Toon posts:

JetDirect printer installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien Google niks kan vinden en ik ook niet, dan maar bij deze: hoe installeer ik een JetDirect printer onder Linux?

ATTENTIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik weet het IP NIET!!!

Zo, da's eruit, dus als iemand nu een Google pagina vindt, dan moet 'ie eerst zorgen dat daar geen woord "hostname", "IP" of iets anders in voorkomt. :P.

Even kort wat ik allemaal doe hier: ik zit op de universiteit te werken en ik wil iets uitprinten. Via de printer configuratie heb ik eruit gerold gekregen dat dit een JetDirect network printer is, HP LaserJet 4000 "J3111A", LAN HW addres weet ik ook. Maar ik weet het IP adres niet, en de TCP/IP statusinformatie staat ook uitgeschakeld, ik kan dit er dus niet uithalen (en aangezien ik geen admin ben lijkt 't me wat dom om zelf de printer in te stellen dat 'ie dat wel doet). Ook lijkt het ding geen Windows Networking mogelijkheden te hebben (tenminste, volgens dat papiertje wat er net uitrolde) - ik zie 'em dan ook niet via samba, en via samba printen (rpcclient) werkt dus ook niet. Het ding kan weer wel IPX en AppleTalk, maar dat kan mijn kernel weer niet. Uberhaupt moet het gewoon via JetDirect mogelijk zijn, dat is een protocol!

ik probeer dus via de CUPS manager iets toe te voegen, en heb dan voor JetDirect (URI = "socket://<host>:9001/") een hostname of IP of iets dergelijks nodig, en die heb ik dus niet. Als ik erachter kan komen, best, maar ik kan niet van hwaddr->IP. Alleen omgekeerd (ARP). Uiteraard heb ik al een portscan op mijn netmask uitgevoerd (-p 9001), maar ze zijn allemaal closed. Iemand ervaringen of iets dergelijks? Hoe kom ik in hemelsnaam aan dat adres. :?.

Linuxprinting.org en de HP printing websites (OfficeJet, InkJet, Algemeen) bieden geen soelaas, die gaan alleen over lokaal.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Op die printer kun je via het schermpje het ip achterhalen volgens mij, de precieze stappen weet ik ook niet uit het hoofd. Of is dat wat je hierboven bedoeld?

misschien dat er wat mac-ip mappings uit de arp tabel te halen zijn?

Verder is er een speciale unix (ws ook linux) driver op de cd voor hp-jetdirect, en vast ook wel op inet. cd heb je vast niet bij de hand op de uni :o

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
CD heb ik niet nee... Ik heb inderdaad de printer settings weten te achterhalen. Maar TCP/IP status staat uitgeschakeld in die stats. :'(. "TCP/IP-STATUS: UIT" bij Protocolinformatie. :'(.

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

in de config van de printer zit nog een advanced printout.
Daar staat ook zijn ip-adres in ...
Even de gebruiksaanwijzing doorspitten van de laserjet 4000 N en dan kan je dat opvragen.
Kan zelfs zijn dat ie op dhcp staat : dan moet je even kijken in je dhcp naar de leases. Staat ie ook wel tussen.

edit:

Als je TCP-ip status uit staat zal je die toch echt eerst aan moeten zetten... anders doet ie NIKS !
Geen TCP-ip : geen ip-adres : duhh

[ Voor 22% gewijzigd door Talon op 06-08-2003 16:33 . Reden: effe opletten ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat meer informatie over je netwerk is geen overbodige luxe.
Als je een DHCP server draait dan zal je printer wel een IP krijgen. Vervolgens je netwerk scannen et voila, het IP.

En als je op een universiteit werkt, dan zal er toch heus wel een systeembeheerder aanwezig zijn die jou met dit probleem kan helpen?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik heb thuis een JetDirect die geen flash heeft (kan geinstalleerd worden, maar is al jaren niet meer leverbaar).
Deze wordt via het IBM DLC-protocol direct vanuit mijn Windows NT workstation op hardware-adres aangestuurd.
Als ik vanaf mijn UNIX-bakken wil printen, dan vindt de JetDirect daar ook een BOOTP- en TFTP-server om zijn IP-configuratie op te halen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Je kunt ook de jetadmin tool bij hp downloaden.
dan kun je info zien over alle jetdirect's in het netwerk.

je kunt ook een scan doen op poort 21. meestal zijn die dingen dacht ik ook te benaderen via ftp.

Verwijderd

Topicstarter
Talon schreef op 06 August 2003 @ 16:31:
Als je TCP-ip status uit staat zal je die toch echt eerst aan moeten zetten... anders doet ie NIKS !
Geen TCP-ip : geen ip-adres : duhh
Maar waarom printen de OS X en Win98 machines hier dan wel?

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18
Dan draait ie dus ook geen IP volgens mij, ...... (laat maar hier stond iets)

Anders even met HP WEBJETADMIN proberen (nee draait NIET alleen maar onder windows, dat is waarom het uitgevonden is)

[ Voor 16% gewijzigd door Soepie op 06-08-2003 16:40 ]

Gewoon spullen

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kan met HP jetadmin (of webjetadmin) zoeken naar jetdirects en deze instellen (ip geven dus) wat je ook anders kan doen is ff scannen op poort 22 (telnet) en dan via telnet commands doen, zie hp.com voor syntax.

Daarna kun je gewoon tcp/ip poort toevoegen en hem gebruiken

suc6

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Necrobic schreef op 06 augustus 2003 @ 16:41:
Je kan met HP jetadmin (of webjetadmin) zoeken naar jetdirects en deze instellen (ip geven dus) wat je ook anders kan doen is ff scannen op poort 22 (telnet) en dan via telnet commands doen, zie hp.com voor syntax.

Daarna kun je gewoon tcp/ip poort toevoegen en hem gebruiken

suc6
poort 23 moet je hebben, 22 is ssh (en dat werkt niet op die jetdirect dingen)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels webjetadmin geinstalleerd (RH80 package, ik draai RH90) en die draait dus niet wegens nieuwere libraries (unresolved symbols, e.d.).

Ik heb net wel geprobeerd een Windows host te netstat'en tijdens een print sessie, daar kwam ook een IP uit, maar als ik dan vervolgens hetzij een SMB hetzij een JetDirect printer aanmaak op dat IP, dan weigert ie alsnog. Ik krijg in beide gevallen een connection refused.

Verwijderd

je kan met nmap scannen op ip's en zoeken naar port 9100 maar dan moet je die wel aanzetten op de printer ander moet je zoeken op port 23 maar dat geeft wat meer terug qua scanning

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 16:18:
Aangezien Google niks kan vinden en ik ook niet, dan maar bij deze: hoe installeer ik een JetDirect printer onder Linux?

ATTENTIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik weet het IP NIET!!!

Zo, da's eruit, dus als iemand nu een Google pagina vindt, dan moet 'ie eerst zorgen dat daar geen woord "hostname", "IP" of iets anders in voorkomt. :P.

Even kort wat ik allemaal doe hier: ik zit op de universiteit te werken en ik wil iets uitprinten. Via de printer configuratie heb ik eruit gerold gekregen dat dit een JetDirect network printer is, HP LaserJet 4000 "J3111A", LAN HW addres weet ik ook. Maar ik weet het IP adres niet, en de TCP/IP statusinformatie staat ook uitgeschakeld, ik kan dit er dus niet uithalen (en aangezien ik geen admin ben lijkt 't me wat dom om zelf de printer in te stellen dat 'ie dat wel doet). Ook lijkt het ding geen Windows Networking mogelijkheden te hebben (tenminste, volgens dat papiertje wat er net uitrolde) - ik zie 'em dan ook niet via samba, en via samba printen (rpcclient) werkt dus ook niet. Het ding kan weer wel IPX en AppleTalk, maar dat kan mijn kernel weer niet. Uberhaupt moet het gewoon via JetDirect mogelijk zijn, dat is een protocol!

ik probeer dus via de CUPS manager iets toe te voegen, en heb dan voor JetDirect (URI = "socket://<host>:9001/") een hostname of IP of iets dergelijks nodig, en die heb ik dus niet. Als ik erachter kan komen, best, maar ik kan niet van hwaddr->IP. Alleen omgekeerd (ARP). Uiteraard heb ik al een portscan op mijn netmask uitgevoerd (-p 9001), maar ze zijn allemaal closed. Iemand ervaringen of iets dergelijks? Hoe kom ik in hemelsnaam aan dat adres. :?.

Linuxprinting.org en de HP printing websites (OfficeJet, InkJet, Algemeen) bieden geen soelaas, die gaan alleen over lokaal.
Zoek bij HP maar eens naar de tool JetAdmin, deze zoekt alle printers in je netwerk en laat ze op MAC adres zien, zo kun je het IP achterhalen of zelf instellen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Soepie schreef op 06 August 2003 @ 16:39:
Dan draait ie dus ook geen IP volgens mij, ...... (laat maar hier stond iets)

Anders even met HP WEBJETADMIN proberen (nee draait NIET alleen maar onder windows, dat is waarom het uitgevonden is)
Dat wil je niet!, met die meegeleverde Apache-server erin!

Verwijderd

Ik denk dat als TCP/IP uit staat, dat het dan ook niet werkt. Je zal dus Appletalk of IPX moeten gaan gebruiken.
Als TCP/IP wel werkt kan je vaak ook via FTP (port 21) printen. Gewoon je postscript file uploaden naar een directory die Port1 ofzo heet....
Is er niet een andre PC waar je het IP bij kan afkijken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen eens AppleTalk proberen, moet te doen zijn. Die OS X bakken werken ook goed, dus... ;).

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
gewoon ff scannen met een mac

misschien ff een portscan doen op de "appletalk over tcp" poort ?

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
ehhm.. aan de achterkant (of zijkant) zit een knopje (aan je jetdirect) als je die indrukt komt er een paginatje uit je printer met het IP erop.. ook IPX/SPX en Appletalk ..

Verwijderd

Topicstarter
burp2001 schreef op 06 August 2003 @ 19:04:
ehhm.. aan de achterkant (of zijkant) zit een knopje (aan je jetdirect) als je die indrukt komt er een paginatje uit je printer met het IP erop.. ook IPX/SPX en Appletalk ..
Lees het topic. ;). Had ik al gedaan, en er staat geen IP op. :).

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
zwelgje schreef op 06 augustus 2003 @ 16:43:
[...]

poort 23 moet je hebben, 22 is ssh (en dat werkt niet op die jetdirect dingen)
lol tis ook al zolang geleden dat ik getelnet heb, doe eigenlijk alleen maar ssh :)

hihi

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Ik heb (helaas?) redelijk veel zitten stoeien de laatste tijd met JetDirect boxjes en kaarten (effectief helemaal hetzelfde), en inderdaad. Als in het venster staat TCP/IP Status= Uit, dan staat de hele TCP/IP stack uit. Je zult het dan inderdaad via een van de andere, wel actieve protocollen moeten doen. Je geeft aan zelf niet iets aan de printer te willen veranderen, dus zul je het sowieso aan de client zijde moeten doen. Dus je zult een van de wel ondersteunde protocollen moeten aanzwengelen. Weet alleen even niet hoe je dit onder linux moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de ncpfs en de ipxtools RPMs geinstalleerd en IPX/SPX support in de kernel geladen (ipx.o), en ik kan nu een netwerk bereiken. Echter, alleen via IPX/SPX tools. 8)7.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[root@shrek ipxping]# slist | grep -i far_oz
FAR_OZ                                              83D33888  000000000001
FAR_OZ1                                             83D33860  000000000001
[root@shrek ipxping]# pqlist -S far_oz -U rbultje
Logging into FAR_OZ as RBULTJE
Password:

Server: FAR_OZ
Print queue name                                    Queue ID
------------------------------------------------------------
HPIIPW130                                           E502002E
[root@shrek ipxping]#

Ziet er goed uit, ik kan de printer zien en weet het IPX/SPX adres. Nu kom ik weer bij een oud probleem: hoe doe ik dit in CUPS? Ik weet dat ik via 'nprint' print commando's kan versturen, maar hoe doe ik dat met CUPS? 8)7. Grappige details:

code:
1
2
3
4
[root@shrek ipxping]# smbclient -L 83D33888:000000000001 -U rbultje
added interface ip=131.211.58.138 bcast=131.211.59.255 nmask=255.255.252.0
Connection to 83D33888:000000000001 failed
[root@shrek ipxping]#

Tsja, TCP/IP over IPX/SPX gaat wat moeilijk. Hoe gebruik ik IPX/SPX, of beter gezegd: hoe overtuig ik samba of CUPS ervan om dit te gaan gebruiken?

Of moet ik mijn eigen CUPS protocol handler gaan schrijven?

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
dan kan je nog beter netatalk instaleren

das het appletalk protocol voor bestanden delen en printen, en aangezien cups draait op osX ?

tis het proberen waard, er is zelfs een webmin module voor om het in te stellen...

EDIT: kijk hier ook ff, gaat over het printen naar netware printers ( en aangezien netware ook graag IPX gebruikt???)

http://www.linuxprinting....k.html#network-to-netware

[ Voor 30% gewijzigd door M4RTiN op 07-08-2003 13:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
M4RTiN schreef op 07 August 2003 @ 13:15:
EDIT: kijk hier ook ff, gaat over het printen naar netware printers ( en aangezien netware ook graag IPX gebruikt???)

http://www.linuxprinting....k.html#network-to-netware
Ah, stoer. :). Ik heb ook al een NCP URI handler voor CUPS gevonden. Nu zou ik dus middels ncp://naam:wachtwoord@server/printer mijn printer moeten kunnen instellen, maar dan krijg ik een error "client-error-not-possible" van de CUPS webinterface terug. De GUI configger van XD2 geeft een inhoudsloze error dat er iets fout is gegaan. :P.

-

En vijf minuten later heb ik maar een smb:// printer aangemaakt, en handmatig in de config file smb:// in ncp:// aangepast (/etc/cups/printer.conf). Nu werkt 'ie. :). Wat een gedoe zeg. :P.

Verwijderd

Volgens mij zit er op elke jetdirect een klein knopje wat er voor zorgt dat hij zijn configuratiepagina uitprint. Hier staat ook het ipnummer op.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Korte handleiding installatie JetDirect printer (In 6 stappen)

1. Pak 1 oude pc.
2. Installeer Windows 98
3. Installeer HP JetAdmin (Niet de web editie)
4. Sluit de printer aan met een crosscable
5. Start Jetadmin op
6. Configureer printer

Op de printer hoeft geen enkel protocol aan te staan, hij vindt deze via een appart protocol (waarvan ik de naam niet meer weet) welke altijd aan staat op de JetDirect kaart. Dit protocol wordt nog wel ondersteund door Windows 98, alleen niet meer door XP.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 13:48:
Volgens mij zit er op elke jetdirect een klein knopje wat er voor zorgt dat hij zijn configuratiepagina uitprint. Hier staat ook het ipnummer op.
Draad... blaat... lees... je bent nummer 3 ofzo 8)7 :P

Zo scherp als een voetbal!

• The Dolf
  • Niet online
edit:
hier stond iets overbodig

[ Voor 92% gewijzigd door The Dolf op 07-08-2003 14:19 ]

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Cobra_Lup schreef op 07 augustus 2003 @ 13:59:
Op de printer hoeft geen enkel protocol aan te staan, hij vindt deze via een appart protocol (waarvan ik de naam niet meer weet) welke altijd aan staat op de JetDirect kaart. Dit protocol wordt nog wel ondersteund door Windows 98, alleen niet meer door XP.
IPX/SPX. Welkom to what I just said. ;).

Ik zal jouw ding even iets anders neerzetten:

Korte handleiding voor installeren JetDirect printer:

#0 - Beginselen:
• je bent geen admin