In verband met een IA die ik organiseer, moet ik nu naar 75 mensen een rekening sturen. Het is in zo'n geval natuurlijk handig om dat te automatiseren.
In openoffice zit een database systeempje waarin je tabellen kan stoppen. Ik heb er de volgende tabellen ingestopt:
Tabel1 bevat de volgende kolommen:
Naam; Adres; Postcode; Plaats; Prod1; N1; .... ; Prod5; N5;
Daarbij is "ProdX" een 4-cijferige code voor het product en "NX" het aantal dat er besteld is.
(merk op dat er max. 5 producten per klant zijn)
Tabel2 bevat de volgende kolommen:
ProductID; Productomschrijving; Prijs;
Daarbij is ProductID dezelfde 4-cijferige code als ik Tabel1 gebruikt wordt.
Het is me al gelukt om in een model-rekening de velden uit de 1e tabel te zetten:
Wat ik wil is dat er bij het opmaken van de rekening naar wordt gekeken welke Product-ID's er staan, en dat het programma daar dan, uit Tabel2, de beschrijving en de prijs bij zet.
Wie weet hoe dat moet? (en dan bedoel ik specifiek voor OpenOffice)
In openoffice zit een database systeempje waarin je tabellen kan stoppen. Ik heb er de volgende tabellen ingestopt:
Tabel1 bevat de volgende kolommen:
Naam; Adres; Postcode; Plaats; Prod1; N1; .... ; Prod5; N5;
Daarbij is "ProdX" een 4-cijferige code voor het product en "NX" het aantal dat er besteld is.
(merk op dat er max. 5 producten per klant zijn)
Tabel2 bevat de volgende kolommen:
ProductID; Productomschrijving; Prijs;
Daarbij is ProductID dezelfde 4-cijferige code als ik Tabel1 gebruikt wordt.
Het is me al gelukt om in een model-rekening de velden uit de 1e tabel te zetten:
| <naam> <adres> <postcode> <plaats> Zutphen, 5 augustus 2003 Nota -<N1>x <Prod1> .... -<N5>x <Prod5> Subtotaal: blablabla BTW blablabla Totaal: |
Wat ik wil is dat er bij het opmaken van de rekening naar wordt gekeken welke Product-ID's er staan, en dat het programma daar dan, uit Tabel2, de beschrijving en de prijs bij zet.
Wie weet hoe dat moet? (en dan bedoel ik specifiek voor OpenOffice)
[ Voor 5% gewijzigd door Krankenstein op 05-08-2003 21:55 ]