Dieper geluid bij linker boxen van 5.1

Pagina: 1
Acties:

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 10:38

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Ik heb een logitech z640 boxenset sinds 2 dagen. Die gebruik ik samen met een trust expert digital 5.1 optical (o.i.d.). Nou is het probleem echter dat de linker boxen een dieper geluid maken, zowel voor als achter. Dit verschil hoor je ook pas van een meter afstand en niet naast je oor.
Het ligt niet aan de accoustiek want ik heb de boxen ook omgedraad en dan zijn het de rechterboxen. Ook als ik de boxen op de subwoofer omdraai zijn het de rechterboxen die dieper klinken.
Het is dus niet zozeer een verschil van hard zacht maar een dieper basgeluid en daarom kan ik ook neit de oorzaak vinden.

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

BioHazard

*\o/*

Lol, ik zou het leggen op de Trust kaart lol! Maja ik heb slechte ervaringen met Trust dus... :X

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Waarom wist ik dat zo een reply ging komen? Trust haters enal :p

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• bluesparkle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12
Dat verschijnsel heet faseverschuiving!
Betekend dat de bedrading van de ene speaker tegenovergesteld is aangesloten.
Woofers gaan dus elkaars signaal uitdoven door in omgekeerde volgorde naar binnen en buiten te slaan.

• bluesparkle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12
mocht dat het niet zijn...koop dan een echte soundkaart!

Terratec Fire 6.1 bijvoorbeeld

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
ik heb front rear en center goed aangesloten op de geluidskaart (op kleurcode), en de vier boxen zijn ook goed aangesloten op de sub. Dan kan het toch niet zoiets als faseverschuiving zijn?
Voor de rest dacht ik ook al dat het aan de geluidskaart lag, ik vind het alleen een beetje vreemd dat het zoiets is dat fout gaat (dus zowel bij front als rear, en dan niet volume maar meer bas, beje vreemd iets dat fout is)

• Liberate te ex inferis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 16:50
Je kan natuurlijk altijd de trial and error methode toepassen door een vd twee speakers de draden om te wisselen en kijken wat het effect dan is.
Ook kan je proberen om de boxen te verplaatsen, kan zijn dat het scheelt.

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
als ik linker en rechter speakers omdraai op de subwoofer dan zijn het de rechterboxen die dieper zijn, en verplaatsen geeft hetzelfde effect. Dus eigenlijk kan het alleen de geluidskaart zijn of de draadjes van de sub naar de comp. Ik vond het probleem echter een beetje vreemd en daaromv roeg ik me af of een fout in de geluidksaart zoiets wel kan veroorzaken

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Net even getest wat er gebeurde bij mn onboard geluidskaart. Maar ook daarbij krijg ik hetzelfde effect. Ik kan echter geen isntellingen bedenken die zoiets veroorzaakt. Iemand misschien een idee (ook met de search kan ik niks vinden)

edit: sorry dat ik mn vorige bericht niet geëdit heb, niet bij na gedacht dat ik het laatste bericht ook had geschreven

[ Voor 21% gewijzigd door Quarin op 06-08-2003 20:17 ]

Verwijderd

quarin schreef op 06 August 2003 @ 20:15:
Net even getest wat er gebeurde bij mn onboard geluidskaart. Maar ook daarbij krijg ik hetzelfde effect. Ik kan echter geen isntellingen bedenken die zoiets veroorzaakt. Iemand misschien een idee (ook met de search kan ik niks vinden)

edit: sorry dat ik mn vorige bericht niet geëdit heb, niet bij na gedacht dat ik het laatste bericht ook had geschreven
Zijn de stands van de linker boxen gelijk aan die van de rechter?

Omdat ik klein woon heb ik maar één stand. Daar staat de linker box op. De rechter box staat op rubbers op m'n bureau. Gevolg m'n linker box klinkt zoals het hoort, mooi zuiver iedere bass is strak. De recher box laat zelfs met de rubbers de tafel mee 'trillen' met als gevolg dat deze veel 'rommeliger' klinkt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 02:50 ]

Verwijderd

Klinkt het ook afwijkend met de koptelefoon of met andere boxen?

Verwijderd

Het rare ervan is namelijk dat je bas wordt geproduceerd door een subwoofer. Dat betekend dat als je alleen maar links op de subwoofer hebt aangesloten dat je rechts "op je satalieten" evenveel bas hoort te horen. Dat komt doordat je oren zo zijn gebouwd dat je niet kunt bepalen waar de laagste tonen vandaan komen (meestal beneden 200hz)

Je zegt dat als je de satalieten omdraaid dat het dan even erg is. Dan moet het probleem bij de satalieten liggen aangezien er niks op je geluidskaart veranderd. Sluit ze eens aan zonder subwoofer en kijk op een zacht volume wat er aan schort. Spelen de hoge tonen wel even hard?

Verder vindt ik dit maar een vaag probleem, kan je ook niet verder helpen.

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Voor de duidelijkheid en voro de eventuele searches toch nog een final reply.
Wat het geval is, is dat ik verschil hoor tussen de linker en rechter boxen. Dit hoor ik onafhankelijk van de boxen en onafhankelijk van de geluidskaart en op een andere computer hoorde ik het verschil ook. Die andere computer stond in een adnere ruimte dus accoustiek is het probleem ook niet. Bij de andere computer waren het wel juist de rechter boxen die anders waren. Die boxen hadden ook geen subwoofer, was gewoon een goedkoop 2.0 setje.
Ik heb het getest door een geluid op te nemen met mn microfoon, mono dus, en dat af te spelen. het geluid lijkt dan meer van 1 kant te komen. Als je de boxen verplaatst van de andere kant. Ik kan dit ook aanwijzen als iemand anders de boxen omwisselt of niet, waarbij ik niet weet wat er gebeurd, om zeker te zijn dat ik het me niet verbeeld:P wat dus niet zo is.
Ook met andere liedjes hoor ik het duidelijker van 1 kant komen.
Ik zelf vind dit probleem redelijk onverklaarbaar en ik denk ook niet dat jullie iets weten, maar ik schrijf het toch maar even op om er zeker van te zijn dat het niet 1 of ander stom verschijnsel is wat ik over het hoofd zie.
Pagina: 1