kwijt.

"Two things are infinite: the universe and stupidity. And the former I'm not so sure about." -- Albert Einstein

• Fire69
JohanDM schreef op 06 augustus 2003 @ 19:20:
Een oplossing is de Win2K setup vanaf CDROM lopen en dan een repair doen, of het kan ook sneller via de recovery console de opdracht "fdisk /mbr" uitvoeren. Dan wordt de bootsector terug overschreven, zodat je terug in Windows boot, je bent dan wel je bootmanager voor Linux kwijt.
Tja, dan zit hij gewoon met het omgekeerde probleem natuurlijk.
Ik ben geen linux-kenner, maar volgens mij gaat hij het toch van daaruit moeten oplossen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Aangezien hij sowieso niet én in Windows én in Linux kan komen lijkt het me verstandig om iig te zorgen dat-ie weer bij z'n meer familiar Windows kan.
Een Fdisk /mbr reset de mbr weer zodat ntldr weer aan de gang kan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 10:02
gewoon een regel in de lilo toevoegen voor win 2000 , lijkt mij toch de oplossing of heb ik et nu bij het verkeerde eind

[ Voor 40% gewijzigd door cypher21 op 06-08-2003 19:29 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Fire69
cypher21 schreef op 06 augustus 2003 @ 19:28:
gewoon een regel in de lilo toevoegen voor win 2000 |:(
Lukt dat ook al je niet meer je linux kan booten? Geen idee eigenlijk? :?

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 10:02
je kunt de lilo toch aanpassen als je vanaf cd opstart of heb ik nu een hele speciale linux draaien :D

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Fire69
cypher21 schreef op 06 August 2003 @ 19:30:
je kunt de lilo toch aanpassen als je vanaf cd opstart of heb ik nu een hele speciale linux draaien :D
Geen idee, draai geen Linux. :+

• _sepulnation_
ik ben me de LIVE cd van SUSE aant downloaden, zo kom ik wel in LINUX en zet ik al mijn bestanden even veilig

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Waarom is deze in godsnaam verplaatst naar WOS? Problemen met Lilo zijn NOS hoor ;)
De probleemstelling is wat vaag, maar hier is mijn oplossing:

Je hebt windows 2000 waarschijnlijk geïnstalleerd op de primaire partitie, want dat is default. De automatische lilo configuratie zag deze primaire partitie niet als besturingssysteem, maar zag wel dat je ergens een FAT32 schijf hebt. FAT32 = dos, denkt lilo, en voegt deze schijf toe aan je opstartscherm.
Als het goed is kun je nog wel gewoon linux booten met bijvoorbeeld Knoppix of die SuSe Live CD, dus dan moet je dat even doen, en dan even het bestand /etc/lilo.conf aanpassen, door er een regeltje aan toe te voegen, die verwijst naar je primaire partitie:
code:
1
2
other=/dev/hda1
label=Win2k

Die andere voor DOS kun je dan weghalen.

Ik kan niet in jouw setup kijken, dus het kan zijn dat dit niet helemaal klopt, maar zo zit het ongeveer.

[ Voor 3% gewijzigd door dawuss op 06-08-2003 19:52 . Reden: foutje ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

dawuss schreef op 06 augustus 2003 @ 19:51:
Waarom is deze in godsnaam verplaatst naar WOS? Problemen met Lilo zijn NOS hoor ;)
Niemand heeft hem naar WOS verplaatst hoor, hij heeft hier (voor zover ik zie) gewoon hier de hele tijd gestaan. Toch hoort hij wel in NOS, echter denk ik niet dat ze er daar echt op zitten te wachten. Lees eerst de NOS-FAQ en NOS-Policy eens voor de zekerheid door, want dit soort vragen komen vrij vaak voor ;).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.