Inrichten server-/klusruimtes

Pagina: 1
Acties:
  • 655 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61583

Topicstarter
In ons nieuwe pand moet ik de server-/klusruimtes gaan inrichten.
Ik begrijp de risico's van een 'ervaringen' topic en misschien hoort het hier wel niet(?).. heb eerst uitgebreid gegoogled en got search.

Facts:
-automatiseringsbedrijf met ca. 30 werkplekken
-bg en 1 verdieping

belanrijke ruimtes bg:
-magazijn 5x5 mtr. (met vrachtwagen rolluik) voor grotere spullen.
-aansluitend aan magazijn een technische ruimte voor testen en assembleren hardware, 10x5 mtr.

belangrijke ruimtes verdieping:
-boven magazijn op bg voorraadruimte voor laptops e.d. (betere inbraakpreventie en een trap op), ook 5x5 mtr.
-aansluitend aan magazijn boven een cleanroom/testruimte (werkplekken voor systeembeheerders), 10x7 mtr.
-aansluitend aan cleanroom/testruimte een afgesloten serverruimte van 4x5 mtr.

Nu vraag ik mij af of ik aan bepaalde zaken niet gedacht heb. Dit is nu mijn wensenlijstje:
-geconditioneerde ruimtes (koeling, vochtigheid)
-voldoende stroomvoorziening
-noodstroomvoorziening/blikseminslag beveiliging
-ruim voldoende aansluitpunten
-voldoende testaansluitingen analoog/isdn/dsl/utp (meer?)
-systeemplafonds, Stalen kabel goten rondom (i.v.m. afscherming en praktisch).
-cat6 bekabeling?
-serverruimte en technische ruimte eigen patchkast.
-tussen patchkasten glasvezel verbinding
-alle servers in 19" rekken (komen nieuwe Compaq DL380's)
-indeling (legplanken, stellingen etc.)
-anti-statische vloer in server- en technische ruimte (vloerbedekking of zwevende delen?)
-diverse soorten goed gereedschap.
-in technische ruimte grote ongelakte buro's (als er een krasje op komt geeft het niet)
-in technische ruimte meerdere kvm switches met 4 of meer aansluitingen (kabels bundelen en aan een haak hangen)
-in technische ruimte voor de KVM's alleen TFT schermen? (ruimtebesparing)
-grote uitleverkast/stelling (meerdere complete systemen en ook servers in kunnen staan die af zijn).
-rma kast (defecte hw).
-goede hardwaretest pc.. dus software/hardware test scheiden?
-voldoende software testbakken (met aantal ghost image's)
-goede uitbelpc(remote control).. mag nooit aan geklusd worden (24x7 beschikbaar ;-)

eventueel/genozel/logisch:
-technische mogelijkheden thuiswerken (uitbreiden/documenteren)
-vpn connecties naar 'alle' klanten
-monitoring systemen (om pc's klant in de gaten te houden).
-inkijk op dure hardware voorkomen (servers niet zichtbaar van buitenaf)
-karretje(evt.steekwagen)
-alles labelen (RMA etc.)
-utp/patch en bekabelingsoverzicht
-stellingen magazijn gedeeltelijk afsluitbare kasten
-wlan??? doen of niet doen
-backup systeem
-security (nader uitwerken)
-in cleanroom alleen flexplekken (met ieder eigen rolladenblokje voor eigen zooi)

Hopelijk wordt dit een topic waaraan velen nog lange tijd iets hebben.. laten we het daarom on-topic houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 13:53
alleen tft schermen is onhandig bij het testen: elke keer als een machine op een andere resolutie/frequency staat moet je de config aanpassen.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62554

Waarom een: "goede uitbelpc(remote control).. mag nooit aan geklusd worden (24x7 beschikbaar ;-) "

Als

"vpn connecties naar 'alle' klanten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47648

Je hebt een aardig verlanglijstje....
Begrijp goed dat niet alles te realiseren is. Je moet kijken wat de wensen van je bedrijf zijn, wat je zelf wilt en wat het kost om het te implementeren.

Je moet ook even goed kijken wat het personeel aan resources nodig heeft om hun werk goed te kunnen doen. Dit moet je reeel inschatten + overlapping voor de toekomst.

De ruimte die je nodig hebt met de wensen erbij maakt niet eens zoveel uit het gaat toch in elk geval een duur geintje worden. Als geld geen rol speelt zou ik een ruimte nemen die in ieder geval veilig is voor de apparatuur en wat gunstiger is met luchtvochtigheid en warmte en, deze inrichten met airco, goeie geaarde stabiel staande kasten.

Onderlinge communicatie (glas, utp of iets anders) ligt weer aan de capaciteit die je denkt nodig te hebben om je mede collega's goed te laten werken.

Ik ben niet echt een prof maar mischien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
handig die tip!
was me nooit opgevallen dat je dan elke keer de instellingen moet aanpassen. Is dat niet toevallig alleen bij de oudere/enkele types het geval?
Wel eens gezien dat het niet schermvullend of niet helemaal optimaal beeld was maar dat geeft niet.. dat heb je bij crt's ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 10:28
Die antistatische vloer, vergeet niet dat je dan ook antistatische schoenen moet aandoen hé, je moet dus voor iedereen antistatische schoenen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 09:07
Cat6 bekabeling... duur grapje... waar heb je het voor nodig? Cat5e is ook geschikt voor Gigabit ethernet. En het kost maar +/- 10% van cat6.

Laat verder bij de indeling van je serverruimte voldoende ruimte tussen eventuele rijen met kasten. Vaak wordt er net genoeg ruimte gehouden om de deur van de kast open te kunnen doen. Vervolgens sta je weer te ploeteren om je server goed uit de kast te kunnen halen, omdat je gangpad net zo breed/diep is als je server en jij ook nog moet kunnen staan. :)

Idee: iedere test-werkplek een aparte zekering / beveiliging geven... ik denk dat je collega's het niet fijn vinden als iemand een defecte voeding wil kijken en de electriciteit in de hele testruimte valt uit.

Misschien is een centraal stofzuig-systeem bij de test-werkplekken ook een idee? PC's zitten vaak vol stof. Wel handig als je dat meteen even weg kunt zuigen.

Verder zou ik niet 1 airco nemen (hiermee bedoel ik het grote koelaparaat buiten) maar 2 (met beiden de helft van de capaciteit van die grote). Zo'n airco wil wel eens uitvallen (of er uit moeten voor onderhoud) en dan heb je in je serverruimte niets meer. Als je er 2 hebt kun je nog op 50% verder.

[ Voor 63% gewijzigd door jurri@n op 06-08-2003 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 62554 schreef op 06 augustus 2003 @ 13:37:
Waarom een: "goede uitbelpc(remote control).. mag nooit aan geklusd worden (24x7 beschikbaar ;-) "

Als

"vpn connecties naar 'alle' klanten"
alle staat tussen tekentjes.. daarmee bedoelde ik:
1 er ook wel eens een uitzondering is waar je dan de uitbelpc voor kunt inzetten.
2 backup mogelijkheid
3 vanaf de uitbelpc kun je dan ook vpn-en

geeft toe kan hem beter remote control pc gaan noemen.
Dikke Foaf schreef op 06 August 2003 @ 13:50:
Die antistatische vloer, vergeet niet dat je dan ook antistatische schoenen moet aandoen hé, je moet dus voor iedereen antistatische schoenen voorzien.
hmmm.. niet aan gedacht dat lijkt me niet een optie. Maar onze huidige vloer is gigantisch statisch, je hebt wel vloeren die iig een stuk minder statisch zijn.

[quote]Anoniem: 47648 schreef op 06 August 2003 @ 13:43:
Je hebt een aardig verlanglijstje....
Begrijp goed dat niet alles te realiseren is.

Wat er tot nu toe opstaat lijkt me toch wel te realiseren.
bedenk wat een pand kost van 800 tot 900 m2 in hartje randstad.. natuurlijk moet een investering zich wel terugverdienen alleen hoeft dat echt niet binnen een jaar.

[quote]jurri@n schreef op 06 August 2003 @ 13:53:

cat6 is beter afgeschermd.. maar als cat5e slechts 10% van de prijs is dan zal het dat wel worden.
Idee van 1 of 2 apparte groep/zekeringen lijkt me zwaar zinvol.
Centraal stofzuigsysteem lijkt me nogal duur en dat de aanschaf daarmee niet opweegt tegen een simpele huis/tuin/keuken stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Anoniem: 61583 schreef op 06 augustus 2003 @ 14:01:
[...]

Idee van 1 of 2 apparte groep/zekeringen lijkt me zwaar zinvol.
Centraal stofzuigsysteem lijkt me nogal duur en dat de aanschaf daarmee niet opweegt tegen een simpele huis/tuin/keuken stofzuiger.
Het voordeel aan een centraal systeem is dat je ergens anders uitblaast. Het probleem met een gewone stofzuiger is dat een deel van het stof er aan de andere kant zó weer uitvliegt. Zeker in een cleanroom lijkt me dat niet echt :X

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
Zo'n stofzuiger-systeem is ook niet zo ingewikkeld... iedere werkplek een knop waar de stofzuiger aan/uit gezet kan worden en verder wat PVC-leidingen met slangen er aan.
Het voordeel aan een centraal systeem is dat je ergens anders uitblaast. Het probleem met een gewone stofzuiger is dat een deel van het stof er aan de andere kant zó weer uitvliegt. Zeker in een cleanroom lijkt me dat niet echt
Wat dacht je van het geluid? Ik kan me niet concentreren op een probleem terwijl iemand naast me staat te stofzuigen hoor! Met zo'n centrale stofzuiger in een andere ruimte hoor je 't niet!

[ Voor 3% gewijzigd door jurri@n op 06-08-2003 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oeps niet bij stilgestaan maar bedoelde met cleanroom testruimte dat het daar netjes moet blijven (in tegenstelling tot de technische ruimte beneden).. dus geen geschroef en allemaal onderdelen. Ik bedoelde er geen stofvrije ruimte mee.. :D
Uitzuigen systemen zal eigenlijk alleen in de technische ruimte beneden gebeuren. Nou zal er eens nakijken hoe duur of goedkoop dat is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
-voldoende testaansluitingen analoog/isdn/dsl/utp (meer?)
Heb je misschien nog iets aan coax? Als je voor klanten oude systemen moet testen, of kabelmodems/videobeelden wilt gebruiken?
-in technische ruimte grote ongelakte buro's (als er een krasje op komt geeft het niet)
En als iemand zijn koffie eroverheen gooit? Ik zou grote platen MDF gebruiken, en die lakken. Krassen maken dan ook (vrijwel) niets uit, maar je hebt wel wat beveiliging tegen vocht. (en stof, maar het is geen echte 'cleanroom' begreep ik)
-inkijk op dure hardware voorkomen (servers niet zichtbaar van buitenaf)
Wat ik altijd handig heb gevonden is als je wel vanaf de kamer van de systeembeheerders op de monitoren van de servers kan kijken. Of in ieder geval op een a twee monitoren die via een switch-panel aan alle servers gehangen kunnen worden.

Leven is meervoud van lef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31879

kzou het zo te zien wel uitvoeren met 3 vlans daar je productie anders behoorlijk kunt pesten met je tests. natuurlijk een heel lokaal nettje om je internet verbinding niet direct aan een van de twee andere vlans hoeven te koppelen. Mogenlijk redundancy in je netwerk ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75438

jurri@n schreef op 06 August 2003 @ 14:14:
Zo'n stofzuiger-systeem is ook niet zo ingewikkeld... iedere werkplek een knop waar de stofzuiger aan/uit gezet kan worden en verder wat PVC-leidingen met slangen er aan.
[...]

Wat dacht je van het geluid? Ik kan me niet concentreren op een probleem terwijl iemand naast me staat te stofzuigen hoor! Met zo'n centrale stofzuiger in een andere ruimte hoor je 't niet!
Een rack met Compaq/HP DL380's maakt meer lawaai dan een stofzuiger hoor. Zeker als je ook een airco unit in de ruimte hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 75438 schreef op 06 August 2003 @ 17:04:
[...]

Een rack met Compaq/HP DL380's maakt meer lawaai dan een stofzuiger hoor. Zeker als je ook een airco unit in de ruimte hebt hangen.
daarom staat dat rack met dl380's dan ook in een appart afgesloten hok zoals je kunt lezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 31879 schreef op 06 August 2003 @ 16:28:
kzou het zo te zien wel uitvoeren met 3 vlans daar je productie anders behoorlijk kunt pesten met je tests. natuurlijk een heel lokaal nettje om je internet verbinding niet direct aan een van de twee andere vlans hoeven te koppelen. Mogenlijk redundancy in je netwerk ???
Dat is een goed idee, dom dat ik daar niet aan gedacht heb.. heb het bij mijn vorige werkgever namelijk wel voorgesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
Ik weet niet of je er al aan gedacht had, maar het is vaak handig om de telefooncentrale ook in de serverruimte te zetten. Vervolgens patch je de telefoonaansluitingen gewoon op je UTP-kabels naar de juiste werkplek. Mocht er iemand van werkplek verhuizen, dan kun je eenvoudig z'n telefoonaansluiting verhuizen. Het si dan overigens aan te reden om consequent de telefoon-patches andere kleur kabel te geven dan netwerk. B.v.
wit/grijs = netwerk
blauw = ISDN
rood = analoog
enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja hoor dat doe ik altijd.. maar wel handig te vermelden voor evt. andere mensen die hier later tegenaan lopen..
doe dan altijd:
rood=netwerk
blauw=telefonie

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 61583 op 07-08-2003 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Zijn het belangrijke dingen op die servers of mogen ze niet bereikbaar zijn? Dan zou ik ook die ruimte (indien betaalbaar) in een kooi van faraday zetten en ook echte tralies enz. zetten. Maak ook zeker dat iedereen (je werknemers oa) niet zomaar je serverruimte inkunnen (kan gaan van chipcard en irislezers over gehuurde securitas-agenten naar een eigen gewapende security-afdeling).
Bezuinig zeker niet op beveiliging. Als het nodig is zou je ook kunnen zien het volledige gebouw of toch stukken ervan op een groep laten werken.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 07:43
Anoniem: 61583 schreef op 07 August 2003 @ 10:53:
[...]

ja hoor dat doe ik altijd.. maar wel handig te vermelden voor evt. andere mensen die hier later tegenaan lopen..
doe dan altijd:
rood=netwerk
blauw=telefonie
Ik heb hier 2 patchkasten, 1 voor telefonie en 1 voor data-netwerk.

Vervolgens zijn alle wall-outlets in alle kantoren genummerd. Met T-nummers voor telefonie, en D-nummers voor Data

en dan wel op de volgende manier

bijv. D11-06
D=data
11=kantoor nummer, staat gedefinieert in een tekening.
06= aansluit nummer.

Dit systeem bevalt me uitermate goed.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

dubbele airco, beide in staat om de ruimte te koelen
(ja ik heb een airco in een serverruimte kapot zien gaan, en ja, was blij dat er een tweede airco unit standby was.

Verder mis ik brandveiligheid. Sprinklers lijkt me geen oplossing. Halon is helaas verboden tegenwoordig om nieuw te plaatsen.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 15:10
-tussen patchkasten glasvezel verbinding

hoe wil je dat doen met telefoon ? Voip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Vergat uitwijk, wat te doen als de boel toch uitfikt. Uitwijkcentra? verzin wat

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 23:34
Emmeau schreef op 08 August 2003 @ 15:00:
dubbele airco, beide in staat om de ruimte te koelen
(ja ik heb een airco in een serverruimte kapot zien gaan, en ja, was blij dat er een tweede airco unit standby was.

Verder mis ik brandveiligheid. Sprinklers lijkt me geen oplossing. Halon is helaas verboden tegenwoordig om nieuw te plaatsen.
Systeem om met 1 druk op de rode knop het hele pand vacuüm te zuigen :P.

Maar ontopic: ga je ook wlan aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60460

wlan is zeker handig in een bedrijf.
Wij hebben het ook speciaal voor de notebooks.
Als je geen notebooks hebt heeft het verder ook weining zin.

Om de servers in de serverruimte te kunnen beheren vanaf je eigen werkplek kan je een apparaatje aanschaffen die als volgt werkt:
In de serverruimte staat een pc. daaraan koppel je een kabel van ps/2 muis en toetsenbord en van vga. direct van pc naar kastje. vanuit dat kastje komt een utp kable die naar het andere kastje gaat die bij jouw werkplek staat. deze koppel je dan aan je monitor muis en toetsenbord. klaar is kees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 22:46

ripexx

bibs

Anoniem: 60460 schreef op 08 August 2003 @ 15:41:
[..]
Om de servers in de serverruimte te kunnen beheren vanaf je eigen werkplek kan je een apparaatje aanschaffen die als volgt werkt:
In de serverruimte staat een pc. daaraan koppel je een kabel van ps/2 muis en toetsenbord en van vga. direct van pc naar kastje. vanuit dat kastje komt een utp kable die naar het andere kastje gaat die bij jouw werkplek staat. deze koppel je dan aan je monitor muis en toetsenbord. klaar is kees!
Waarom zo moeilijk doen, meeste servers worden toch op afstand beheerd, hetzij via een ssh/telnet optie of via een grafische interface. Voordeel is dat het aantal servers en workstions niet beperkt is tot dat ene kastje.

Verder ziet het er allemaal wel redelijk uit, zie overigens geen zaken met betrekking tot redundancy. Reken eens uit wat het kost en wat het opleverd. Oja zoals al gezegt brand preventie. Succes :)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
voor blussing gebruiken we tegenwoordig Argon gas ipv Halon...

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 19:13
Hoe gaat die server ruimte gevoed worden :)
zijn aardig wat aansluitingen.... Ik ben nu in een school bezig geweest met het vervangen van het netwerk wat de systeem beheerder had aangelegd... het was kort door de bocht... :r :r
Alle kabels los bovenplafond... Dus 3 keer raden hoe het nu zit met allemaal mooie stalen goten boven systeem plafond... en niet hele trossen kabels die gewoon los liggen over plafond... en niet als je een plaat weg haalt 400 meter kabel naar beneden komt zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Anoniem: 61583 schreef op 07 August 2003 @ 10:53:
[...]

doe dan altijd:
rood=netwerk
blauw=telefonie
Waarom ga je niet gebruik maken van VoIP? Heb je maar 1 patchkast te beheren. Gaan we bij onze verhuizing ook doen, scheelt weer administratie en beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx

ripexx

bibs

Oja, als je ruimte hoog genoeg is kun je verhoogde vloer aanleggen. Hierdoor kan je airco enz beter naar je rekken brengen. Deze vloeren zie je ook in al die colo ruimtes. Zeer ideale oplossing maar het pand moet er wel geschikt voor zijn.

Linkje voor een voorbeeld: http://www.lampertz.nl/nederland/vloer_en_airco/vloeren.htm

[ Voor 16% gewijzigd door ripexx op 08-08-2003 16:44 . Reden: add linkje ]

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Ik zou geen gekke oplossingen bedenken om je servers te beheren. Een systeembeheerder wil ernaar streven alles via SSH of TS te beheren lijkt me. Als je gewend bent een kastje met monitor en inputdevices te hebben, heb je een probleem als je een keer geen toegang hebt tot dat soort apparatuur.
Zorg alleen wel voor voldoende voorzieningen in de serverruimte, en als je de mogelijkheid hebt raad ik je aan daar - of een locatie in de buurt - ook een soort van bureau/tafel neer te zetten met monitor, toetsenbord/muis en netwerkaansluiting. Dan kun je indien nodig altijd een server uit je rack trekken en hem even neerleggen en aansluiten :)

Verder zou ik geen WLAN aanleggen indien dit niet tot de 'eisen' behoort. Dit brengt extra veiligheidsrisico's met zich mee, en is weer een stapel extra onderhouds-/beheerwerk.

Daarnaast zou ik - zoals inderdaad al geöpperd was - geen Cat6-bekabeling gebruiken, getuige het feit dat dit inderdaad erg prijzige bekabeling is. Cat5E kan 1000Base-T gewoon aan, er is dus geen rede waarom je Cat6 zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
Grolsch schreef op 08 augustus 2003 @ 14:57:
[...]

Ik heb hier 2 patchkasten, 1 voor telefonie en 1 voor data-netwerk.

Vervolgens zijn alle wall-outlets in alle kantoren genummerd. Met T-nummers voor telefonie, en D-nummers voor Data

en dan wel op de volgende manier

bijv. D11-06
D=data
11=kantoor nummer, staat gedefinieert in een tekening.
06= aansluit nummer.

Dit systeem bevalt me uitermate goed.
Voor zo'n klein bedrijf is 1 19" patchkast van 42 HE ruim voldoende hoor.
De lengte voor een utp aansluiting is trouwens ongeveer 90 mtr, dus met een b.g. en 1 verdieping heb je daar zat aan.
Glas is aardig prijzig en dan dus helemaal niet nodig.
Ik zou per werkplek i.i.g. 3 of 4 outlets nemen.
Verder nummer ze gewoon van 1 t/m noem maar op hoeveel, maar ga geen telefoon en data outlets appart nummeren want dan ben je de hele opzet van een flexibelnetwerk kwijt (je bent dan gelijk weer gebonden aan bepaalde aansluitingen).
Doe in de serverruimte een gladde computervloer of zeil (makkelijk even aan te vegen met een zachte bezem) met koeling vanaf de onderzijde en de betonvloer eronder dan schilderen met betonverf (geen beton stof meer daarna), maar geen vloerbedekking (veel te veel stof).
Alle telefoonpoorten van je telefoonautomaat afwerken op een 19" paneel.
Indeling patchkast bovenin 19"paneel waarop je de ISRA afwerkt, daaronder je toestelpoorten , en daaronder je werkplekoutlets.
Onderin je kast plaats je dan je apparatuur, of je neemt een 2 de kast voor je apparatuur als het uitkan.
Een UPS is nooit weg , maar om nou het helebedrijf erachter te zetten lijkt me een beetje teveel van het goede.
Als het pand te laag is voor een computervloer is er ook nog een nieuw systeem van "van Geel" deze vloer is maar 10 cm hoog en toch kan je overal in de serverruimte kabels onder de vloer leggen voor uitbreiding o.i.d. , bij mij op het werk hebben we daar een demoruimt van.

[ Voor 18% gewijzigd door makkie op 08-08-2003 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 10:07

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

paulhekje schreef op 06 August 2003 @ 13:33:
alleen tft schermen is onhandig bij het testen: elke keer als een machine op een andere resolutie/frequency staat moet je de config aanpassen.
ben ik 't niet helemaal mee eens!

Bij ons op de TD hebben we alleen maar TFT schermen, en deze doen 't goed!
Je hoeft ze absoluut niet elke keer opnieuw in te stellen, ze stellen zichzelf in! :)

Werkt perfect!

We hebben ze aan de muur hangen, aan een kant 2 met beiden een KVM switch van 2 eraan (dus 4pc's tegelijk) en aan de andere kant hangt er ook eentje met een 2 poorts KVM switch, misschien komt er aan de andere kant nog eentje bij te hangen.

We hebben gewoon keukenbladen hangen en deze werken ook goed genoeg! :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60460

ripexx schreef op 08 August 2003 @ 16:21:
[...]

Waarom zo moeilijk doen, meeste servers worden toch op afstand beheerd, hetzij via een ssh/telnet optie of via een grafische interface. Voordeel is dat het aantal servers en workstions niet beperkt is tot dat ene kastje.
Hang je er toch een 6 ports kvm switchje aan. kan je meerder systemen beheren zonder dat het over een netwerk heengaat. hoef je je geen zorgen te maken over de beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx

ripexx

bibs

Anoniem: 60460 schreef op 09 August 2003 @ 17:19:
[...]

Hang je er toch een 6 ports kvm switchje aan. kan je meerder systemen beheren zonder dat het over een netwerk heengaat. hoef je je geen zorgen te maken over de beveiliging.
En dadelijk heb ik geen 6 servers maar drie cabinets vol met pizza dozen, dan heb ik wel een hele grote kvm switch nodig. :+ Voor een kleine opstelling is dit geen probleem, maar meestal wil je niet werken in de server ruimte. Wat denk je wat een lawaai die machines maken en dan de airco er bij. Zijn nou niet echt de meest ideale werkomstandigheden. Gewoon vanaf je eigen workstation de verschillende servers beheren heeft echt mijn voorkeur. Verder zul je toch aan beveiliging moeten doen, de extra security is nou niet echt zo'n groot issue. :)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
ripexx schreef op 09 August 2003 @ 18:19:
[...]

En dadelijk heb ik geen 6 servers maar drie cabinets vol met pizza dozen, dan heb ik wel een hele grote kvm switch nodig. :+ Voor een kleine opstelling is dit geen probleem, maar meestal wil je niet werken in de server ruimte. Wat denk je wat een lawaai die machines maken en dan de airco er bij. Zijn nou niet echt de meest ideale werkomstandigheden. Gewoon vanaf je eigen workstation de verschillende servers beheren heeft echt mijn voorkeur. Verder zul je toch aan beveiliging moeten doen, de extra security is nou niet echt zo'n groot issue. :)
een beetje KVM switch kan via UTP bekabeling alle info doorsturen naar je werkplek. hoef je niet met een airco in je nek achter een server te kruipen.

oh. en KVM switches koop je zoiezo op de groei. dus als je 6 servers heb koop je er 1 met 12 aansluitingen ofzo.

tegen de tijd dat je 3 cabinets vol pizzadozen hebt staan kun je wel weer een andere oplossing bedenken.

dan nog wat: het gaat om een serverruimte voor 30 werkplekken van een automatiseringsbedrijf.
-heb je echt airco nodig? (maw. wordt het zo warm dat je servers eraan dood kunnen gaan?)
-antistatische (verhoogde) vloer.. tja. kost dat? wegen die kosten op tegen dat ene geheugensimmetje per maand dat overlijd?

bij 30 werkplekken krijg ik nou niet echt visioenen van rijen racks vol met switches/routers/servers/NAS/UPS'en.

dan zie ik meer 2 halfhoge rekken (1 voor patchen/switches en 1 voor servers) met een mooie UPS onder de servers. klaar is de tweaker.

ik krijg altijd een beetje enge ideeen als tweakers voor een bedrijf dit soort klussen mogen uitvoeren. ze hebben dan een 'onbeperkt' budget en gaan alles kopen waar ze ooit van gehoord hebben en wat zijdelings misschien met de opdracht te maken heeft. echt het idee van een mug doodslaan met een moker.

maak eerst eens een goed plan! ga eens kijken wat voor bekabeling/aansluitpunten er moeten komen en waar die dan zitten. kijk naar de plaatsing van de patchkast.. liefst geen kasten op verschillende lokaties... maakt het beheer VEEL makkelijker. rondrennen tussen 2 of meer kasten als je even een UTP lijn moet patchen is NIET grappig. ga dan kijken wat voor applicaties je gaat draaien en wat voor servers daar voor nodig zijn. dan wat voor netwerk je nodig hebt (100Mbit? 1Gbit naar bepaalde servers).

besteed niet je hele budget alleen omdat je het kunt besteden.

[ Voor 45% gewijzigd door FragDaddy op 10-08-2003 02:25 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 10:07

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

mwah ik kan die airco zeker aanbevelen!

Ik werk in buitendienst al systeem en netwerkbeheerder en ik kom dus bij veel verschillende bedrijven als beheerder aanzeilen.

Maar al te vaak zit ik me kapot te zweten in de serverhokken, waar dan misschien 4 normale kasten staan die als server dienen (heb maar 4 bedrijven waar 19" meuk hangt, rest is meer MKB). Het kan in zo'n ruimte makkelijk oplopen tot 40 graden, het ligt eraan waar de ruimte zich bevind, meestal boven omdat dat om de een of andere manier makkelijker was bij de aanleg :? De meeste bedrijven hebben dan een mooi plat dak, dus het is puffen geblazen in zo'n server ruimte. Airco is niet zo heel erg duur, maar het spaart wel mooi je apperatuur!

Ik heb nu een bedrijfje waar de hardeschijf letterlijk gesmolten is, de temperatuur van het serverhok was over de 45C, de temperatuur van de hdd's was een dikke 70 ~ 80 C voor 3 weken steady... :(

Gevolg hdd kapot! Dan kun je er nog zoveel fans in zetten als je wilt, dat helpt dus toch niet!
Het is wel jammer idd, maar airco is tegenwoordig geen overbodige luxe meer!

Maar dan wel een inbouw airco niet zo'n el cheapo losse kast, die niets koelt.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Pagina: 1