Radeon 9500 Pro Foutje??

Pagina: 1
Acties:

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 15:17

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Hoi Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje, ik heb het forum al nagekeken en nergens iets over deze fout kunnen vinden dus vandaar een nieuwe tropic.

Het zit namelijk zo. Ik het thuis een shuttle staan. Shuttle ss51g met een p4 2,5 -1024 ddr - 80 gb - 40 gb - radeon 9500 pro - dvd cdrw combo. Ik ben zeer tevreden met mijn videokaart maar met diversen spellen doet hij een beetje raar. Namelijk het volgende.

Ik speel veel games thuis en bij het spelen van Halflife, f1 Challenge 99-02 en C&C Generals kan het probleem komen dat mijn PC na een halfuur spelen Uitvalt en reboot. Of dat het spel uitvalt en mij terug keert naar windows. Ik kan het spel dan restarten en weer verder spelen. Nu kan het gebeuren dat ik weer +- 30 min kan gamen maar ook dat hij helemaal niet raar doet en dat ik rustig 3 uur verder kan gamen. Bij andere games , battlefield SOF II etc heb ik hier helemaal geen last van. Ik weet niet precies welke catalist (hoe je dit ook mag noemen :P ) driver ik heb draaien ik zit namelijk op me werk, maar ik draait wel 1 van de laatste versies. Ik heb ook diversen burnin testen gedaan en dan valt de pc ook niet uit.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Alvast bedankt! _/-\o_

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Oja, Het is ook zo dat ik op mijn beeld scherm een soort van golven van boven naar beneden zie lopen. Dit is ook op 3 monitoren getest en ze hadden dit allemaal. Ik heb nu geen TVout draaien en die plug van de monitor zit er goed in. Misschien heeft het er mee te maken??

Verwijderd

Kan bijna alleen maar een warmteprobleem zijn. Probeer eens met een open kast spellen te spelen, desnoods met een tafelventilator erop gericht. Als 'ie dan niet vast loopt ligt het aan de warmte. Die Shuttle kastjes zijn ook erg klein en er zit maar 1 fan in. Wat je ook nog kan proberen is de fan altijd op volle toeren laten draaien i.p.v. temp afhankelijk.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar je hebt andere drivers al wel geprobeerd?
Wat je ook kan doen zijn de omega drivers, kan je hier ergens wel vinden

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
hmz temperatuur probleem van de videokaart? welke burnin hebt ge gedaan?
heb je de temps van de cpu ed al gecontroleerd?

Verwijderd

dit klinkt eerder als een warmte probleem, en geen hard-/software matig iets. Al eens je kast tijdens het spelen open gezet?

Edit: sjonge wat zijn we snel met zijn allen en ook zo eensgezind!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 09:11 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 13:10

Croga

The Unreasonable Man

Dat het een warmteprobleem kan zijn, hoef ik niet nog een keer te herhalen, lijkt me ;)

Een andere optie is een power probleem. Die 9500 vraagt behoorlijk wat power, en de voeding van die shuttle is, helaas, niet oneindig. Zeker aangezien je er ook 2 harddisks in hebt liggen, moet je er rekening mee houden dat de voeding te zwak zou kunnen zijn.

Maar kijk eerst eens even naar de warmte, dat is toch het meest waarschijnlijk ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dit klinkt eerder als een warmte probleem, en geen hard-/software matig iets. Al eens je kast tijdens het spelen open gezet?
Als het een warmte-probleem is, dan zou die het toch met meerdere games / applicaties (die gebruik maken van functies van de videokaart) toch ook last moeten hebben van de warmte? Tenminste... Lijkt mij...

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Ik had nog 1 PCI slot vrij in me pc en in deze heb ik ook een cooler gezet. Deze zuigt namelijk de warme lucht naar buiten. Volgens het proggie SPEEDFAN is mijn processor op goede Tempratuur maar een harddisk niet deze liggen met +- 20 mm ruimte op elkaar. 1 zit namelijk in de floppydrive en 1 op de harddisk plaats (ja weinig ruimte in een shuttle :P ) Ik zal ook die andere driver even proberen.

Maar waarom dan juist alleen met die spellen... dat vind ik nou zo raar :(

EDIT

Ik zal zeker ook kijken hoe alles gaat met open kast.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeN op 06-08-2003 09:18 ]

• Ronno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 15:37

Ronno

make source && not war

Ik heb vergelijkbare problemen gehad in combi met mijn radeon 9700. :'(

Temp. van de radeon was gloeiend heet en had voedingsproblemen, nadat ik een andere kast (groter) kocht met extra cooler werd het probleem minder.
Waar je op moet letten is je voeding, nadat ik 1 hd verwijderd had en een grotere voeding ingebouwd had (300 -> 350) waren mijn problemen opgelost.

De radeonboer zegt vrolijk minimaal 300 watt, maar dan met een kale kast zonder usb-gebruik en extra hd's. :r

Let ook op je driver, als daar fastwrites enabled staat, check dan of dat in de bios ook enabled staat en disable 1 van de 2.

Voeding en koeling is het belangrijkste issue met radeons.

Wat ie nu laat zien is dan ook weer "eyecandy" _/-\o_

High-level multi-tasking : "Drinking coffee while booting-up Windows"

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
DukeN schreef op 06 August 2003 @ 09:17:
Maar waarom dan juist alleen met die spellen... dat vind ik nou zo raar :(
De meeste 3d games belasten je radeon en cpu wel een stukje meer dan als je wat in windows zit te werken ;)

Ik zou naar temps kijken, maar ook naar de voeding, ik heb het net met google gezocht: Power - 200W (PFC)

Dat komt hier vandaan.

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Ronno schreef op 06 augustus 2003 @ 09:57:
Ik heb vergelijkbare problemen gehad in combi met mijn radeon 9700. :'(

Temp. van de radeon was gloeiend heet en had voedingsproblemen, nadat ik een andere kast (groter) kocht met extra cooler werd het probleem minder.
Waar je op moet letten is je voeding, nadat ik 1 hd verwijderd had en een grotere voeding ingebouwd had (300 -> 350) waren mijn problemen opgelost.

De radeonboer zegt vrolijk minimaal 300 watt, maar dan met een kale kast zonder usb-gebruik en extra hd's. :r

Let ook op je driver, als daar fastwrites enabled staat, check dan of dat in de bios ook enabled staat en disable 1 van de 2.

Voeding en koeling is het belangrijkste issue met radeons.

Wat ie nu laat zien is dan ook weer "eyecandy" _/-\o_
Damn! ik ben ook al heel google aan het afspeuren en ik gebrijp er soms geen **** van! :( :( :( Alles moet het gewoon doen. Deze oplossingen had ik ook gelezen:

----------------------------
THE PROBLEM IS NOT IN THE VOLTAGE IS IN THE DRIVER OF VIA!! WHEN YOU INSTALL THE DRIVER VIA 4IN1 MAKE SHURE THAT YOU ARE NOT INSTALLING THE AGP3.0 VERSION, INSTALL ONLY VIA AGP 2.0, BACAUSE YOU WILL EXPERIENCE THESE KIND OF PROBLEM!

IF YOU ALLREADY INSTALL THE DRIVER AGP 3.0 ON WINXP, YOU WILL HAVE TO INSTALL IT MANUALY. GO TO DEVICE MANAGER AND GO TO SYSTEM DEVICES GO TO VIA AGP 2.0/3.0 DRIVER AND SELECT UPDATE DRIVER, THEN "ADVANCED - I WILL SELECT DRIVER LOCATION" AND WIN XP WIL GIVE YOU THE LIST OF DRIVERS THAT ARE COMPATIBLE WITH YOUR HARDWARE! THEN SELECT VIA AND AGP DRIVER !!!!!!!!!!! NOT AGP 2.0/3.0 !!!!!!!!!!!!!!!!!!
VIA AGP CONTROLLER ONLYU AND VOALA! YOU HAVE IT! THIS IS A SOLUTION IN THIS KIND OF PROBLEM

I'M TESTED IT IN GIGABYTE , ASSUS, MSI, DFI, ACORP EVEN KT400, AND KT400-A THE PROBLEM IS THE SAME!! SO TRY IT .

;-)) BERST REGARDS DIGIT LABS.
----------------------------------

I when back into my bios and upped the voltage again on the agp voltage to 1.8 vols.
-----------------------------------

I have the same card and had the same problems on certain games when playing them for awhile and I just set my virtual memory to a higher number and I have had no problems since. Not sure if this helps, but it worked for me.
-----------------------------------

Wat zeggen jullie hiervan? Ik weet het gewoon niet meer :(

• Ronno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 15:37

Ronno

make source && not war

Dit is alleen voor mobo's icm VIA chipsets, ik heb een Sis chipset en geupdate naar 1.16, problemen heb ik niet meer.

Waar je ook op moet letten is de bios van je radeon, toen ik mijn 9700 kocht, ging ie vanaf het begin tijdens het gamen steevast na 15 a 30 minuten over zijn zeik.

Dit bleek te komen doordat de videoplank boer het bios van de radeon 9700 pro had installt in plaats van de 9700 np.

Als je in het forum zoekt naar radeon 9700 problemen, kom je ook veel oplossingen tegen.

o.t. ...eerst ff een bak koffie, ben nog een beetje gaar :Z :O 8)7

High-level multi-tasking : "Drinking coffee while booting-up Windows"

Verwijderd

Zet het automatisch rebooten eens uit (als je XP hebt). Eigenschappen van deze computer > geavanceerd > opstart- en herstelinstellingen, daar uitvinken dat hij automatisch moet rebooten. Dan de fout aflezen op het blauwe scherm.

Wat je ook nog kunt proberen is de AGP rate van 8 naar 4 of van 4 naar 2 te veranderen in je bios. Zorg ook dat SBA (SideBandAdressing) en Fastwrites uit staan.

Uninstall je huidige catalyst uit confischerm>software. Download hierna Nasty File Remover van www.guru3d.com en delete daarmee de restjes van de oude driver. Download daarna de nieuwste catalyst van Ati en install deze.

Zorg ook dat je alle updates van windows hebt > www.windowsupdate.com o.a. Direct X 9.0b

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Dat zal ik ook doen ! TXH!

Verwijderd

Het golven van het beeld bij een 9500(pro) heb ik wel eerder gezien. Meestal betrof dit een Sapphire kaart. Op zich werkten die kaartjes verder prima. Heb in een topic de tip voorbij zien komen om de monitor in dat geval via de DVI aan te sluiten met een verloopstukje.

Wat betreft je stabiliteitsproblemen: het hoeft natuulijk niet aan je VGA kaart te liggen. Je zou de VCORE van je processor eens met 0,1 volt kunnen verhogen in het BIOS om na te
gaan of de CPU niet gewoon een te lage spanning krijgt bij volle belasting van de PC.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:09

IQM

Nou jullie roepen allemaal dat het met warmte te maken heeft. Dat is het niet !
Tot gisteren had ik ook zo'n kaart met precies dezelfde klachten. Uiteindelijk ben ik teruggegaan en heb hem omgeruild voor een Radeon 9800SE. Daarmee gaat het wel goed maar die krijgt pas last van warmte ! Na een uurtje spelen is alles zo heet dat de PC allemaal rare blokjes (checkerboards) vertoont. Een tien minuutjes uitzetten en weer aan werkt prima.

Maar je hebt het waarschijnlijk nog niet allemaal geprobeerd op verschillende moederborden. De mijne was niet compatible genoeg met wel intel gebaseerd moederbord dan ook. En op een CUVX gaf hij totaal geen probleem ...

Dan ben ik dus gewoon uitgespit. Daar houdt het voor mij op en ga ik hem (tegen de dagwaarde, dus zo'€ 150,-) inruilen.
Pagina: 1