Toon posts:

Win XP 100% CPU gebruik...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Ik heb al enkele dagen nu een enorm vervelend probleem. Telkens ik mijn pc reboot, werkt hij gedurende een 10-15 min uitstekend. (CPU gebruik 0-1%). Na die 10 min stijgt het CPU gebruikt echter langzaam tot het eigenlijk constant schommelt tussen 50 en 100%, met schokken en freezes tot gevolg.

Ik heb rd laatste tijd geen nieuwe software geïnstalleerd en mijn pc heeft ca 6 maanden perfect gewerkt met deze windows. Als ik kijk in windows taakbeheer, dan zie je daar perfect de grafiek van het cpu gebruik, dat zeer hoog is. Het exacte programma dat dit veroorzaakt wordt echter niet aangegeven bij de processen...

Op zich zou ik denken, ok, ergens werkt er 1 of ander spyware ding of iets in die aard in de achtergrond, maar met ad-aware (volledig geüpdate) en regcleaner alles schoonmaken helpt niet.

Het zeer vreemde aan dit probleem is, dat wanneer ik "SHIFT", gedurende 8 sec inhoud en aldus de popup voor filtertoetsen aan of uit te zetten krijg, het systeem weer normaal werkt en dus 0-1% CPU gebruikt.

Na 30-60 sec springt het gebruikt dan echter weer naar 50-100%....... 8 sec "SHIFT" -> 0-1%...30-60 sec -> 50-100%....I'm very, very puzzled).

Ergens in mijn windows XP (SP 1), met laatste updates (die ik overigens al eens heb gedeïnstalleerd om te kijken of daar het probleem lag), zit dus 1 of ander proggie dat dit veroorzaakt...

Systeem:

AMD Athlon XP 1700+, TB B (niet OC'ed)
Asrock K7VT2
256 DDR 370, Kingston
gf4 ti 4200 64MB
Hauppage TV-Card
UDMA 133 PCI Controller
Win XP Pro SP1

PS:

Deze oplossing helpt niet: http://computing.net/windowsxp/wwwboard/forum/18564.html

Andere info:

Norton 2002, volledig geüpdate vindt geen virus
Ik heb geen kazaa, wel kazaalite
PC op performance settings zetten helpt niet

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Mochten het hardware problemen zijn (heb ik zelf pas ook gehad kapotte brander
:( ) kun je dat vinden in je logboeken.

edit:
typo, en niet goed gelezen

[ Voor 47% gewijzigd door killer1979 op 06-08-2003 11:26 ]

System Specs

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

killer1979 schreef op 06 augustus 2003 @ 11:20:
Ik zou ff adaware installeren en checken of er idd ook spyware opstaat...

Bovendien kun je kijken in je taskmanager welk programma die hoge belasting bezorgd, ....
ff het verhaal nog eens goed lezen!

[ Voor 17% gewijzigd door DeeJee op 06-08-2003 11:22 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hm, Probeer eens een ander toetsenbord? Mischien zit die wazige signalen te versturen...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
killer1979 schreef op 06 augustus 2003 @ 11:20:
Ik zou ff adaware installeren en checken of er idd ook spyware opstaat...

Bovendien kun je kijken in je taskmanager welk programma die hoge belasting bezorgd, mocht het een hardware probleem zijn (heb ik zelf pas ook gehad kapotte brander :( ) kun je dat vinden in je logboeken.
Kom op zeg...Lees dan eerst effe....Beide suggesties die je doet zijn in de startpost duidelijk vermeldt |:(
Verwijderd schreef op 06 augustus 2003 @ 11:14:
Op zich zou ik denken, ok, ergens werkt er 1 of ander spyware ding of iets in die aard in de achtergrond, maar met ad-aware (volledig geüpdate) en regcleaner alles schoonmaken helpt niet.
Als ik kijk in windows taakbeheer, dan zie je daar perfect de grafiek van het cpu gebruik, dat zeer hoog is. Het exacte programma dat dit veroorzaakt wordt echter niet aangegeven bij de processen...
@TS: Check je services eens of daar niks "geks" tussen staat?

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 06-08-2003 11:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

He je zegt dat het met SP1 weg is? Zit daar niet toevallig die berucht Q????? update bij?

* ff opzoeken

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ad-aware staat er dus al op, compleet geüpdate...maar dat helpt dus niets.

In de taskmanager kijken lost niets op, aangezien er geen specifiek proces daar is dat dus dat cpu verbruikt opneemt...(staat overigens ook allemaal in openingspost) ;)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 11:28:
Ja, ad-aware staat er dus al op, compleet geüpdate...maar dat helpt dus niets.

In de taskmanager kijken lost niets op, aangezien er geen specifiek proces daar is dat dus dat cpu verbruikt opneemt...(staat overigens ook allemaal in openingspost) ;)
Uhm...tegen wie heb je 't? Dat zei ik dus ook al tegen killer1979. Maar heb je al eens gekeken bij je services of daar geen "enge" dingen tussen staan?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Heb je het ook als je niet verbonden bent met een netwerk. Dus alle UTP kabels eruit. Het zou kunnen zijn dat iets verbinding probeert te maken wat niet lukt. Misschien een netwerkshare die niet meer bestaat of iets dergelijks.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Heb je gekeken of er tussen je software iets raars geinstalleerd staat? Bij ad/remove programs misschien iets te zien?

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Zet er eens een ander toetsenbord op :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:50
Ik zou er eens een virusscanner overheen gooien :).

tvw

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

ShotGun schreef op 06 August 2003 @ 11:37:
Lees de Topicstart eens goed door B) Juist :P

Verwijderd

Topicstarter
@ Illegal_Alien: Ik heb nooit gezegd dat het met SP1 weg is hoor...ik heb gezegd dat de updates deïnstalleren (dus ook SP1 deïnstallen), niet helpt...

@ RobIII: in services ook niets abnormaals...

• DeeJee

DeeJee

Dus...

ShotGun schreef op 06 augustus 2003 @ 11:37:

Norton 2002, volledig geüpdate vindt geen virus
Ik heb geen kazaa, wel kazaalite
PC op performance settings zetten helpt niet

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Ok, maar doe is een ander toetsenbord, mischien dat die er voor zorgen dat je CPU naar 100% gaan, en omdat je de SHIFT ingedrukt houd en het tijdelijk stopt, lijkt het me verstandig om er eens een ander toetsenbordje op te hangen en kijken of het probleem blijft...

En probeer Kazaalite eens te de-installeren, dat KAN het zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door Illegal_Alien op 06-08-2003 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, nog eens een reply van mij (sorry, maar ik kan hier maar aan 10% van mijn snelheid werken...is niet handig als je 10 sec iets kan doen en erna weer 5sec moet stilzitten door de zoveelste freeze).

Ander keyboard...helpt niet (heb er hier liggen): ik dacht ook dat dat een probleem kon zijn met de sneltoetsen op dit keyboard, maar een gewoon keyboard installeren helpt ook niet.

Rare programma's heb ik niet dadelijk, ik ken alle programma's die ik heb en installeer en ben hier vrij zorgvuldig in. Ik hou mijn systeem ook altijd getweakt enzo...dit is de allereerste X dat ik voor zo'n raadsel sta.

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:19
Probeer ook eens die Hauppage TV-Card er uit te gooien. Die dingen schijnen nogal wel eens vreemde dingen met je pci-bus e.d. te doen. Misschien dat dit getriggert zou zijn door een van die updates?

Verwijderd

Topicstarter
Ik nogmaals...geloof het of niet: maar...ben hier al 5min ant werken op een normaal systeem nu. Zonder iets abnormaals te hebben gedaan of iets te hebben veranderd. CPU-use 0-1%

PC is nu weer 1 uur zonder reboot. Blij dat ik ff normaal kan werken.

Bijkomende info:

Dit probleem is al een paar dagen aan de gang, vorige week had ik het ook voor, maar toen gebeurde het telkens maar 30min tot 1 uur na een reboot, erna stopte het probleem spontaan. Heb eergisteren echter weer een reboot gedaan...en sindsdien had hij het constant...ook na nieuwe rebooten. Nu is het echter weer spontaan gestopt. :s

@ wieikke: zeer goede suggestie, ff deze message uittypen en dan eens proberen. Ik zit hier nl op een netwerk met andere kotstudenten en de laatste weken zijn er een paar vertrokken door de zomervakantie...dadelijk ff rebooten en checken.

Ik vrees wel dat bij mijn volgende reboot het er terug zal zijn...dus suggesties mogen blijven komen.

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-04 23:47
Het zeer vreemde aan dit probleem is, dat wanneer ik "SHIFT", gedurende 8 sec inhoud en aldus de popup voor filtertoetsen aan of uit te zetten krijg, het systeem weer normaal werkt en dus 0-1% CPU gebruikt.
Heb je al geprobeerd de filterkeys uit te zetten in het Control Panel?

Verwijderd

Topicstarter
Update:

ff pc afgezet zojuist, win TV kaart eruit en netwerkkabel ook.

Reboot -> zojuist 2 min hetzelfde probleem gehad, netwerkkabel er weer in gestoken, nog steeds het probleem...verbinding herstelt...nog even het probleem...en ben nu weer normaal aan het werk, toch al gedurde een 2-tal minuten.

Denk dus niet dat kazaalite er iets mee te maken heeft...

Conclusie:

Het probleem is veeeeeel sneller gestopt, maar was er nog steeds zonder de netwerkkabel en de win tv kaart. Dadelijk eens ff testen op dezelfde manier (dus afzetten, kabel eruit en win tv kaart er weer in om het probleem te isoleren) dan rebooten.

Ga dit wel pas over 15-20 min testen, want het kan dat het probleem na 10 min (zoals in openingspost gezegd) pas begint...dus wil dit ff checken.

edit @ oheng: ja...maar dat helpt dus niet...wat die "shift inhouden" er mee te maken kan hebben dat vraag ik me dus ook af...dat is me helemaal een raadsel :s

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 12:02 ]

• oheng
Tja, volgens mij is het in eerste instantie gerelateerd aan de filtertoetsen..... Probeer anders een in Services de Utility Manager op Disabled te zetten.
(ik neem aan dat dit werkt voor XP, ben namelijk een W2k-man)

• oheng
P.S.: ter verduidelijking: filtertoetsen worden aangeroepen door de Utility Manager service als ik het goed heb

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:47

Eijkb

Zo.

[mode ledenwervingsaktie]
Ben je misschien geassimileerd door een Stampede team? :+ Zoniet, dan alsnog meedoen! Je CPU draait dan ook op 100%.
[/mode ledenwervingsaktie]

.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb het probleem in ieder geval geïsoleerd.

Net even gereboot, netwerkkabel deruit, tv-kaart derin. Probleem is er zolang ik de netwerkkabel fysiek erin laat zitten. Als ik hem eruit trek en erna weer insteek en de verbinding herstel...verdwijnt het probleem een 15-20 seconden later... :D

Net zoals <b>wieikke</b> zei zal het dus wel een probleem zijn met een connectie naar een shared pc zijn...die niet meer bestaat. Als er iemand een suggestie heeft om hem te laten stoppen met connecten mag dat altijd (heb mezelf daarnet al in een andere workgroup gestoken en niemand meer toegang gegeven tot de deze...maar helpt niet echt).

Ik kan iig verder nu, de weinige keren dat ik eens reboot (ben gewoon een uptime van een weekje ofzo te hebben), is het geen probleem om even der netwerkkabel deruit te halen.

Here's one happy camper! :D Bedankt!

PS: ben al lid van een stampede team ja...maar gebruik het niet al teveel ;)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Onder je profielmap de map 'nethood' eens leeggooien, wil ook nog wel eens helpen.

Hierzo maand na l4n nog steeds alle andere pc's zien :(

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem op een laptop van de TU Eindhoven. Als ik thuis ben dan wil de computer soms verbinding maken met het domein van de TUE en dat kan niet als ik niet een VPN verbinding naar de TUE aan heb staan. Ik weet zelf ook niet hoe ik het moet oplossen, omdat ik de domeininstellingen niet kan veranderen omdat je ze dan niet terug kan zetten en dan kan ik gezellig naar het notebook service centrum van de TUE.

Als ik de kabel eruit heb dan werkt hij ook normaal.
Pagina: 1