Toon posts:

[QMail + Slackware ] cannot chdir to Maildir

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Slackware 9.0 en hier wil ik Qmail 1.03 op installeren. Dit gaat allemaal goed (ik gebruik de binary van www.linuxmafia.org) maar daarna komt het:

Als ik een email wil versturen naar iemand op het systeem krijg ik de volgende fout:

Aug 5 21:52:45 servernaam qmail: 1060113165.620686 delivery 1: deferral: Unable_to_chdir_to_maildir._(#4.2.1)/

Nu zou je denken dat de maildir niet bestaat of dat de rechten niet goed zijn. Maar deze staan goed.

Het rare is nu: als ik een nieuwe user toevoeg, dan kan deze gewoon mail ontvangen en dan krijg ik deze error niet.

Mijn idee is dat ik nog ergens voor de users die aangemaakt waren voordat qmail geïnstalleerd werd, in moet stellen wat de maildir is ofzo?

Ik heb al op google gezocht maar daar vond ik de oplossing niet :(

Verwijderd

wat staat er in de .qmail van de betreffende userdirs?

Verwijderd

Topicstarter
Er staat geen .qmail in de home directories, niet bij de users bij wie het wel werkt en ook niet bij die waar het niet werkt

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 23:08 . Reden: typo ]

Verwijderd

en als je bij de users die al bestonden eens een .qmail in de home dir zet met daarin:
'./Maildir/'

Dat geeft aan in welke directory qmail de mail moet dumpen. Heb je orverigens ook de maildirs aangemaakt met maildirmake?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zo'n .qmail aangemaakt maar het werkt nog steeds niet. En ik heb idd de dirs aangemaakt met maildirmake.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

permissies van je dirs zijn verkeerd. Check de uids en gids van dirs. Dit is in 9 van 10 gevallen de oorzaak van dit probleem

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
hoe moeten die permissies dan staan?

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

0700, iirc

[ Voor 43% gewijzigd door Hmzaniac op 06-08-2003 12:52 ]

Ik heb een WOS-post!

Verwijderd

bij mij staan ze idd ook op 700...met de owner op <user>.<user>
Staat er verder niets interessants in je logs? Heb je qmail intussen al een keer opnieuw opgestart?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog eens even alle Maildirs opnieuw aangemaakt en de userrechten ingesteld en nu werkt het, ik geloof dat ik de voriger keer chmod heb gedaan zonder -R dus is alleen de dir Maildir veranderd en de onderliggende mappen niet :( maarja, het werkt nu iig maar nu heb ik weer een ander probleem en ik maak daar ff een nieuw topic over denk ik ;)

Verwijderd

ik wil nog ff reageren hierop,

Na installatie van Qmail dienen useraccounts die al bestonden op de machine
te worden omgezet met maildirmake, je moet dan wel inloggen als die gebruiker.
ik had etzelfde probleem.

Miischien dat een ander er ook iets aan heeft

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:54
Ligt er natuurlijk aan of Apoc het Maildir formaat gebruikt (wel aan te raden). Ik zou zeggen lees deze:
http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/qmail/qmail.htm
Tutorial eens door, daarmee maak je gebruik van vpopmail en qmailadmin. Een hele verlichting in onderhoud van je mail users. Een mail user is dan geen echte shelluser meer. Zo bespaar je dus useraccounts. vpopmail heeft namelijk een eigen '/etc/passwd' file.

Ander voordeel is dat qmail hier 'echt' vanaf source gecompiled wordt...

Maar goed, als het toch werkt heb ik niet meer echt veel in te brangen ;).

[ Voor 10% gewijzigd door zeroxcool op 07-08-2003 05:44 . Reden: niet goed gelezen ;) ]

zeroxcool.net - curity.eu

Pagina: 1