[XP] problemen met Asus P4P800D Via 6410 controller

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik had al een tijdje last van raid foutmeldingen in windows met het starten van windows. Alleen nu ben ik zo stom geweest om de raid driver in windows te uninstallen om vervolgens de drivers er opnieuw op te zetten. Windows xp start dus niet meer op.

Als ik nu vanaf windows xp cd boot en vervolgens raiddrivers van flop laadt heb ik toegang tot de schijf in zowel repair/herstel functie en windows setup.
Ik kom tot de partitie kies functie, verder niet geprobeerd omdat ik mijn bestanden niet kwijt wil.

mijn vorige driverconfiguratie was met windows setup versie 1.12 en in windows zelf versie 1.20. nu ben ik bezig met versie 1.20 heel misschien dat het iets er mee te maken heeft?

verder is mijn raid bios versie 1.12, met de nieuste asus update zou dit 1.20 kunnen worden, kan ik daar wat mee?

hoe los ik dit het beste op zonder dat ik bestanden krijt raak? :?

Verwijderd

Wat je als eerste kunt proberen, is bij het booten van je PC nadat je BIOS scherm voorbij is gekomen om op F8 te rammen en dan Last know / Good config te selecteren. Mocht je dat scherm niet tevoorschijn kunnen halen, dan moet je de optie herstel/repair kiezen. Dan zet ie zelf die files die hij mist terug.

• Dnc1n
ik zal eens kijken of ik met f8 dat tevoorschijn kan toveren.
De herstel repair functie in windows setup begrijp ik niet helemaal, ik kom in een soort dos-box te recht maar dan....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als ik nu vanaf windows xp cd boot en vervolgens raiddrivers van flop laadt heb ik toegang tot de schijf in zowel repair/herstel functie en windows setup.
Ik kom tot de partitie kies functie, verder niet geprobeerd omdat ik mijn bestanden niet kwijt wil.
Ná het kiezen van de partitie krijg je een keuzeschermpje hoe je verder wil gaan: (snel)formatteren als FAT32/NTFS of "geen wijzigingen brengen aan bestandssysteem". Dan kies je gewoon de laatste :)

Of je kunt ook wat omslachtiger te werk gaan: pak een rondslingerend HDD of leen er eentje, sluit hem in je PC aan en installeer daarop WinXP. Daarna kun je de belangrijkste data daarop backuppen (ik zou die HDD sowieso houden .. je zegt zelf die data niet kwijt te willen raken .. wat als in de toekomst een van de HDD's uit de RAID0 config overlijdt?). Tenslotte kun je Windows opnieuw installeren op de RAID0 partitie :)

• Dnc1n
ik zit alweer in winows, met f8 en dan laatst goede config. deed ie btw eerst niet, misschien dat dan toch de raid driver geinstalleerd is doordat ik in windows setup bezig ben geweest.
windows start op maar heeft wel een opdonder gehad, als ik naar configuratiescherm> software ga zie ik maar een paar programma's staan in de lijst.
terwijl al mijn programma's het gewoon doen.

ik ga maar ff voor de zekerheid alles ff backuppen en een clean installatie doen. :p