[XP] Na install is het einde oefening....

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

M'n vriendin heeft sinds kort een 2e hands moederbordje met een AMD Duron 1Ghz in'n kassie zitten.

Daar moet nu XP op.. Moet kunnen op 1Ghz lijkt me.. en 't geheugen is ook voldoende..
Alleen als ze XP installeert doet ze dat nu dus met een win98 bootflop.
Booten met cd ondersteuning en dan naar de xp cd en i386/winnt.exe runnen..

Want opstarten van CD doet dat ding dus niet.. vraag me niet waarom want de win98 cd start wel op :?

Maar na installatie, als ie voor de eerste keer gereboot heeft dan blijft het scherm dus zwart en de harddisk ratelt ook niet verder.. Hij geeft ook helemaal geen meldingen of piepjes ofzo..
Tis gewoon geruisloos zwart dus :(

Daar heb ik niks aan... ik kan daar niks mee.. als ik nou nog een melding krijg dan weet ik wat het misschien kan wezen en heb ik hier ook meer kans dat iemand het weet.. Ik heb effe gedacht dat 't lag aan het feit dat er een PCI Voodoo3 kaartje in zit in plaats van een agp ding maar om een of andere reden lijkt me dat ie PCI toch ook gewoon moet pakken.. plus dat ie dan in iedergeval door moet gaan met ratelen volgens mij, en dat doet ie ook niet.

Kortom ik heb geen idee wat het kan wezen :'( :'(
De bios staat op z'n defaults dus daar zou op zich niets mis mee moeten wezen.
De videokaart, het geheugen en de harddisk deden het prima in combinatie met een P3-350 en Win2000 dus die zijn wel in orde.....

Heeft er iemand tips waar ik kan beginnen met zoeken wat er aan de hand kan zijn?
Ik heb 't geheel al opgestart met alleen het hoognodige.. een harddisk en een videokaart dus, maar ook dat geeft geen ander resultaat :'(

ik weet ut niet meer.....

Verwijderd

Zorgen dat je de laatste bios die beschikbaar is voor dat moederbord erop hebt en Load Optimized Defaults in de bios moet genoeg zijn.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Heeft er iemand tips waar ik kan beginnen met zoeken wat er aan de hand kan zijn?
Ik heb 't geheel al opgestart met alleen het hoognodige.. een harddisk en een videokaart dus, maar ook dat geeft geen ander resultaat
Een harddisk is niet hoognodig o_0 alleen mobo geheugen en proc is hoognodig (en dan een vga kaart voor het beeld)

Probeer eens een bios clear (doet wonderen)

offtopic:
Ik denk overigs dat dit meer thuis hoort in PMG :?

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
De installatie van XP kan idd rare kuren geven, alhoewel ik die vooral ervaren heb met juist hele moderne pc's.

Probeer opties als PnP (aware) OS eens zowel aan als uit, zet geheugeninstellingen e.d. op zo conservatief mogelijk (dat kan minder dan default zijn...) en installeer eens vanaf HD (hang hem in andere pc, kopieer map i386 en boot dan weer in de pc waar het om gaat)

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Staat die schijf wel actief?

Firmpete on Aerie Peak

• Adam
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11-2022
Voor zover ik weet zijn alle WinXP CD's bootable. Als de PC wél wil booten vanaf de Win98 CD, maar niet vanaf de WinXP CD kan dat een indicatie zijn dat de WinXP CD beschadigd is.
Er zou zodoende een corrupte versie van WinXP geïnstalleerd kunnen worden.
(Puur toeval, maar je weet maar nooit)
Als je nóg een WinXP CD hebt liggen zou je eens kunnen proberen om daar vanaf te installeren. (Je kunt in ieder geval even kijken of je daar wél van kunt booten.)

Verwijderd

Adam schreef op 06 August 2003 @ 22:23:
Voor zover ik weet zijn alle WinXP CD's bootable. Als de PC wél wil booten vanaf de Win98 CD, maar niet vanaf de WinXP CD kan dat een indicatie zijn dat de WinXP CD beschadigd is.
Er zou zodoende een corrupte versie van WinXP geïnstalleerd kunnen worden.
(Puur toeval, maar je weet maar nooit)
Als je nóg een WinXP CD hebt liggen zou je eens kunnen proberen om daar vanaf te installeren. (Je kunt in ieder geval even kijken of je daar wél van kunt booten.)
nou volgens mij niet als je een upgrade winxp hebt ik heb er toevalig ook 1tje liggen en die boot niet op dus mischien heeft hij wel een winx upgrade cdtje

Verwijderd

pci videokaart maakt idd niets uit, dat weet ik uit ervaring. Een BIOS-update kan echt wonderen doen voor XP, als de nieuwste BIOS er niet al op staat.

Staat de opstartvolgorde wel goed? dus CD-ROM en dan pas HD?

trouwens, ik dacht dat de cd van Win98 niet bootable is? :? of zit ik nu te slapen?

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:40
het lijkt me trouwens niet dat iemand 2 licenties van windowsXP voor handen heeft

[ Voor 6% gewijzigd door yamahabest op 06-08-2003 22:34 . Reden: always to slow ]

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
* Probeer eens om de orginele bootfloppy's te gebruiken van Microsoft zelf.
* VooDoo3 PCI kan, ik ken iemand die heeft ook Windows XP op deze videokaart.
* Verder jah probeer eens de bovenstaande dingen die gepost zijn.

:/

I browse with Vivaldi

Verwijderd

Het lijkt mij dat je het beste eerst eens een andere videokaart kunt proberen.

Verwijderd

yamahabest schreef op 06 August 2003 @ 22:32:
het lijkt me trouwens niet dat iemand 2 licenties van windowsXP voor handen heeft
wie heeft het over meerdere licenties gehad dan?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 22:31:
pci videokaart maakt idd niets uit, dat weet ik uit ervaring. Een BIOS-update kan echt wonderen doen voor XP, als de nieuwste BIOS er niet al op staat.

Staat de opstartvolgorde wel goed? dus CD-ROM en dan pas HD?

trouwens, ik dacht dat de cd van Win98 niet bootable is? :? of zit ik nu te slapen?
De originele CD van W98SE die ik hier heb is gewoon bootable. Verder heb ik hier een W2K liggen die niet bootable is (moet je met 4 bootfloppen aan de slag :( ) en een XP die wel bootable is.

Wanbeleid is ook beleid.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
waarschijnlijk de boosdoener gevonden...
zeg maar HOOGST waarschijnlijk...

ut fannetje van de cpu koeler doet 't niet.. Je zou toch verwachten dat als je'm er op prikt dattie het dan doet, naja mooi niet dus. Op geen ene fan aansluiting doetie het overigens.. maar dat fannetje doet het op een ander moederbord weer wel..

Heeeeerlijk vaag dus.. spontaan zijn alle fan-aansluitingen op dat moederbord kapot... beetje sterk verhaal....

Nu maar heel erg hard duimen dat de CPU in de tussentijd niet doorgefikt is.. brande zowat me handen aan het koelblok dus laten we hopen dat die heel goed zijn werk gedaan heeft...

[ Voor 19% gewijzigd door xzenor op 07-08-2003 00:29 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
kijk eens met een spanningsmeter of er wel (voldoende) stroom op de connector(s) staat. Dit is overigens, helemaal nu, meer thuis in PMG :)

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-08 09:38

Spockz

Live and Let Live

Ik dacht dat Intel Proc ingebouwde bescherming hadden tegen te heet worden.

Probeer het eens met eem ander mobo. (dus hele config op een ander mobo)

Ik heb dit ook gehad maar dat lag toen aan nieuw geheugen dat ik erin gestopt had. Nadat ik dat er weer uit had gehaald liep het vlekkeloos.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Ik denk inderdaad dat je moederbord bepaalde problemen heeft, en dat XP daarover struikelt. Ik weet niet of ze je in PMG kunnen helpen, maar we kunnen het allicht proberen. Welk moederbord gaat het om, want op die manier kunnen mensen wellicht zeggen: "Ohja, maar dat is een specifiek probleem met dat moederbord".

-> Processors, Mobo's & Geheugen

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Afijn, regel 1 van de openings post
M'n vriendin heeft sinds kort een 2e hands moederbordje met een AMD Duron 1Ghz in'n kassie zitten.
Maare fff on-topic.. wazige shit. Kan goed zijn dat in bios een warning staat als er geen fan is op pin 1 dat ie dan niet boot... maar die kan je meestal uitzetten... maar of je dat wilt... :S

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Pic_Art schreef op 07 August 2003 @ 01:25:
Het gaat hier om een AMD Duron B)

TS: als ik het goed begrijp heb je 1x de win XP instal doorlopen, waarna je hele pc vast is gelopen? Met als gevolg dat je niet eens meer kan opstarten? In dat geval is de schuldige zeer waarschijnlijk de proc, Durons waren voor zover ik weet nog niet thermisch-beveiligd.

Als je echter de pc nog gewoon kan gebruiken, behalve wanneer je windows installeert, zou ik eens proberen een instal te doen zonder ACPI. Hoe en wat lees je in de faq :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:01

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Hmm, heb zelf het probleem gehad dat ik ooit een W2K MSDN cd wilde installeren die niet bootable was. Heb toen een W98 bootflop met cd drivers gepakt, maar de install liep vast bij het kopieren van de cdrom drivers van cd naar schijf.
Long shot, maar misschien heeft die XP setup ook wel erg veel moeite met een W98 bootflop :?

Wat de koeling van je proc. betreft, ik kan uit je posts niet opmaken of je pc uberhaupt nog aan z'n POST toekomt. Als hij nog POST is de proc iig nog ok. Het zou kunnen dat de XP install zoveel CPU kracht vraagt dat die zonder fan te heet wordt en dat je mobo de zaak stillegt om je CPU te sparen, of dat je CPU door de te hoge temp zoveel rekenfouten maakt dat je comp gaat hangen.
Kortom probeer het nog eens met een werkende fan :)
Als je FAN aansluitingen op je mobo niets doen, sluit de fan dan gewoon aan op één van je molexen.

edit:
FragFrog was me net voor :(

[ Voor 4% gewijzigd door real[B]art op 07-08-2003 01:48 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 07:10
Wat voor mobo heb je eigenlijk?

• xzenor

xzenor

Topicstarter
tis een QDI K7E bordje.
Ik denk niet dat het probleem nog in de install ligt eigenlijk... ik denk dat als ik dat fannetje aan de praat krijg (en als de processor nog niet beschadigd is door oververhitting) dat de install dan wel normaal doorgaat..

Een oververhitte proc geeft nou eenmaal heftige fouten en vastlopers etc. dus ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat dat het probleem is..
Nu nog effe ergens een ATX voeding zien te vinden..... dan kan ik gaan testen...

Overigens komtie net voorbij z'n POST.. hij herkent de harddisken en cdroms, en dan stopt ie gewoon...
waarschijnlijk is dat precies genoeg tijd om die cpu oververhit te krijgen.

Ut fannetje doet het wel als ik 'm op een ander moederbord prik, dus ik zal moeten zoeken waarom dit moederbord geen spanning geeft aan de fan-connectortjes

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
heb je voor je installatie een ntfs partitie gemaakt? of fat? is je partitie wel actief??

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:28

CTVirus

Dexterslab FAN

Tja je kan ff een verloop stekkertje maken en je fan daarmee direct in je voeding steken, misschien kan je er dan in de bios ook achter komen wat er mis is (ene optie omdat uit te zetten, variabel te maken (icm met brakke temperatuur meter)).

Verder, alle problemen die ik heb gehad met windows installaties waren terug te voeren op brakke schijfen en/of geheugen.
Pagina: 1