Videokaart-koeling: 2x30mm of 1x92mm?

Pagina: 1
Acties:

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 15:33
Vorige week enthousiast de standaard-koeler (40mm heatsinkje met 7mm rammelende fan erop) van m'n videokaart (ouwetje - een TNT2Ultra, 20W thermal) vervangen door een passieve Zalman ZM-NB32 (zo'n leuk geel heatsinkje van 32mm hoog), past precies in de beschikbare ruimte (eerste PCI-slot was sowieso al leeg) met nog ongeveer 2mm over. Alleen.... Hij wordt wat te heet (vastlopers en blaren).
Opties die ik zie:
- 2 fans van 30x30mm aan de zij- en voorkant tegen de heatsink aanschroeven (zodat de lucht er van twee kanten doorheen wordt geforceerd)
- een 92x92mm (a la Zalman FB123) aan een beugeltje.

Die 92mm-on-a-stick lijkt me ook wel interessant, zal ongetwijfeld ook stiller zijn dan die 30mm screamers, maar zou 't wel genoeg koeling geven?

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
ik zou voor de 92 gaan, deze zal even veel of meer airflow geven dan de twee van 30, en zal bovendien een stuk stiller zijn.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Umm, zo'n Zalman ZM-NB32 heeft natuurlijk alleen maar zin zolang je een goede AIRFLOW in je kast hebt.

Om een goede AIRFLOW te krijgen moet je eigenlijk niet aan 1 fannetje denken.....maar aan een heel plan. Waar voor onderin "koude" lucht wordt ingezogen en boven achterin hij weer wordt weggezogen.

Maar voor een snelle oplossing, een Q-tec slotkoeler ( hangt boven een pci slot en pompt koude in je kast naar boven toe..dus naar je videokaart! ) zal veel helpen.

Maar echte goede doordachte koeling is en blijft de beste koeling!

Een 92mm fan zal ook heel veel helpen..zolang je maar de warmte UIT je kast kan krijgen....

[ Voor 10% gewijzigd door swampy op 06-08-2003 13:37 ]

There is no place like ::1

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

anders koop je gewoon een zalman heatsink die dus WEL geschikt is voor videokaarten ....
Het is natuurlijk vrij naief om een Northbridge heatsinkje op een vidkaart te plakken waarvan je weet dat ie 20W op kan stoken.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Sick Nick schreef op 06 August 2003 @ 13:39:
anders koop je gewoon een zalman heatsink die dus WEL geschikt is voor videokaarten ....
Het is natuurlijk vrij naief om een Northbridge heatsinkje op een vidkaart te plakken waarvan je weet dat ie 20W op kan stoken.
Dat klopt, want nu kan de GPU misschien wel wat warmte kwijt...maar het geheugen... :X

There is no place like ::1

• JF_
  • Laatst online: 11-02 15:33
Swampy - airflow in de kast is prima in orde, van vooronder naar bovenachter met twee fans in voeding, extra casefan eronder (achter CPU dus), en ruim open (passieve) intakes. Je voelt de intakes zuigen, en de lucht die er achter uitkomt is maar net opgewarmd. Dat 'passieve' koeling alleen lekker werkt met forced airflow had ik al bedacht, alleen had ik niet verwacht dat er zo weinig lucht tussen de kaarten circuleert. Slotkoeler is geen optie: alle sloten zitten vol, behalve het slot direct onder de videokaart, en daar gaat geen slotkoeler meer tussen passen tenzij ik de heatsink van m'n vidkaart af sloop.

SickNick: de zalman-vga koelers zijn nogal behoorlijk zwaar, nemen ook een extra slot in beslag, en kosten een veelvoud van een NB32J. Zalman adviseert zelf om hun vga-koelers te combineren met een 92mm fan als je een 'zware' videokaart hebt - en dat ga ik nu maar doen, alleen spaar ik een slordige 20 euro uit, en loop ik niet het risico dat m'n kaart uit het AGP-slot schuift door die 385g extra gewicht. Ennuh, 'heatsinkje'? Ik vind 'm toch vrij fors voor een GPU, alhoewel 'ie niet opvalt naast een NB48J (z'n blauwe broertje) en de heatsink van m'n CPU (74x80x45, exclusief 80mm fan :-)

Nu eens kijken hoe ik die Zalman FB123 het snelst hier kan krijgen...

Verwijderd

Ik zou idd ook voor de 92 mm fan gaan, ik vind het altijd verbazingwekkend hoeveel meer luchtverplaatsing een grotere fan oplevert ( en nog stiller ook)

Tis verder nog goedkoper ook (afgaande op de links die je erbij hebt gezet) en van de vermeende 20 dB die die 30 mm fans aan lawaai produceren geloof ik eerlijk gezegd bitter weinig icm "Toerental: 7500 RPM" :( .

Ik heb m'n geforce 4 ti4200 met een 80 mm fan eronder aan het draaien, op 7V, wel iets gunstiger plaatsing van de fan dan bij jouw mogelijk is, maar : no probs.
En verder : 80 mm fans zijn op het stort in overvloed te vinden (in psu's bijvoorbeeld) dus als het aan mij lag : el cheapo all the way ! :)

Verwijderd

Ik zou persoonlijk een 120mm boven je slots hangen alla Zalman.

Groter = oha minder herrie bij dezelfde luchtverplaatsing.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 00:03 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

92 mm zou ik pakken.
heb zo ook een tijdje wat gekoeld toen het gewoon te warm werd.
Pagina: 1