Hogetoon speaker 'stuk'

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Ben voor de tweede maal onze zolder wezen afspeuren naar bruikbaar audio materiaal ;-)
Ditmaal vond ik een leuke set Cyrus (?) speakerboxen, verder is de zolder nu goed leeg.
Het lijkt me straks een leuke vervanging voor m'n 5.1 satelieten/sub.
Die dingen hebben zelfs een gesplitste ingang voor hoog en laag, gaaf met een 4 aderige speaker kabel naar twee kanalen van mijn amp :D
Alleen zou het mijn zolder niet zijn als er niet weer eens vanalles aan kapot was :P
Van één van de speakers is de Mission hogetoon speaker dood.
Wederom weer wat foto's op:
http://phpc1.cjb.net/~barry/foto/Misc/boxen/images.html
Ik kan helaas zelf geen zolderingen losmaken, dus ik kon even niet testen of het aan het filter circuit lag of aan de speaker zelf.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er goed uit. Wat is eigenlijk je vraag?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ehm... ik de tweeter stuk is of het filter denk ik..

meet even de weerstand van beide tweeters.

Wise enough to play the fool

• phaas
Mijn vraag: gaat die hogetoon speaker het ooit nog doen, en uiteraard hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik heb net de hogetoon speaker uitelkaar gehaald en het ziet er niet geweldig uit :S
Post zo even foto's

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sluit de hoge tonen speaker eens los aan op een versterker... (volume zagjes)
Komt er dan wel geluid uit ?

Zo jah, filter dood of bedrading defect,
Zo nee, speaker dood.

Succes
Zorg wel dat je op bijde kanalen van je versterker een speaker hebt hangen ! Anders kan je je eind torren opblazen.

Offtopic: mooie voeten BTW >:)

[ Voor 31% gewijzigd door jhead22 op 06-08-2003 17:05 ]

Verwijderd

Het enige wat je kan doen is kijken of het rode koperdraad niet is onderbroken of losgelaten heeft van de twee soldeer punten.
Meet een ohm meter zal je ongeveer 5 ohm moeten meten en als je dan geen onderbrekingen zie dan is de spoel doorgebrand (onderbroken)
Zet hem anders even in serie met een goede speaker met het geluid zachtjes .
Op foto 1451 zie ik boven je middelvinger een stukkie koperdraad loszitten.
Of zie ik dat verkeerd?
---------------------------------------------------------------------------------
Zorg wel dat je op bijde kanalen van je versterker een speaker hebt hangen ! Anders kan je je eind torren opblazen.

Hoe dan? Welke belasting geef je dan aan de versterker?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 17:24 ]

• phaas
jhead22 schreef op 06 August 2003 @ 16:56:
Sluit de hoge tonen speaker eens los aan op een versterker... (volume zagjes)
Komt er dan wel geluid uit ?

Zo jah, filter dood of bedrading defect,
Zo nee, speaker dood.
speaker dood :P Nog wat aan te doen?? Zo niet, met wat voor tweeter zo ik hem kunnen vervangen zodat beide boxen hetzelfde geluid blijven geven?
Succes
WTF zijn eindtorren?

Offtopic: mooie voeten BTW >:)
ROFLMAO :7

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

phaas schreef op 06 August 2003 @ 17:17:
[...]

speaker dood :P Nog wat aan te doen?? Zo niet, met wat voor tweeter zo ik hem kunnen vervangen zodat beide boxen hetzelfde geluid blijven geven?
Best proberen exact zelfde tweeter te vinden .. misschien dat Mission hem nog heeft liggen ofzo..anders marktplaats/ebay/..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dat zal toch wel loslopen? Ik heb 't nog nooit voor elkaar gekregen een versterker te slopen omdat er geen luidspreker aan hing.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekkel op 06-08-2003 17:57 . Reden: aangepast :) ]

Verwijderd

Uuh dat zei jhead22 ik niet........

Verwijderd

Gewoon dezelfde tweeter er in, anders krijg je nooit hetzelfde geluid.
Losse onderdelen waren vroeger gewoon te bestellen/ af te halen bij de importeur.
De link naar de importeur: http://www.tesnl.nl/

PS. 'k wil ook zo'n zolder :)

• jhead22
  • Niet online
Met eindtorren bedoel ik de transistoren die in de eindtrap zitten. De eindversterker torren dus.

Wanneer je een versterker laat spelen zonder speakers eraan kan je deze eind torren opblazen. Ze kunnen hun vermogen dan namelijk niet kwijd.

Veel versterkers beschikken over een beveiliging hiervoor.

Wanneer je een versterker hebt zonder beveiliging is het niet zo dat je eind torren na 2 sec opgeblazen zijn wanneer je zonder speakers speelt. Dit duurt meestal wel even. Maar goed is anders natuurlijk.

Heb je je hoge tonen speaker al doorgemeten en getest ?
Is ie idd dood ?
Neem even contact op met mission. Misschien hebben ze er nog wel 1 liggen. Anders wordt het zoeken op marktplaats etc.

• phaas
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 17:50:
Gewoon dezelfde tweeter er in, anders krijg je nooit hetzelfde geluid.
Losse onderdelen waren vroeger gewoon te bestellen/ af te halen bij de importeur.
De link naar de importeur: http://www.tesnl.nl/
LOL, Ik zal even kijken ;-)
Mijn Opa is directeur geweest bij Tes, sterker nog, hij was mede oprichter van Tes nadat het Tandberg kantoor uit NL verdween. Vandaar de Cyrus speakers en de Carver versterker die ergens op mijn zolder rond zworven, hij heeft ze ooit gekregen toen hij met pensioen ging en een jaar of tien geleden heb ik ze geërft.
Maargoed, op twee andere mission speakers na, is onze zolder nu leeg :D
Misschien dat ik trouwens daar de tweeters wel uithaal.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jhead22 schreef op 06 August 2003 @ 19:10:
Met eindtorren bedoel ik de transistoren die in de eindtrap zitten. De eindversterker torren dus.

Wanneer je een versterker laat spelen zonder speakers eraan kan je deze eind torren opblazen. Ze kunnen hun vermogen dan namelijk niet kwijd.
Dit heb ik wel vaker horen beweren, en ik kan je zeggen dat het onzin is.
Als er geen belasting aan je eindversterker hangt, hoeft deze ook geen stroom cq vermogen te leveren. De eindtorren dissiperen dan ook nauwelijks vermogen, en lopen geen enkel gevaar.

Het advies van jou eerder in deze thread om de hogetonen speaker te testen door deze rechtstreeks aan de eindversterker te hangen vind ik nou juist wel gevaarlijk, ook al test je op laag volume. Tweeters zijn er namelijk niet op gemaakt om lage tonen weer te geven. Als je niet op een héél laag volume speelt, loop je de kans dat de konus veel te grote uitslagen gaat maken voor de lage tonen, waardoor de ophanging mechanisch beschadigd kan worden. Verder krijgt de spreekspoel door het grotere frequentie-spectrum ook thermisch veel meer vermogen te verwerken. Heel erg mee uitkijken dus.

Wie zijn tweeter toch op deze manier wil testen, raad ik aan om een condensator van ca 10uF in serie met de tweeter op te nemen (geen gewone elco, maar een folie condensator of bipolaire elco), en het volume niet te ver op te draaien.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Is er niemand op het idee gekomen dat een biwired speaker geen ingebouwd filter heeft? Waarschijnlijk heeft iemand een keer gewoon alle draadjes verbonden en zo de tweeter opgeblazen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• jhead22
  • Niet online
m.m schreef op 06 augustus 2003 @ 21:56:
Is er niemand op het idee gekomen dat een biwired speaker geen ingebouwd filter heeft? Waarschijnlijk heeft iemand een keer gewoon alle draadjes verbonden en zo de tweeter opgeblazen.
Sinds wanneer heeft een biwired luidspreker geen filter ?
Op de foto's is toch duidelijk een foto te zien en ook mijn speakers die een mogelijk hebben voor biwiring hebben een filter.

Een hoge tonen speaker aansluiten op een versterker brengt idd gevaren met zich mee... Daarom mijn advies ook om het volume laag te houden.
Eventueel bass helemaal dicht draaien en nog beter is idd een elco te plaatsen...

[ Voor 7% gewijzigd door jhead22 op 06-08-2003 22:56 ]

Verwijderd

phaas schreef op 06 August 2003 @ 20:18:
[...]

LOL, Ik zal even kijken ;-)

[...]

Mijn Opa is directeur geweest bij Tes, sterker nog, hij was mede oprichter van Tes nadat het Tandberg kantoor uit NL verdween. Vandaar de Cyrus speakers en de Carver versterker die ergens op mijn zolder rond zworven, hij heeft ze ooit gekregen toen hij met pensioen ging en een jaar of tien geleden heb ik ze geërft.
Maargoed, op twee andere mission speakers na, is onze zolder nu leeg :D
Misschien dat ik trouwens daar de tweeters wel uithaal.
Off topic: Ik denk dat ik je opa nog meegemaakt heb. Ik heb nl. een tijdje bij TES gewerkt. Volgens mij is hij met pesioen gegaan rond het moment dat ze met het bedrijf gingen verhuizen van de Mercuriusweg in Den Haag naar Zoetermeer. (ca. 14/15 jaar geleden)

• phaas
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 14:05:
[...]

Off topic: Ik denk dat ik je opa nog meegemaakt heb. Ik heb nl. een tijdje bij TES gewerkt. Volgens mij is hij met pesioen gegaan rond het moment dat ze met het bedrijf gingen verhuizen van de Mercuriusweg in Den Haag naar Zoetermeer. (ca. 14/15 jaar geleden)
Gaaf :) Wat is de wereld toch klein :P

• phaas
m.m schreef op 06 August 2003 @ 21:56:
Welke 'alle' draadjes ?

Verwijderd

Biwired wil alleen zeggen dat je de hoge tonen apart kunt aansluiten van de lage tonen. Doorgaans worden deze luidsprekers met dubbele bedrading op dezelfde uitgang van de versterker aangesloten. Extreme audiofielen gebruiken hier dan ook nog verschillende soorten bedrading voor. :9

Verder zit er gewoon een filter in de luidspreker. Bij luidsrpekers die biwired aangesloten kunnen worden mag je redelijkerwijs aannemen dat hier een heel degelijk filter in zit.

Doorgaans worden dit soort luidsprekers (bij Mission weet ik dit zeker) standaard uitgeleverd met een vergulde strip tussen de twee 'plussen' en net zo'n strip tussen de 'minnen'. Dit om de 'normale' gebruiker niet direct te dwingen om extra meters zeer dure kabel aan te schaffen.

• phaas
En uiteraard wil ik beide aansluitingen op aparte kanalen van m'n amp aansluiten :D
Ik hoop dat ik iets kan verzinnen op die tweeter, dan wordt het echt genieten :P

Verwijderd

phaas schreef op 07 August 2003 @ 17:35:
En uiteraard wil ik beide aansluitingen op aparte kanalen van m'n amp aansluiten :D
Ik hoop dat ik iets kan verzinnen op die tweeter, dan wordt het echt genieten :P
Ik hoop voor je dat je opa ook nog een rol met Supra luidsprekerkabel voor je heeft achtergelaten :P , anders wordt het een duur geintje. Biwired heeft enkel zin als je heel hoogwaardige kabel gebruikt.
Let er wel op dat als je aparte kanalen van je amp gebruikt dat die kanalen een precies gelijk volume hebben en ook geen onderlinge vertraging door verouderde componenten. Het kan echt vervelend klinken als dit niet helemaal klopt.

Als je van plan bent om die Tandberg versterker daar voor te gebruiken, dan kan het zijn dat de A en B kanalen heel licht verschillen qua volume. Niet omdat die Tandberg niet goed zou zijn (misschien heb ik um zelf wel afgeregeld O-) ), maar omdat het toch al een redelijk oude versterker is en daardoor iets verlopen kan zijn.
Pagina: 1